Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Var på bvc igår och hon rekommenderade havregröten. Banangröt är ju sötare och det kan göra att de inte vill ha något osötat sen :)

Var på bvc igår och hon rekommenderade havregröten. Banangröt är ju sötare och det kan göra att de inte vill ha något osötat sen :)
Jag blandar själv i fruktpuré för smaksättning och att underlätta järnupptaget.

Vi har varit på extra vägning på BVC idag. 170 g upp på två veckor och 1 cm längre. Landade på 7110 g och 66,5 cm. Så nu pekar kurvan uppåt igen.

Gör ni egen fruktpuré? Hur gör ni isf?
Japp. Det beror ju på vad det är för frukt. Äpple och päron skalas, delas, kokas, mixas och slutligen passeras. Ekologiska bär har jag bara passerat, likaså ekologisk kiwi. Tänkte försöka hitta ekologiska torkade aprikoser och göra nåt av dem. Aprikoser är järnrika.

Japp. Det beror ju på vad det är för frukt. Äpple och päron skalas, delas, kokas, mixas och slutligen passeras. Ekologiska bär har jag bara passerat, likaså ekologisk kiwi. Tänkte försöka hitta ekologiska torkade aprikoser och göra nåt av dem. Aprikoser är järnrika.

Passerar? Hur gör du det? Vi har köpt sån där mixerstav nu iaf! :up:

Idag ringde de från sjukhuset igen, det är tydligen RS-virus han har. Inte konstigt att han varit dålig! Ett blodprov visade också på skyhöga bakteriehalter, det fanns misstanke om att det blivit kontaminerat men för säkerhets skull var han inne en sväng till idag för nya blodprov/snabbsänka och koll av andning, hjärta etc. Det såg bra ut! Hostan kan tydligen hålla i sig i upp till en månad och får han feber så ska vi in direkt igen. Men troligtvis är det värsta över nu. Min lille kämpe!

Idag ringde de från sjukhuset igen, det är tydligen RS-virus han har. Inte konstigt att han varit dålig! Ett blodprov visade också på skyhöga bakteriehalter, det fanns misstanke om att det blivit kontaminerat men för säkerhets skull var han inne en sväng till idag för nya blodprov/snabbsänka och koll av andning, hjärta etc. Det såg bra ut! Hostan kan tydligen hålla i sig i upp till en månad och får han feber så ska vi in direkt igen. Men troligtvis är det värsta över nu. Min lille kämpe!

Stackarn! Hoppas verkligen det går över fort.

Passerar? Hur gör du det? Vi har köpt sån där mixerstav nu iaf! :up:
Pressar det genom en finmaskig sil med en sked. Det får bort väldigt små grejer tex de där hårda hinnorna runt äpplekärnorna och fröerna i kiwi och hallon.

Mixerstav är kanon. Vitlökspress är också bra att ha för att mosa smakportioner av olika saker. Rivjärn till kött har jag också hört men jag klippte det i minibitar, kändes mindre kladdigt. Det dröjer ju lite tills hon ska få det så det behöver inte vara helt slätt.

Det känns som att det börjar lossna för henne på vissa grejer nu. Igår lyckades hon rulla runt från mage till rygg två gånger på ett par minuter. Hon börjar även få kläm på vad hon ska göra med maten hon får i munnen. Bananen hon fick igår försvann ner i magen ganska omgående istället för att hamna på magen. Det tar sig:)

Bönan har oxå vart dålig här, inte velat äta och kissade inte på nästan 9h häromdagen. Så vi var inne på akuten en sväng, självklart var hon piggare än någonsin och kissade ungefär i samma sekund som vi la henne på bordet i undersökningsrummet.

Men hon blåvägrar all form av ersättning, jag fortsätter att försöka. Dock äter hon med glädje gröt och burkmat. Fick även tips av en kompis att testa välling till kvällen. Testade det igår (den är från 6 månader) och bönan åt ordentligt för första gången på länge :love:
Men hon vägrar ersättningen, dricker med glädje vatten ur flaska men absolut inte ersättningen. 1177 sa att vi skulle testa ge henne vatten då hon vägrade allt annat.

Idag står Nestlé Spagetti och köttfärssås från 6 månader på lunchschemat. Till efterrätt Mango och banan pure från 5 månader :D

Bönan har oxå vart dålig här, inte velat äta och kissade inte på nästan 9h häromdagen. Så vi var inne på akuten en sväng, självklart var hon piggare än någonsin och kissade ungefär i samma sekund som vi la henne på bordet i undersökningsrummet.

Men hon blåvägrar all form av ersättning, jag fortsätter att försöka. Dock äter hon med glädje gröt och burkmat. Fick även tips av en kompis att testa välling till kvällen. Testade det igår (den är från 6 månader) och bönan åt ordentligt för första gången på länge :love:
Men hon vägrar ersättningen, dricker med glädje vatten ur flaska men absolut inte ersättningen. 1177 sa att vi skulle testa ge henne vatten då hon vägrade allt annat.

Idag står Nestlé Spagetti och köttfärssås från 6 månader på lunchschemat. Till efterrätt Mango och banan pure från 5 månader :D

Vilka sorters ersättning har du provat? Vissa smakar verkligen pyton...

Vilka sorters ersättning har du provat? Vissa smakar verkligen pyton...

Vi har använt oss av Nan i stort sett hela tiden, sempers en mycket kort period, men den luktar skunk och bönans mage tyckte inte alls om den. Vi har senaste dagarna provat både nan H.A och Sensitive men även Hipp och hon blåvägrar allihop. :cry:

Med tanke på om det var smaken hon reagerat på, därför vi testat olika nu när hon ätit dåligt.

Vi har använt oss av Nan i stort sett hela tiden, sempers en mycket kort period, men den luktar skunk och bönans mage tyckte inte alls om den. Vi har senaste dagarna provat både nan H.A och Sensitive men även Hipp och hon blåvägrar allihop. :cry:

Med tanke på om det var smaken hon reagerat på, därför vi testat olika nu när hon ätit dåligt.

Kräsen unge. :p Om du hellre vill ge ersättning än välling så testa att blanda ersättning och välling (börja med typ 25/75) och se om du kan fasa in ersättningen den vägen.

Kräsen unge. :p Om du hellre vill ge ersättning än välling så testa att blanda ersättning och välling (börja med typ 25/75) och se om du kan fasa in ersättningen den vägen.
För min del spelr det egentligen ingen roll, så länge hon får i sig allt hon behöver. Hon fyller 5 månader den 10/5 och bvc lär väl ha åsikter om att hon får välling och mat redan. Men i samma veva känner jag att jag inte vill tvinga i henne något hon absolut inte vill ha.

Frukostgröten har hon ätit i en månads tid, vi har en donna med humör och får hon inte gröt tills hon är nöjd är hela dagen förstörd :nailbiting::rofl: Smakportioner åt vi bara de första dagarna, idag äter vi hela portioner.

Det är konstigt egentligen hur man reagerar på vad Bvc säger, självklart kan dom boken, men alla barn är enskilda individer och jag känner att med sunt förnuft kommer man ganska långt.

För min del spelr det egentligen ingen roll, så länge hon får i sig allt hon behöver. Hon fyller 5 månader den 10/5 och bvc lär väl ha åsikter om att hon får välling och mat redan. Men i samma veva känner jag att jag inte vill tvinga i henne något hon absolut inte vill ha.

Frukostgröten har hon ätit i en månads tid, vi har en donna med humör och får hon inte gröt tills hon är nöjd är hela dagen förstörd :nailbiting::rofl: Smakportioner åt vi bara de första dagarna, idag äter vi hela portioner.

Det är konstigt egentligen hur man reagerar på vad Bvc säger, självklart kan dom boken, men alla barn är enskilda individer och jag känner att med sunt förnuft kommer man ganska långt.

Just för att hon ska få i sig allt hon behöver är det nog bra om det går att få i henne ersättning istället för välling eftersom ersättning är ett fullfoder. Men som du säger, man får ju anpass sig lite efter ungen också. Vet barn som tvärvägrat allt utom vanlig mat när de varit 6-7 månader, det är ju inte mycket att göra åt.

Jag har funderat på hur man ska börja med smakportioner och så. Edvin har bara ammat hittills och nu som sagt provat pyttelite frukt några gånger. Han är så nöjd bara på amningen så har inte behövt fasa in nånting av den anledningen heller. Men nu börjar han titta lite mer intresserat när vi äter så kanske börjar det bli dags snart. Har provat ge vatten i flaska också, han tog flaskan direkt (MAM anticolik) men det var visst äckligt så han släppte ganska omgående när han fick i sig av vattnet. :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 166
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 994
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka