Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick kämpa med nattningen idag..hur många gånger kan ett barn sätta sig upp under pågående nattning egentligen? Svar: örtiförtitusen gånger. :meh: Nu sover han, efter att ha druckit drygt 400 ml Välling :eek:

Kottens pappa har lite sämre tidsuppfattning än jag har, vilket innebär att måltiderna blir glesare och färre när han är hemma med honom än när jag är det... Bevisligen var barnet hungrigt nu, med sista extraslurken gick han från klarvaken till sovande på mindre än en minut.

Imorse låg jag och drog mig bredvid henne och hade plockat ur henne ur sin sovsäck. Trodde hon hade en body på sig, men var tydligen en tröja för när jag tittade upp låg blöjan plötsligt någon helt annanstans. :nailbiting:Som tur var hade ingen olycka inträffat.

Tycker förresten absolut du ska lämna in klagomål på sovandet, till FRIS (Föräldrars rätt i samhället).

*kl*

Min man försöker natta lilla F, går sådär ... Tänkte att han skulle följa samma rutin som mig för att göra henne trygg i det men hon blev så snabbt olycklig att t.ex borsta tänderna och byta blöja inte var att tänka på. Får väl sätta på henne en ny blöja i natt och hoppas hon inte vaknar till av det ...

Hoppla! Tur att du upptäckte det innan det var för sent :D

FRIS, det vore något! Synd att KRIS är upptaget (och att ”föräldrar” inte börjar på k), annars hade det känts givet! ;)

Hoppas nattningen går framåt :heart

Vad läskigt! Lilla F sover på en tunn madrass i eget rum, fast då hon är orolig på nätterna nu kan man väl säga att vi typ samsover. Går inte att dra in sängen i ett hörn så att två sidor är avstängda iaf? Och sedan ha henne längst in?
Jo, det är klart! Tack! Vad skulle jag gjort utan den här tråden :up:

Nu när det börjar bli kyligare ute sover kotten i pyjamas med långa ärmar och ben, jämfört med bara ärmlös Body eller kortärmad pyjamas tidigare. Och plötsligt sover han lugnt större delen av natten. Antingen en slump, eller så har han frusit tidigare. :o

Hur sover era små? Har de täcke och kudde? Filt eller täcke fungerar sällan här, han sparkar av sig direkt. Ibland använder han ett gosedjur (som sängen nuförtiden är full av för att göra den lite mysigare) eller filten som kudde, men oftast sover han rakt uppochner på mage på madrassen.
L sover i långärmad pyjamas. Just nu mellan oss, men egentligen i sin säng som står bredvid vår. Brukar lägga över en filt men den brukar inte ligga kvar så länge. Ingen kudde.

Läskigy! Jag hade nog antingen ställt sängen i ett hörn eller tagit bort benen och haft kuddar/annat mjukt runtom. Eller båda då.

Störigt att mannen sover så tungt nu. Såvida han inte fejkar? :cautious: Jag kan eventuellt ha gjort det någon gång :angel:
Tror inte han fejkar. Snarkningarna är för riktiga och byter inte karaktär. Och han har inget att "vinna" på det, det är oftast amning som behövs.
Hörn får det bli!

Vi hade samma problem med stora barnet. Löste det genom att han fick somna i vår säng och sen väntade vi en stund (tror det magiska för honom var runt 15 minuter) och så lyfte vi över till egen säng. Från ~10 månaders ålder innebar egen säng 120-madrass på golvet. När han vaknade på natten la vi oss bredvid honom och sov eller så väntade vi tills han somnat innan vi smög därifrån.

Har ni sängram kan man ha en skiva (t.ex playwood) som man stoppar ner mellan resårbotten och sängram.

Tillägg: sov i annat rum så ska du se att mannen vaknar när han känner att han har ensamt ansvar;)
Det funkade innan, att flytta över efter en stund. Nu funkar det inte längre. När jag tänker efter så sammanfaller nog problem med att sova i spjälsängen med att vi tog bort babynestet. Det kanske är för stort och omysigt? Kanske ska testa att bulla upp runtomkring och göra ett litet bo.

Att sova i bara blöjan - hon öppnar den inte? Frågar eftersom en viss bebis (jag tittar på dig, lilla A!) till och från är snabb som en vessla och så ritsch! är blöjan öppen :meh:
:D Dags för byxblöjor kanske? ;)

Jo, det är klart! Tack! Vad skulle jag gjort utan den här tråden :up:

L sover i långärmad pyjamas. Just nu mellan oss, men egentligen i sin säng som står bredvid vår. Brukar lägga över en filt men den brukar inte ligga kvar så länge. Ingen kudde.

Tror inte han fejkar. Snarkningarna är för riktiga och byter inte karaktär. Och han har inget att "vinna" på det, det är oftast amning som behövs.
Hörn får det bli!

Det funkade innan, att flytta över efter en stund. Nu funkar det inte längre. När jag tänker efter så sammanfaller nog problem med att sova i spjälsängen med att vi tog bort babynestet. Det kanske är för stort och omysigt? Kanske ska testa att bulla upp runtomkring och göra ett litet bo.

:D Dags för byxblöjor kanske? ;)
Många kör på nåt som kallas sovorm efter att de vuxit ur nestet så det kan nog vara så även för andra!

Dags för byxblöjor kanske? ;)

Tanken har slagit mig! :sneaky: Det kom lägligt nog en up&go-blöja och nya blöjkuponger med posten idag :up: Vi har dock ett paket vanliga 4: or som vi behöver använda upp först, så under den tiden får vi fortsätta vårt race mot klockan (han för att öppna blöjan, jag för ätt stänga bodyn eller sätta på byxorna :p)

Tanken har slagit mig! :sneaky: Det kom lägligt nog en up&go-blöja och nya blöjkuponger med posten idag :up: Vi har dock ett paket vanliga 4: or som vi behöver använda upp först, så under den tiden får vi fortsätta vårt race mot klockan (han för att öppna blöjan, jag för ätt stänga bodyn eller sätta på byxorna :p)
Vi fick också hem en reklambyxblöja för ett tag sen. Men den är för liten så vi kan inte testa om det är vår grej. (Vilket jag inte tror för M är en korvunge som vrider sig som en mask på krok så fort man ska göra nåt sådant:arghh: jag överväger på riktigt att klä henne i potatissäck med hål för huvud och armar:meh: finkläder får bli ett blommigt örngott:p)

Vi fick också hem en reklambyxblöja för ett tag sen. Men den är för liten så vi kan inte testa om det är vår grej. (Vilket jag inte tror för M är en korvunge som vrider sig som en mask på krok så fort man ska göra nåt sådant:arghh: jag överväger på riktigt att klä henne i potatissäck med hål för huvud och armar:meh: finkläder får bli ett blommigt örngott:p)

Jag tänker att byxblöjor är det enklare alternativet med korviga barn, eftersom man kan hänga barnet/korven/masken på armen/kroken (? :D) och trassla på dem, men det låter inte som att du instämmer i det! Men jag ser fram emot bildbevis när du fått till potatissäcks-outfiten! ;)

Många kör på nåt som kallas sovorm efter att de vuxit ur nestet så det kan nog vara så även för andra!
Smart! Då ska jag bara googla fram den finaste till bäst pris :up:

Äsch, är han på gränsen för fyrorna eller håller dom ett tag till? Om det inte är bråttom kan ni köra parallellt: vanliga när blöjbyte kan utföras av två personer (kanske inte händer så ofta i ett flerbarnshushåll iofs) och när tålamodet är bra, byxblöjir övrig tid. Så gör vi och dom vanliga är snart slut :)

L är också en mask. Ligga på rygg är det värsta som finns, värre än att använda snorsugen, tvätta ansiktet, vara fastspänd och bli föräldralös (det sista har hon inte provat, men det kan knappast vara värre än att ligga på rygg). Och byxblöjor är skitbra! Man kan ta på dom på krypande bebis, stående bebis och korvande bebis. Slipper finliret med att få snibbarna på rätt plats och lagom hårt. Behöver "bara" fånga en fot i taget och sen lyfta. Testa!

Jag tänker att byxblöjor är det enklare alternativet med korviga barn, eftersom man kan hänga barnet/korven/masken på armen/kroken (? :D) och trassla på dem, men det låter inte som att du instämmer i det! Men jag ser fram emot bildbevis när du fått till potatissäcks-outfiten! ;)
Hoppar in från vårtråden -17, Byxblöjor är så jäkla smidigt!!! Sonen har strl 4 eller 5 beroende på märke. vanliga blöjor hinner man inte få på längre knappt, han har liksom inte tid för det längre:rofl: Dock fungerade det inte förrän han kommit upp i 9kg ungefär, han är lite smalare modellen på barn och blöjorna ville läcka vid magen när han sov.

Vi varvar byzblöjor och blöjor med knäppning här. Har alltid båda varianterna till hands, och är han lugn på rygg (det brukar gå att distrahera med en salvtub eller liknande intressant sak) tar jag vanlig och är det kaos och ungen är på väg ut över kanten tar vi byxblöja. Alltid vanlig på natten dock, tycker byxblöjorna läcker lättare.

@soom Våra bebisar låter så himla lika varandra :D känner alltid igen mig i prick allt du skriver!

Äsch, är han på gränsen för fyrorna eller håller dom ett tag till? Om det inte är bråttom kan ni köra parallellt: vanliga när blöjbyte kan utföras av två personer (kanske inte händer så ofta i ett flerbarnshushåll iofs) och när tålamodet är bra, byxblöjir övrig tid. Så gör vi och dom vanliga är snart slut :)

L är också en mask. Ligga på rygg är det värsta som finns, värre än att använda snorsugen, tvätta ansiktet, vara fastspänd och bli föräldralös (det sista har hon inte provat, men det kan knappast vara värre än att ligga på rygg). Och byxblöjor är skitbra! Man kan ta på dom på krypande bebis, stående bebis och korvande bebis. Slipper finliret med att få snibbarna på rätt plats och lagom hårt. Behöver "bara" fånga en fot i taget och sen lyfta. Testa!
Fram med symaskinen!;):D det är lätt gjort med någr stuvbitar.

Han har egentligen något kilo kvar på 4orna men jag tycker det börjar kännas dags att byta utifrån passformen, så jag vill helst ta slut på dem så fort som möjligt! Annars tycker jag som @FeatherCloud att vanliga brukar vara bäst på natten men med en sådan förbrukningstakt skulle han definitivt hinna växa ur dem :p

Det var också min erfarenhet! Men M kastar sig och fäktar värre än storebrors värsta så det funkar inte så bra. Det bästa är att muta med nåt superintressant att hålla i och lägga henne på vår stora säng med plastad frottė som passar en 120-säng under. Och förhoppningsvis har hon bara rullat 2-3 varv innan man är färdig:arghh:

Åh ibland önskar jag att jag inte var så principfast med att lägga upp bilder och filmer! Särskilt nu för jag har en fantastisk film på toaborste-temat där den äldre avkomman har huvudrollen:D

Jag är helt klart pro-byxblöja men jag har problem med att få på byxor:angel: vi bytte så tidigt som möjligt på syskonet men han hade en helt annan kroppsform så det funkade att få på fast han korvade M är mer som en hundvalp med väldigt mycket korvigt skinn=man får liksom inget grepp och det blir rentav farligt:nailbiting:
Jag kan numera ta på vanliga på en rullande bebis:rofl:

Jag är en googlare i vanliga fall, men inte när det gäller bebissaker med möjliga komplikationer! En av mina förebildsmammor som jag hade kontakt med under en period på/efter neo reflekterade över att det finns en tendens att de som engagerar sig i åkommor och/eller skriver om det på internet är de som faktiskt råkar ut för saker (problem med vården, komplikationer, annat) vilket gör urvalet snett och risken att man stöter på saker som man inte alls ville veta ökar (bara genom att ha hängt på barnforum visste jag t ex en person vars barn med klumpfot haft jättesvårt att sova pga skenan och tidvis fått hudproblem (svamp?) av att det blev instängt). Men det är klart, typ 1177 är ju relativt ofarligt (oftast) men säger kanske inte så mycket mer än den information man får från vården!

Nu har jag också lärt mig något nytt då! :up:

Vi fick två övningar, ett par lekar, några förhållningsråd och jag fick lite inspiration att kontakta sjukgymnast för egen del! Idag (dag 2) utfördes allt med entusiasm men vi får se hur tongångarna är om några veckor för att inte tala om hur det lär bli om några månader... :p
Jag håller med om att det oftast är de som har dåliga erfarenheter som skriver på forum. De andra söker sig nog inte till de trådarna på samma sätt för de har inte det behovet av att bearbeta.

Sjukgymnaster är underskattade!
Jag har fått övningar för att motionera mitt f u-finger som varit lite ledset hela sommaren. Mannen är måttligt road:D

Oj! Va många ni är som gillar byxblöjorna!!
Vi har också fått test på posten, gillade dem men tycker det går fortare att få på vanliga även om hon snurrar och bråkar en del ibland. Men grejen med byxblöja kanske är att det blir lättare att byta direkt på plats och inte på skötbordet? Tänker att de blir kanon när hon kan stå själv, eller så behöver jag öva mer än bara nån blöja för att få in knycken... tyckte de var rätt tajta och lite jobbiga att trä på när hon låg ner liksom

Oj! Va många ni är som gillar byxblöjorna!!
Vi har också fått test på posten, gillade dem men tycker det går fortare att få på vanliga även om hon snurrar och bråkar en del ibland. Men grejen med byxblöja kanske är att det blir lättare att byta direkt på plats och inte på skötbordet? Tänker att de blir kanon när hon kan stå själv, eller så behöver jag öva mer än bara nån blöja för att få in knycken... tyckte de var rätt tajta och lite jobbiga att trä på när hon låg ner liksom
Ja det bygger nog på den stående bebis, då är det riktigt bekvämt!

Jag kan dela med mig av en färsk täckesuppdatering! Tydligen har M sovit hela natten för första gången. När hon börjat gny och böka runt verkar det vara för att täcket åkt av och då har pappan lagt på det och hon har blivit lugn:)
Och det innebär att det är mer än ett dygn sedan jag ammade senast:up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 129
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 564
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat