Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Det är klart att du ska äta! Var ska bebisen annars få all näring?! Lyssna inte på BM om hon tjafsar om vikten. Det har jag slutat med (fast jag har ju problem åt andra hållet, står på -3 kg nu).

Så länge du inte stoppar i dig mängder av tomma kalorier så ska du äta! Sådeså! :)

Säg tilldin bmatt du får ångest när hon pratar om din vikt. Eller byt bm. Eller sluta väg dig.
Själv har jag inte vägt mig en enda gång den här graviditeten och inte en enda gång under förra heller. Det gick jättebra ändå.

Är det blonda Anna som är hos er nu? Hon är ju alldeles fantastisk, vi hade henne på föräldrautbildningen och även på återträffen - så himla härlig! :D

Jho, säg genast till att du inte vill prata om vikten! Här har dom (tack och lov) ändrat rutinerna och vi väger oss bara vid inskrivning och sen en gång i v. 37. Jag som har ätstörningsproblematik i botten ("frisk" sedan länge men ändå svårt med att väga mig inför andra) tycker det är jätteskönt, koll på att bebisen växer har de ju ändå genom SF-måttet liksom..

*kl*
Jag sitter och funderar på om jag ska ta ett ryck här hemma eller inte.. Vi skulle behöva dammsuga och torka golven, och jag vet inte om jag orkar med det själv. Känns lite dumt att chansa, dottern är på fsk nu på förmiddagen och jag vill ju inte bli sängliggande resten av em bara för att jag försökte städa.. Kanske räcker det med att jag plockar, dammar och städar av kök och toa - så får sambon ta dammsugningen och det när han kommer hem? :angel:

Sitter också och finurlar på om jag ska städa lite. Jag skulle dock behöva packa ner lite i kartonger osv,ska tömma hallskåpet där vi har alla lakan/handdukar,för det kommer inte få plats i lägenheten,så det har vi lagt ut på annons,och två stycken vill kika på det nu i helgen redan,så det bör jag ta tag i. Problemet är bara vart jag ska göra av allt som är inne i skåpet? :p

Kommer ha det sen i "kökssoffan",men just nu är den full med lister/foder osv som vi sparat som reservbitar. Så då lär jag plocka ur den,sen dammsuga och torka rent den,sen helst såga upp alla träbitar så jag kan elda upp dom på en gång så dom inte blir liggandes,sen kan jag lägga i alla lakan/handdukar,men då vart det helt plötsligt ett evighetsprojekt! :crazy::grin::cool:

Får se vad jag hittar på,min enda lediga dag denna vecka,så jag ska inte göra allt för mycket iallafall.:p

Japp, det är blonda Anna hos oss nu! :)

Jag har bara träffat henne när jag lämnade cellprov precis innan jag blev gravid, men jag tyckte hon kändes bra. Ska vara hon som håller i föräldrautbildningen också. Vi har väl inte riktigt bestämt oss om vi ska gå den, det är ju andra barnet trots allt. Vi gick ingen med första eftersom det inte blev någon då... Jag vill helst gå, mest för att träffa andra som ska vara föräldralediga samtidigt. Sambon vill absolut inte gå, han vill helst inte vistas bland folk överhuvudtaget. ;)

Jag var jätteduktig och städade förra veckan, men det fick jag ju betala igen när jag hämtat sonen på dagis... :(

Vaa? Byt barnmorska för tusan!

Om du är hyfsat aktiv (det är ju inte ens alla som kan vara det) och äter någorlunda vettigt går du ju upp det du "ska" gå upp för att bebin ska må bra och få vad den behöver tänker jag!

Och gå raskt 1 h/dag? Vilken planet är hon från egentligen? Jag får iaf skitont i sidorna av magen om jag försöker gå raskt mer än 50 meter och jag tror jag har en rätt normal krämpfri graviditet. Jag går i den takt och så långt som känns bra, vilket brukar vara ganska långsamt och sällan längre än 20-30 minuter åt gången. Annars rör jag mig ungefär som du, mockar och sköter om pållarna, men i lugn takt. Har gått upp kanske 12 kg nu men fortsätter stadigt uppåt och min barnmorska har absolut inte höjt på ögonbrynen för det utan verkar tycka att allt är i sin ordning!

För övrigt är nog den största anledningen till att du gått upp i vikt inte att du slutat jobba och rida utan att du är gravid ;)

Du måste ju äta! :eek: Förstår mig inte på barnmorskor som vill att personer ska "banta" under graviditeten :confused: Visst har man gått upp 30-40kg kan det ju vara bra att ta upp det, men inte när man gått upp så lite som dig.
Jag har gått upp runt 10-12kg och min bm tycker inte det är konstigt i huvudtaget, hon är nöjd att bebis följer sin egen kurva och då ligger jag mitt emellan normal och hög kurva.

Sen skulle jag inte klara av att gå 1h i raskt takt, jag får inte ens ta en kortare powerwalk för min bm eftersom jag får ont av att gå snabbt. Och då mår jag ändå väldigt bra i min graviditet och är pigg emot många av mina vänner som är gravida.

Jag fick ett städryck idag och har börjat röja ur alla skåp i köket och torka rent. Drog en vända i kylen och skafferiet också. Det känns som att jag börjat boa ordentligt nu ;):D

Har det lugnt med pluggandet för tillfället så det är lika bra att passa på att göra "tråkiga" saker.

Usch, jag blir så arg när jag läser vad din barnmorska säger till dig! Jag råkade ju ut för samma sak när jag var hos läkaren och blev sjukskriven 50 % för foglossning. Han hade dock "maxvikt" 12 kg under en graviditet, och det hade jag redan gått upp då. Det har lett till att jag våg-vägrar! Som tur är har jag världens gulligaste barnmorska som tycker att min mage är jättefin och att jag är alldeles lagom tjock :p Har inte pratat med henne ang läkarbesöket, men jag får nog göra det nästa gång.
Jag tycker du ska sluta ställa dig på vågen när du är hos henne, vad spelar det för roll vad du väger? Som de andra säger så mäter de ju SF och på UL ser de ju hur stor bebisen är. Och visst ska man röra på sig, men inte så att man får ont!

KL

2 arbetspass kvar!! Imorgon kl 11:15 lämnar jag sjukhuset!! :bump:

Åh, jag vill också göra lite tråkiga saker, bara för att få undan här hemma!
Nu har vi sån otur så 3-åringen har magsjuka så det är ingen mening att börja med större projekt just nu. Jag får nöja mig med att plocka lite och ta det lugnt med lilla fröken istället :)

Jag själv har lite ångest över min vikt,men jag tycker själv inte att jag har gått upp så mycket,MEN,jag hade redan 10-15 kg övervikt,så det är väll det som ger mig lite ångest... :(

Jag vägde prick 80 innan jag plussade,på inskrivningen vid 12 veckor 83 kg(var hungrig JÄMT mellan v 8-11),och vid 24 veckors besöket 86 kg,sen nu förrgår 89 kg.... :crazy: Alltså 9 kilo allt som allt sen jag plussade,6 kilo sen inskrivningen. Så det är ju inte mycket jag har gått upp igentligen,men med extrakilona jag hade innan så har jag alldeles för mycket vikt på vågen nu.... :cry:

Banta kommer jag inte att göra,motionera mer funkar inte pga kroppen,så det är bara att inse att det där får jag ta tag i när lillen är ute,det finns ju helt enkelt inga andra alternativ. Det får bli långa barnvagnspromenader och sen försvinner ju mycket av att bebis komer ut,och om man ammar,så det ska ordna sig. Jag kännar ju att jag har bara gått upp på magen i princip,breddat höfterna lite kanske,men annars så känns det inte som om jag gått upp så pass mycket som jag gjort.

Jag vägde lite mindre än dig innan, och har nog gått upp lite mer än dig vid detta laget.... Men vet du vad, jag skiter faktiskt i det! Vikten kommer att försvinna när bebis är ute och man kan röra på sig som en normal människa igen :) Jag har slutat väga mig nu, för jag mår bara dåligt av det. Har haft viktångest i halva mitt liv ungefär, men jag tänker INTE låta det gå ut över min graviditet som jag ska njuta av! Mår mycket bättre sen jag slutade ställa mig på vågen. Har liksom du en unghäst som ska få släpa runt på mig till våren/sommaren, finns det någon bättre motivation till att tappa kilon sen? :love:

Nisse: Tack! Känns så skönt :) Hoppas 3-åringen kryar på sig!

Hur ofta får ni sammandragningar? Jag kan knappt räkna just nu, tycker de kommer så ofta. Det gör inte ont, men det känns lite märkligt om man går fort, helt plötsligt får man bromsa in och gå som en anka :p Varje gång jag säger till sambon att jag har en sammandragning svarar han "Ska vi åka in??" :D

Jag ligger på samma vikt som dig...ungefär, hade också för många kilon i bagaget inann jag vart gravid...och väger nu 87... och är i vecka 26. Så fler kilon lär jag ju gå upp inann bebis kommer. Men jag har också foglossning som jag är sjukskriven till, kan inte gå länge, kan inte motionera eller göra likande, allt jag gör måste ske i lugn takt och går jag en promenad handlar de om 20 minuter med hundarna. :)

Jag hoppas att när bebis är ute, ska vi gå vagnspromenader, mycket amning och lite längre fram ingång med ridning m.m. så är planen att kilona sakta men säkert ska gå neråt igen! :D

En liten fråga.... Läs inte om ni är känsliga eller äckelmagae! :o;)

Sen i Måndags har jag varit jätte dålig i magen.... trodde först att det kunde va en släng av magsjuka eller influensa, kräktes också en rejäll gång i måndags... Är idag Torsdag och jag är fortfarande jätte dålig i magen, kan äta sen går det ca 2-4 timmar sen kommer allt ut i väldigt fart... känns som att det mesta är vätska, dricker mycket vatten och även det kommer ut. :angel:

Läste på nätet o i min bok att de kan starta graviditeten och/eller vara tecken på för tidigt födsel... bebis är sprallig och sparkar väldigt mycket, känner henne hela tiden. Är i vecka 26 o går in i vecka 27. Läste att bebis :
Om barnet föddes nu skulle det ha goda chanser att överleva. Det är fantastiskt och väldigt betryggande att tänka på.

Så det lilla lugnar.... bör jag oroa mig elelr ska jag ringa på hjälp? Har ingen feber o är inte trött... kan jag kolla upp något annat?

Om det är till någon tröst är jag också kass i magen på samma sätt som du beskriver. :p Jag har tolkat det som att det är klart att det blir så när det enda jag får ner är flytande. Illamåendet har ju också blivit värre och jag kräks en del... Men det känns ändå inte som magsjuka. Dessutom borde inte jag vara den som drabbas först av det i hushållet eftersom jag knappt går utanför dörren, medan sambo jobbar och sonen är på dagis. ;)

Sambon, stackaren, ligger med 40 graders feber. Jag har ju mitt illamående, foglossningar, sammandragningar, ryggvärk och nu bihåleinflammation på det.

Jag ringde till min mamma och grät lite och hon kom och hämtade sonen i alla fall, för han är också sjuk. Han är piggare än vi, men ändå för dålig för att gå till dagis... Det är kul nästan jämt!

För första gången funderar jag allvarligt på vad f*n vi gett oss in på när vi ska ha en till... :crazy:

Stackars er... Hoppas ni blir piggare snart!

Här är min "magge" i v 28+5,alltså v 29. På lördag går vi in i v 30... :o

391713_4216545366118_843721721_n.jpg

Namn är så gott som bestämt,men det håller jag hemligt än så länge! :D

Jag blir så upprörd och ledsen!! :cry::cry::crazy::mad:

Försäkringskssan ringde mig och berättade att dom inte ville släppa igenom min 50% sjukskrivning gällande foglossning då mitt arbetsschema inne håller lite fel.

Jag vart jätte arg för det är inte jag som gör schemat och jag kan inte alla lagar o regler, jag flrväntar mig att när man blir sjukskriven på 505 av min vanliga 75% tjänst så ska min arbetsplats lösa det, varöfr ska jag straffas?? :cry:

Så FK skulle ringa min läkare o rådgöra med han om det var okej att jag jobbar så som jag gör.... och det löjliga är att jag inte jobbar något konstigt, jag får max jobba 15 timmar i veckan vilket jag bara gör.... men därimot får jag tydligen bara jobba MAX 3 timmar per arbetstillfälle. För inann jag vart sjukskriven så låg jag schema lagt i snitt 6 timmar om dagen och 5 dagar i veckan, så nu när jag e sjukskriven så ska även dagens timmar minskas med 50%, så max 3 timmar om dagen. :o Hur skulle jag kunna veta det? Min chef har lagt mig på 4 timmar om dagen och då 3-4 dagar i veckan så jag får tid till återhämtning och att det inte ska kännas så lönlöst för mig att köra nästan 20 minuter till jobb för att jobba så kort tid. Min foglossning har fugerst påerfekt me de här schemat och jag har varit jätte nöjd, men enligt FK är det 1h för mkt per dag.

Just nu känns allt så jobbigt... jag har ju grov foglosning... kan inte börja jobba 75% igen? Går bara inte! och sla föda om 3 mån... :cry:

FK och deras regler är helt märkliga. Antagligen kommer din läkare förklara för FK hur det är och sen kommer problemet vara ur världen för din del. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 328
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar