Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
:rofl:

På neo (med äldsta) så vägdes och registrerades vikten på blöjorna och amningsvägde (före+efter) gjorde vi till förbannelse... men tyvärr minns jag inga vikter som skulle kunna vara data för dina vidare beräkningar :D

(Andra barnet vägdes med gips under sina första ~1,5 månader, undantaget första veckan, så där fanns det ju verkligen utrymme för otillbörlig påverkan i form av olika gipsvikt, så med en frisk och fullgången bebis är jag benägen att hålla med om att 100 g hit eller dit knappast kan spela någon roll!)
Jag säger det igen: vad du har varit med om!:eek: var det höfterna man gipsade på mellanbarnet eller var det något annat som korrigerades?

Jag säger det igen: vad du har varit med om!:eek: var det höfterna man gipsade på mellanbarnet eller var det något annat som korrigerades?

Vi har varit lite för bra på att pricka ”åkommor” med små sannolikheter... :cautious: Men å andra sidan har vi också haft en himla tur med att slippa kvarvarande komplikationer fram till nu i somras när mellanbarnet drabbades av sin hälta. (Det är inte höfterna utan foten - han föddes med klumpfot. Förhoppningsvis ska han bli symtomfri igen med sjukgymnastik, jag antar att det här smugit sig på sedan behandlingen avslutades vid årsskiftet.)

Aj! @Cattaflajna låter verkligen inte alls kul :nailbiting: Kanske kan vara skönt att lägga in ett alternativ till amningen när det kniper.

Verkligen inte, blir ju skeptisk varje gång jag ammar nu också... :nailbiting: Ja, jag pratade med BVC inför helgen som var (hade inte hunnit pumpa ut tillräckligt) så sambon fick blanda med ersättning. Skönt att ha hemma ifall att. Sen prata BVC även om välling och det har vi ju hemma också som hon får varje kväll

Aj aj! @Cattaflajna

Jobbigt med mer tänder på gång @FeatherCloud , men kanske lika bra att få allt på en gång och slippa utdragna vedermödor?

Här har dagen varit ganska lugn, haft hand om bebis ensam hela dagen, förutom min mamma som hälsade på en stund och hjälpte mata lilla F med gröt. Nattningen var okomplicerad, trots att den avbröts mitt i för att ta emot en ny soffa. Tog emot iklädd badrock där jag tappat bort midjesnöret, spännande att skriva på papper hållandes i en bebis och försöka hålla ihop badrocken med händerna. När de trodde de var klara sprang jag efter dem då de glömde ett par handskar. :angel: Tur jag inte är pryd!

Aj aj! @Cattaflajna

Jobbigt med mer tänder på gång @FeatherCloud , men kanske lika bra att få allt på en gång och slippa utdragna vedermödor?

Här har dagen varit ganska lugn, haft hand om bebis ensam hela dagen, förutom min mamma som hälsade på en stund och hjälpte mata lilla F med gröt. Nattningen var okomplicerad, trots att den avbröts mitt i för att ta emot en ny soffa. Tog emot iklädd badrock där jag tappat bort midjesnöret, spännande att skriva på papper hållandes i en bebis och försöka hålla ihop badrocken med händerna. När de trodde de var klara sprang jag efter dem då de glömde ett par handskar. :angel: Tur jag inte är pryd!
Ja det är lika bra att köra på med tänderna tänker jag :p Inte för att vi har något val :D

Vi har varit lite för bra på att pricka ”åkommor” med små sannolikheter... :cautious: Men å andra sidan har vi också haft en himla tur med att slippa kvarvarande komplikationer fram till nu i somras när mellanbarnet drabbades av sin hälta. (Det är inte höfterna utan foten - han föddes med klumpfot. Förhoppningsvis ska han bli symtomfri igen med sjukgymnastik, jag antar att det här smugit sig på sedan behandlingen avslutades vid årsskiftet.)
Och nu fick jag anledning till att läsa på om flera saker:)
Intressant att det kan bildas nytt "senmaterial" efter att man klippt av senan vid operation. Min enda erfarenhet av senor är naturligtvis från en häst som fick en allvarlig senskada där jag blev informerad om att senan inte skulle läka med senmaterial utan att det skulle bli oelastisk ärrvävnad.

Och jag tänkte på höftledsluxation men det behandlas ju inte med gips utan med skenor.
Och så verkar det som att det enda benbrottet hos nyfödingar som eventuellt gipsas är lårbensbrott (men det kan bli skena där med).
Så nu har jag fyllt min kvot för ny info idag också:D:up:

Jag håller tummarna för att sjukgymnastiken gör susen för honom! Prognosen ser ju väldigt god ut:)

Jag är tillbaka till att sova i eget rum men denna gång utan bebis:nailbiting:
Avvänjning pågår:p vi är nere på två amningstillfällen per dygn nu(vid nattning och vid 03).
Jobbigt och lite sorgligt första dagarna för mig men inte särskilt för M (tyngre för mig denna gången för jag är ju ändå inställd på att det inte blir fler barn. Och jag tycker ju om att mma!). Nu har det vänt till en känsla av frihet och nya perspektiv:)
Jag hade en idé om att delamma men det blir för bökigt i och med skiftarbetet. Om inte för M's skull så för min. Jag behöver rutiner i min något kaosiga vardag!

Nu har jag jobbat min första "riktiga" dag! :o Så himmelskt skönt att umgås med andra vuxna en hel dag, men samtidigt konstigt. Allt var så välbekant att det nästan kändes som om hela föräldraledigheten varit en dröm, tänk Dallas (ifall folk inte är för unga för den referensen :D)

Är mycket mindre trött än jag trodde jag skulle vara. Sambon och kotten hade också haft en fin dag. Kotten blev glad när jag kom hem (om än inte lika glad som när sambon kommer hem från jobbet :cautious::p) och klappade mig i ansiktet för att försäkra sig om att jag var på riktigt. :heart

Är mycket mindre trött än jag trodde jag skulle vara. Sambon och kotten hade också haft en fin dag. Kotten blev glad när jag kom hem (om än inte lika glad som när sambon kommer hem från jobbet :cautious::p) och klappade mig i ansiktet för att försäkra sig om att jag var på riktigt. :heart
Och apropå trötthet. Sambon erkände att han var helt slut efter en dag med kotten, medan jag som sagt känner mig ganska pigg. Påminde honom om att jag brukar jobba i köket/trädgården/tvättstugan 1-2 timmar på kvällarna medan han ligger i sovrummet med kotten. Det var inte populärt :angel:

Och nu fick jag anledning till att läsa på om flera saker:)
Intressant att det kan bildas nytt "senmaterial" efter att man klippt av senan vid operation. Min enda erfarenhet av senor är naturligtvis från en häst som fick en allvarlig senskada där jag blev informerad om att senan inte skulle läka med senmaterial utan att det skulle bli oelastisk ärrvävnad.

Och jag tänkte på höftledsluxation men det behandlas ju inte med gips utan med skenor.
Och så verkar det som att det enda benbrottet hos nyfödingar som eventuellt gipsas är lårbensbrott (men det kan bli skena där med).
Så nu har jag fyllt min kvot för ny info idag också:D:up:

Jag håller tummarna för att sjukgymnastiken gör susen för honom! Prognosen ser ju väldigt god ut:)

Då vet du nog mer om klumpfot än mig nu, för jag har nogsamt undvikit att googla! :D (nu skulle jag kunna göra det men när det var aktuellt ville jag leva i lycklig ovetskap om vad som kan gå fel och vad som kan vara besvärligt) Men ja, den där operationen är fascinerande håller jag med om, mina reaktioner i tur och ordning var ungefär ”ni ska skära av hälsenan!? :nailbiting::eek:” följt av ”under lokalbedövning!? :eek::eek::eek:”. Men det gick ju uppenbarligen, jag fick tillbaka en icke-traumatiserad bebis och foten satt kvar :p

Intressant att benbrott inte burkar gipsas på bebisar! Vi hann få frågan ett antal gånger om han brutit benet, och då slog det mig att det är en väldigt osannolik händelse för en bebis (även om jag förstår att man gör den tankemässiga kopplingen gips-benbrott, det gör jag själv också) - det ska.väl egentligen nästan till misshandel eller underliggande sjukdom för att det ens ska kunna hända?

Tack, det hoppas jag med! :) Och att det är riktigt roliga övningar så att vi inte behöver piska honom att genomföra dem...

Då vet du nog mer om klumpfot än mig nu, för jag har nogsamt undvikit att googla! :D (nu skulle jag kunna göra det men när det var aktuellt ville jag leva i lycklig ovetskap om vad som kan gå fel och vad som kan vara besvärligt) Men ja, den där operationen är fascinerande håller jag med om, mina reaktioner i tur och ordning var ungefär ”ni ska skära av hälsenan!? :nailbiting::eek:” följt av ”under lokalbedövning!? :eek::eek::eek:”. Men det gick ju uppenbarligen, jag fick tillbaka en icke-traumatiserad bebis och foten satt kvar :p

Intressant att benbrott inte burkar gipsas på bebisar! Vi hann få frågan ett antal gånger om han brutit benet, och då slog det mig att det är en väldigt osannolik händelse för en bebis (även om jag förstår att man gör den tankemässiga kopplingen gips-benbrott, det gör jag själv också) - det ska.väl egentligen nästan till misshandel eller underliggande sjukdom för att det ens ska kunna hända?

Tack, det hoppas jag med! :) Och att det är riktigt roliga övningar så att vi inte behöver piska honom att genomföra dem...
Jag hade nog aldrig kunnat låta bli att googla!:eek: Dätemot är jag noga med var jag klickar in mig för att läsa, särskilt om det är något som gäller mig själv eller någon nära.

De tre vanligaste benbrotten för spädisar är nyckelben, överarm eller lårben, och då sker det vid förlossningen. Jag trodde att det bara gällde vaginala förlossningar men 1177 nämner kejsarsnitt också.
Bebisarna uppmanas att hålla armen stilla vid fraktur på nyckelben eller överarm:p (jag antar att man lindar eller nåt;))

Jag lider med er! Inte ens de roligaste övningarna är roliga efter ett par veckor:arghh: ni får hitta ett fungerande belöningssystem!

Idag har vi varit på babyrytmik på öppna förskolan, jätteroligt tyckte lilla F och jag. Gick dit och hem i sällskap med några mammor ur föräldragruppen, 40 min+40 min så fick nästan 1,5 h promenad också! Bonus att lilla F slocknade i vagnen efteråt och var nöjd i den hela vägen dit också, så slapp jag kånka på henne i selen.

Vi ska dit nästa torsdag igen definitivt! Trevliga lokaler och pedagoger. Jag gav mitt nummer till en mamma som frågade efter det för promenadsällskap också. :up: Lagom till man fått dagligt umgänge är det tyvärr dags att börja jobba, men det blir skönt på ett sätt också.

Igår åt jag och en kompis på ett trevligt brunchställe och då somnade lilla F i min famn med ansiktet mot mitt bröst och armarna om mig. Då smälte jag lite. :love: Till och med så pass att jag inte orkade bry mig om getingen som kravlade runt i min hårbotten i en kvart innan han bestämde sig för att det inte var något bra ställe.

Tror vi är ute ur den jobbiga fasen nu för det är inte alls lika gnälligt om dagarna längre och vi kan göra utflykter igen med gott humör. Dock vill hon att jag sover bredvid henne på nätterna, i natt vaknade jag bredvid henne två gånger utan något minne om hur jag kommit dit ...:cautious:

Idag har vi varit på babyrytmik på öppna förskolan, jätteroligt tyckte lilla F och jag. Gick dit och hem i sällskap med några mammor ur föräldragruppen, 40 min+40 min så fick nästan 1,5 h promenad också! Bonus att lilla F slocknade i vagnen efteråt och var nöjd i den hela vägen dit också, så slapp jag kånka på henne i selen.

Vi ska dit nästa torsdag igen definitivt! Trevliga lokaler och pedagoger. Jag gav mitt nummer till en mamma som frågade efter det för promenadsällskap också. :up: Lagom till man fått dagligt umgänge är det tyvärr dags att börja jobba, men det blir skönt på ett sätt också.

Igår åt jag och en kompis på ett trevligt brunchställe och då somnade lilla F i min famn med ansiktet mot mitt bröst och armarna om mig. Då smälte jag lite. :love: Till och med så pass att jag inte orkade bry mig om getingen som kravlade runt i min hårbotten i en kvart innan han bestämde sig för att det inte var något bra ställe.

Tror vi är ute ur den jobbiga fasen nu för det är inte alls lika gnälligt om dagarna längre och vi kan göra utflykter igen med gott humör. Dock vill hon att jag sover bredvid henne på nätterna, i natt vaknade jag bredvid henne två gånger utan något minne om hur jag kommit dit ...:cautious:
Vad härligt det låter! Både med bra utflykter och gosig unge :heart

På tal om gos så har kotten börjat pussas! Med vidöppen mun visserligen, men i gengäld med mycket stor entusiasm! Det är så gulligt att jag nästan dör :D

Var skönt att åka till jobbet även idag, men jag känner också att jag missar mycket hemma. Som tur var sov kotten lite sent i eftermiddags så nattningen försköts en timme = mer kvalitetstid :)

Har också varit hos psykologen idag och fått lite insikt om att jag mår betydligt bättre än i våras. Vi diskuterade några situationer som uppstått senaste veckan och jag insåg att jag tacklat dom på ett helt annat sätt än jag gjorde i våras, och att jag känner mig mycket mer stabil. Skönt med framsteg :)

Ja, jättekul att se :) försöker lära lillan att klappa fint, det funkar till viss del! Fick höra att de även hade myst idag när jag var på jobbet, lillan hade gosat ner ansiktet i vovven :love: vovven älskar ju mys så hon hade gillat det! Haha
Så gulligt! Hur tränar ni klappa fint?

Tycker det är lite jobbigt att han äter mer på nätterna igen, 2-3 gånger nu mot 0-1 innan. Vi skulle behöva lite mer nattsömn nu när både jag och sambon ska jobba. Kan heller inte hitta något om ökningsfaser etc vid 7-8 månader heller som skulle kunna vara orsak. Gissar att det antingen är matintron som inte "hänger med" alt förkylning så han helt enkelt är hungrig, eller mardrömmar eller utvecklingssprång som gör att han vaknar och så är det vi föräldrar som tar enklaste sökningen, dvs mat... Som allt annat går det väl över... nån gång. :p
Att testa mat först är ju ganska naturligt tänker jag :) och funkar det så funkar det, man har ju inte direkt lust att prova andra sätt mitt i natten om man inte måste:p

Inatt var jag på toa två gånger. Bebis sov när jag gick, men kröp runt i sängen när jag kom tillbaka. Ena gången på väg ut över kanten :nailbiting: Behöver fixa nån säkrare lösning, men vet inte riktigt hur. Hon vägrar sova i sin egen säng, det gick hur bra som helst innan, men nu vaknar hon direkt man lägger ner henne. Ta av benen på sängen hjälper inte, för höga madrasser. Bygga in oss med möbler har jag svårt att se hur vi skulle lyckas med, det är lite för trångt för det. Kan man bygga en vuxenspjälsäng kanske?

Innan vi fick barn så sov min man dåligt. På nivån att han drog ner persiennerna i rummet intill sovrummet för att gatlampan utanför speglade sig i sovrumsdörren... Nu? Nu sover han igenom allt. Bebis klättrar på honom - godnatt. Bebis vrålar - snark. Tänd lampa - zzzzz. Jag kan peta, putta och slå på honom för att han ska vända sig och sluta snarka, helt utan reaktion. Det är såklart jättebra att han sover gott, men det är irriterande också. Han kan väl iaf bli lite liiiite störd av skrik. Avundsjukan som talar antar jag :cautious:

Jag är lite off, mitt i ett enormt flyttkaos och nytt jobb, som oxå är lite kaosigt... Så jag har inte läst så mycket än.

Men herrejösses vad det händer mycket nu, jag vet att det var fullt upp med H, men den här är ju precis överallt samtidigt! Man hinner inte med, inte åt något håll!!!

Efter att vi kom hem vid 15.00 idag, då vi hämtat H på fsk och handlar har vi hunnit...
*Bada i hundens vattenskål
*Dra ut all tvätt ur torktumlaren
*Krälat över tröskeln in till badrummet, säkert 20 gånger, bara för att det är kul
*Dragit hunden i svansen
*Hittat kattluckan, kommit på att den var grymt kul att slå på
*Dra storasyster i håret säkert 10 gånger, storasyster vägrar ändå att flytta på sig
*Hittat toaborsten O_o

Låter som ni haft en härlig dag! :)
Vad gör man på babyrytmik?

Mindre gnälligt här också, men känns som det kliar mer för tanden som är påväg nu än de tidigare gjorde. Och så sover hon oroligt på natten om hon inte får sova emellan oss..

På tal om gos så har kotten börjat pussas! Med vidöppen mun visserligen, men i gengäld med mycket stor entusiasm! Det är så gulligt att jag nästan dör :D

Låter supergulligt!! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 564
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka