Vinterföräldrar 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinterföräldrar 2012/2013

Jag tror jag skev tidigare i höstas i tråden att det gick svinkoppor, höstblåsor och huvudlöss på sonens avdelning, samtidigt! Så att vara där hela dagarna är ju en ren smittohärd! ;)

Fast jag vet medan jag jobbade på dagis (är barnskötare egentligen), så blev jag aldrig sjuk! Det kunde gå allt från magsjukor, förkylningar och influensor men jag blev lite snuvig på sin höjd. Fast som gravid verkar allt immunförsvar ha försvunnit... Samma sak när jag väntade sonen, aldrig varit så mycket sjuk som då!

"Min" byrå från när jag flyttade hemifrån har sonen i sitt rum. Den rymmer precis hans kläder. :)

Jag håller på att sortera bebiskläder nu. Jag hittade en hel del och kan konstatera att de inte kommer få plats i en låda i vårat sovrum som vi tänkt... :angel:

KL
Har tillbringat nästan hela lördagen på förlossningen. Onda sammandragningar och öppen en cm. Fick bricanyl och ligga kvar mååånga timmar med många biverkningar sedan tyckte de att jag skulle åka hem och äta för att komma tillbaka och läggas in. Det tyckte inte jag då de konstaterade att bebisen mådde fint, så jag åkte hem och hade förfärligt ont i rygg och nedre delen av magen. Lämnade diverse prover och läkare + bm var starkt övertygande om att uvi låg bakom allt. Får vänta tills odlingen är klar innan de skriver ut penicillin. Det blir en lång väntan när man har ont och dessutom inte får behålla någon vätska, jag bara kräks.

KL
Har tillbringat nästan hela lördagen på förlossningen. Onda sammandragningar och öppen en cm. Fick bricanyl och ligga kvar mååånga timmar med många biverkningar sedan tyckte de att jag skulle åka hem och äta för att komma tillbaka och läggas in. Det tyckte inte jag då de konstaterade att bebisen mådde fint, så jag åkte hem och hade förfärligt ont i rygg och nedre delen av magen. Lämnade diverse prover och läkare + bm var starkt övertygande om att uvi låg bakom allt. Får vänta tills odlingen är klar innan de skriver ut penicillin. Det blir en lång väntan när man har ont och dessutom inte får behålla någon vätska, jag bara kräks.

Men usch vad otäckt! Det är ju för tidigt för för din lilla än! :eek: Hoppas det lugnar ner sig och att liten därinne bestämmer sig för att stanna tills du får penicillin.

Hur funkar det där egentligen när man varit öppen till och med..? "Stänger" sig livmodern och tappen "växer ut" igen eller hur funkar det? Eller får man gå och vara öppen i ett par månader till..? :crazy:

Jo den får helst stanna tills efter årsskiftet iallafall, jag har ju bf 23/2.
Ingen aning om man stänger sig igen faktiskt. Tydligen så var det ingen fara om man bara var öppen en cm som omföderska så jag antar att man kan gå runt och vara öppen också.
Att en UVI kan ställa till så mycket!

Tror det blir sjukskrivning nu sista veckan på jobbet faktiskt. Nästa vecka börjar jag nytt jobb och ska jobba 100% så vi får hålla tummarna att det funkar :)

Jag har också årsskiftet som "gräns", men jag har ju BF en månad före dig (27/1). ;)

Men jag vill å andra sidan slippa allt som har med sjukhus att göra och bara åka dit och trycka ut ungen och sen åka hem igen, ett barn rikare... :angel:

2 månader och 1 vecka får gärna mitt lilla pyre stanna kvar i magen. Går gärna över tiden :D Bästa hade varit om hon bestämde sig för den 13 januari. Så hade jag haft två barn med lätta datum att komma ihåg (100101 samt 130113) ^^

Haha. Men kommer det så kommer det. Med Isaac så var jag beräknad 29/12-2012, hade inga känningar alls. Minns hur jag sa till mamma den 30e december; det här kommer säkert ta ett tag (klockan var väl 21.30)... 21.43 den 30e december kom första värken ;) Haha. Från ingenting alls till att få värkar.

Risken finns dock för en rätt snabb förlossning, speciellt om vattnet går. För när vattnet gick började krystvärkarna. Tur att man bor granne med BB i princip (jag ser sjukhuset från balkongen, bor förvisso på sjunde våningen på ett berg) :angel:

Jag har beställt till 130121. Mest för att 21:a är ett speciellt datum i vår släkt och väldigt många fyller år 21:a i flera olika månader, men ingen i januari! :D

Det passar rätt bra tycker jag också att komma ca en vecka före BF, bebisen är helt färdigbakad men det har (förhoppningsvis) inte hunnit bli något tjat från omgivningen än. ;)

Jag vet inte riktigt, vi har 6 mil till förlossningen. Och innan dess ska jag få hit min mamma som barnvakt (4 mil mittemellan) och sen ska vi ta oss till förlossningen också. Sambon har inget körkort, så vi får se hur det löser sig. Pappa är meddelad om att han får vara chaufför om det blir mitt i natten så mamma måste vara kvar hos en sovande Hugo. :)

Förra gången så skjutsade mamma, då ringde jag henne 23.30 och sa att hon skulle komma, hon var här rätt precis 00. Sen var vi inte på förlossningen förrän vid 1.30, men då väntade vi lite till hemma innan vi åkte. Den här gången törs jag nog inte vänta så länge hemma eftersom man säger att det ofta går fortare andra gången...

Vårat största problem är inte barnvakt till sonen, utan våran hund som är allt annat än enkel. Den hundvakten vi hade i tankarna är inte längre tillgänglig av olika anledningar.

Så får se hur vi löser det :)

Jag är beräknad till 130113, men tror att jag kommer få tidigare. Det stämmer inte med min menscykel alls och hon på RUL stressade igenom alla mätningar, så litar inte 100% på bf datumet vi fick.

Jag är beräknad till 130113, men tror att jag kommer få tidigare. Det stämmer inte med min menscykel alls och hon på RUL stressade igenom alla mätningar, så litar inte 100% på bf datumet vi fick.

BF är ju bara en riktlinje. De flesta bäbisar kommer ju inte på sitt BF datum. Min mamma fick mig och mina två syskon för tidigt (jag var 10 dagar tidig ex). Jag fick Isaac senare.

Tror vi alla blir lyckliga oavsett vilket datum våra små bestämmer sig för att komma på :love:

Tror det är 2% som får barnet på bf datumet. Jag längtar så sjukt mycket efter lillan nu och vill bara att veckorna ska gå snabbare! :love:

Mamma kommer ofta med kommentaren "knip igen till nästa år iallafall" ;) Hon tycker det skulle vara perfekt med en Januaribebis :p

Vi har två hundar och två hästar vi ska lösa! :eek::p;)

Hästarna är då iaf lösta om lillen håller sig inne tills 3/1,för då kommer stallägaren hem efter sin "nyårssemester",då är det bara att skicka ett sms så sköter hon ev pass och även mockning och allt.

Gammvovven får vi släpa med oss 3 mil av 5,för att kunna dumpa av i farten nästan hemma hos mamma,sen forstätta mot bb.

Det är lillhunden jag är mest orolig för.... Svärmor kan säkert ha honom,men frågan är om hon är så sugen att kanske gå upp mitt i natten och åka till oss och hämta honom,för hon bor åt fel håll... Visserligen bara 1 mil kanske,men endå. Hon har ju ett jobb att sköta,och kanske inte så kul att ringa och bli väckt mitt i natten,slänga sig i bilen och hämta en hund,sen hem,sen upp igen och åka och jobba.

Lillvovven har inte varit hemma själv långa stunder alls,utan det har blivit kanske max 3-4 timmar nu när vi jobbat som vi gjort,och då har ju även gammelvovven varit hemma också. Men han måste vi nästan ta med oss,för min mamma är den enda som jag litar på åt honom,för han är lite speciell. Och om det blir mitt i veckan så har ju även mamma jobb att sköta,och kommer inte kunna åka upp till oss förens på eftermiddagen,och det blir så lång tid för dom att vara själva,även om svärmor kan ta ut och kissa dom på morgon och efter lunch,för hon jobbar alldeles i närheten där vi ska bo... Så massa funderingar! Får ta och prata med svärmor så får vi se vad hon tycker. Om hon vill hämta efter jobb OM hon skulle råka jobba den dagen så är det kanske bäst att även låta gammelman vara kvar hemma,så får min mamma åka dit och hämta han sen också. Blir många timmar ensamma (om vi åker in på natten) men då har dom iallafall sällskap av varandra,och dom kommer iaf få gå ut på morgon och efter lunch.

Det bästa vore om det satte igång på eftermiddagen så svärmor kunde komma på direkten och hämta lillvovven,och sen så dumpar vi av gammvovven i farten. :D ELLER,att lillen kommer lite för tidigt så att alla fortfarande är jullediga! :idea: Eller att han kommer som planerat,för det är på en Fredag!

Senast ändrad:

*Delvis kl*

Måste säga att vi har det väldigt "enkelt" :o att komma iväg till bb, för vi har varken barn eller djur hemma som ska "vaktas". Det behövs ju en hel del planering för att lösa såna saker.

Det enda jag är orolig för är att sambon ska antagligen åka upp till Sälen en sväng i December och jag är orolig att förlossningen ska sätta igång när jag är ensam hemma :eek:

Jag hoppas att våran lille kommer tidigare! GUUUUUD vad ont jag har i revbenen.... :crazy: I natt drömde jag tom att jag vart misshandlad och slagen på revbenen,och det gjorde så ont,så antagligen har jag legat och haft ont hela natten.... BM sa ju att jag bar väldigt högt upp,men jag hoppas han tänker börja sjunka ner lite snart,för annars så vette tusan hur jag ska palla ca 10 veckor till... Är ju i v 29+2 i dag,alltså gått in i v 30.

Men fy vad jobbigt! Jag hade varit skitnervös.... Mannen kommer inte få vara längre än max 2-3 mil bort,haha! Mardrömmen är att han är iväg på något och jag inte får tag på han. Han brukar ofta glömma sin mobil hemma,men nu har vi haft hårdträning med att komma ihåg den en månads tid,så jag tror inte han glömmer den något mer någonsin... :D

Min mage har sjunkit ner som tur är! Så det är inte alls samma kraft i sparkarna på revbenen längre.

Nä jag får se om jag släpper iväg honom :angel: ;) Det finns ju inte en chans att han hinner hem om det skulle sätta igång. Ev att jag skulle våga låta han åka första veckan i december isåfall för då är jag i vecka 35, senare vill jag ha honom hemma :o;)

Min sambo jobbar 3 mil bort, utan körkort. Så jag vet inte riktigt hur vi skulle lösa det om han var på jobbet när det sätter igång, men det löser sig väl. Vi får väl åka en extra omväg på vägen till förlossningen. Jag menar, åka bil är verkligen det man vill med värkar ju. :grin:

Vi har lånat ut hunden till min mamma och systrar (11 och 15 år).
Var och lämnade honom igår redan, min yngsta syster ville så gärna ha honom redan nu. Han ska vara hos dem hela november och december.

Men vi har ju tre barn som behöver barnvakt.
August brukar vakna på natten och vilja lägga sig bredvid oss. Jag är lite orolig för hur det kommer gå med en barnvakt här om vi åker in på natten.
Vill gärna inte att han ska vakna innan vi åkt i alla fall.
Som tur är har vi en nödlösning om min mamma inte hinner komma, hon bor 4 mil bort. Min äldsta sons faster bor granne med oss och har sagt att hon kan komma.
Men lite nervös börjar jag bli för allt det praktiska. Själva förlossningen oroar mig inte så mycket.

Igår fick jag massor med sammandragningar och värk i ryggslutet. Var lite orolig först att det skulle dra igång. Men efter en varm dusch lugnade sig lite.
V.35+0 idag! Om två veckor är bebis välkommen. Men inte innan!

Min man jobbar nästan 20 mil bort. Han pendlar med tåg.
Så jag hoppas verkligen inte att det sätter igång dagtid före 1 december.
Han har tagit ledigt hela december, så efter det spelar tiden ingen roll.
Min mamma tror att jag kommer föda till första advent. Det är visst fullmåne då.

Vad smidigt att han kunde vara ledig hela december! Hoppas bebisen håller sig inne till dess. :)

Här är det inte något tal om ledighet. Jag hoppas att sambon kan vara ledig lite över jul och nyår så sonen inte behöver vara på sammanslaget dagis i mellandagarna... Annars tar jag med honom och flyttar till mormor och morfar! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 350
Senast: QueenLilith
·
Gravid - 1år Nu har vi snackat bort ytterligare en tråd! :D Vinterbarn 2012/2013 December 11 - SusieQ - första barnet Linnéa (bf 28.12.12) 19...
47 48 49
Svar
965
· Visningar
77 328
Senast: escade
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar