Vinterföräldrar 2015-2016 #3

wp-1463379604624.jpg

Här funkar det utmärkt med hund och barn. Märker ingen skillnad på hunden och han bryr sig knappt om Adrian.

Här funkar det också bra med hunden. Hon är alldeles för stor för att få komma nära när hon är uppjagad, så en fin följd av litens ankomst är att hunden taggat ner betydligt inomhus! :up: Hon är väldigt försiktig när hon är lugn, men är hon det minsta triggad så är hon alldeles för burdus.

Här är det feberfritt sen några dagar, nu är det bara lite hosta kvar som är jobbigt. Så skönt! :) Han har fått börja smaka lite gröt, vilket tydligen är en riktig höjdare! :D

https://www.instagram.com/p/BFeqGc1FvN_/

Nu har även jag börjat tappa massa hår. Störande...
Det gör jag med sen en tid tillbaka. Dessutom är mina hårstrån ännu grövre och mörkare sen precis efter förlossningen och om man tittar på dem från de sista månaderna som gravid är de tunna och jätteljusa. Kan knappt tro att det är samma hårstrå så olika det är!

Idag har vi varit på besök i Lund för att träffa hudläkaren om alla mina prickar som läkaren här på VC var helt säker på att det var psoriasis men hudläkaren höll väl inte riktigt med så de stansade ut lite prover.
Unge herrn var på ett strålande humör men blev naturligtvis väldigt trött av äventyret och fick inta sängen tidigare än vanligt för natten.
Annars märks det tydligt att vi är mitt uppe i ett utvecklingssprång. Han kommer med nya färdigheter dagligen och kan växla humör huxflux på båda hållen. Men mest glad! :)

Hunden är väl lite skeptisk men det är tydligt att han ser bebis som en flockmedlem för när vi är iväg är han väldigt mån om att hålla koll på honom och går fram och pussar på honom mer än hemma. I förra veckan när jag red och unge herrn lurade i vagnen men vaknade med gråt kom genast herr pudel i en hiskelig fart för att kontrollera, han var framme långt innan mig och blängde på mig precis som att jag var alldeles för långsam. Så visst bryr han sig om den lille men helst på säkert avstånd ;)

Vilka var de bästa presenterna ni fick när era knoddar var nya?
Unge herrn fick en ny kompis häromdagen och jag tycker att kläder är tråkigt!

Fick kläder, leksaker (dinglis, bitring,Sophie le giraffe), blommor, nappar och en "staty" på ett par med en bebis (jättefin!). Och bullar och matlådor från mamma :) en filt, ett lapptäcke och babynest innan.

V får en kusin om ett par månader, jag funderar på att virka en ugglemobil.

Jag har börjat koka egen välling, Bönan sover bättre på gröt vid 19 tiden och sedan en flaska välling vid 20.30-21 tiden.

Gör 1 portion på:
2.5 dl vatten
2msk bovetemjöl
en liten nya vaniljpulver
Lite kokos-/rapsolja (det jag har hemma för stunden)
och sedan havremjölk så det blir en lagom konsistens.

Den är mycket populär och slukas med glädje. Sedan sover hon sött 21-05 och då vaknar hon och är hungrig, får en flaska välling och somnar om till 7-8 och får då gröt.

Lilltjejen är otroligt pigg, på föräldragruppen i tisdags rullade vi från mage till rygg för första gången (har rullat rygg-mage sedan 3.4 månad). Så plötsligt var hon i andra änden av madrassen hon låg på, då hade hon snurrat typ tre varv och hittade kompisens hår att plocka i. :angel:

Idag (efter att bönan sovit klart, hon sover sin första middagslur vid 9-10 snåret) ska vi åka och prova ut nästa bilstol! Hon sitter inte alls bra i babyskyddet längre, så det är dags. Vi kommer inte köpa det idag, utan väntar till skattepengarna kommer. Men vi behöver köpa ett innan vi ska åka till Öland i Juli, så då kan vi lika gärna göra det nu. Det vi har funkar korta stunder, men vill inte köra längre bitar med babyskyddet.

När jag föddes fick jag ett gosedjur och Stampe finns ännu kvar (sitter på en hylla i vårt vardagsrum). Har älskat honom hela mitt liv och han var med på allt!
Så det är mitt tips :D

Annars är ju behovsgrejer alltid bra att få. Men jag skulle kanske även lägga in föräldrarna i det, för från den dagen är det svårt att göra saker bara dom två. Så kanske något för en hemmamyskväll när bebis har somnat? En film och en ask choklad eller kanske en ostbricka om det är bättre.

Bönan fick även en bränd skiva (ja folk gör fortfarande sådant) med musik som hennes farbror skulle lära sig lyssna på från början :p

@Jenka och @YaHilweh

Tack för tipsen!
Vi fick mest bara kläder så det var därför jag tänkte att ni kanske hade några bra tips. Kläder tyckte jag var tråkigt och onödigt då vi fick storlekar som var urväxta på bara några veckor och helst använde pyjamas med dragkedja mest hela tiden i början.
Men så kom jag på att vi fick en aktivittsleksak som varit populär (och de är ju ganska dyra faktiskt så det är gött att få). Så det bidde en bandana buddy från skiphop, en tvättbjörn :D
Tänkte laga en form lasagne och ta med till dem också för det hade jag uppskattat. Det däk upp alldeles för lite mat i början. Å andra sidan hade vi noll besök de första två veckorna, på egen begäran, så vi får väl skylla oss själva:p

(Hoppar in från sommartråden)
Jag brukar alltid sy en vimpel till bebisens rum/del. Det är en mysig rutin när jag gör det och det är väldigt kul att ge bort den :) Sen brukar jag alltid ge bort typ en filt eller en snuttis eller liknande. Ger sällan kläder faktiskt :) Böcker när barnet är lite äldre, brukar också vara poppis :)
Men nu är det snart dags att sy en egen vimpel till min bebis :) Ska försöka ge mig på att sy ett babynest i helgen också :)

Just nu är det en prövning här hemma. Det är grinigt och svårt att hitta vad som gör unge herrn nöjd. Han sover som en kratta, det värsta han sovit hittills och blir så klart inte gladare av att vara trött. Men jag förstår varför det är så, den ena färdigheten ramlar in efter den andra så det är självklart påfrestande för den lille klumpen!
Imorse funkade verkligen ingenting och jag är väldigt anti att sätta dem framför tv eller skärmar men då var det det enda som funkade. Barnkanalen och babysittern och sen satt han där och skrattade:) men så fort man kom inom synhåll slutade han skratta och började gnälla:confused:

(Hoppar in från sommartråden)
Jag brukar alltid sy en vimpel till bebisens rum/del. Det är en mysig rutin när jag gör det och det är väldigt kul att ge bort den :) Sen brukar jag alltid ge bort typ en filt eller en snuttis eller liknande. Ger sällan kläder faktiskt :) Böcker när barnet är lite äldre, brukar också vara poppis :)
Men nu är det snart dags att sy en egen vimpel till min bebis :) Ska försöka ge mig på att sy ett babynest i helgen också :)
Vad har du för mått på vimplarna? Vi är nästan klara med unge herrns myshörna och jag får nog lite tygbitar kvar av det jag använt till kuddarna, det kanske går att göra nt skoj med tänkte jag!

så fort man kom inom synhåll slutade han skratta och började gnälla

Ibland kan även små barn vilja vara ifred. L har ända sedan hon var några få månader varit tydlig med att ibland vill hon bara vara själv en stund. Hon kunde vara jättegnällig, ville inte sova, inte äta, ingenting. La man henne då i vagnen, hängde upp en leksak och gick så blev hon nöjd och glad, låg där och slog på leksaken och pratade för sig själv.

Vad har du för mått på vimplarna? Vi är nästan klara med unge herrns myshörna och jag får nog lite tygbitar kvar av det jag använt till kuddarna, det kanske går att göra nt skoj med tänkte jag!
Oj, jag vet inte :p Jag klippte till en på hårt papper för ett par år sedan som jag sedan har gått efter :p Men den är nog mellan 20-30 cm till spetsen, som ett V, om du fattar :) Men det går ju att göra mindre om man vill med :)

Ibland kan även små barn vilja vara ifred. L har ända sedan hon var några få månader varit tydlig med att ibland vill hon bara vara själv en stund. Hon kunde vara jättegnällig, ville inte sova, inte äta, ingenting. La man henne då i vagnen, hängde upp en leksak och gick så blev hon nöjd och glad, låg där och slog på leksaken och pratade för sig själv.
Jo det var precis min tanke men han var inte särskilt nöjd när han fick ligga själv någon annanstans och för mig tar det emot att använda tv'n. Men just där och då var det uppskattat att någonting överhuvudtaget.

Oj, jag vet inte :p Jag klippte till en på hårt papper för ett par år sedan som jag sedan har gått efter :p Men den är nog mellan 20-30 cm till spetsen, som ett V, om du fattar :) Men det går ju att göra mindre om man vill med :)
Ja det är ju klart :)
Vad har du för "snöre" och fäster dem på?
Ursäkta många dumma frågor men min zombiehjärna klarar inte av kreativt tänkande alls just nu känner jag :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 994
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024