Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Tack för tips ang att pumpa, funkade mycket bättre när han ammade andra sidan. :)

Han har *peppar peppar* inte varit riktigt lika täppt i näsan idag och har varit väldigt pigg. Jag har inte ens tempat honom. :o Han har sovit riktigt bra och lekt och pratat som vanligt. Lite gnälligare än annars men det får man vara när man är sjuk. ;)

Ikväll fick han smaka päronpure! Eller ja, vi körde ett päron med mixerstav så det blev till en rinnande smet. Det verkade vara en riktig höjdare! Frös in i iskuber, känns som en lagom "portion" framöver. :)

Är för övrigt så löjligt stolt och glad! Jag nominerade min arbetsgivare till att få pris för bästa/förstående/stöttande arbetsgivare iom graviditeten, och idag fick dom ta emot pris! :D Åh vad jag blev glad att dom fick det!

Iom en annan tråd har jag börjat fundera kring detta med genus, tänkte lufta lite här. Min son är ju så liten än så jag har tänkt att den diskussionen får man ta sedan men så var det ju inte. Jag förstår inte hur det kan uppröra folk att en bebis har lila byxor eller volanger på mössan men tydligen gör det det. Har alltid varit inställd på att lära honom att man får vara/tycka/se ut hur man vill, det är ingen annans ensak. Men gör jag honom en björntjänst genom att föra över mina värderingar på honom, hur sunda jag än tycker att de är? Min mardröm är att han blir utsatt i skolan, utanför eller retad, och om det skulle bli så till följd av att jag låtit honom gå till skolan i kjol liksom. Då kanske min principfasthet gått för långt när den skadar honom? Är det värt att utsätta honom för det för att mamma tycker det ska vara okej, även om andra barn (och vuxna för den delen) tycker tvärtom? För det är ju tyvärr inte accepterat, än, hoppas jag.

Vad jag svamlar. Jag vill ju skydda mitt barn, men hur gör man det på bästa sätt? Att rusta en femåring med min självkänsla är ju som ganska svårt. Nu är det ju långt dit och vid det laget har vi säkert en linje som känns rätt för oss, men just nu är det svårt.
I sådana lägen känns det rätt skönt att bo i en storstad. Risken för att sonen ska bli retad för att han har på sig "konstiga" kläder känns ganska liten. Nu är jag personligen inte förtjust i rosa klänningar med spets och volanger, men vill sonen ha det när han blir större så är det helt okej för mig. Barnets pappa har precis samma åsikt så det känns ju rätt skönt!

Inatt hände det! Unge herrn sov 7 h i sträck! :laugh: Jag känner mig som en helt ny människa! Så det firade vi med att ge oss ut på promenad i nästan 2 h i den fina morgonsolen så att hans pappa fick fortsätta sova en stund till.

Nu är det stans gladaste busbebis som håller låda och snart är det dags för yoga. Helgen börjar bra!:D

Inatt hände det! Unge herrn sov 7 h i sträck! :laugh: Jag känner mig som en helt ny människa! Så det firade vi med att ge oss ut på promenad i nästan 2 h i den fina morgonsolen så att hans pappa fick fortsätta sova en stund till.

Nu är det stans gladaste busbebis som håller låda och snart är det dags för yoga. Helgen börjar bra!:D

Vi hade också en supernatt. Dessutom fick vi sovmorgon till 8.30 :D

Vi hade också en supernatt. Dessutom fick vi sovmorgon till 8.30 :D
Haha ja 8.30 känns ju som att det aldrig lär hända :p kl 05 är det morgon här. För vår del gör det väl inte jättemycket då vi är ganska morgonpigga och kvällströtta men visst drömmer man ibland om att kunna få ligga kvar i sängen till 7. Men just nu är jag glad om jag kan få en sån här natt lite då och då så att man kan tanka energi!
4 månader sen han kom ut och fram tills nu har jag som mest sovit 3.5 h i sträck så detta var ju en uppenbarelse! :banana:

Haha ja 8.30 känns ju som att det aldrig lär hända :p kl 05 är det morgon här. För vår del gör det väl inte jättemycket då vi är ganska morgonpigga och kvällströtta men visst drömmer man ibland om att kunna få ligga kvar i sängen till 7. Men just nu är jag glad om jag kan få en sån här natt lite då och då så att man kan tanka energi!
4 månader sen han kom ut och fram tills nu har jag som mest sovit 3.5 h i sträck så detta var ju en uppenbarelse! :banana:

Vi brukar börja dagen kl 7 så vet inte vad som hände haha. Jag vet känslan. Sov max 3h i sträck tills han var 3 månader sen typ 4h och ibland kommer där nätter då han sover 7h i sträck. Man är en helt ny människa.

Edvin sov jättebra tiden när jag fölvakade och var vaken varje natt pga det. Sen blev han ju sjuk så då har det varit riktigt jobbiga nätter istället... Så nu är det väl minst en månad sen jag fick sova en hel natt. Totalt tre eller fyra sen han kom, snart fem månader. Känner mig ganska död...

Riktigt jobbigt med matningen nu... Han visar som att han är hungrig men när jag försöker bara gråter han. Maten rinner och han gråter... Så rätt vad det är så äter han bra igen, också inte. Väldigt jobbigt psykiskt när det inte riktigt fungerar. Hittills har amningen funkat helt smärtfritt men nu sen han blev sjuk har det varit jobbigt. Hoppas det går över när han blir frisk. Ingen feber imorse iaf men väldigt gnällig. Väldigt mycket luft som kommer ut i omgångar men inget bajs än så det kanske är det jag får vänta på...

Till råga på allt blev sambon smittad och när han är sjuk är det äkta mancold direkt. Så nu har jag två bebisar, varav en på 90kilo som driver mig till vansinne. Hade jag inte haft hästarna på gården så hade jag tagit ungen och dragit...

Hoppas sjuklingarna kryar på sig snart!

Här började vi dagen med att bebis först kräkte ner sängen. Sen hela mig. Det är bara andra gången han kräkts sen födseln, så det är inget jag behövt vänja mig vid!
Nån timme senare när han satt i mitt knä brakade det loss i blöjan och det rann upp längs ryggen på honom, och ut på mina kläder. Ombyte för oss båda - bara för att en halvtimme senare kissa igenom blöjan så det rann ut på oss båda :rofl::rofl::rofl:
Oflyt idag!

Jag har en morgontrött bebis. Han äter mer sällan på natten än på dagen, på natten går det ca 3 h. Men han brukar somna om snabbt och brukar inte gå upp förrän vid 9-10 :D:up:
Nackdelen är bara om man ska iväg!

Hoppas sjuklingarna kryar på sig snart!

Här började vi dagen med att bebis först kräkte ner sängen. Sen hela mig. Det är bara andra gången han kräkts sen födseln, så det är inget jag behövt vänja mig vid!
Nån timme senare när han satt i mitt knä brakade det loss i blöjan och det rann upp längs ryggen på honom, och ut på mina kläder. Ombyte för oss båda - bara för att en halvtimme senare kissa igenom blöjan så det rann ut på oss båda :rofl::rofl::rofl:
Oflyt idag!
Haha herregud :rofl:. Jag som tyckte att min morgon var stökig när bebis först bajsade ner skyddet till skötbordet, och med det hindret bortröjt sedan kissade ner dynan och mig. Sedan blev han akuthungrig så vi fick ta en extra amning och nu har jag lite mjölkfläckar på tröjan också (orka bry sig, de får vara kvar). Nu har jag 10 min på mig att dricka kaffe innan vi ska iväg på hundutställning!

Vi var inne för 5-månaders vaccinet igår. Bönan växer så det knakar och enligt Bvc är hon väldigt tidig i väldigt mycket. Jag vet verkligen inte om det är positivt eller negativt, hon har börjat med Da-Da ljud, jag har inte ens reflekterat över om det är tidigt eller ej, men de har hon haft i någon vecka. Tydligen är det väldigt tidigt att börja med redan nu, hon typ halvhasar sig framåt, modell med ansiktet i marken och tar fart med benen :laugh: Det ser otroligt roligt ut!
Ansiktet platt i golvet, det bästa är om man ligger på en filt och råkar ha benen utanför, för då kommer man verkligen framåt.

Katterna börja ta omvägar runt henne, då hon fick tag i Glenns svans häromdagen :o
Hunden säger till oss om Bönan är ledsen, eller inte ligger där vi la henne. Hon vaktar henne verkligen, farmor gick en sväng med barnvagnen när de var här och Hunden vägrade stanna hemma, hon skulle med så farmor (min farmor alltså) inte rövade bort hennes bäbis.

Hur är era djur med era barn?

Annars är vi inne i en ganska bra period, vi sover okej om nätterna, i natt vaknade vi dock vid fyra och var vrålhungriga. Så petade i henne lite välling, sedan sov hon till halv åtta igen. Hon somnar alltid mellan 7-8 på kvällarna, vilket är ganska skönt. För då hinner man vara lite människa oxå.
Vi har börjat fundera på om hon i 6månaders present ska få äran att sova i eget rum för första gången. Hon har sovit i egen säng från 2v ålder då verken jag eller sambon kunde sova med henne i sängen.

Vi har även börjat gå promenader varje dag, mycket för att hunden ska lära sig gå i koppel ordentligt, men även för min skull. Bönan tycker att det är skittråkig och ligger hellre och snurrar i vagnen, sätter man fast henne i selen blir hon pissesur och gallskriker sig genom hela promenaden. Så jag vet inte riktigt hur ja ska göra där, hon snurrar alltså enormt i vagnen. Ligga still är vråltråkigt.
Hur funkar sådant för er?

Men nu har vi ätit vår morgongröt, kladdat med lite smörgås och druckit lite vatten, snart ska vi ut och promenera så pappa får sova lite i lugn och ro. Han har haft natten och blir så kinkig om han inte får sova ordentligt. Speciellt ikväll då hans familj kommer då han fyllde 30 förra veckan och hans mamma 50. Så de har något gemensamt här hos oss denna gång.

Haha herregud :rofl:. Jag som tyckte att min morgon var stökig när bebis först bajsade ner skyddet till skötbordet, och med det hindret bortröjt sedan kissade ner dynan och mig. Sedan blev han akuthungrig så vi fick ta en extra amning och nu har jag lite mjölkfläckar på tröjan också (orka bry sig, de får vara kvar). Nu har jag 10 min på mig att dricka kaffe innan vi ska iväg på hundutställning!

Det är något jag har tänkt på, sedan jag fick barn har jag vart och handlat både med nedkräkt axel och ersättning över halva mig. Dock utan att jag egentligen märkt det, jag ser verkligen inte den typen av fläckar längre och då tittar jag mig ändå i spegeln innan jag åker :rofl:

Vi har även börjat sätta bönan på en toainsats (hon är pottad sedan 4v ålder). Hon både kissar och bajsar på toaletten utan problem, helt underbart :love:
Lite orolig för att förskola ska förstöra det dock. Börjar bli dags att söka nu, har tänkt sätta mig och titta lite närmare på det på måndag och börja ringa runt och få besöka lite olika ställen. Så jag får ett humm om vart vi vill ha henne.
Jag har egentligen hittat stället där vi vill ha henne, det ligger vägg i vägg med mitt nya jobb. Men där är det enormt lång kö tydligen. Men det ligger ute i kanten av samhället nära skog och landsvägar. Inga stora vältrafikerade vägar precis utanför och de är utomhus mycket och verkar ha ett bra tänk.

Jag vet förövrigt knappt vad jag ska leta efter när det handlar om förskola, jag kan inte sådant :o Men jag får väl lära mig. Är även lite sugen på att söka hos dagmamma (jag gick hos dagmamma som liten).

Vi var inne för 5-månaders vaccinet igår. Bönan växer så det knakar och enligt Bvc är hon väldigt tidig i väldigt mycket. Jag vet verkligen inte om det är positivt eller negativt, hon har börjat med Da-Da ljud, jag har inte ens reflekterat över om det är tidigt eller ej, men de har hon haft i någon vecka. Tydligen är det väldigt tidigt att börja med redan nu, hon typ halvhasar sig framåt, modell med ansiktet i marken och tar fart med benen :laugh: Det ser otroligt roligt ut!
Ansiktet platt i golvet, det bästa är om man ligger på en filt och råkar ha benen utanför, för då kommer man verkligen framåt.

Katterna börja ta omvägar runt henne, då hon fick tag i Glenns svans häromdagen :o
Hunden säger till oss om Bönan är ledsen, eller inte ligger där vi la henne. Hon vaktar henne verkligen, farmor gick en sväng med barnvagnen när de var här och Hunden vägrade stanna hemma, hon skulle med så farmor (min farmor alltså) inte rövade bort hennes bäbis.

Hur är era djur med era barn?

Annars är vi inne i en ganska bra period, vi sover okej om nätterna, i natt vaknade vi dock vid fyra och var vrålhungriga. Så petade i henne lite välling, sedan sov hon till halv åtta igen. Hon somnar alltid mellan 7-8 på kvällarna, vilket är ganska skönt. För då hinner man vara lite människa oxå.
Vi har börjat fundera på om hon i 6månaders present ska få äran att sova i eget rum för första gången. Hon har sovit i egen säng från 2v ålder då verken jag eller sambon kunde sova med henne i sängen.

Vi har även börjat gå promenader varje dag, mycket för att hunden ska lära sig gå i koppel ordentligt, men även för min skull. Bönan tycker att det är skittråkig och ligger hellre och snurrar i vagnen, sätter man fast henne i selen blir hon pissesur och gallskriker sig genom hela promenaden. Så jag vet inte riktigt hur ja ska göra där, hon snurrar alltså enormt i vagnen. Ligga still är vråltråkigt.
Hur funkar sådant för er?
Vi har fått konstatera att koordinationen ännu inte är den bästa. Det är huvudet upp eller rumpan upp, inte båda samtidigt. Men på rygg kan hon skjuta sig fram med benen nu.

Våra katter har ju redan från början hållt ett ganska bra avstånd till lilan. Hon har fått lov att klappa dem om jag hjälper till. Viftar hon själv runt aktar de sig noga. Hästen är mer nyfiken och vill gärna känna på henne med mulen, helst om mulen är lerig också. Litar inte riktigt på min egen där så lillan får klappa mule på ponnyerna istället, de är ju bevisat barnvänliga :D

Vi har bytt till sittdel som vinklas lite bakåt och kan fällas mer när hon somnat. Det funkar bättre än liggdelen nu. Hon är ju väl liten för sittdelen än så vi fyller upp med fårskinn och ev filt så att hon får stöd. Hon föredrar dock att bli buren så är vi ute längre stunder brukar vi växla mellan sele och vagn. Längre promenader tas lämpligen när hon ska sova, annars blir det mest att vi får bära. Så passar det inte med hennes tider blir det inte alltid att vi promenerar, trots att mamman behöver motionen.

Vi har fått konstatera att koordinationen ännu inte är den bästa. Det är huvudet upp eller rumpan upp, inte båda samtidigt. Men på rygg kan hon skjuta sig fram med benen nu.

Våra katter har ju redan från början hållt ett ganska bra avstånd till lilan. Hon har fått lov att klappa dem om jag hjälper till. Viftar hon själv runt aktar de sig noga. Hästen är mer nyfiken och vill gärna känna på henne med mulen, helst om mulen är lerig också. Litar inte riktigt på min egen där så lillan får klappa mule på ponnyerna istället, de är ju bevisat barnvänliga :D

Vi har bytt till sittdel som vinklas lite bakåt och kan fällas mer när hon somnat. Det funkar bättre än liggdelen nu. Hon är ju väl liten för sittdelen än så vi fyller upp med fårskinn och ev filt så att hon får stöd. Hon föredrar dock att bli buren så är vi ute längre stunder brukar vi växla mellan sele och vagn. Längre promenader tas lämpligen när hon ska sova, annars blir det mest att vi får bära. Så passar det inte med hennes tider blir det inte alltid att vi promenerar, trots att mamman behöver motionen.

Haha, ja det är lite samma här, antingen eller, oftast rumpan upp och ansiktet i golvet och sedan knuffar hon sig framåt :p
Här har ju katterna vart med från start, Dagny har sovit hos Bönan hela tiden, fram till nu när hon börjar snurra så mycket :p
12391886_10208174398856719_6529452666317454888_n.jpg

Vi kör oxå sittdelen i vagnen, liggdelen går inte när hon är pigg och vägrar sova. Då sätter hon sig upp, eller ja, försöker. Vi är oxå lite små för sittdelen egentligen, men sitter samtidigt väldigt bra i den, så länge man har ryggen i mittenläget och inte längst upp. Sedan kan även vi fälla ned den i fullt liggläge när hon sover, vilket är väldigt skönt. Vi kör mycket den här sovstilen i både vagn och säng. Kan det vara så att jag sover ungefär likadant? :o

13139230_10209402093428316_6265298721794729044_n.jpg

Men ponnymys är ju aldrig fel :love: Här har grannen bara en friser på 167 i mankhöjd, hon är 5år så jag vågar inte riktigt peta fram mitt barn där heller. Hästen har ju aldrig sett en bebis tidigare :p

Haha, ja det är lite samma här, antingen eller, oftast rumpan upp och ansiktet i golvet och sedan knuffar hon sig framåt :p
Här har ju katterna vart med från start, Dagny har sovit hos Bönan hela tiden, fram till nu när hon börjar snurra så mycket :p
12391886_10208174398856719_6529452666317454888_n.jpg

Vi kör oxå sittdelen i vagnen, liggdelen går inte när hon är pigg och vägrar sova. Då sätter hon sig upp, eller ja, försöker. Vi är oxå lite små för sittdelen egentligen, men sitter samtidigt väldigt bra i den, så länge man har ryggen i mittenläget och inte längst upp. Sedan kan även vi fälla ned den i fullt liggläge när hon sover, vilket är väldigt skönt. Vi kör mycket den här sovstilen i både vagn och säng. Kan det vara så att jag sover ungefär likadant? :o

13139230_10209402093428316_6265298721794729044_n.jpg

Men ponnymys är ju aldrig fel :love: Här har grannen bara en friser på 167 i mankhöjd, hon är 5år så jag vågar inte riktigt peta fram mitt barn där heller. Hästen har ju aldrig sett en bebis tidigare :p
Vad härligt det ser ut när hon ligger så:) Jag sover likadant, men än så länge ligger lillan faktiskt platt på rygg med knäna ut när hon sover. Hon har vänt sig på sidan någon gång dagtid. På morgonen när hon vaknat däremot ser man två fötter sticka upp över spjälskyddet. Ofta ackompanjerat av en prutt eller två:D Hon gör som Borka i Ronja Rövardotter och släpper en morgonfjärt:D

Jag är glad att det finns ponnyer att klappa på i vårt stall. Min egen häst är så nyfiken så jag är rädd att hon blir oförsiktig i undersökningen. Vi är ju stora djurvänner i vår familj så vi försöker att låta henne träffa djur som kan föra sig runt barn för att hon inte ska bli skrämd. Föräldrarnas katt får hon tex inte umgås med, den är inte pålitlig nånstans. Samma sak med vissa hundar, de är inte dumma, men sjukt klumpiga så de får hålla avstånd.

Här är det fortfarande jobbigt som tusan. Kvällarna består av mardrömmar som leder till mycket gråt. Nätterna äts det lika ofta som förut, får vara glad om jag får sova 1,5h i sträck. Har inte fått sova mer än fem timmar sammanlagt en hel natt sedan innan förlossningen... Är 4,5 månad nu.
Mycket är det som händer dock, nya ljud, nya sätt att leka och har börjat vända sig till mage och tillbaka mer nu, kan stå själv om han håller i tex soffan, provat att smaka på potatismos och fruktpureér, päron/äpple är en storfavorit och han börjar skrika och gråta när han inte får mer :p Han försöker krypa men det är bara benen som fungerar och armarna åker ner på sidorna och då blir han arg och frustrerad :laugh:
Jag är fortfarande en napp på två ben och jag vet inte hur jag ska göra för att få bort det beteendet. Får ibland ligga bredvid honom i tre timmar på kvällen när han ska sova bara för att han ska ha tutten att snutta på då och då om han vaknar till lite snabbt, napp duger fortfarande inte trots flertal försök.
Växer gör han! Väger nog runt 9kg nu :D

Låter tufft för er som inte får sova! Hela nätter har jag inte sovit några men det är så få och smidiga uppvak och han/vi kan sova länge på morgnarna.

@YaHilweh katten och ena hunden bryr sig inte om honom alls, andra hunden vill gärna titta till honom om han låter och ibland slicka på honom. Men det går väldigt bra med alla och även stökhunden är försiktig med honom.

Vi har fortfarande liggdelen men jag har börjat fälla upp huvudänden till sittande ibland. Oftast sover han när vagnen rullar men när den står still (typ vid hundträning) eller när han är vaken av annan anledning krävs mer och mer för att roa honom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 994
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 149

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024