Vinterföräldrar 2013/2014

Hur går det för er alla?

Axel växer så det knakar, vägning och mätning om två veckor igen men känns som han blivit bra mycket längre!

Vi har strålande sommarväder här så Axel har fått ligga på en filt på gräsmattan i skuggan och spana på omvärlden. Det är jättekul och spännande och han blir helt slut :)

Hur gör ni andra med kläder nu när det är varmt? Undvika direkt sol bör man ju göra men det är inte alltid det är möjligt... Lång ärm och långa ben känns ju tokvarmt när det är 25 grader varmt!

Tycker det är jättesvårt att klä bebis när det är så varmt, han svettas så otroligt lätt också..
Igår vägdes han 4mån gammal till 8,5kg 67,5cm lång. <3

Idag är en riktig depp dag, hur fasiken skall man lyckas gå ner i vikt?? Hur hittar man motivationen när energin tryter och deppigheten tar över?

@Linduzz Här får liten mest ha kortärmad tshirts/body och shorts. Det tog lång tid innan jag började "klä" av honom, våren är ofta ett lurigt väder som man ska tänka till för. Men i takt med att jag själv minskar på mina kläder så får liten och stor göra det med. Sen så får han mest bara vara i skuggan så allt för mycket kläder behöver inte tas av. Min skrutt är 5,5 månader.

Åh fy ja, detta med vikten. I 8e månaden hade jag gått upp 31,5 kg, så jag räknar med att jag gick upp totalt 35 kg. 25 kg så cirka 10 kg kvar och där har jag stått till ett tag. Igår provade jag alla mina bikinis och ingen passade, eller jo trosorna passade någorlunda men mina bröst har en mysko grej för sig och de växer en kup-storlek för varje barn. Första barnet ammade jag drygt 2 veckor och andra barnet ammades inte alls så det känns skumt att behöva köpa större :crazy: :o Sambon jublar och säger att vi kan skaffa massa barn, så undrar just vad han vill ha :grin: :rofl:

Usch, jag vill inte ens tänka på min vikt!

Gick upp ca 15 kg och har nog minst 10 kvar att gå ner. Gick ner bra i början men nu har jag nog snarare gått upp en del av det igen :o Måste sluta äta godis och få in bra matrutiner men det är så attans svårt! Dessutom regnar det typ jämt här och då är promenader inte så väldigt lockande...

Tycker det är jättesvårt att klä bebis när det är så varmt, han svettas så otroligt lätt också..
Igår vägdes han 4mån gammal till 8,5kg 67,5cm lång. <3

Idag är en riktig depp dag, hur fasiken skall man lyckas gå ner i vikt?? Hur hittar man motivationen när energin tryter och deppigheten tar över?
Hm, det där med vikten är skit svårt tycker jag.. Gick inte ner allt från första graviditeten och gick upp 40 (!!!) kg denna gång, mest vätska pga havandeskapsförgiftningen men ändå. Har 10 kg kvar till min trivselvikt. Har precis börjat småträna lite efter Olga Rönnbergs bok. Jäklar vilken träningsvärk jag hade efter första passet... I höst tänkte jag börja på min älskade spinning igen några dagar i veckan.
För mig är det nästan så att ju mer jag tränar desto mindre sötsaker äter jag och tvärtom..

Hur går det för er alla?

Axel växer så det knakar, vägning och mätning om två veckor igen men känns som han blivit bra mycket längre!

Vi har strålande sommarväder här så Axel har fått ligga på en filt på gräsmattan i skuggan och spana på omvärlden. Det är jättekul och spännande och han blir helt slut :)

Hur gör ni andra med kläder nu när det är varmt? Undvika direkt sol bör man ju göra men det är inte alltid det är möjligt... Lång ärm och långa ben känns ju tokvarmt när det är 25 grader varmt!
Här går det bara bra :)

I är 5 månader, väger 8,2kg och är 68 lång. Han har börjat att ta sig framåt nu, det är trögt och han får kämpa men framåt kommer han. Lite tidigt enligt mig men vad ska man göra.

Han är alltid glad den ungen, väldigt lätt att ha att göra med. Nyfiken och ivrig, väldigt social. Blir dock vansinnig när saker inte går som han vill :)

Värmen är ett bekymmer, härom dagen hade han bara blöja på sig när det va 30 grader inne och ännu varmare ute i solen. Ska köpa ett UV-tält som jag kan ha honom i.

Vikten är som den är, har 5 kg kvar ungefär. Har börjat träna nu iaf men man är ganska trött i kroppen!

Har du någon länk till UV-tältet?

Vi ska kanske köpa hus :nailbiting: Har hittat ett hus som är bra läge, tillräckligt stort och bra pris. Men det har varit till salu jättelänge, nästan ett år! Börjar genast fundera över vad som är fel på huset och som vi missar...

Har du någon länk till UV-tältet?

Vi ska kanske köpa hus :nailbiting: Har hittat ett hus som är bra läge, tillräckligt stort och bra pris. Men det har varit till salu jättelänge, nästan ett år! Börjar genast fundera över vad som är fel på huset och som vi missar...
Googla på UV-tält baby så kommer du hitta på dem. Vi köpte ett på Barnens land (fd barnens hus) men de finns nog på många ställen.
Spännande med hus! Vi flyttade in i vårat för drygt ett år sedan.

Här går det bara bra :)
I är 5 månader, väger 8,2kg och är 68 lång. Han har börjat att ta sig framåt nu, det är trögt och han får kämpa men framåt kommer han. Lite tidigt enligt mig men vad ska man göra.

Mysigt, har han gjort det länge? Helt plötsligt blir dom så stora så man vill bromsa tiden :love: :nailbiting:

Min första son började flytta på sig när han var 4 månader men lillebror på 5 och en halv månad rör sig mest i cirklar när han väl flyttar på sig. Bekvämast är att dra filten han ligger på så att leksakerna kommer närmare honom utan att han flyttar på sig :rofl:

här går det bra, lillen sover fortfarande bra på nätterna. Men har kommit in en gnällig period på dagarna. tror det är värmen dock.

jag tycker jag tappar hår hela tiden :/ gör ni också det? det tjocka hår är nu allt annat än tjockt.

vikten då..jag gick ner allt efter ca 3 veckor efter förlossingen, men kom in i en godisperiod pga att jag var så trött av amningen och ville ha snabb energi (amningen strulade som sagt mkt för mig en längre tid) och har väl gått upp alldeles för mkt igen. svårt att komma iväg och träna med bebis så motivationen är noll på den biten just nu. (jag är van att röra på mig regelbundet innan..)

när ska ni sluta amma?

Mitt hår rasar av! Grät nästan i duschen igår när stora tussar faller av. Har normalt långt och tjockt hår men det är ju nästan inget kvar nu :(

Jag vet inte riktigt hur länge jag tänkt amma, beror på hur det fungerar. Att amma är ju smidigt samtidigt som det vore skönt att kunna lämna längre perioder till pappan. Helammar gör jag nog tills A är 6 månader, sedan får vi se hur det går med annan mat osv.

här går det bra, lillen sover fortfarande bra på nätterna. Men har kommit in en gnällig period på dagarna. tror det är värmen dock.

jag tycker jag tappar hår hela tiden :/ gör ni också det? det tjocka hår är nu allt annat än tjockt.

vikten då..jag gick ner allt efter ca 3 veckor efter förlossingen, men kom in i en godisperiod pga att jag var så trött av amningen och ville ha snabb energi (amningen strulade som sagt mkt för mig en längre tid) och har väl gått upp alldeles för mkt igen. svårt att komma iväg och träna med bebis så motivationen är noll på den biten just nu. (jag är van att röra på mig regelbundet innan..)

när ska ni sluta amma?
Jag tappar också mycket hår. Stör mig inte så mycket mer än att det är irriterande att det ligger överallt. Droppen va när I hade mina hårstrån i blöjan :banghead:

Helamning i 6 månader och delamma i ett år om det funkar :)

Ja här är det också hår överallt, det bara rasar av mig! :/

Jag tänkte också helamma i 6 månader, sen blir det succesivt att sluta. Vilka mål ska man skippa? min äter ju nästan aldrig på natten dock. På morgonen känns det ju som brösten ska sprängas! Amningen funkar bättre nu så igentligen så skulle jag kunna amma lite till men jag känner att det är jobbigt att fortsätta just med passningen. Lillen är vaken mkt längre på dagarna och ofta hungrig. Sist stod jag och sadlade hästen (efter att mockat o fixat allt på dagen för att bara rida på kvällen) och jag hann väl bara vara i stallet i 15 min innan sambon ringde o sa att jag fick komma hem och amma. Var bara att ställa in hästen igen. Just den biten känns jobbigt. Att man inte kan få en timme för sig själv utan att alltid vänta på ett samtal att komma och mata....

Min lille skrot , på kortet är han 5 och en halv månad. Han har vuxit om sin kusin som fyller 1 år nu på midsommar O_o :meh: Och nej, han kan inte sitta så länge utan att välta men i små stunder så man kan ta kort :love: Nästa torsdag är det 6 månaders kontroll, blir spännande att se vad läkaren säger denna gång. På 2 månaders kontrollen med samma läkare blev han inlagd.

img-4112.jpg

@Mirtai Tack :). När han blev stressad och hungrig så började han typ rossla, hyperventilera och bröstkorgen höjdes/sänktes otroligt snabbt. Han slutade med det för kanske 2 månader sen men något han gjort sen födseln. Han låg inlagd på neontalen som nyfödd så de trodde att det tillkommit nya problem utöver vätskan de upptäckte kring lungorna när han var några dagar gammal. Vår bvc-sköterska tyckte att det var bra att samma läkare gör 6 månaders kontrollen, så att det blir någon slags uppföljning.

Här knallar det på, lillkille växer så det knakar, var 69 cm lång och 8715 g tung på 4-månaderskollen (Blir 5 månader nu den 12:e). Helammar honom och ska göra till minst 6 månader, men blir förmodligen 6 år som det känns just nu :grin: han har aldrig tagit napp, har inget annat "tröstredskap" än heller, nappflaska håller vi på och introducerar men det går sådär, han är inte så haj på det där med att suga på annat än mitt bröst. Däremot är vatten typ det häftigaste och godaste som kommit i hans väg, började med att mormor på skoj skulle låta han smaka ur glas och han lapar på som han aldrig gjort annat! självklart är det små mängder han får, men är han grinig är det bara att visa honom ett vattenglas O_o
Dock så är han ganska nöjd med pappa och äter inte lika ofta, som mest 5 timmar mellan målen, så jag kan få lite egentid jag med!

Har även börjat lite smått med smakportioner, á la smaka lite på fingret då han visar väldigt stort intresse när vi äter. Enligt bvc-sköterska så behöver vi inte bekymra oss om saltmängder mm när det är så små mängder det handlar om, utan han får bara uppleva nya smaker! Hade förväntat mig mycket grimaser men han verkar mest tycka det är spännande!

Annars tappar jag precis som ni andra typ allt mitt hår, är ju läskigt att duscha emellanåt!

Ååh, lillskrutten vill knappt äta sin ersättning längre. Han äter väldigt lite och har massor av saker att göra förutom att äta sin ersättning. Sen nån dag tillbaka får han äta sig mätt på pureer när han inte vill ha mer ersättning. 6 månader nästa vecka men vad gör man inte för att han ska vara mätt och nöjd :meh:

På 5 månaders kontrollen vägde han 11 kg så han har lite att ta av men hur förklarar man det för hungrig bebis? Ni som har äldre syskon, hur har ni gjort? När storebror var i samma ålder så skulle man byta till välling och byta ut måltider , nu ska det vara ersättning och smakportioner :confused:

Huvaligen, vi gick visning på Varbergs fästning igår utan barnvagn. Inte att rekommendera när barnet uppskattas väga 11,5 kg. ( Mer exakt vikt vet jag i eftermiddag , på 6 månaders kontrollen.) Det var massa trappor, nedåt och uppåtgående väg och överallt bara ojämna kantstenar. Med 5 timmars bilkörning tur och retur, samt att ha burit lillknort så är kroppen , men framför allt ryggen, mör.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka