Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Usch då din stackare. Det är så jobbigt när man inte får sova ordentligt :(.
Hoppas du kan vila när sonen är på fsk.

Det är ju så grymt störande att inte kunna sova! Tack och lov hade sambon fått sonen att somna om innan jag kom tillbaka. :angel: Så sen sov vi som stockar fram till klockan ringde 6.45. :)

När jag vaknar, oftast av sonen som hostar eller pratar i sömnen eller så. Så går jag upp och kissar när jag ändå är vaken. Sen är det en lögn att somna om. Sen när jag legat vaken en stund så är jag ju hungrig och kan inte somna om för att jag är hungrig... Så i natt var jag upp och åt en banan. ;) Bananer är jättebra nattmat har jag insett, för det ger inte halsbränna även om jag lägger mig på en gång efter att ha ätit det. :D

Nu ska jag ta det lugnt några timmar, sen tänkte jag hämta sonen direkt efter lunch på dagis och sen ha en eftermiddag med en massa bus hos mormor. :laugh:

Så, nu är grabben på dagis. Lustiga är att han idag vaknade klockan 6, och han la sig vid 9 igår kväll ;). Nåväl, han sov så länge natten till igår (ca 17-07.30) så han behövde väl ingen mer sömn. Jag var däremot måttligt glad efter att ha varit så täppt i näsan inatt (jäkla förkylning) så att jag haft svårt att sova. ;)

Isaac är ju på förskola 25 timmar i veckan, oavsett om jag jobbar/är sjuk/ledig - då logopeden sa att han behöver den tiden för att utveckla talet. Och det har ju gjort enorm skillnad att ha 10 timmar mer i veckan för hans tal. Så hon hade nog rätt i det. Så det blir 25 timmar i veckan fram till lillasyrran föds - sen blir det nog ner till 15 timmar - om inte logopeden uttrycker att han fortfarande behöver 25 timmar i veckan. Men nu har ju talet lossnat så tror det bara är en fråga om tid :idea:

För att prata om något helt annat: Har ni några cravings?
Jag är sugen på allt som är salt. Soya vill jag ha på nästan allt, helst såndär tunn thai-soya. Och samarin smakar så sjukt gott, som kallt bubblande saltvatten :d :angel::D

Jag har inte haft nåt speciellt. Är mer osugen på saker :p
Eller jo förresten, rödvin har jag vart sjukt sugen på under en period :o så köpte alkoholfritt på Ica :) Lite udda craving kanske hahah :angel:

Vad skönt att talet släpper för honom! Hur gammal va han nu igen? :)

Här har vi mest mamma, pappa och diverse olika djur. Men han är å andra sidan bara 19 månader. ;)

Wiieee,i går fick vi nycklarna till lägenheten! :bump::banana::bump::banana: Snälla rara hyresvärd som tyckte synd om oss om vi skulle behöva flytta i slutet av November/början av December när jag är ÄNNU tyngre,så vi fick nycklarna igår så vi kunde börja köra dit grejerna,hyran betalar vi från 1 December! :love:

Vi kommer ju endå inte bo i lägenheten förrens slutet av November eftersom vi eldar i huset jusst nu för att hålla det varmt,och vi ska flytta så lär vi slå igång elpatronen,och den kostar typ 800-1000:- i VECKAN att värma vårat hus med,känner mig inge sugen på en elräkning på 3-4000:-,då kan vi lika gärna bo kvar i huset,men köra allt vi inte använder till lägenheten. Vi har väll pratat om att det enda vi ska ha kvar är soffan,sängen,och klädbyrån,allt annat kan vi köra iväg. Då blir det bara ett släp sen i slutet av månaden. :banana:

Ska bli spännande att se hur lägenheten ser ut med tanke på att den skulle renoveras. Tror det kommer bli toppen! :bump:

Liiiiite orolig är jag dock över grannens hund... En stooor svart lurvig sak,sist vi var där så hoppade han upp på staketet trots att vi inte hade våra hundar med oss (vi har ju egna ingångar med grind och som en liten uteplats innanför lite staket) så hela staketet svajade,och vid just ingången så har vi kanske 2 meter brett som max,och våran ena hund gillar INTE hundar som är "på"....:crazy: Efter att han vart påflugen en gång så blir han helt stel vid möten,och skulle någon komma fram då så vet jag inte vad som skulle hända... Om han får stå ett tag och "checka av" så är det inga problem alls sen,men just om någon bara kommer fram till honom,då blir det nog inte så jättebra....

Jag har ju inget problem med att hålla han eller så,så länge den andra håller sig på insidan av sitt staket,men är sjukt orolig att han ska komma över,och komma in på våran "gård"... Staketet är kanske max 60-70 cm högt,och som sagt ganska ostabilt. Hyresvärden ska byta ut alla staket sen till våren,men fram tills dess? Jag måst eju kunna få det att funka tills min vovve vant sig att den andra är där,och accepterat det. OM han kommer in så kan jag nästan garantera att det blir tjaffs....Jag känner att jag vill "varna" ägaren för det,men samtidigt så känns det som om jag pikar ägaren att hon inte ska ha hunden lös där osv,men så länge han håller sig på sin sida så är det ju ingen fara,då får han vara hur lös han vill,men jag vill endå informera att OM han kommer över så kommer det säkert bli bråk. Och gärna fråga om han brukar hoppa över...

Jag sa sist vi var dit när han stog på staketet att "Vi har också två hundar,så då kanske det blir lite livat ett tag" Då fräste hon nästan att "Ja,då får vi hoppas dom håller sams då!" :grin: Kändes inte riktigt som det är nån man kan prata med kanske.. Och jag vill ju verkligen inte dit och "bråka" det första jag gör,utan jag vill bara att hennes hund håller sig på sin gård. Jag har ju ingen aning om hur den reagerar när det kommer hundar och går där,kanske kastar han sig över direkt?

Längre fram när dom har vant sig vid varandra så kommer detta inte var anågra problem alls,men första månaderna kommer det bli tufft att gå in och ut med hundarna....

Jag har dessutom en "kampras" så OM det blir något så är ju jag den som sitter i skiten ganska snabbt.. Har haft vovven i 9 år snart,och han har aaaldrig varit med om bråk(Han har dock blivit påflugen) jag har 100% koll på han,och har han alltid i koppel,och han är faktist väldigt lydig,så tråkigt om grannen ska ställa till så han hamnar i något slagsmål,för då vet jag ärligt talat inte om han ger sig så lätt.... Dom har ju en kampvilja,så triggas det igång så kanske det är kört sen. :cry: Jag såg ju bara hur mycket som vart förstört efter at han vart påflugen,och då han hann inte ens reagera själv riktigt,och bet aldrig tillbaka,utan försökte bara dra därifrån och rädda sitt eget skinn. Om den där andra står och hänger och gluffsar över staketet kommer min garanterat bli igångtriggad,om han sen kommer in så smäller det nog..,

Senast ändrad:

Åh va skönt för er att få mer tid till flytten! Är guld värt att kunna sprida ut packningen och köra lite i taget istället för att ha en helg på sig och behöva stressa. Snäll hyresvärd ni fått :)
Tråkigt bara om grannen redan ska vara "snäsig" och "otrevlig". Hoppas hon bara hade en dålig dag eller nåt.

Tycker du ska fråga om hunden brukar hoppa över, är fallet så tycker jag att det är din granne som får lösa problemet och kanske sätta upp högre galler/staket eller ha sin hund kopplad. Du ska inte behöva ha en annans hund i din trädgård.
Hoppas det löser sig på ett bra sätt :)

Fast så länge som din hund är på er sida av staketet och grannens hund kommer över till er sida så bör det ju falla på den hundägarens ansvar tycker jag... Speciellt om du förvarnat om det. Du kan ju berätta att din hund blivit påflugen och kan vara lite rädd i början. Så mycket mer kan du ju inte göra, om du dessutom har din i koppel och den andra är lös.

Vilken hund som helst hoppar väl över ett staket på 60-70 cm om den vill..?

Jag har två stycken Amstaff..... så förstår precis vad du menar med vaf folk kan tycka o tänka.... våra två tikar är super härliga o enormt lydiga.

Men som sagt dom har en gnista som kan tändas och därför ska man inte utmana ödet. Hade jag varit du så hade jag bara sagt att den ena hunden blivit attackerad och ärdärefter lite rädd o osäker på nya hundar m.m. det får grannen respektera... deras hund på deras sida o era hundar på era sida. :) Det borde gå att lösa.... annars hör med hyresvärden om han eller någon kan sätta upp ett högre stängsel?

60-70 cm kan nästan vilken hund som helst skutta över.

Kl.

På tal om cravings så har jag faktiskt en hel del :p
Inlagda saker så som syltlök, gurka, oliver, cornichons etc.
Golden Delicious äpplen, julmust :d , mannagrynsgröt.

Jahopp, och så var jag till BM i onsdags och läkaren igår...
Hos BM hade jag högt BT, tror det var 140/90 då, ajaj. Magen mäter ÄNNU mer över övre kurvan. Övriga prover så som urinprov etc var inga problem.
Så dom tror att blodtrycket beror på stress.
Hjärtljuden på bebis är perfekta, dock hittar dom inte riktigt huvudet och konstaterar att den ligger långt upp i magen och på tvären, antagligen med huvudet inåt ryggraden till eftersom dom inte känner det.
Både BM och läkare anser att den inte är speciellt stor utan att den ligger så långt upp och konstigt så måttet blir högt bara därför.
Men tro man blir lite nervös när BM säger att den inte ligger med huvudet neråt, och att det får vara så så länge, men om ett par veckor vill hon att huvudet ska vara neråt. Spännande, lär ju kunna bli vändningsförsök och grejer isf. Men en sak är iaf säker, jag föder ingen unge i säte!!!! :crazy:

Läkaren igår, BT 140/95, hög puls. Hon sjukskrev mig tiden ut och de pratades om tätare kontroller.
Och imorse ringde BM och bokade in mig för blodprov, glukosbelastning samt BTkoll på måndag morgon. Känns ju sådär spännande faktiskt...
Blir det inte bättre blir det tillväxt-UL oxå på det.

Vad hände? Nyss var ju ALLA värden perfekta, sen bara tvärvände allt? Inte konstigt om man blir lite less och nervös...

Jag tror jag går å lägger mig och tycker synd om mig själv framför en film eller nåt :p

Men usch vad jobbigt för dig! :( Hoppas blodtrycket lugnar ner sig när du får vara hemma och vila istället. :) Förhoppningsvis minskar ju SF-måttet också när bebis fixerar sig sen. Vad var du i för vecka? :)

*fortsätter på samma knapp*

Jag blir galen på mig själv. Nu har jag legat i soffan hela dagen i princip eftersom det inte blev någon tripp till mormor. Självklart skulle jag kolla på TV-programmet "Sjukhuset". I första avsnittet gjordes ett akutsnitt. Det var ju väldigt okomplicerat (det som de visade i alla fall) och alla mådde bra. Men jag fick sån panik, jag bara låg i soffan och grät som en tok. Jag är verkligen rädd för att snittas. Jag vill absolut inte det.

Att det är en irrationell rädsla fattar jag ju, för det är ju inget jag kommer bli tvingad till "i onödan". Men när de bara tar bebisen och springer iväg medan man ligger där själv med magen uppskuren...

Att missa den där första "gosstunden" direkt efter förlossningen och få upp bebisen på bröstet... Absolut inte att jag missunnar pappan det, för det blir ju hans grej att göra då istället, men jag vill att vi ska vara där allihopa.

Sen när man i avsnittet efter får se en helt normal, okomplicerad, snabb förlossning så tänker jag "Åh, där vill jag vara, så vill jag ha det och så ont vill jag också ha" och gråter för att det är så fint istället...

F*n, mina hormoner spelar mig stora spratt idag... :crazy:

Han blir 3 år i januari :)

Halvtimma kvar tills jag ska hämta grabben, kan inte komma tidigare även om jag skulle vilja då mellanmålet ligger klockan 2 och han behöver ju få tid på sig att äta klart :)

Sov lite förut, vaknade av en hemsk kramp i högra låret, flög upp gråtandes av smärtan som blev. Hunden tittade på mig som om jag var dum i huvudet då han hade sovit tätt intill mig. Usch och FY vad ont det gör med dessa kramper. Jag vill bara slippa den biten av graviditeten.

Vi har ingen åkpåse. Lägger ett lammskinn i botten av liggdelen, sen får bebisen ha påsoverall och så mycket filtar som det behövs. Och så på med vindskyddet. August som föddes i början av februari klarade sig på det viset även i -15.

Jag är i 31+5 idag... Jo jag hoppas det lugnar sig. Har varit sjukskriven senaste 3 veckorna oxå men det är ju så dötråkigt att jag inte förstår hur jag ska klara 2 månader till (give or take). Men är iaf glad att jag slipper jobbet för det är därifrån stressen kommer. :)

Haha jag ramlade över ett avsnitt av Sjukhuset förra veckan tror jag det var.
Å då var det med en tjej som verkligen vrålade sig igenom hela förlossningen å då tänkte man ju lite "men shit vad har jag gett mig in på?" :confused: lilla ångesten jag hade resten av den dagen, haha...

Jobbigt med hormonerna :(
Jag har ju som inte vart med om det här förut så jag är mest ganska öppen för förslag, förut ville jag verkligen INTE ha nånting annat än snitt men har kommit över det ganska bra nu. Dock vägrar jag som sagt att föda nån unge i säte.
Så jag vet inte riktigt vad jag ska säga för det känns som allt bara blir fel när jag ska försöka peppa... Men det är klart att dom inte kommer tvinga på dig något snitt i onödan :)

*Peppa peppa* :D

Vet inte om det funkar att länka till Instagram via datorn men jag inga magbilder nån annanstans så jag försöker iaf :D

v.32

Haha jag ramlade över ett avsnitt av Sjukhuset förra veckan tror jag det var.
Å då var det med en tjej som verkligen vrålade sig igenom hela förlossningen å då tänkte man ju lite "men shit vad har jag gett mig in på?" :confused: lilla ångesten jag hade resten av den dagen, haha...

Jag både skrek och grät under min första förlossning. Jag skrek bland annat; "Jag ska ALDRIG MERA HA BARN". Det gör rätt ont för vissa att föda barn. Men känslan när man får upp sin bebis på bröstet övervinner allt det. Kommer ihåg att jag tyckte barnmorskan var jäkligt löjlig när hon bad mig ta lustgasen när hon skulle kolla om jag gått sönder. "Pfft, fixar jag 5 timmars krystvärkar så fixar jag ett par minuters efterkontroll" ;)

Var jag hade mest ont efteråt? I armarna, hjälp vilken träningsvärk jag hade. Då jag drog mig "bort" från varje värk (psykologiskt = komma undan smärtan) genom att häva mig i "handtagen" som fanns på ovansidan sängen. Så efter allting så orkade jag knappt hålla lillemannen i famnen utan gav honom till hans pappa. Barnmorskan tog honom, gav tillbaka honom till mig, jag slängde honom åter igen i hans pappas armar. Fräste till slut att jag var trött i armarna och att hans pappa duger minst lika bra till att ge kroppsvärme som jag gör :angel:

Förlossningen skrämmer mig, fast det är mer skräckblandad förtjusning jag har inför det. Förhoppningsvis så hjälper det att vara omföderska och ja :D

Ja,jag hoppas som sagt att hennes hund håller sig på sin sida,kan ju vara så att han "bara" står med tassarna på staketet och glor,det kommer INTE uppskattas av min gammelman,som säkert kommer känna sig jätteträngd dom första veckorna när vi ska in och ut genom grinden,för där är det som sagt inte mer än 1-2 meter brett mellan vårat förråd och sen staketet till hunden.

Jag får försöka prata med henne igen så det inte uppstår något missförstånd,som sagt så kommer jag aldrig någonsin kräva att hon ska ha hunden inne eller så,SÅ LÄNGE han håller sig på sin sida av staketet,det är ju det som är det enda problemet,OM han kommer över. Sen får väll han stå och hänga över staketet om han vill,kommer bli drygt i början för oss att passera genom våran grind,men våran kommer vänja sig till slut och acceptera det.

Jag tycker ju att det är hennes ansvar över sin hund,att han ska hålla sig där han är,men tyvär är det ju så att det är jag som åker dit på det om min hund skadar någon annans... Sen spelar det ingen roll om jag har min kopplad och allt,om min hund skadar hennes så blir jag skyldig,hur jävligt det än är... :crazy:

Och hennes hund är stoooooor,så det finns ingen möjlighet att jag ska kunna lyckas hålla isär dom om det händer något.... Han väger säkert en 50-60 kg,stor svart och hårig sak,ser ut som nån blandras av någon "slädhund" av modell större.så det är ju ingen liten hund vi snackar om....

Jag skulle inte heller ha fler barn efter förra gången... Men man glömmer, och tur är väl det! :)

Jag hade också en grym träningsvärk i armarna efter att jaghade dragit i handtagen! :D Träningsvärken tyckte jag var värre än eftervärkarna... ;)

En vaginal förlossning skrämmer mig inte, det ser jag fram emot! Däremot ligger oron för ett snitt ständigt i bakhuvudet. Så jag hoppas att lillebror lägger sig med huvudet ner och fixerar sig ganska snabbt. Annars hoppas jag att det finns gott om plats vid ett vändningsförsök.

Jag skulle nog kunna tänka mig att försöka föda i säte, medveten om eventuella risker. Däremot vet jag inte vad vården säger om det i vårt landsting (jag är ganska säker på att de säger nej)...

Jag skulle inte heller ha fler barn efter förra gången... Men man glömmer, och tur är väl det! :)

Jag hade också en grym träningsvärk i armarna efter att jaghade dragit i handtagen! :D Träningsvärken tyckte jag var värre än eftervärkarna... ;)

Haha, dom där handtagen var bra att ha ;) sen att barnmorskan hela tiden fick säga åt mig att "komma ner" igen var en helt annan femma :angel:

KL

Är det bara jag som tänkte direkt efter första förlossningen att jag nog vill ha fem barn ?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 326
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar