Vinterföräldrar 2013/2014

December
11/12 Bexzor fick en pojke
29/12 *gotlandsrusset* fick en pojke

Januari
12/1 Terqa fick en pojke, Charlie

Februari
7/2 Mirtai fick en pojke, Axel (beräknad 22/2)
9/2 Qbaby fick en pojke, Alfred (beräknad 8/3)
26/2 saint__anger fick en flicka, Joella

Mars
5/3 Dalatjej fick en pojke, Måns (som var beräknad till 17/2)

Kul att se listan, tack för att ni hakade på :D :banana:
Jösses, nästan bara pojkar och en liten flicka. Eller ja, jag vet ju inte om hon är liten utan syftar på att hon inte ens är 3 månader :p

Här hemma kämpar vi med att liten bara vill äta när pappa matar. Jag fungerar bra när pappa inte är hemma, annars duger bara pappa. Suck, det är min kropp som sonen utnyttjat, jag har fått extra degmage och synliga bristningar och det var JAG som gick upp över 30 kg och så verkar det bli pappas pojke :cautious::mad::p

Haha. Här är det också pappa som är högst i näringskedjan. Jag är bara blaha blaha. Duger så länge det finns mjölk i tuttarna visst.

Men kommer farfar, ja, då är det han som gäller för store sonen. Antar att den lille blir likadan.

Jag har förresten inte gett ersättning sedan igår morse till lille plutten. Haft mjölk så det räckt. Vänster bröst börjar producera lite mer nu. Har långsamt börjat våga amma lite mer på det. Än så länge är jag frisk. Har ju inget sår på bröstvårtan längre så jag hoppas att det inte ska strula mer nu.

Plutten har fått sin första förkylning nu. Fick använda näs-fridan i natt för första gången. Köpte den för fyra år sen till store sonen men använde den nog aldrig. Att det kan finnas så stora kråkor i en sån liten söt näsa!

Nej, glukosbelastningen var godkänd. Både jag och lillskrutten är friska (bortsett från hans misstänka mjuka broskringar då). Läkarna och BVC säger bara att det kan bero på min och sambons gener. Svärfar vägde tydligen något liknande när han föddes, men f.ö har vi mer vettiga vikter på båda sidor. Eftersom han är frisk så bryr dom sig inte att undersöka varför han blev så stor, och är stor än. De säger bara att det kommer plana ut med tiden.

Har för mig det skiljer bara någon/några veckor mellan våra söner och din väger drygt 3 kg mindre. För mig är det helt otroligt och blir helt fel syn då i mina ögon blir alla små medan det är faktiskt lillskrutten som är enorm. Han ska vägas på fredag så tippar på mellan 10,5 och 11 kg nånstans.

Han är inte så stor i mina ögon. ;)

Store sonen vägde ju rätt normalt när han föddes, 4080 g. Men när han var 5 månader så vägde han drygt 10 kg. Ungefär som din. Om lille Plutten kör samma viktökningsrejs så räknar jag med att jag har en drygt 10-kilosklump om ett par månader. Plutten vägde ju mindre som nyfödd, 3335 g, och om man jämför mina båda pojkar så vägde plutten 7,7 kg vid tre månader och den store 8 kg. Plutten är ju dessutom född 16 dagar tidigt, den andre kom dagen innan beräknat.

Store sonen slutade sen gå upp i vikt så mycket efter 6 månader. Då började han röra sig mer och på ett halvår gick han bara upp 1 kg.

Fått mjölkstockning för första gången med de här barnet och jag får de inte att släppa! Och nu vill hon.knappt äta på de bröstet för de kommer knappt nåt. Börjar alltid med de bröstet, men idag (3e dagen med stockning) så somnar hon bara när jag försöker på den onda sidan. Byter ja till den.bättre sidan vaknar hon till igen och äter som hon ska.
Jag har ammat i alla möjliga konstiga ställningar för att försöka få hakan där stockningen är, duschat och masserat, sett till att vara varm osv. Vad mer kan man göra?!

Du, det släpper när det känner för det.

Mitt bröst fullkomligt vägrade släppa mjölken. Var bara att vänta tills det gav med sig. Men jag fick ju om och om det igen.

Hur fungerar det att handmjölka i duschen? Det var nästan det enda som fungerade någotsånär för mig. När det var som värst kunde jag kämpa med handmjölkning i en halvtimma och bara få ut 20 ml. Droppe för droppe. Jag trodde jag skulle bli galen. Och det blev jag väl också ...

Har du feber? Och släpper det inte så kanske du behöver söka hjälp och få penicillin. Sista penicillinkuren hjälpte ju på mig plus att jag inte ammade på ett par veckor på det bröstet. Bara klämde ur överflödig mjölk någon gång om dagen. Hoppas det går över. Förstår hur det känns. Kram.

Jag har inga andra tips att komma med angående mjölkstockning men har en fråga på samma tema. Jag har upptäckt att jag är väldigt känslig för drag/blåst på brösten. Det är lite knepigt nu när det är varmt men fortfarande blåser ganska mycket.

Blir för varmt med jacka men om jag bara har tröja och det blåser igenom den får jag ont på en gång. Någon som har bra tips?

December

Januari
31/1 A-K.Eng fick en pojke, Gustav (beräknad 16/2)

Februari
3/2 Lillasnuttan fick en pojke (beräknad 3/2)

Mars

Jag har inga andra tips att komma med angående mjölkstockning men har en fråga på samma tema. Jag har upptäckt att jag är väldigt känslig för drag/blåst på brösten. Det är lite knepigt nu när det är varmt men fortfarande blåser ganska mycket.

Blir för varmt med jacka men om jag bara har tröja och det blåser igenom den får jag ont på en gång. Någon som har bra tips?

Linda en halsduk runt bysten och/eller ha på en vindtät jacka. Eller regnjacka.

Linda en halsduk runt bysten och/eller ha på en vindtät jacka. Eller regnjacka.

Det var just jackan jag vill slippa... Blir ju tokvarmt när det är 20 grader varmt ute men blåsigt! Har kört med fleeceväst någon gång men det blir också alldeles för varmt.

Varför kan det här med amning och sånt vara lätt?

Kolla på typ Babyproffsen om de inte har såna där bröstskydd med folie på. De skyddar och värmer. (även om du inte behövde värme).

Jag kan ju säga att jag har svettats eftersom jag inte vågat utsätta brösten för drag eller kyla. Pälsat på mig extra. När jag haft väst så har jag lagt i mina bröstvärmare i ull för att skydda så det inte drar in i ärmhålorna.

December

Januari
25/1 Linduzz fick en pojke, Devin (Beräknad 14/1)

Februari

Mars

December

Januari
26/1 Dressyrteamet fick en pojke, Charlie (Beräknad 18/1)

Februari

Mars

December

Januari
26/1 Dressyrteamet fick en pojke, Charlie (Beräknad 18/1)

Februari
5/2 Fadeaway fick en dotter, Nina (beräknad 11/2)

Mars

Idag har Axel varit på BVC för 3-månaders koll. Han är nu 60 cm och väger 5820 g. Fick också sina första sprutor idag, kändes så elakt när jag sitter med en superglad plutt i knät som skrattar och pratar med sköterskorna som sedan hugger honom i benet :p Men det kom ett kort skrik och lite gråt som gick snabbt över! Har varit supergnällig hela em, fick alvedon och sov sedan 3 timmar. Helt klart är han påverkad av sprutorna.

Han fick ju andra dosen av vaccinet mot rotaviruset också så det är mycket för lilla kroppen och hantera!

Annars har jag hittat ett bra mönster på body så det sys för fullt. Bestämde igår att vi ska göra om i källaren så jag kan få ett syrum, ska bli fantastiskt kul!!

Vad kul att fler syr. Vi fick sy till store sonen när han var 4-5 månader eftersom det inte fanns framför allt byxor som passade. Han var liksom bredare än vad han var lång. ;) Märker samma problem med den lille. PoP ska ju ha rymliga kläder som är stora i storlekarna. Börjar bli korvskinn med strl 68 nu trots att de är lite långa i kroppen.

Min syster har en sån där overlock och är duktig på att sy, mamma är också duktig så de får hjälpa mig att modifiera lite. Har ett gulligt tyg med ugglor på som jag tänkte göra en body av.

Här är en till intresserad :) Men är typ nybörjare, har knappt sytt nåt sen jag gick i skolan och har aldrig sytt babykläder förr. Fick en sprillans ny Huskvarna maskin i present för ett år sen, men de har inte funnits tid att ens packa upp den än haha :D
Men beställde hem lite tyger som kom i måndags så ska försöka hitta tiden snart bara.
Vad använder ni för typ av kantband till body?

Var till BVC i måndags, vägde 5030 så går stadigt upp i vikt och vi helammar fortfarande.
Mjölkstockningen släppte dagen efter ja skrev här, tackar för alla tipsen. Bra att veta om de skulle bli lika igen. Tror ja fick de att släppa när jag pumpade efter amningen med hårdaste styrkan på pumpen (har en mam som går att ställa på olika sug styrka).

Igår blev Joella superhängig med 38,2 i feber, spydde slem, hostade och var loj. Kontakta 1177 som rekommende oss att åka in, men när jag Tempade 2 tim senare när barnvakt osv kommit hit för att ta storasyster så hade de gått ner under 38 och hon såg piggare ut på ögonen så åkte aldrig.
Hon sov bra inatt (hade henne bredvid mig då hon är täppt) och idag var tempen nere på 37 igen. Skönt att de blev bättre så snabbt o hoppas de håller i sig

Här är en till intresserad :) Men är typ nybörjare, har knappt sytt nåt sen jag gick i skolan och har aldrig sytt babykläder förr. Fick en sprillans ny Huskvarna maskin i present för ett år sen, men de har inte funnits tid att ens packa upp den än haha :D
Men beställde hem lite tyger som kom i måndags så ska försöka hitta tiden snart bara.
Vad använder ni för typ av kantband till body?

Jag använder muddväv, då blir det lite stretch i som kan behövas vid av/påklädning :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka