Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Just för att hon ska få i sig allt hon behöver är det nog bra om det går att få i henne ersättning istället för välling eftersom ersättning är ett fullfoder. Men som du säger, man får ju anpass sig lite efter ungen också. Vet barn som tvärvägrat allt utom vanlig mat när de varit 6-7 månader, det är ju inte mycket att göra åt.

Vi försöker med ersättning hela tiden, men hon vägrar. Ska se om bvc ringer upp så de kan ge ett förslag på vad vi ska göra när hon vägrar ersättningen.
Eller vad vi ska tillsätta i tex. gröten för att hon ska få i sig allt hon behöver.

Jag har funderat på hur man ska börja med smakportioner och så. Edvin har bara ammat hittills och nu som sagt provat pyttelite frukt några gånger. Han är så nöjd bara på amningen så har inte behövt fasa in nånting av den anledningen heller. Men nu börjar han titta lite mer intresserat när vi äter så kanske börjar det bli dags snart. Har provat ge vatten i flaska också, han tog flaskan direkt (MAM anticolik) men det var visst äckligt så han släppte ganska omgående när han fick i sig av vattnet. :p

Bönan var inte heller så förtjust i vatten till en början, men idag går det ned utan problem.
Bönan har vart intresserad när vi ätit hela tiden, så hon fick smaka tidigt och fastnade direkt. Fruktpuré är grymt gott i hennes ögon.
Vi använder samma flaska men varvar med twistandshake flaskorna. Båda går hem bra. Just nu är twistandshake mest för vatten och Mam för välling/vad hon nu får i sig, då vi ycker att den pipen är lättare då den är lite hårdare. på twist flaskorna är pipen mer lik en sladdrig bröstvårta :p

Drygt att hon vägrar ersättning @YaHilweh. Antar att ni provat även ur pipmugg? Vet att vissa föredrar det. Jag tycker att det låter som en bra plan att kolla med BVC om hon behöver något tillskott. Det finns ju förresten tillskottsnäring, dvs ersättning från 6 mån. Ingen aning om den smakar annorlunda än övriga.
Bra ändå att hon gillar mat så mycket. Hon kanske är mätt på det?

Jag har funderat på hur man ska börja med smakportioner och så. Edvin har bara ammat hittills och nu som sagt provat pyttelite frukt några gånger. Han är så nöjd bara på amningen så har inte behövt fasa in nånting av den anledningen heller. Men nu börjar han titta lite mer intresserat när vi äter så kanske börjar det bli dags snart. Har provat ge vatten i flaska också, han tog flaskan direkt (MAM anticolik) men det var visst äckligt så han släppte ganska omgående när han fick i sig av vattnet. :p
Jag har erbjudit lite på fingret när vi ätit något jag trott att hon skulle gilla. Nu är hon mer intresserad själv och gapar åt allt möjligt. För en liten stund sedan provsmakade hon vatten. Det var tydligen kul även om det mest rann ut igen:D

Drygt att hon vägrar ersättning @YaHilweh. Antar att ni provat även ur pipmugg? Vet att vissa föredrar det. Jag tycker att det låter som en bra plan att kolla med BVC om hon behöver något tillskott. Det finns ju förresten tillskottsnäring, dvs ersättning från 6 mån. Ingen aning om den smakar annorlunda än övriga.
Bra ändå att hon gillar mat så mycket. Hon kanske är mätt på det?

Pipmugg har vi faktiskt inte testat, det ska vi titta på. tack för tipset :)
Har nu idag märkt att hon kräks mycket mindre utan ersättningen. Klämde nyss i sig en halv burk spagetti och köttfärssås, den var mycket populär :p

Pratade med Bvc nu i eftermiddags (förvånad över att de faktiskt ringde upp, har aldrig hänt innan). Och den person jag pratade med (inte min Bvc-tant) ansåg att jag gjorde helt rätt och så länge jag gav köpegröt minst ett mål/dag om hon inte åt ersättning så får hon i sig alla näringsämnen. Samt att jag ska ge fruktpuré efter mat för då tar kroppen snabbare och enklare upp järnet i maten :)

Klämmer in här mellan all barnmat men behöver lite input...

Sambon har en vän som kommer över från Marocco och sa lite lagom till läggdags "var förberedd" på att jag inte kommer komma hem efter jobbet i tre dagar. Eller jo lagom till sångdags då.

Och det vill jag liksom inte förvägra honom.. Men är trött och irriterad på att när han har vänner över innebär det att han inte har något ansvar över bebis. När jag har haft familj/vänner över så umgås vi MED bebis.. Så nu har hornen växt ut och då tänker jag att vi kan lika gärna åka till Sverige och hälsa på istället för att sitta själv hemma och tjura.

Klarar man resa själv med en ganska bestämd bebis? Han brukar ju faktiskt vara rätt nöjd i bärselen så jag tänker att det kanske går i alla fall!?! Det enda jag oroar mig för är hur jag ska sterilisera flaskorna? Blir ju jättebökigt att koka varje gång (vi har en sterilisator hemma)? Och om han börjar krångla när man ska passa ett tåg eller få med sig väskor etc?

Känns som att det kan bli lite hit or miss...

Sambon har en vän som kommer över från Marocco och sa lite lagom till läggdags "var förberedd" på att jag inte kommer komma hem efter jobbet i tre dagar. Eller jo lagom till sångdags då.

Och det vill jag liksom inte förvägra honom.. Men är trött och irriterad på att när han har vänner över innebär det att han inte har något ansvar över bebis. När jag har haft familj/vänner över så umgås vi MED bebis.. Så nu har hornen växt ut och då tänker jag att vi kan lika gärna åka till Sverige och hälsa på istället för att sitta själv hemma och tjura.

Klarar man resa själv med en ganska bestämd bebis? Han brukar ju faktiskt vara rätt nöjd i bärselen så jag tänker att det kanske går i alla fall!?! Det enda jag oroar mig för är hur jag ska sterilisera flaskorna? Blir ju jättebökigt att koka varje gång (vi har en sterilisator hemma)? Och om han börjar krångla när man ska passa ett tåg eller få med sig väskor etc?

Jag tror du fixar att resa själv med bebis! Allt löser sig. Har dock ingen erfarenhet kring flaskor och sterilisering. Jag reste själv med min stora tjej när hon var 5-6 månader, flög till Dublin. Det gick bra. Blir dom ledsna, blöjan läcker, kräker eller vad som så löser man det där och då.

För övrigt så förstår jag att du blev tjurig. Man känner sig lätt väldigt låst med en liten bebis och blir man då själv när man inte tänkt sig det så kan det kännas tufft.

Dock kanske det är lättare att resa om resan är mer planerad för jag tolkar det som att sambons kompis kommer nu i dagarna.

Jag tror också att du fixar att resa själv. Angående sterilisering så finns det påsar att köpa på Apoteket som man använder för rengöring i micron. Tror de kan återanvänds 10-20 gånger. Vi har fått besked att man ska diska ur allt efter varje användning och koka 1 gång/dygn så det kör vi på här. Kokar i kastrull på spisen.

När det gäller sambon, kan du inte bara räcka över barnet när du har annat att göra? Eller menar du att han säger nej till det?

Här är exempel på påsar
http://www.apotea.se/medela-quickclean-rengöringspåsar-5-st

Angående sterilisering så har jag, och de flesta jag känner, bara steriliserat flaskor och nappar vid inköp och kanske nån gång i månaden därefter. Däremellan har vi bara diskat som vanligt. Hur kommer det sig att du steriliserar varje gång?

Angående sterilisering så har jag, och de flesta jag känner, bara steriliserat flaskor och nappar vid inköp och kanske nån gång i månaden därefter. Däremellan har vi bara diskat som vanligt. Hur kommer det sig att du steriliserar varje gång?
Jag håller med Tasse här. Från början när vi pumpade och gav alla mål blev vi också rekommenderade att sterilisera varje dygn. Efter någon månad menade dock Bvc att det inte var nödvändigt längre. Har flaskor som kan steriliseras i micron och gör det någon gång ibland. De används då inte dagligen, utan max en flaska per dag.

@Janey jag säger som de andra, åk om du vill åka. Jag tänker att saker alltid löser sig. Plus att bebis ofta känner av att det är "skarpt läge" och har så mycket annat att kolla/lyssna på och ta in att det oftast känns lättare att vara iväg än hemma.

Nu när det ändå snackas så mycket mat, är det någon som tänkt köra på blw? Jag är sugen på att testa, det lockar väldigt mycket med en bebis som äter samma som oss vuxna redan från början. Och dessutom får äta själv samtidigt som oss andra.

Sambon är inte riktigt typen som läser in sig på saker och ofta tänker stereotypt: "bebisar ska använda napp", "bebisar äter burkmat", "bebisar äter välling" osv Han tänker liksom inte att det ens finns alternativ. Så jag får lägga fram lite info då och då och försöka att vara objektiv när jag lägger fram den så att han få tänka och känna efter själv vad han tycker verkar kännas bäst för oss. Svårt när man själv har en tanke om hur man vill göra.

Tänker att det här borde vara en fråga för forumets expert på att flyga med bebis mellan England och Sverige :D @pudsey

Nu när det ändå snackas så mycket mat, är det någon som tänkt köra på blw? Jag är sugen på att testa, det lockar väldigt mycket med en bebis som äter samma som oss vuxna redan från början. Och dessutom får äta själv samtidigt som oss andra.

Sambon är inte riktigt typen som läser in sig på saker och ofta tänker stereotypt: "bebisar ska använda napp", "bebisar äter burkmat", "bebisar äter välling" osv Han tänker liksom inte att det ens finns alternativ. Så jag får lägga fram lite info då och då och försöka att vara objektiv när jag lägger fram den så att han få tänka och känna efter själv vad han tycker verkar kännas bäst för oss. Svårt när man själv har en tanke om hur man vill göra.

Eftersom jag ändå är här och våldgästar... :D Min onge valde själv nån sorts BLW. Hon har vägrat puréer och gröt (förutom någon enstaka gång) och käkade hårdbröd innan hon ens hade tänder. Det har tagit lång tid för henne att komma igång med maten men hon har blivit oerhört bra på att hantera mat. Det är aldrig tal om att bara gapa och svälja utan allt nytt undersöks noga först. För stora skickar hon ut och biter av och hon har aldrig satt i halsen.

Jag tror också att du fixar att resa själv. Angående sterilisering så finns det påsar att köpa på Apoteket som man använder för rengöring i micron. Tror de kan återanvänds 10-20 gånger. Vi har fått besked att man ska diska ur allt efter varje användning och koka 1 gång/dygn så det kör vi på här. Kokar i kastrull på spisen.

När det gäller sambon, kan du inte bara räcka över barnet när du har annat att göra? Eller menar du att han säger nej till det?

Här är exempel på påsar
http://www.apotea.se/medela-quickclean-rengöringspåsar-5-st

Tror inte han skull säga något... Problemet är väl mer att han dels kommer hem vid 19.00. Och bebis somnar 20.00-21.00 någon gång = J vägrar somna hos någon annan än mig nuförtiden och får han inte sova blir han inte direkt rolig att ha att höra med.

Dels så har jag inget att göra direkt. De vänner jag umgicks med från jobb och så är inte direkt några jag skulle umgås med nu. Vi lever ju heeeelt skilda världar och skulle inte tycka det var kul att lyssna på nattklubbar de har varit eller vilka resor de ska göra nu. Mamma-kompisarna ser jag ju då och då om dagarna. Dels så brukade jag och sambon umgås tillsammans med våra kompisar som egentligen är hans kompisar från början.

Det enda jag saknar är ridningen. Vi båda rider ju, sen jag introducerade det till sambon och han älskar det verkligen. Men stallet är så långt härifrån (vi bor mitt i smeten, typ 30min gångväg till Oxford street) så hade inneburit att jag om jag har tur hunnit tills sista lektionen. Det är ca 45minuter körtid enkel väg i trafik. Dels så förbaskat dyrt ca 700kr/lektion, att det är något jag inte kan göra alltför ofta. :(

Jag vet inte. Ingen har sagt till oss när vi kan sluta :o:laugh: sen är vattnet inte lika roligt här dock. Typ kokar man något så blir det en fet vit rand i kastrullen. Plus att glas inte blir genomskinliga. Har vi gäster får jag diska med flaskvatten för att glasen ska se rena ut :eek: annars blir dom lite "dimmiga". Så vi är väl lite nojiga med vattnet här. Smakar inte speciellt gott heller :wtf:

Tänker att det här borde vara en fråga för forumets expert på att flyga med bebis mellan England och Sverige :D @pudsey

Flyga med bebis experten här:D
Min lilla tjej har flygit 22ggr på mondre än ett år, första gången var ganska precis ett år sedan då var hon 2 månader.
Bärsele eller sjal är räddningen när de är små, kan bli långt att gå och köer vid ev passkontroll.
Det är så mycket lättare att flyga när de är små, vild ettåring som inte vill sitta still i start och landning är inte lika lätt. A har sovit på alla längre flyg, ljudet från planet gör att hon som mamma kan somna :D

Här i england kan man köpa sterilliseringatabletter som man här i vatten och lägger ner flaskorna i 15min, själva vätskan kan anv 24h, de har varit kanon när vi rest och i husvagnen, koka flaskor är så omständigt när man är van sterilliseringsmaskinen.

Är det nått spec du undrar över att flyga med liten så fråga på :)

Jag vet inte. Ingen har sagt till oss när vi kan sluta :o:laugh: sen är vattnet inte lika roligt här dock. Typ kokar man något så blir det en fet vit rand i kastrullen. Plus att glas inte blir genomskinliga. Har vi gäster får jag diska med flaskvatten för att glasen ska se rena ut :eek: annars blir dom lite "dimmiga". Så vi är väl lite nojiga med vattnet här. Smakar inte speciellt gott heller :wtf:

Är bara vattnet tjänligt som dricksvatten behöver du inte sterilisera mer än då och då, vågar jag påstå. Om nappflaskorna också blir immiga kan du koka dem med citronsyra, det kan hjälpa. Vi har också sånt vatten som ger immiga glas, men jag orkar inte bry mig. :p

Är bara vattnet tjänligt som dricksvatten behöver du inte sterilisera mer än då och då, vågar jag påstå. Om nappflaskorna också blir immiga kan du koka dem med citronsyra, det kan hjälpa. Vi har också sånt vatten som ger immiga glas, men jag orkar inte bry mig. :p

Haha ska introducera idéen om att sluta sterilisera till lika hönspappan :D

Ja till vardags orkar jag inte heller bry mig, haha. Står inte direkt och diskar i flaskvatten varje dag :laugh: någon måtta får det vara!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 166
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 994
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III