Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Usch vad jobbigt för er och bebisarna att de är sjuka. Hoppas att de kryar på sig snabbt. Här har vi *peppar, peppar, ta i trä* inte haft någon riktigt krasslig bebis än. Feber ett par gånger, men ingen riktig hosta eller nästäppa. Slipper gärna att hon får mitt usla immunförsvar så jag hoppas inte att det är en tillfällighet.

Vad tiden går!

Imorgon blir min tre månader och det ska vi fira med BVC-besök. Jag har fått för mig att det är daga för sprutor då, nån som vet om det stämmer? Jag orkar inte resa mig ur soffan o leta rätt på boken :D
Grattis på 3 månadersdagen! Jag har också för mig att det är spruta för er då. Om ni inte gav vid 2 mån? Nästa är iaf vid 5 mån och sen vid 12 mån.

Vi fyllde 5 månader igår, så på fredag (den 13:e) ska vi vaccineras igen.
Har lite ångest över det besöket, då Bönan helvägrar allt vad ersättning heter, försökt balanda ut det mesta men inget fungerar.

Sedan har tänderna börjat visa sig (okej, tanden). Så vi ska köpa mer tandsprickningsgel idag, hittade två provförp. här hemma som vi testade igår och det gjorde grym nytta.

Nu var vi varit på Bvc och träffat barnläkaren. Fick bekräftat att det rör sig om Rs-virus även för oss. :( Det har varit en grymt jobbig natt, har knappt sovit nånting. Han är så täppt i näsan så han kan knappt andas. Vaknar av att han hostar och är jätteledsen. Är hungrig men kan inte äta för att det är täppt, blir ledsen - det blir värre... Eftersom han inte äter som vanligt håller brösten på att sprängas och så fort han börjar snutta så rinner det ur båda - det blir svårare för honom. Har provat näsdroppar, koksalt, nässug. Fick tips på Bvc om en koksalt-spray som sambon ska köpa hem idag. Jag ska strax iväg och köpa en pump, för annars blir det garanterat illa...

Känns lite hopplöst just nu, hoppas det vänder snart. :(

Nu var vi varit på Bvc och träffat barnläkaren. Fick bekräftat att det rör sig om Rs-virus även för oss. :( Det har varit en grymt jobbig natt, har knappt sovit nånting. Han är så täppt i näsan så han kan knappt andas. Vaknar av att han hostar och är jätteledsen. Är hungrig men kan inte äta för att det är täppt, blir ledsen - det blir värre... Eftersom han inte äter som vanligt håller brösten på att sprängas och så fort han börjar snutta så rinner det ur båda - det blir svårare för honom. Har provat näsdroppar, koksalt, nässug. Fick tips på Bvc om en koksalt-spray som sambon ska köpa hem idag. Jag ska strax iväg och köpa en pump, för annars blir det garanterat illa...

Usch så jobbigt. Tänker på er :heart

Hoppas han snart blir bättre @Maja_Kandi!

Här är det mamman i huset som är sjuk... Rejält förkyld. Är dock rädd att jag smittat V, snorig inatt och nu kladdigt öga för första gången på länge.

Vi körde på Näsfrida nässpray och sprayade på en himla massa, sedan hade vi bebis på rygg ett tag så snoret rann bakåt. Jag tyckte det hjälpte bra! Provade även att spola med bröstmjölk (1-2 ml per näsborre) men vid det laget var han redan bättre. 5 ml sprutor finns att köpa på Apoteket. Och ja pump är bra grejer det!

När vi hade täppt bebis körde vi ganska mycket nässpray (koksalt) så det löste upp snoret, suga ut efter en stund och så upprepa ett par gånger. Då kunde hon andas bättre ett tag och äta innan det hann bli täppt igen. Väldigt arg bebis men hon fick åtminstone i sig mat. Hoppas det lättar för er snart!

Vi kör physiomer, den känns brutal men är guld när de är snoriga. Ett par omgångar medlen och lite snorsug så går det rätt ok att äta för dem. Krya på er!

Ögat bättre, mamman bättre, fortfarande ingen feber men snorandet värre. Jag kunde knappt sova inatt, låg ju och oroade mig istället. Lättat lite nu tror jag, ligga på min mage när jag satt upp verkade göra att det släppte lite. Ska iväg och köpa näsdroppar och snorsug strax.

Vi kör physiomer, den känns brutal men är guld när de är snoriga. Ett par omgångar medlen och lite snorsug så går det rätt ok att äta för dem. Krya på er!

Precis den fick vi tips om på Bvc så det var den sambon kom hem med igår. Funkade riktigt bra inatt! Han vaknade vid tre och då var det helt tätt... Tog en timme innan jag lyckats få det fritt... Han verkligen hatar nässugen, men den är ju onekligen effektiv. Tjockt, segt, grönt snor kom det ut. Usch. När det återigen var fritt att andas somnade han på stört. Och där satt man med sprängfyllt skafferi... Har pumpat lite igår och imorse, ca 140 ml totalt. Det var rätt svårt tyckte jag.

Ögat bättre, mamman bättre, fortfarande ingen feber men snorandet värre. Jag kunde knappt sova inatt, låg ju och oroade mig istället. Lättat lite nu tror jag, ligga på min mage när jag satt upp verkade göra att det släppte lite. Ska iväg och köpa näsdroppar och snorsug strax.

Huvva, känner igen mig. Att ligga med huvudet högt hjälper. Vi har en kudde under madrassen i spjälsängen så att han kommer upp i 45grader. I soffan är han också uppallad eller så sitter han i babysittern. Den har inte varit så populär hittills men nu sover han plötsligt jättebra i den på dagarna, måste vara för att det blir en bekväm vinkel för honom nu. :)

Precis den fick vi tips om på Bvc så det var den sambon kom hem med igår. Funkade riktigt bra inatt! Han vaknade vid tre och då var det helt tätt... Tog en timme innan jag lyckats få det fritt... Han verkligen hatar nässugen, men den är ju onekligen effektiv. Tjockt, segt, grönt snor kom det ut. Usch. När det återigen var fritt att andas somnade han på stört. Och där satt man med sprängfyllt skafferi... Har pumpat lite igår och imorse, ca 140 ml totalt. Det var rätt svårt tyckte jag.

Stackars liten. Hoppas det släpper snart! Kanske var det så att min fortfarande hade hjälp av mina antikroppar för fullt så jobbigt var det inte för honom.

Jag passar på att pumpa medan jag ammar. Blir mycket bättre flöde då! Får ut typ det dubbla jämfört med om jag pumpar utan att amma. Men det kanske är individuellt hur mycket utdrivningsreflexen påverkas? Jag pumpar också nästan enbart från högertutten. Är högerhänt och har handpump så det är helt klart lite meckigt att pumpa från vänster :p

Skönt med något som hjälper! Tänkte tipsa om handmjölkning, det tycker jag var effektivare än handpump. Gärna i duschen när de är varma och goa :D Jag nyper om med typ hela handen högt upp, där det blir hårt när man inte ammat på länge. Sedan pressa nedåt men inte ända till vårtan. Ganska samma som att mjölka en ko, fast större grepp då.
/slängt min pump sedan jag fick in snitsen med händerna

Jag passar på att pumpa medan jag ammar. Blir mycket bättre flöde då! Får ut typ det dubbla jämfört med om jag pumpar utan att amma. Men det kanske är individuellt hur mycket utdrivningsreflexen påverkas? Jag pumpar också nästan enbart från högertutten. Är högerhänt och har handpump så det är helt klart lite meckigt att pumpa från vänster :p
Det är just därför det finns pumpar med två kanaler, för att det är lättare att få ut mjölk om båda brösten stimuleras. Det blir helt klart en starkare utdrivningsreflex.

Alltså jag fattar inte hur jag ska få ihop det att gå till öppna förskolan. Tiderna matchar frökens mat- och sovklocka alltför bra. På fm har hon sovtid mitt i och på em är det inte alltid att hon vaknat efter lunchvilan tills det börjar. Att skjuta på maten eller sömnen är inget hit, då får hon ändå inte ut något av det. Får kanske prova att gå dit en stund när hon vaknat, även om vi då missar aktiviteterna.

Iom en annan tråd har jag börjat fundera kring detta med genus, tänkte lufta lite här. Min son är ju så liten än så jag har tänkt att den diskussionen får man ta sedan men så var det ju inte. Jag förstår inte hur det kan uppröra folk att en bebis har lila byxor eller volanger på mössan men tydligen gör det det. Har alltid varit inställd på att lära honom att man får vara/tycka/se ut hur man vill, det är ingen annans ensak. Men gör jag honom en björntjänst genom att föra över mina värderingar på honom, hur sunda jag än tycker att de är? Min mardröm är att han blir utsatt i skolan, utanför eller retad, och om det skulle bli så till följd av att jag låtit honom gå till skolan i kjol liksom. Då kanske min principfasthet gått för långt när den skadar honom? Är det värt att utsätta honom för det för att mamma tycker det ska vara okej, även om andra barn (och vuxna för den delen) tycker tvärtom? För det är ju tyvärr inte accepterat, än, hoppas jag.

Vad jag svamlar. Jag vill ju skydda mitt barn, men hur gör man det på bästa sätt? Att rusta en femåring med min självkänsla är ju som ganska svårt. Nu är det ju långt dit och vid det laget har vi säkert en linje som känns rätt för oss, men just nu är det svårt.

@Bluefish alltså det är så svårt. Tyvärr blir det ju en ond cirkel, folk lägger inte över sina värderingar för att det kan bli jobbigt för barnet vilket resulterar i att det blir fortsatt "konstigt" om en kille har rosa och tjejer blått . Tyvärr blir det värre för oss som har pojkar, det är ju inte lika konstigt med en pojkig flicka som en flickig pojke :meh:

@Bluefish jättesvårt tycker jag. Klä vår pojk rätt neutralt och får ofta höra hon. Rena tjejkläder väljer JAG inte själv, mest egentligen för att jag inte vill att han ska bli retad i framtiden. Tänker att han liksom blir van vid den typer av kläder och därför kommer välja den typen framför tjejiga kläder.

Däremot om han skulle välja en lila volang tröja i framtiden och jättegärna vill ha den så skulle jag inte tveka att köpa den.

Tråkigt egentligen att man ska "behöva" tänka så för att skydda sitt barn.

@Maja_Kandi krya på den lille stackarn :heart

Joseph var ju "jättesjuk" med men det är nästan helt över idag *peppar peppar*. Så mån-onsdag dunderförkyld och nu knappt någon hosta och bara lite täppt när han vaknade imorse. Verkade vara någon supersnabb Come and go förkylning för oss! :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 994
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024