Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon vars barn sover väldigt högljutt? Flera gånger per natt så låter han så jag tror han är vaken och håller på att börja gråta men så när man kollar så ligger han med stängda ögon och bara låter typ "uuhmmmmmmmmm", ibland kan han röra sig endel...

Börjat efter att han fick tänder och fattar inte vad det beror på och han sover ju liksom så då känns det ju lite jobbigt att vakna av det :arghh:

Är det någon vars barn sover väldigt högljutt? Flera gånger per natt så låter han så jag tror han är vaken och håller på att börja gråta men så när man kollar så ligger han med stängda ögon och bara låter typ "uuhmmmmmmmmm", ibland kan han röra sig endel...

Börjat efter att han fick tänder och fattar inte vad det beror på och han sover ju liksom så då känns det ju lite jobbigt att vakna av det :arghh:
Kotten är ganska tyst, antingen sover han eller så gråter han till och vill ha nappen liksom. Kan det vara (mar)drömmar?

Lilla F låter ibland så när hon ammar numera på kvällen och är på väg att somna. Började också i samband med tänderna upplever jag.

Åh, det är häftigt med utveckling men ibland är de lite för snabba för sitt eget bästa! ;) Jag tror att barn som är fysiskt tidiga ramlar mer (för att de är tidiga för att de pressar sina gränser), men om han har koll nog att ramla på rumpan (istället för raklång) så är det nog en gradskillnad snarare än en artskillnad!
Jag hoppas att han snart får en bättre fallteknik... Det känns ändå som att han lärt sig ganska snabbt hittills, men just nu ramlar han ofta raklång alternativt med någon snurr eftersom han fortfarande försöker hålla i sig :nailbiting:

Här har det varit några tuffare dagar då vi vant oss vid att min man kan söva på dagtid i sele eller vagn, nu tar det timmar av varje för att hon ska somna med honom. Och han går på ledighet nu i oktober ... Nåja, som han sade - hon måste ju vänja sig. Och han med förvisso. Frustrationen var stor hos samtliga när jag kom hem från stallet igår. Hon är extra klängig och needy just nu.

I natt sov hon iaf 3+4 h i sträck och sedan oroligt från kl 5 och framåt. Lata mamman låg och pressade sömn bredvid henne invirad i täcket så lilla F inte kunde klösa sönder ansiktet på henne där hon låg och jollrade. :DHar fått tre rivsår i ansiktet redan då vi glömt klippa "klossorna".

Skulle åkt och hopptränat ikväll men känner att det är bäst att ställa in, dels då det inträffar vid nattningen och dels då min lilltå är halvt mosad då hästen inte såg sig för igår. :mad:

Något som jag tycker är häftigt är hur mycket språket utvecklas :) Kotten har ju kört med mamamamama ett tag nu, men nu tycker jag det blivit mer "Mamma" och i rätt sammanhang, tex när jag satt ner honom och gått för att hämta något.

Vi kör också med enkla ord i vissa sammanhang, tex "(vill du ha) mer?" när vi äter, och igår tyckte jag det blev tydligt att han härmade ordet samtidigt som han kastade sig över en sked med mat :D

Kanske övertolkar jag lite, men det känns ändå som om han börjar förstå och använda språket mer och mer :)

Här har det varit några tuffare dagar då vi vant oss vid att min man kan söva på dagtid i sele eller vagn, nu tar det timmar av varje för att hon ska somna med honom. Och han går på ledighet nu i oktober ... Nåja, som han sade - hon måste ju vänja sig. Och han med förvisso. Frustrationen var stor hos samtliga när jag kom hem från stallet igår. Hon är extra klängig och needy just nu.

I natt sov hon iaf 3+4 h i sträck och sedan oroligt från kl 5 och framåt. Lata mamman låg och pressade sömn bredvid henne invirad i täcket så lilla F inte kunde klösa sönder ansiktet på henne där hon låg och jollrade. :DHar fått tre rivsår i ansiktet redan då vi glömt klippa "klossorna".

Skulle åkt och hopptränat ikväll men känner att det är bäst att ställa in, dels då det inträffar vid nattningen och dels då min lilltå är halvt mosad då hästen inte såg sig för igår. :mad:
Jobbigt att det funkar sämre för pappa att söva! Hoppas det är en snabbt övergående fas!

Här har vi haft en natt som var som att gå tillbaka i tiden några månader. Kotten åt vid 18.15 (nattning), vid 22.30, vid 01.30 och vid 05... Tror han kanske äter för lite på dagtid nu när han inte vill ha så mycket ersättning på dagen, trots att vi matar och matar och matar. Börjar bli rejält less på den här nästäppan som inte ger med sig, och vi behöver vara två för att komma åt med physiomer och nässug :arghh:

Jag hoppas att han snart får en bättre fallteknik... Det känns ändå som att han lärt sig ganska snabbt hittills, men just nu ramlar han ofta raklång alternativt med någon snurr eftersom han fortfarande försöker hålla i sig :nailbiting:

Ajdå, raklång är inte så kul! Hoppas han får till rumpanlandningarna snart istället, det är så mycket lindrigare!

Den här dagen... :arghh:
Kotten har blivit superdålig i magen och jag har tappat räkningen på antalet bajsblöjor vi är uppe i. Kass sömn också eftersom han bajsar hela tiden och därför vaknar eller helt enkelt inte somnar (de två gånger vi åkt bil).

Han dreglar igen och vill inte ha napp + pillar med fingrarna långt bak i munnen. Gissar det är kindtänder på gång snart...

Förstod det! :) Jag försöker bara ragga surfsällskap från 18 på kvällarna! ;) (dvs, instämmer i din :arghh: om att lägga sig 18 för egen del! Men det brukar ta 1-2 h så kan jag smita upp ett tag sedan :p)
Jag tar tillbaka allt! Jag vill gå och lägga mig kl 18! Mycket hellre än att inte få gå och lägga mig alls. Försökte göra dig sällskap ikväll, men hon sover fortfarande inte. Har somnat tre gånger, men så fort det slutar vagga så vaknar hon. Antar att den täppta näsan bidrar.

Jag tar tillbaka allt! Jag vill gå och lägga mig kl 18! Mycket hellre än att inte få gå och lägga mig alls. Försökte göra dig sällskap ikväll, men hon sover fortfarande inte. Har somnat tre gånger, men så fort det slutar vagga så vaknar hon. Antar att den täppta näsan bidrar.
Det låter jobbigt :( hoppas lillan somnade så småningom! :heart

Hon somnade vid 22, skrek sig till sömns :cry: sen sov hon bättre än på länge hela natten, så nåt positivt.

Hoppas du får en bättre dag idag än igår, med färre bajsblöjor och mer sömn!
Usch, det är så ledsamt när de gör det :( men ändå skönt att de kanske iallafall ofta sover igen tröttheten sen.

Tack! Dagen går hittills bättre, han sov okej länge imorse och har strax sovit längre i selen än han gjorde sammanlagt på dagen igår... Fast innan han somnade skrek han så det nog hördes in till byn...:cautious:

Tycker det är lite jobbigt att han äter mer på nätterna igen, 2-3 gånger nu mot 0-1 innan. Vi skulle behöva lite mer nattsömn nu när både jag och sambon ska jobba. Kan heller inte hitta något om ökningsfaser etc vid 7-8 månader heller som skulle kunna vara orsak. Gissar att det antingen är matintron som inte "hänger med" alt förkylning så han helt enkelt är hungrig, eller mardrömmar eller utvecklingssprång som gör att han vaknar och så är det vi föräldrar som tar enklaste sökningen, dvs mat... Som allt annat går det väl över... nån gång. :p

Idag bet hon mig så det kom blod :cry: (pyttelite men satan det sved!!!!) Antar att jag fick lära mig hårda vägen att inte erbjuda bröstet när hon är super ledsen pga övertrött.... det var nog mest dålig tajming på allt, fel tillfälle. Hon var övertrött och blev jätteledsen så fort andra bebisarna gjorde ljud ifrån sig..... Så nu har vi ersättning, eller nja tillskottsnäring ;) direkt på 2an, hemma ifall att. Jag vill inte ge upp amningen men vem vet om hon fortsätter bita liksom... och så slipper jag känna stressen över att pumpa när jag ska jobba, kände mig super stressad över det innan helgen som var, för det är inte lika lätt att pumpa ut samma mängd som förr och nu äter hon ju dessutom mer än då. Beror väl på att det stabiliserats..

Men, något annat mer positivt - varit på mamma stark träning idag! Det var faktiskt kul och jobbigt :p ska gå fler gånger! Så skönt att komma igång mer med träning, och super att jag har två andra att gå med så det blir av

Här har vi en bättre dag än igår. "Bara" 5 bajsblöjor idag :p men betydligt mer sömn än igår. Kotten är ruskigt närhetstörstande och mellan utflykterna på golvet leker han helst i mitt knä. Gosigt såklart, men svårt att få något gjort :p

Fy, hoppas att ni fått/får en bättre kväll ikväll! :heart

Här har vi en bättre dag än igår. "Bara" 5 bajsblöjor idag :p men betydligt mer sömn än igår. Kotten är ruskigt närhetstörstande och mellan utflykterna på golvet leker han helst i mitt knä. Gosigt såklart, men svårt att få något gjort :p

Skönt att han fått sova mer, hoppas att bajsfrekvensen fortsätter nedåt!

Lilla A gjorde sin värsta bajsning någonsin idag - när jag hade lyckats få av bodyn hade han bajs till armbågarna och i håret :arghh::yuck:. Det var väl högre makters straff för att jag här om dagen tänkte att det inte borde vara så stor risk för bajsläckor nu när han ändå äter tillräckligt med annat för att ha lämnat den renodlade amningskonsistensen :meh:.

Ostrategiskt nog av honom så slog han till med det innan BVC-besöket i morse, så han missade medlemsskap i 9-kg-klubben med ynka 5 g ;)

Skönt att han fått sova mer, hoppas att bajsfrekvensen fortsätter nedåt!

Lilla A gjorde sin värsta bajsning någonsin idag - när jag hade lyckats få av bodyn hade han bajs till armbågarna och i håret :arghh::yuck:. Det var väl högre makters straff för att jag här om dagen tänkte att det inte borde vara så stor risk för bajsläckor nu när han ändå äter tillräckligt med annat för att ha lämnat den renodlade amningskonsistensen :meh:.

Ostrategiskt nog av honom så slog han till med det innan BVC-besöket i morse, så han missade medlemsskap i 9-kg-klubben med ynka 5 g ;)
Jag har ofta funderat på hur mycket det gör på vikten med nyäten/obajsad respektive hungrig/nybajsad bebis:confused::o:rofl: jag kan dessutom någon gång ha gjort en överslagsräkning på det:angel::o (till mitt försvar så är det mycket beroende på att man mäter så exakt när de är pluttiga och jag funderat på hur mycket 100 g mer eller mindre faktiskt spelar roll så länge de går upp)

Mvh hon som aldrig kan sluta tänka för hjärnan goes on and on and on:p

(Vårt bvc-besök resulterade i 10.7 kg och 72 cm)

Jag har ofta funderat på hur mycket det gör på vikten med nyäten/obajsad respektive hungrig/nybajsad bebis:confused::o:rofl: jag kan dessutom någon gång ha gjort en överslagsräkning på det:angel::o (till mitt försvar så är det mycket beroende på att man mäter så exakt när de är pluttiga och jag funderat på hur mycket 100 g mer eller mindre faktiskt spelar roll så länge de går upp)

Mvh hon som aldrig kan sluta tänka för hjärnan goes on and on and on:p

(Vårt bvc-besök resulterade i 10.7 kg och 72 cm)

:rofl:

På neo (med äldsta) så vägdes och registrerades vikten på blöjorna och amningsvägde (före+efter) gjorde vi till förbannelse... men tyvärr minns jag inga vikter som skulle kunna vara data för dina vidare beräkningar :D

(Andra barnet vägdes med gips under sina första ~1,5 månader, undantaget första veckan, så där fanns det ju verkligen utrymme för otillbörlig påverkan i form av olika gipsvikt, så med en frisk och fullgången bebis är jag benägen att hålla med om att 100 g hit eller dit knappast kan spela någon roll!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 564
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Hård nacke