Vinterföräldrar -17/18, del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bra att de löste det med stödbenet! Du får gärna recensera minikiden sen, så sparar jag noteringen om besafe izi plus också i minnet till när vi ska börja leta stol :)
Vi har ju Axkids babyskydd och det är helt okej, lätt och smidigt till ett väldigt bra pris. Däremot har jag märkt att bebisen ser ut att sitta mer upprätt i det än bebisarna gör i de babyskydd de andra i tex föräldragruppen använder (vet inte märkena men ganska vanliga modeller). Kotten har ju trivts i sitt skydd på det stora hela, men ändå en intrressant skillnad.

Absolut. Det jag kan säga en så länge om stolarna är.

BeSafe är grym då den går att luta under färd och bytet från babyskydd till den blir inte så saftigt om man har den i maxlutning. H har haft stolen i ca 2år och vi är supernöjda. Den tar dock mycket plats och kan vara bökig att montera. Dock enkel så fort man lärt sig det, som allt annat. Men det är inte en stol jag skulle byta mellan bilar utan den sitter där den sitter. Barnet sitter högt och ombonat. Så barnet ser ut genom fönstret bra. Det är en stol som går till 25kg alltså ca 5-6år.

Axkid minikid är än så länge bara provsutten i. Då stödbenet var för kort. Men H satt otroligt bra i den. En av de stolar de kan ha som längst, en stol som bara går till 18kg (tex en stol med Isofix) så kan man behöva köpa ytterligare en stol 2. H är 2.5år och väger 16kg vill ha dom vända så länge det bara går. Minikid tar även lite plats och jisses vad lätt den var att montera. Förankringsbanden dras åt automatiskt (som ett bilbälte) och nackstöd regleras automatiskt.
Minikid är lättare för H att klättra i och ur själv än vad BeSafe är.

Just nu hade lekmer rea på minikid.
861E2708-A2B5-48D0-BAC2-A88C2685CD2A.webp

Absolut. Det jag kan säga en så länge om stolarna är.

BeSafe är grym då den går att luta under färd och bytet från babyskydd till den blir inte så saftigt om man har den i maxlutning. H har haft stolen i ca 2år och vi är supernöjda. Den tar dock mycket plats och kan vara bökig att montera. Dock enkel så fort man lärt sig det, som allt annat. Men det är inte en stol jag skulle byta mellan bilar utan den sitter där den sitter. Barnet sitter högt och ombonat. Så barnet ser ut genom fönstret bra. Det är en stol som går till 25kg alltså ca 5-6år.

Axkid minikid är än så länge bara provsutten i. Då stödbenet var för kort. Men H satt otroligt bra i den. En av de stolar de kan ha som längst, en stol som bara går till 18kg (tex en stol med Isofix) så kan man behöva köpa ytterligare en stol 2. H är 2.5år och väger 16kg vill ha dom vända så länge det bara går. Minikid tar även lite plats och jisses vad lätt den var att montera. Förankringsbanden dras åt automatiskt (som ett bilbälte) och nackstöd regleras automatiskt.
Minikid är lättare för H att klättra i och ur själv än vad BeSafe är.

Just nu hade lekmer rea på minikid.
Visa bifogad fil 16774
Tack! :) Besafe tycker jag låter ganska bra för vår del, speciellt om vi köper en Skoda superb som det lutar åt, då dom ju är löjligt rymliga bak :p Och positivt med smidig övergång från babyskydd. Vi har ju bara en bil, och lär inte skaffa två i det närmaste, så det borde inte heller vara något problem för oss :)

Tack! :) Besafe tycker jag låter ganska bra för vår del, speciellt om vi köper en Skoda superb som det lutar åt, då dom ju är löjligt rymliga bak :p Och positivt med smidig övergång från babyskydd. Vi har ju bara en bil, och lär inte skaffa två i det närmaste, så det borde inte heller vara något problem för oss :)
Med superben och utan behovet av att flytta runt stolen hade jag kört på besafe'n :) just att de kommer upp lite mer tror jag gör mycket för de små!

Tror BeSafe skulle bli tippen då! Den får bra med plats i barnens farbrors superb.
Dock monterad bakom passageraren för att förarsätet ska gå att flytta om det behovet finns. Sambon och jag är lika långa och har sätet på precis samma inställningar. Så vi har aldrig det problemet :D

Det vi använde mycket när H var liten var att kunna fälla sätet under färd om det behovet fanns. Då hon som vaken satt bäst i mittenläget. Men när hon somnade fällde till yttersta läget. Idag sitter hon på första mest upprätta läget i BeSafe :)

När man fått en förklaring på minskad aptit och lite gnällighet.. 3 tänder har tittat upp i underkäken. Samtidigt.
Ouch, kan inte vara skönt! Stackars R!

Jag tror tvåan är på gång här inom en snar framtid.. någon som vet om alla tänder brukar kännas lika mycket, så att säga? Det är ju nästan en oändlig mängd tänder som ska upp, känns det som, ser INTE fram emot det!

Har låtit bli att gå promenader med kotten på sistone eftersom han brukar sova längre om vagnen står stilla. Men idag orkade jag inte sitta inne längre, och se på tusan om han inte sov hela vägen runt, 50 minuter och fortsatte när vi kom hem! har ju alltid vaknat efter en halvtimme på promenaden annars. Då kanske jag kan få känna mig lite bättre i kroppen framöver, om trenden fortsätter :)

Jag tror tvåan är på gång här inom en snar framtid.. någon som vet om alla tänder brukar kännas lika mycket, så att säga? Det är ju nästan en oändlig mängd tänder som ska upp, känns det som, ser INTE fram emot det!

Tror det är väldigt individuellt. Med sonen var det feber, dreggel och gnälligt vid varenda tand som skulle upp. Speciellt tänderna längst in var jobbiga, då var han rätt ynklig.
Nu med L var det ”Oj, har du fått tänder!” Märktes ingenting. Men räknar med att det inte kommer fortsätta vara så smidigt.

R har inte vart så påverkad som H var av sina tänder. Vi blev lika förvånade både gubben och jag när vi såg det idag.
Jag tror det är väldigt individuellt med hur de påverkas av tänderna.

Gah, då förstår jag fullt ut din skepsis mot andra sätt än dina egna. Hoppas dem här dagen flyter på bättre så du kan få lite vila :heart
Han lärde sig av sitt misstag har varit noga med rutinera idag:p:D
Minns att det var likadant när han skulle ta över föräldraledigheten senast men det bästa är att de själva får upptäcka vad som händer om man gör si eller så. Det ger ingen någonting av att man dikterar. Har man tur så ber de om råd;)

Igår sov hon väldigt lite men var ändå glad och pigg, somnade sen vid 22... vaknade imorse 5:30, och var väldigt gnällig hela morgonen. Hon var jätte trött men kunde verkligen inte sova, först vid ca 12:30 somnade hon och sov då 3h... Sen jätteglad när hon vaknade, lite gnällig men somna igen vid 18:30.

Får se när hon somnar för natten och om det blir tidig morgon igen, både jag och sambon har varit väldigt trötta idag. Sambon för att la sig sent och fick gå upp med henne 5:30, och jag för att jag jobbat natt 20-06, blev halv konstig sömn också (trodde hon skulle somna med mig vid 8, men blev ju först vid 13 nästan... då hade jag egentligen tänkt gå upp)

Här har vi haft andra dagen av knepig sömn idag, trött bebis efter gårdagens minimala sömn och trött mamma efter oförutsägbart bebisbeteende. Jag känner med dig @Cattaflajna !

Här har vi haft andra dagen av knepig sömn idag, trött bebis efter gårdagens minimala sömn och trött mamma efter oförutsägbart bebisbeteende. Jag känner med dig @Cattaflajna !
Det är nåt med sömnen nu... vi har det knepigt på eftermiddagar och framförallt när hon somnat för natten. Kan vara så att hon själv inte anser att hon somnat för natten:cautious:

Jag tappar fortfarande mängder av hår, är jag ensam om det?!
Som tur är har jag en del att ta av:p mest jobbigt att mina hårstrån är precis överallt...

För oss (inte lilla A då, han kör fortfarande tandlöst!) har det främst varit de första tänderna som har märkts av.

Det är nog ett val i symbios tror jag. Bebis orkar generellt inte vara uppe efter läggningstid, även om en dagstupplur skulle förskjutas senare innebär det oftast bara att sista vakenperioden blir kortare, ibland bara en halvtimme, och uppvak efter nattning händer i princip aldrig, och gör det det så somnar han om med flaska.

Har dålig koll på hur gammal din bebis är @soom ? En period, kanske tidigt i maj var kotten svårnattad trots att han var trött, gick liksom in i andra andningen och blev stimmig och ville leka efter sista flaskan. Det gick över på en vecka eller två, så hoppas på bättring hos er också snart!
Hon är 4,5 månad. Hur gammal var kotten i början av maj? Hoppas innerligt att det är en period som snart går över.
Det är fullkomligt omöjligt att söva om henne på kvällarna. Det tar minst 1,5 tim, vilket är hennes normala vakenlängd. Ger upp de försöken nu, roligare kan man ha. Imorgon får hon vara vaken som hon vill så får vi se vad som händer. Förhoppningsvis slipper jag gå på promenad vid 23, som det väl kommer sluta med idag också. Tur att det är fint väder iaf.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 913
Senast: Sofie.S
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 866
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
832
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka