Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Kl
Har haft riktigt jobbiga och smärtsamma sammandragningar hela dagen. Magen har vart stenhård nästan hela tiden så är väldigt öm nu :( Hur ont ska man ha innan det är dags att ringa och kolla upp vad det kan bero på?

Jag tycker du ska ringa om du känner dig osäker eller orolig.
Hellre en gång för mycket, eller hur? :)

Dom lär knappast halshugga dig för att du ringer!

Kl
Har haft riktigt jobbiga och smärtsamma sammandragningar hela dagen. Magen har vart stenhård nästan hela tiden så är väldigt öm nu :( Hur ont ska man ha innan det är dags att ringa och kolla upp vad det kan bero på?

Hoppas du har ringt och fått lugnande besked eller att du fått sova skönt i natt!

Det är alltid bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite!

Hoppas du mar battre idag och att det ej var nagot allvarligt.

KL
Nuuu forst har jag borjat fa lite sug efter att kopa grejer :) eller insett att nagra kladesplagg ar ju bra att ha i forvag da barnet fods i vinterkylan.
Jag undrar hur ni tanker om sovningen den forsta perioden? jag forsoker vara sa praktisk som mojligt samt att vi inte vet var vi kommer att bo efter att barnet fods (alltsa vi har boende men vi kommer sa smaningom och flytta beroende pa min sambos jobbmojligheter) alltsa vill inte jag kopa massa grejor, spjalsang inkluderat. Jag tanker nu som sa att barnet vill jag ha sa nara som mojligt for att inte behova kliva upp och amma, vad finns det for alternativ? hur kommer ni att gora?

Jag undrar ocksa om det ar nagon har som bar sitt barn (i sjal) och har naqot tips pa en bra sjal for nyfodd.

Tygblojor ar inhandlat och lite klader, och sen sa har jag babyskydd som jag far lana av en kompis forsta aret.

Ska forsoka ta nagra bilder pa magen i helgen ocksa

Nu vaxer magen sa det knakar och jag kanner mig enorm, aven om jag tror att jag inte ar sa jattestor, foljer min kurva som ligger nagot under normal.
Och min sambo kommer antligen tillbaka nasta fredag efter en manad i bryssel nu hoppas jag att han bara behover aka ner en gang till innan barnet fods och att han kan vara har med mig.

Vi kommer samsova. Det har vi gjort med storebror sedan dag ett. Det är först nu de senaste månaderna som han börjat somna i sin säng på kvällarna, men han kommer fortfarande in till oss på nätterna. Mycket praktiskt medan man ammar! Jag ammade på natten till sonen var ett år ungefär och han sov hos oss i princip hela den tiden.

Sjal har jag väldigt dålig koll på, hoppas någon annan har bättre koll. Annars finns det en tråd här på buke som heter "Vi som bär i sjal och sele" eller något sånt. Tror du kan hitta mycket info i den. :)

Upp 7 idag, Isaac tyckte inte det behövde sovas längre än så. Frustrerande då jag behöver sova mer nu när jag är gravid, 8 timmar är för lite. 9-10 timmars sömn är det JAG behöver.

Nåväl. Igår var det rena rama nyårsafton utanför oss, hunden var hysterisk (vi har lugnande på nyår men liiite svårt när de börjar smälla en dag i november :crazy: ).

Har lite lätt huvudvärk idag ovanpå allting. Funderar på om jag borde ta en värktablett men undviker alltid sånt in i det längsta.

Lite OT; halti måste vara en guds gåva, nu kan jag ÄNTLIGEN gå ut med Lotus utan att behöva oroa mig för kraftiga ryck. Han drar inte alls så länge haltin är på. Jag har till och med specialsytt "nosludd" så att den ska sitta extra mjukt & skönt. Vi har ju provat speciella anti-dragselar men det har bara gjort honom frustrerad och gapig. SÅ skönt att ha något som fungerar, även om det bara används när vi går "stadspromenaderna". Så fort vi kommer ut i skogen så är det av med haltin. Jag brukar vara emot att använda redskap men när INGET annat har funkat så ja.

Senast ändrad:

*kl*
Tack alla för omtanken. Ringde aldrig igår och idag känns det lite bättre :) Måste ha slitit en del på kroppen när jag hade ont, för somnade direkt när jag la huvudet på kudden och det är inte ofta jag gör de.

Vart ska man ringa om jag får ont igen? Har noll koll :angel: Ska man ringa till Bm eller sjukvårdsupplysningen? Vi gillar inte riktigt vår BM heller, men finns ingen annan att byta till här ute på landet, isåfall måste jag byta till någon inne i stan och det känns lite onödigt när det är så kort tid kvar.

Är det BM-tid så kan man ringa dit, annars så kan du ringa förlossningen om råd också. Sjukvårdsrådgivningen brukar oftast hänvisa dit när man gått så pass långt i graviditeten ändå. :)

Jag bär i sjal!
Till en nyföding är en trikåsjal bäst. Den är elastisk och mjuk. De flesta trikåsjalar funkar upp till ca 10 kg, men det går absolut att bära i en vävd lite stummare sjal innan det.
Ett tips är att köpa en begagnad, det brukar finnas en uppsjö av knappt använda sjalar till fyndpriser, sedan kan du få tillbaka pengarna om du säljer den vidare.

Just nu har jag bara en trikåsjal, men ska skaffa minst två till, jag är lite av en sjalnörd. Jag bär fortfarande min 3-åring ibland, men då i en vävd sjal :D.

Jag kommer liksom du även att använda tygblöjor till min bebis :)

Idag har delar av slemproppen släppt. Det har kommit lite gammalt blod varje gång jag gått på toa. Hoppas att bebisen väntar minst en vecka till, då jag går in i v.37+0 iaf.

Håller tummarna för att bebis stannar inne nån vecka till :)

Delvis KL

Är det bara jag som börjar förstå att det snart kommer en bebis? :D jag har liksom inte tänkt på det på ett tag, har varit fullt upptagen med att vara gravid ju!!

Vad spännande!

Vi håller tummarna för att Mini-Mustasukka stannar inne et tag till då! ;)

escade: Jag tycker det inte känns som att bebis ska komma snart... Jag har ju 2,5 månad kvar! ;) Det finns så mycket annat jag måste hinna göra innan bebis ska komma... Så han får gärna stanna till mitt beställda datum, 21/1 (BF27/1). :angel:

Provade halti på våran gammling förut,han gillade den INTE,så han gick med huvudet nere i diket hela promenaden,för att gnugga av sig den. Såg jättesnyggt ut,arselet rakt upp,sen huvudet i diket,sen gick han så! :rofl:

Vi har köpt en sele som heter Easy walk,den funkar toppen för oss! Lika glad som du att något funkar! :D

Nu har vi provat "grannvovven" och den verkar hålla sig på sin sida. Han skällde till och hoppade upp på staketet,men inget hetsigt eller bråkigt,utan ställde sig bara och glodde,våran glodde tillbaka och sen var det inget mer än så,ingen sa något alls,så det var skönt! Hoppas det fortsätter så!

Har för övrigt börjat flytta in grejer i lägenheten nu,så skönt!!! Men nu är ryggen och benen HELT färdiga,även fast jag själv inte burit något tungt alls så tar det som F*N på kroppen att man inte kan slänga ner röven och vila en timme då och då i soffan,jag är HELT färdig verkligen.... :crazy: Tack till underbara mamma som kom och bar i stället för mig! :bow::love:

Nu har vi kört dit alla bebisgrejer och lite möbler,är i princip bara soffan,våran säng,soffbord och tv kvar här hemma,tomt och konstigt känns det,men endå skönt att vara på gång. Längtar dock tills allt är klart. Då ska jag fira med ett bad,för ÄNTLIGEN får jag ett badkar! :love::bump:

Nu har även lillebror intagit position ryggläge med armar och ben utåt de delade magmusklerna. :crazy:

Jag som sagt att han är lugnare än storebror var börjar få äta upp mina ord! Men han sparkar inte så hårt att jag gråter i alla fall... än! ;)

Magen bara smällde till och växte massor i härom kvällen när jag tror han vände sig. Så lyckas jag fatta rätt ligger han med huvudet ner och ryggen mot min rygg nu. Precis som storebror gjorde från samma tid. Jag lär vara byggd så... :p

Vilken vecka är du i nu? Jag har INGEN aning om hur lillen ligger,han sparkar då åt både sidor,revben,och neråt blåsan,så han spinner runt fortfarande verkar det som. När ska dom fixera sig? Jag är i v 30+1 i dag.

Nu kommer massa gnäll,men jag mår förövrigt som en överkörd bäver! :crazy: Har gjort alldeles för mycket denna helg... Började i Fredags förmiddags då jag brottades med en hösilagebal,sen lastade ett lass skräp som skulle till tippen,sen tömma det,sen på Lördag morgon så var det upp tidigt,lasta bil,åka till lägenheten,lasta ur,åka till huset,lasta i bil,åka till lägenheten,sen stallet,mocka,packa hö,ta in 16 hästar och byta täcken,fodra,sen hem och äta. Gick och lade mig vid 23,mannen hade lovat att vara chaffis åt kompisarna,så man sov ju oroligt när man visste att han skulle upp igen när dom ringde och ville hem. Sen så trodde dom tydligen att det bara tar 5 minuter in till byn,för då började det ringa för fullt här strax efter att mannen åkt.... Inte lätt det där med tid när man är fuller! ;) Tar MINST en kvart att åka liksom..

Sen var han hemma runt 02 igen,sen vaknade jag klockan 03.30 av att vovven vräker ur sig en kastspya i sängen... Där fick jag för att jag ville ha han nere vid mina iskalla fötter och värma dom under natten... :crazy: Ur med lakan och madrasskydd efter att ha torkat bort det värsta,ner i källaren i maskinen,mannen ut med vovven då han var lite orolig,så kl 04 låg vi i sängen igen,då var man ju klarvaken... Somnade kanske vid 05,sen upp kl 06.30 för att åka till stallet och släppa ut alla 16 hästar igen,täcken av och på,bära hö och hejj och hå... Sen mocka och göra klart våra hästar,sen hem och äta frukost,försöka sova lite kl 11,men vaknar kvart i 12 av en sur uppstötning så jag får knappt lufft och jag tror jag ska spy,kastar i mig vatten och samarin,somnar om och vaknar tjugo över 12 av samma sak igen,hostar och får knappt luft,ger upp och kliver upp.

Jag är helt färdig,jag vill sova,men det går bara inte.... :crazy: Längtar efter att magen sjunker så jag kan få leva normalt igen. Inga tabletter hjälper i hela världen mot det här! Har provat samarin,sen några tuggisar med mintsmak,sen dom där "rabies"tabletterna,det tar ingenting. Känner mig i upplösningstillstånd snart! JAG VILL SOVA UTAN ATT FÅ UPP HALVA MAGINNEHÅLLET I HALSEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Och pricken över "i"-et,jag kan för fan inte ens klippa tånaglarna knappt! Hur ska man stå ut i typ 10 veckor till,hur ska man fixa allt,och hur ska man kunna klippa naglarna? Hur gör ni?

Senast ändrad:

Gaviscon! Smakar plast men hjälper på en gång!
Till mitt stora förtret glömde jag min flaska hos mamma 16 mil bort igår och idag har inga apotek öppet :grin:

Och pricken över "i"-et,jag kan för fan inte ens klippa tånaglarna knappt! Hur ska man stå ut i typ 10 veckor till,hur ska man fixa allt,och hur ska man kunna klippa naglarna? Hur gör ni?

Be sambon/mannen om hjälp. Tånaglarna fixar jag själv, änsålänge "down there" också. Men jag bad mannen om hjälp förra graviditeten. :)

kl
Känner mig så klyven, vill börja boa in mig men jag har ingen ork med någonting utöver att ta hand om sonen och hemmet någorlunda hjälpligt. Jag skulle behöva vara själv hemma i en vecka utan ansvar för sonen och bara ägna mig åt rensning av garderober och ställa i ordning för nya bebisen. Sedan slutet av oktober har jag mått sämre igen och sonen som märker att jag drar mig undan blir som ett plåster, tack och lov var vi hemma hos mormor och morfar idag så jag fick vila ordentligt ensam.

Jag går in i vecka 30 imorgon har jag för mig... Haha, noll koll här! :D

Halsbränna - Gaviscon är räddaren. Och det ska vara på flaska, inga rabiestabletter! ;)

Tånaglar och fix "down there" blir sambons jobb. ;) Bra dagar kan jag raka benen själv i alla fall! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 324
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar