Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Nu när det ändå snackas så mycket mat, är det någon som tänkt köra på blw? Jag är sugen på att testa, det lockar väldigt mycket med en bebis som äter samma som oss vuxna redan från början. Och dessutom får äta själv samtidigt som oss andra.

Sambon är inte riktigt typen som läser in sig på saker och ofta tänker stereotypt: "bebisar ska använda napp", "bebisar äter burkmat", "bebisar äter välling" osv Han tänker liksom inte att det ens finns alternativ. Så jag får lägga fram lite info då och då och försöka att vara objektiv när jag lägger fram den så att han få tänka och känna efter själv vad han tycker verkar kännas bäst för oss. Svårt när man själv har en tanke om hur man vill göra.
Jag är också nyfiken! Och min sambo tänker som din. Han är också väldigt orolig av sig och tycker att allt som innebär risker är dåligt, även om det kan finnas fördelar. Så jag måste ha riktigt goda argument känner jag.

Nu när det ändå snackas så mycket mat, är det någon som tänkt köra på blw? Jag är sugen på att testa, det lockar väldigt mycket med en bebis som äter samma som oss vuxna redan från början. Och dessutom får äta själv samtidigt som oss andra.

Sambon är inte riktigt typen som läser in sig på saker och ofta tänker stereotypt: "bebisar ska använda napp", "bebisar äter burkmat", "bebisar äter välling" osv Han tänker liksom inte att det ens finns alternativ. Så jag får lägga fram lite info då och då och försöka att vara objektiv när jag lägger fram den så att han få tänka och känna efter själv vad han tycker verkar kännas bäst för oss. Svårt när man själv har en tanke om hur man vill göra.
Jag funderar på blw, men än så länge kommer allt som inte är nästan helt flytande i retur. Så det är väl tveksamt om det skulle funka.

Jag har också en sambo som funkar lite som din. Vaddå läsa på och göra informerade val? I vissa grejer är han helt aningslös, han gav tex bebis en plastpåse att leka med... Jo, hon tycker att det är kul när det prasslar, men det betyder inte att hon får leka med den ändå.

Tror att jag har lite fördel där av två saker: dels att ha pluggat och då ha vanan att söka och värdera fakta och dels att vara hästmänniska och van att riskutvärdera typ allt och hela tiden. Nackdelen är att sambon lite grand litar på att jag vet bäst och kollar upp grejer.

Jag funderar på blw, men än så länge kommer allt som inte är nästan helt flytande i retur. Så det är väl tveksamt om det skulle funka.

Klart det skulle funka. Med BLW tar det lite tid innan de får i sig några mängder mat. Poängen är inte att de ska äta sig mätta på mat till en början. En sexmånaders har inte riktigt motoriken och kanske inte heller intresset att äta hela bitar mat, men det kommer om de bara får chansen att lära sig hantera maten. Ingen bebis äter ju puréer hela livet. ;)

Min tös är 6 månader och vi har börjat med BLW. Hon får i sig begränsat med mat. Hon leker och utforskar mest. Roligt har hon i alla fall. :D Vi ger gröt också på prov, men hon är inte så intresserad.

Min grabb är förkyld. Seg natt där han mest gråtit då det inte gick att äta och amma samtidigt. Hittade reda på en liten spruta så vi kunde skölja näsan 04.20 och då blev det lugnt! Kollar bilstolar och barnvagnar för fulla muggar också, sån jäkla djungel. Efter två timmars rekande har jag hittat en potentiell modell liksom. Happyn har mest punktering och är bökig att hantera ensam när man åker mycket bil så den får rulla vidare på gården. Perfekt i stallet!

Nu är egentligen första gången jag känner av någon form av sömnbrist :arghh: Jag är sååå trött. Han sover ändå rätt bra på nätterna, 1-2 matningar sen somnar vi båda om ganska snabbt igen. Men dagarna är inget roliga just nu... Skrik och gnäll och missnöjd liten fis. Hoppas denna perioden går snabbt över... :yuck:

Flyga med bebis experten här:D
Min lilla tjej har flygit 22ggr på mondre än ett år, första gången var ganska precis ett år sedan då var hon 2 månader.
Bärsele eller sjal är räddningen när de är små, kan bli långt att gå och köer vid ev passkontroll.
Det är så mycket lättare att flyga när de är små, vild ettåring som inte vill sitta still i start och landning är inte lika lätt. A har sovit på alla längre flyg, ljudet från planet gör att hon som mamma kan somna :D

Här i england kan man köpa sterilliseringatabletter som man här i vatten och lägger ner flaskorna i 15min, själva vätskan kan anv 24h, de har varit kanon när vi rest och i husvagnen, koka flaskor är så omständigt när man är van sterilliseringsmaskinen.

Är det nått spec du undrar över att flyga med liten så fråga på :)

Tack pudsey! Det låter lovande! Mini är 3 månader nu och vi har både Sverige och Italien som kallar inom kort.

Hur funkar det med att ta med sig mat på flyget? Vattnet för en portion överstiger ju det tillåtna värdet på 50ml... Och utan mat vågar jag ju inte åka. :o

Nu är egentligen första gången jag känner av någon form av sömnbrist :arghh: Jag är sååå trött. Han sover ändå rätt bra på nätterna, 1-2 matningar sen somnar vi båda om ganska snabbt igen. Men dagarna är inget roliga just nu... Skrik och gnäll och missnöjd liten fis. Hoppas denna perioden går snabbt över... :yuck:

Samma här!! Slocknade med bebis nu på eftermiddagen. :o

Hur vet man om bebis har ont förresten? Här hemma går skriket i alla olika ljudskalor och går från 0-100 och sen tillbaka till 0 ibland och ibland gnälls det en 10 min och sen är det bra.. Ibland kan det verka som att han har jätteont och ibland verkar han allmänt grinig..O_o

Tänder?

Jag är också nyfiken! Och min sambo tänker som din. Han är också väldigt orolig av sig och tycker att allt som innebär risker är dåligt, även om det kan finnas fördelar. Så jag måste ha riktigt goda argument känner jag.
Det argumentet som jag hade använt mig av om min sambo var orolig för kvävningsrisken är att de har kräkreflexen längre fram när de är små och därför åker för stora bitar lätt ut. Vänjer man dem vid puré först och sen börjar med bitar när kräkrelexen flyttats längre bak så kan det vara lättare hänt att de sätter i halsen. Då får de också lära sig att hantera bitarna med tungan från första början=de tränar upp den motoriken och blir skickligare på att sortera, vända och vrida.

Hur funkar det med att ta med sig mat på flyget? Vattnet för en portion överstiger ju det tillåtna värdet på 50ml... Och utan mat vågar jag ju inte åka. :o
Barnmat är undantaget vätskereglerna så det är helt lugnt. Du kommer bara behöva visa upp dem i säkerhetskontrollen :).

Jag har också en sambo som funkar lite som din. Vaddå läsa på och göra informerade val? I vissa grejer är han helt aningslös, han gav tex bebis en plastpåse att leka med... Jo, hon tycker att det är kul när det prasslar, men det betyder inte att hon får leka med den ändå.

Tror att jag har lite fördel där av två saker: dels att ha pluggat och då ha vanan att söka och värdera fakta och dels att vara hästmänniska och van att riskutvärdera typ allt och hela tiden. Nackdelen är att sambon lite grand litar på att jag vet bäst och kollar upp grejer.
Jo samma här, hästmänniska och studerat vidare.
Gav sambon två böcker som var skrivna till män på ett lättsamt sätt som handlar om allt från graviditeten till att ga hand om ett barn när vi fick veta att det var bebis på G. Tror han knappt har öppnat dem. Han förlitar sig på att jag söker informationen och förmedlar den vidare. Och det gör ju att jag kan välja att ge och vinkla infon som jag vill men jag försöker ge honom de olika alternativen som är aktuella och berätta neutralt om dem. Däremot får han många goda råd från sina arbetskamrater :cautious: det senaste var att man borde skola in på förskola så tidigt som möjligt för annars skulle barnen bli alldeles för hemmakära och asociala.

Jag tror som @Sedna skrev att bebis tar det i sinegen takt, att det liksom är det som är grejen så det gör inget att de inte får i sig maten i så stor utsträckning i och med att huvudfödan är annat (bröstmjölk eller ersättning)

Klart det skulle funka. Med BLW tar det lite tid innan de får i sig några mängder mat. Poängen är inte att de ska äta sig mätta på mat till en början. En sexmånaders har inte riktigt motoriken och kanske inte heller intresset att äta hela bitar mat, men det kommer om de bara får chansen att lära sig hantera maten. Ingen bebis äter ju puréer hela livet. ;)

Min tös är 6 månader och vi har börjat med BLW. Hon får i sig begränsat med mat. Hon leker och utforskar mest. Roligt har hon i alla fall. :D Vi ger gröt också på prov, men hon är inte så intresserad.
Började du nu vid 6 månaders ålder eller började du tidigare?

Eftersom jag ändå är här och våldgästar... :D Min onge valde själv nån sorts BLW. Hon har vägrat puréer och gröt (förutom någon enstaka gång) och käkade hårdbröd innan hon ens hade tänder. Det har tagit lång tid för henne att komma igång med maten men hon har blivit oerhört bra på att hantera mat. Det är aldrig tal om att bara gapa och svälja utan allt nytt undersöks noga först. För stora skickar hon ut och biter av och hon har aldrig satt i halsen.
Men det är ju det som är så bra när andra kikar in och redan har lite erfarenhet att dela med sig av!:D

Jo det känns bra att de bjuder in till att de får ta det i sin egen takt. Jag nämnde för sambon att det i så fall är ok för bebis att gnaga på kycklingklubbor och revbensspjäll. Det verkade ge önskad effekt!:up:

Bönan har de senaste två dagarna inte druckit en mun ersättning och slutade kräkas i samma veva som vi slutade med den. Pratade med Bvc om det, när vi ändå diskuterade mat igår och hon sa att vissa barn tar åt sig den fasta födan bättre än tex. ersättning. Bönan har kräkts konstant i 5 månader, men dessa två dagar har vart :love:

Bönan (5 månader) hjälper gladeligen till med både gröt och annan mat. Det blir smutsigt, men ett bad i vasken efter måltiden fungerar utmärkt :p
Hon äter inte ersättning alls (sedan 2 dagar tillbaka), utan bara fast föda alt. välling till natten för att sova bättre.
Det är inte alltid så lätt att mata henne, utan hon envisas starkt med "kan själv". Har man satt tallriken på brickan framför henne är det kört :p Hon får nog inte i sig något själv, men hon tycker det är kul :D

Min grabb är förkyld. Seg natt där han mest gråtit då det inte gick att äta och amma samtidigt. Hittade reda på en liten spruta så vi kunde skölja näsan 04.20 och då blev det lugnt! Kollar bilstolar och barnvagnar för fulla muggar också, sån jäkla djungel. Efter två timmars rekande har jag hittat en potentiell modell liksom. Happyn har mest punktering och är bökig att hantera ensam när man åker mycket bil så den får rulla vidare på gården. Perfekt i stallet!

Jag älskar vår Happy, en fantastisk vagn. Tycker upplever den inte alls som bökig :)

Tack pudsey! Det låter lovande! Mini är 3 månader nu och vi har både Sverige och Italien som kallar inom kort.

100ml är det mesta man får ha men barnmat är undantaget, man får lägga upp det separat i säk.kontrollen och ev så kollar dom det lite extra det har aldrig hänt på Arlanda varken in- el utrikes, men Midlanda gör det varje gång så olika på olika flygplatser.

100ml är det mesta man får ha men barnmat är undantaget, man får lägga upp det separat i säk.kontrollen och ev så kollar dom det lite extra det har aldrig hänt på Arlanda varken in- el utrikes, men Midlanda gör det varje gång så olika på olika flygplatser.

50ml per behållare är max på Gatwick iaf :eek:

Kan tänka mig att det är lite striktare här än i Sverige (eller Köpenhamn som vi brukar flyga till då). Men om man tar med en termos med ljummet vatten för att blanda ersättning med borde va ok?

Jo samma här, hästmänniska och studerat vidare.
Gav sambon två böcker som var skrivna till män på ett lättsamt sätt som handlar om allt från graviditeten till att ga hand om ett barn när vi fick veta att det var bebis på G. Tror han knappt har öppnat dem. Han förlitar sig på att jag söker informationen och förmedlar den vidare. Och det gör ju att jag kan välja att ge och vinkla infon som jag vill men jag försöker ge honom de olika alternativen som är aktuella och berätta neutralt om dem. Däremot får han många goda råd från sina arbetskamrater :cautious: det senaste var att man borde skola in på förskola så tidigt som möjligt för annars skulle barnen bli alldeles för hemmakära och asociala.
Köpte också en bok, Pappalogi. Det tog ett tag men han läste igenom det mesta efter någon månad. Wonder weeks-boken har han väl läst något lite i men böckerna om barn som vi fått är inte öppnade av honom.

Vad är det med män och att ge knäppa råd till varandra? En vän till oss var snabb med att informera om att det var den värsta tiden i hans liv när han var pappaledig. Tack för hjälpen hörru:meh:

Bönan (5 månader) hjälper gladeligen till med både gröt och annan mat. Det blir smutsigt, men ett bad i vasken efter måltiden fungerar utmärkt :p
Hon äter inte ersättning alls (sedan 2 dagar tillbaka), utan bara fast föda alt. välling till natten för att sova bättre.
Det är inte alltid så lätt att mata henne, utan hon envisas starkt med "kan själv". Har man satt tallriken på brickan framför henne är det kört :p Hon får nog inte i sig något själv, men hon tycker det är kul :D
Haha, bada i vasken:D Det hade aldrig gått hem här. Bara att tvätta händerna eller fötterna i handfatet är snudd på barnmisshandel enligt lillan. Ska man bli blöt ska man bli det ordentligt, inget sådär halvdant.

Såg förresten att du är med i samma grupp om bebismat som jag @YaHilweh. Du som ger mer mat, tycker du att det är givande att vara med? Än så länge har det ju inte gett mig så mycket iom att vi knappt är på smakportioner ännu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 168
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 994
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka