Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter som ni haft en härlig dag! :)
Vad gör man på babyrytmik?

Mindre gnälligt här också, men känns som det kliar mer för tanden som är påväg nu än de tidigare gjorde. Och så sover hon oroligt på natten om hon inte får sova emellan oss..

Låter supergulligt!! :love:

Sjunger sånger och rör bebis till dem, tänk "Prästens lilla kråka". Vaggar lite hit och dit, lyfter över huvudet och studsar på benen. På slutet lade vi alla bebisar på rygg i en cirkel och viftade en djupröd duk över dem, skulle tydligen påminna om livmoderns färg. :D Lilla F tyckte mycket om det i alla fall!

Hon pussas också förresten, med vidöppen mun mot min. Jättegulligt trots dreggel i min näsa.

Inatt var jag på toa två gånger. Bebis sov när jag gick, men kröp runt i sängen när jag kom tillbaka. Ena gången på väg ut över kanten :nailbiting: Behöver fixa nån säkrare lösning, men vet inte riktigt hur. Hon vägrar sova i sin egen säng, det gick hur bra som helst innan, men nu vaknar hon direkt man lägger ner henne. Ta av benen på sängen hjälper inte, för höga madrasser. Bygga in oss med möbler har jag svårt att se hur vi skulle lyckas med, det är lite för trångt för det. Kan man bygga en vuxenspjälsäng kanske?

Innan vi fick barn så sov min man dåligt. På nivån att han drog ner persiennerna i rummet intill sovrummet för att gatlampan utanför speglade sig i sovrumsdörren... Nu? Nu sover han igenom allt. Bebis klättrar på honom - godnatt. Bebis vrålar - snark. Tänd lampa - zzzzz. Jag kan peta, putta och slå på honom för att han ska vända sig och sluta snarka, helt utan reaktion. Det är såklart jättebra att han sover gott, men det är irriterande också. Han kan väl iaf bli lite liiiite störd av skrik. Avundsjukan som talar antar jag :cautious:

Vad läskigt! Lilla F sover på en tunn madrass i eget rum, fast då hon är orolig på nätterna nu kan man väl säga att vi typ samsover. Går inte att dra in sängen i ett hörn så att två sidor är avstängda iaf? Och sedan ha henne längst in?

Sjunger sånger och rör bebis till dem, tänk "Prästens lilla kråka". Vaggar lite hit och dit, lyfter över huvudet och studsar på benen. På slutet lade vi alla bebisar på rygg i en cirkel och viftade en djupröd duk över dem, skulle tydligen påminna om livmoderns färg. :D Lilla F tyckte mycket om det i alla fall!

Hon pussas också förresten, med vidöppen mun mot min. Jättegulligt trots dreggel i min näsa.
Det låter lite likt babysången på vår öppna förskola :) kotten älskar det också, speciellt när vi sjunger sånger som innebär att han får flyga :D

Nu när det börjar bli kyligare ute sover kotten i pyjamas med långa ärmar och ben, jämfört med bara ärmlös Body eller kortärmad pyjamas tidigare. Och plötsligt sover han lugnt större delen av natten. Antingen en slump, eller så har han frusit tidigare. :o

Hur sover era små? Har de täcke och kudde? Filt eller täcke fungerar sällan här, han sparkar av sig direkt. Ibland använder han ett gosedjur (som sängen nuförtiden är full av för att göra den lite mysigare) eller filten som kudde, men oftast sover han rakt uppochner på mage på madrassen.

Inatt var jag på toa två gånger. Bebis sov när jag gick, men kröp runt i sängen när jag kom tillbaka. Ena gången på väg ut över kanten :nailbiting: Behöver fixa nån säkrare lösning, men vet inte riktigt hur. Hon vägrar sova i sin egen säng, det gick hur bra som helst innan, men nu vaknar hon direkt man lägger ner henne. Ta av benen på sängen hjälper inte, för höga madrasser. Bygga in oss med möbler har jag svårt att se hur vi skulle lyckas med, det är lite för trångt för det. Kan man bygga en vuxenspjälsäng kanske?

Innan vi fick barn så sov min man dåligt. På nivån att han drog ner persiennerna i rummet intill sovrummet för att gatlampan utanför speglade sig i sovrumsdörren... Nu? Nu sover han igenom allt. Bebis klättrar på honom - godnatt. Bebis vrålar - snark. Tänd lampa - zzzzz. Jag kan peta, putta och slå på honom för att han ska vända sig och sluta snarka, helt utan reaktion. Det är såklart jättebra att han sover gott, men det är irriterande också. Han kan väl iaf bli lite liiiite störd av skrik. Avundsjukan som talar antar jag :cautious:
Läskigy! Jag hade nog antingen ställt sängen i ett hörn eller tagit bort benen och haft kuddar/annat mjukt runtom. Eller båda då.

Störigt att mannen sover så tungt nu. Såvida han inte fejkar? :cautious: Jag kan eventuellt ha gjort det någon gång :angel:

Nu när det börjar bli kyligare ute sover kotten i pyjamas med långa ärmar och ben, jämfört med bara ärmlös Body eller kortärmad pyjamas tidigare. Och plötsligt sover han lugnt större delen av natten. Antingen en slump, eller så har han frusit tidigare. :o

Hur sover era små? Har de täcke och kudde? Filt eller täcke fungerar sällan här, han sparkar av sig direkt. Ibland använder han ett gosedjur (som sängen nuförtiden är full av för att göra den lite mysigare) eller filten som kudde, men oftast sover han rakt uppochner på mage på madrassen.
G sover i långärmad pyamas, i spjälsängen har han filt över hela kroppen och täcke till midjan. Han ligger på en fårskinnsfäll och har en tunn kudde under. Men större delen av natten samsover vi och då delar han numera på mitt täcke. Han ligger på sidan eller på rygg och ligger än så länge faktiskt stilla när han sover, hoppas han fortsätter med det :p

Vi hade samma problem med stora barnet. Löste det genom att han fick somna i vår säng och sen väntade vi en stund (tror det magiska för honom var runt 15 minuter) och så lyfte vi över till egen säng. Från ~10 månaders ålder innebar egen säng 120-madrass på golvet. När han vaknade på natten la vi oss bredvid honom och sov eller så väntade vi tills han somnat innan vi smög därifrån.

Har ni sängram kan man ha en skiva (t.ex playwood) som man stoppar ner mellan resårbotten och sängram.

Tillägg: sov i annat rum så ska du se att mannen vaknar när han känner att han har ensamt ansvar;)

Min man (som just nu sköter nattningarna( har börjat lägga täcke på M (som sover i långärmad/-benad pyjamas) och hon sover lugnare. Jag inbillar mig att det är tyngden som gör det för hon har ett gammalt rätt tunt men tungt täcke (jag kallar såna täcken för sommarstugetäcken:p). Att det är tungt gör att det ligger kvar rätt bra också:up:

Min man (som just nu sköter nattningarna( har börjat lägga täcke på M (som sover i långärmad/-benad pyjamas) och hon sover lugnare. Jag inbillar mig att det är tyngden som gör det för hon har ett gammalt rätt tunt men tungt täcke (jag kallar såna täcken för sommarstugetäcken:p). Att det är tungt gör att det ligger kvar rätt bra också:up:
Har också tänkt tanken att ett lite tyngre täcke kanske blir lugnande :) vet precis vad du menar för typ av täcke! Får inventera hemma hos mina föräldrar och se vad som finns :D

Låter precis som sångstunderna på öppna förskolan här :D

Gulligt med pussar :love:
Nu hoppas jag lillan börjar med det också snart, så mycket pussar som hon får av mig varje dag liksom :p

Hon har nyligen fått kudde och täcke, innan sparkade hon bara av sig filt/täcke. Och än sover hon bara i blöja för hon blir för varm annars, börjat lite med pyjamas igen nu när det är kyligt, men upplever att hon sover bättre med täcket ändå. tror också det är något med tyngden som gör det, är mitt gamla bebis täcke hon fått, är också tunt men tungt :) kudde gillar hon verkligen! Den gör också att hon sovit bättre dagtid tycker jag

Hoppar in från vårtråden, hoppas det är okej :p Satt nämligen för någon dag sen och tänkte på om jag skulle skriva denna frågan i vårtråden då jag funderade på hur jag skulle göra nu när det blir kallare på natten. Tidigare har vi lagt på vår son filt eller ett sånt pyttelitet spädbarnstäcke på natten men det har ju flugit all världens väg innan han ens somnat. Men så igår så av en slump lade jag bara på honom ett sånt vanligt barntäcke som man brukar ha i juniorsäng och han somnade nästan med en gång han fick det på sig (kan ju dock ha varit en tillfällighet) och täcket låg också kvar på honom trots att han rullar runt en del. Så tror att som många av er andra skrev att tyngden av täcket faktiskt hjälper till en del :)

Lilla F sover med långärmad body men utan byxor i en sovpåse med insydda tyngder över bröstet. Än så länge kan jag inte märka någon skillnad i uppvaken, men stod att de kunde ta 14-30 dagar innan resultat.

När jag läser i Facebook-grupper verkar många ha samma problem som mig med bebis som inte vill sova ensam på natten när de är runt 7-8 månader. Enligt WonderWeeks ska de ju nu förstå att de faktiskt kan bli lämnade vilket tydligen kan påverka nattsömnen pga otrygghet.

Lilla F sover med långärmad body men utan byxor i en sovpåse med insydda tyngder över bröstet. Än så länge kan jag inte märka någon skillnad i uppvaken, men stod att de kunde ta 14-30 dagar innan resultat.

När jag läser i Facebook-grupper verkar många ha samma problem som mig med bebis som inte vill sova ensam på natten när de är runt 7-8 månader. Enligt WonderWeeks ska de ju nu förstå att de faktiskt kan bli lämnade vilket tydligen kan påverka nattsömnen pga otrygghet.
Vi hade ju en period för 2-3 veckor sen när kotten sov väldigt oroligt och jag eller sambon i princip fick lägga oss halvt i spjälsängen om nätterna för att lugna. Nu sover han betydligt tryggare igen, behöver i princip inte göra något 'extra" på natten mer än att mata.

Jag hade nog aldrig kunnat låta bli att googla!:eek: Dätemot är jag noga med var jag klickar in mig för att läsa, särskilt om det är något som gäller mig själv eller någon nära.

De tre vanligaste benbrotten för spädisar är nyckelben, överarm eller lårben, och då sker det vid förlossningen. Jag trodde att det bara gällde vaginala förlossningar men 1177 nämner kejsarsnitt också.
Bebisarna uppmanas att hålla armen stilla vid fraktur på nyckelben eller överarm:p (jag antar att man lindar eller nåt;))

Jag lider med er! Inte ens de roligaste övningarna är roliga efter ett par veckor:arghh: ni får hitta ett fungerande belöningssystem!

Jag är en googlare i vanliga fall, men inte när det gäller bebissaker med möjliga komplikationer! En av mina förebildsmammor som jag hade kontakt med under en period på/efter neo reflekterade över att det finns en tendens att de som engagerar sig i åkommor och/eller skriver om det på internet är de som faktiskt råkar ut för saker (problem med vården, komplikationer, annat) vilket gör urvalet snett och risken att man stöter på saker som man inte alls ville veta ökar (bara genom att ha hängt på barnforum visste jag t ex en person vars barn med klumpfot haft jättesvårt att sova pga skenan och tidvis fått hudproblem (svamp?) av att det blev instängt). Men det är klart, typ 1177 är ju relativt ofarligt (oftast) men säger kanske inte så mycket mer än den information man får från vården!

Nu har jag också lärt mig något nytt då! :up:

Vi fick två övningar, ett par lekar, några förhållningsråd och jag fick lite inspiration att kontakta sjukgymnast för egen del! Idag (dag 2) utfördes allt med entusiasm men vi får se hur tongångarna är om några veckor för att inte tala om hur det lär bli om några månader... :p

Jag är lite off, mitt i ett enormt flyttkaos och nytt jobb, som oxå är lite kaosigt... Så jag har inte läst så mycket än.

Men herrejösses vad det händer mycket nu, jag vet att det var fullt upp med H, men den här är ju precis överallt samtidigt! Man hinner inte med, inte åt något håll!!!

Efter att vi kom hem vid 15.00 idag, då vi hämtat H på fsk och handlar har vi hunnit...
*Bada i hundens vattenskål
*Dra ut all tvätt ur torktumlaren
*Krälat över tröskeln in till badrummet, säkert 20 gånger, bara för att det är kul
*Dragit hunden i svansen
*Hittat kattluckan, kommit på att den var grymt kul att slå på
*Dra storasyster i håret säkert 10 gånger, storasyster vägrar ändå att flytta på sig
*Hittat toaborsten O_o

Åh nej, toaborsten..! :nailbiting:

Långärmad/långbent pyjamas och ligger på en handduk i min säng (upplever att det värmer lite). Har mitt ben eller mitt täcke över benen till och från om det är en kyligare natt (vi sover med fönstret på glänt). Och så ligger han ibland längs en katt förstås, det värmer ju också :p

Låter precis som sångstunderna på öppna förskolan här :D

Gulligt med pussar :love:
Nu hoppas jag lillan börjar med det också snart, så mycket pussar som hon får av mig varje dag liksom :p

Hon har nyligen fått kudde och täcke, innan sparkade hon bara av sig filt/täcke. Och än sover hon bara i blöja för hon blir för varm annars, börjat lite med pyjamas igen nu när det är kyligt, men upplever att hon sover bättre med täcket ändå. tror också det är något med tyngden som gör det, är mitt gamla bebis täcke hon fått, är också tunt men tungt :) kudde gillar hon verkligen! Den gör också att hon sovit bättre dagtid tycker jag

Att sova i bara blöjan - hon öppnar den inte? Frågar eftersom en viss bebis (jag tittar på dig, lilla A!) till och från är snabb som en vessla och så ritsch! är blöjan öppen :meh:

Att sova i bara blöjan - hon öppnar den inte? Frågar eftersom en viss bebis (jag tittar på dig, lilla A!) till och från är snabb som en vessla och så ritsch! är blöjan öppen :meh:

Imorse låg jag och drog mig bredvid henne och hade plockat ur henne ur sin sovsäck. Trodde hon hade en body på sig, men var tydligen en tröja för när jag tittade upp låg blöjan plötsligt någon helt annanstans. :nailbiting:Som tur var hade ingen olycka inträffat.

Tycker förresten absolut du ska lämna in klagomål på sovandet, till FRIS (Föräldrars rätt i samhället).

*kl*

Min man försöker natta lilla F, går sådär ... Tänkte att han skulle följa samma rutin som mig för att göra henne trygg i det men hon blev så snabbt olycklig att t.ex borsta tänderna och byta blöja inte var att tänka på. Får väl sätta på henne en ny blöja i natt och hoppas hon inte vaknar till av det ...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 564
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka