Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

*sista knappen*

Varit hos BM nu på morgonen. Blodtrycket var bra, 100/60, hb låg på 107. Så ska försöka mig på Hemofer igen någon gång...

Hjärtljud 135 spm och SF 24 cm (v. 29). Inte konstigt att jag känner mig mindre än förra gången, då hade jag SF 25 cm i vecka 26... Så det låg nästan utanför kurvan nu, men men. Får väl se om lilleman växer till sig lite till nästa gång, annars antar jag att det blir ett TUL.

Nästa gång ska i alla fall ordinarie BM vara tillbaka! :D

Vet någon vart man kan köpa fina påslakan m.m till bebis??
Till rimliga priser... har försökt leta lite men hittar inget till barn att beställa. :confused:;)

Jag är lite såld på Villervalla... :angel: Hur deras sängkläder är vet jag dock inte, men jag gillar deras kläder. :)

Annars finns det ju en massa typ babyshop och sånt, jag får erkänna att vi handlade det mesta på Ikea... Fast påslakan har vi aldrig haft till spjälsäng, där hade vi bara underlakan och sedan örongott. Täcke hade vi aldrig i spjälsängen, tror inte vi kommer ha det den här gången heller.

Jag köpte sängkläder när jag var till Ullared. Sen köpte vi även ett set som var lite dyrare på barnens hus, men jag fastnade verkligen för det så vi kunde inte låta bli :angel: :love:

Köpte den här färgen:
http://www.jollyroom.se/babydan-paslakanset-spjalsang-tarok-lila.html

Närbild av motivet (dock fel färg)
sam_3333.jpg

På Ikea finns en del för bra priser, sen såg jag att H&M home hade en del babysängkläder.
Annars finns det en hel del babywebshoppar, ex sovtex har bra priser på sina reavaror.

Jag ska till barnmorskan igen på måndag, denna gången ska jag få träffa min ordinarie barnmorska! Haha. Inte gjort det än, bara haft vikarier :D Spännande värre. Får hoppas hon är något att ha :angel:

Jag har inte heller träffat ordinarie BM i graviditeten, bara vikarie. Jag har dock varit hos ordinarie BM för cellprov och jag tycker hon verkar mycket bättre än vikarien. :)

Fast helst hade jag velat ha kvar BM från förra graviditeten. :(

Ikea har bra priser på sina sängkläder, men dom har också helt egna mått så endast deras täcke+kudde funkar.
vi köpte sängkläder till dottern när vi var ner till Ullared, sen har jag beställt lite från nätet också (textilboden.se - mycket bra! såg nu dock att utbudet inte är så jättestort längre...) och även ärvt något tror jag. Vi har så vi klarar oss i alla fall :D

Och jag ska dit igen på tisdag! :D
Ska bli skönt, för jag känner mig så oerhört trött och slut. Misstänker att järnvärdet inte är så jäkla bra längre, så jag måste komma ihåg att be om ett prov. Ska även bli intressant att se hur Mini ligger då, jag tror hen vänt sig nu men jag är osäker. Hinner väl säkert snurra ett par varv till :D

lillebrorv282002.jpg

Vecka 28+2 nu.

Ser inte ut att ha hänt så mycket på sista tiden med magen tycker jag. Känns inte så heller faktiskt. Menmen, han växer nog som han ska ändå. :)

Jag har fortfarande inte klurat ut hur han ligger... Det lär väl visa sig. :angel:

Japp, samma kläder och samma mobilskal. ;)

Jag vet inte, den kanske har sjunkit ner lite. Men den känns fortfarande liten mot vad storebror kändes vid den här tiden tycker jag. Och uppenbarligen så är ju magen mindre den här gången också. :idea:

Fast när jag tittar på bilder från förra gången så tycker jag inte att det är så jättestor skillnad mellan vecka 26 och 29 heller. Det kanske står mer still då för att sen sätta fart igen eller nåt. :laugh:

Det kan jag hålla med om, men vilken skillnad det var mellan vecka 29 och 30 för dig förra gången, magen ändrade form helt där :)

Jag får nog ångra sen att jag vart så dålig på att ta magbilder :mad: Får fota förvandlingen tillbaka till platt mage istället ;)

Jag har för mig att han vände sig mellan de veckorna, så det är nog därför som magen bytte form. Det håller jag med om att den gjorde! :)

Jag ångrar redan att jag inte varit noggrannare den här gången med bilder. Jag skulle ju vara lika duktig den här gången som förra, men det hinns liksom inte med... Veckorna bara springer iväg! :crazy:

Har hittat lite fina påslakan nu. :) Tack!

Tänkte på det.... sover bebisar med kudde? Har googlat lite men det står så olika, sern på vissa ställen står det att dom ska sova på rygg o på andra ställen att de ska sova på sidan med lite stöd. :angel:

Phuu :D Detta är en hel vetenskap!

Vi kommer garanterat ha kudde till lillebror. Det hade vi till Hugo också. Han hade "missformat" huvud när han föddes (var helt platt på ena sidan och en "bulle" på andra), så han var verkligen tvungen att ha en mjuk kudde för att huvudet skulle kunna bli så runt som möjligt. :)

En mjuk ganska platt kudde till en början. Hugo var runt året tror jag när han oftare låg på min än sin kudde, så då fick han en stor egen kudde. ;) Visserligen en ganska platt modell (sova-på-mage-kudde), men i fullstor storlek.

Kollade igenom baby-kläderna lite mera noggrant och blev positivt överraskad.

19 byxor/byxdresser.
9 tröjor
5 koftor
10 heldresser
13 bodies

Majoriteten i gult! Detta var i storlekarna 50-56

Räknade igenom lite vad jag hade också
Body: 20st (strlk 44-56)
Byxor: 8st (56)
Pyjamas: 7st (56)
2st (44)
Tjock tröja: 1st (56)
Heldress: 1st (56)
Stickad tröja: 1st (56)

Hur mycket kläder behöver man?
Det mesta jag har är begagnade kläder, därav en del i storlek 44. Ni som har barn sen innan, vilken storlek hade ni i början?

Jag har försökt leta på fler tjocka tröjor och även tjock mössa och vantar till bebis, men det finns inget i butikerna här för små bebisar :confused: Borde inte det komma in snart? För vuxna så finns det ju redan "vinterkläder".

Räknade igenom lite vad jag hade också
Body: 20st (strlk 44-56)
Byxor: 8st (56)
Pyjamas: 7st (56)
2st (44)
Tjock tröja: 1st (56)
Heldress: 1st (56)
Stickad tröja: 1st (56)

Hur mycket kläder behöver man?
Det mesta jag har är begagnade kläder, därav en del i storlek 44. Ni som har barn sen innan, vilken storlek hade ni i början?

Jag vet att min mamma redan köpt 3 heldresser till, samt en body och ett set "fleecekläder" med jacka och byxor i rosa ;) . Jag kommer väl köpa mig kanske 2-3 bodies till, i övrigt så behöver jag inga fler kläder så sätt. Vet att vi inte ens använde alla kläderna till Isaac (de jag räknade upp) när han var liten - så det ska nog räcka gott och väl :angel:

Fick en del franska klädesplagg då grannen har franska släktingar, och där var det mycket i storlek 54. Så det var den storleken jag använde mycket i början, men även 56. Allt beror lite på plagget, de 56 jag använde var från Ullared och de var inte särskilt stora. Medans några 56 var mycket större. Likaså de i 50 var några för små, och vissa satt perfekt. Så vet inte hur de räknat alla gånger. Har tagit fram allt från storlek 50-56, samt även ett gäng plagg i storlek 60-62 :)

Vi använde 50 i början och det var stort... Har köpt en body och byxor i 40 den här gången som förhoppningsvis passar första veckan i alla fall. ;)

Annars så gick tvättmaskinen i ett här. Hugo kräktes massor och vi bytte nog kläder i alla fall 3-4 gånger om dagen de första månaderna.

Vinterkläder har vi köpt vinteroverall i 56. Den har övervik i både ben och ärmar, så inga vantar behövs. Luva har den också, så jag satsar nog bara på bomullsmössa under den. :)

Vi har köpt det mesta i strl 56,många vi pratat med säger att dte är onödigt att köpa så litet som strl 50,men vi kanske borde satsa på några sånna plagg iallafall? Tror vi har en heldress i 50,det är nog det enda... :o

Dock så var både jag och mannen ganska stora som bebisar så mamma bara 56 kläder till mig...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 326
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar