Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såhär kan man visst också somna :heart
IMG_20180403_073919.webp
 
Svårt! Men det är förmodligen lättare att ta kursen senare än att hitta samma jobb senare?

—-
Lite på samma tema förresten, när planerar ni alla förskolestart och när byter er partner av er som föräldralediga?

Tänkte oss att jag är föräldraledig till och med oktober och mannen därefter till och med april 2019. Sedan får vi se när vi får plats på förskolan och hur mycket utbyte hon verkar få av det. Vi kan stanna hemma längre än så med henne.
 
Jag måste missat varför leggins är opraktiskt? Inte så slitstarka kanske?
Jag hittade legginsen på maxi för hela 29 riksdaler:D ekologiska dessutom:up:

Vi satsar också på lite längre hår nu. Han är så ultrablond så jag drömmer om att få klippa mohawk och färga det i regnbågens färger:love:

Varför är leggings opraktiskt? Vår 3-åring har det nästan jämt, har inte fattat det opraktiska än :D

Så fort de är stora nog att få upp farten när de springer (dvs passerat ”toddler-åldern”) så tar den en enda ramling på grus/asfalt innan det går hål :meh: och såren ser i princip ut som om de ramlat barbenta :down:

(Läkaren på bvc idag tog båda stora barnen för flickor, trots att de sa ifrån, och när jag sedan började prata om lilla A:s storebröder fick jag en förvirrad fråga om hur många barn vi har :D. Lilla A är i alla fall fyra veckor idag, 55 cm/4870 g.)
 
Jag fortsätter fascineras av den magiska friska vårluften. Kotten har sovit i 3 timmar varav 2,5 i stillastående vagn! Synd bara att jag var dum och ställde honom på norrsidan av huset vid entrén, och nu vill jag inte flytta honom... Är nämligen kallt i skuggan :D
 
Inte hunnit fundera jättemycket över förskolestart än men tänker väl att det blir när hon är runt 1år?...

Sambon byter ju av mig redan nu i juni, mest för att han pluggar ju så hans enda chans att vara föräldraledig är ju egentligen när skolan har uppehåll.. blir ju bara juni-aug, sen går jag på föräldraledighet igen när han börjar plugget till hösten

Det känns ju som en konstig sak att tänka på när man har en nyfödd... ändå är det en av sakerna som jag lagt mycket tankemöda på den senaste tiden - men så vet vi ju också vilken förskola vi vill ha och funderar över hur vi ska tajma för att få plats just där!
 
Jobb kommer ju alltid att finnas också (är lärare)... och kommer troligtvis inte orka plugga när jag jobbar. Kommer nog bli svårt att bara plugga också, det skulle kosta för mycket och har nästan inget CSN kvar :angel:

L kommer börja förskolan nästa vår, när hon är 15-16 månader :)
Planen var att sambon antingen börjar vara f-ledig några dagar/v från hösten, om jag hittar något intressant jobb, eller heltid från årsskiftet. En dag i veckan blir han hemma från hösten oavsett om jag hittar nytt jobb eller inte.

Ja, er arbetsmarknad är väl väldigt bra nu - tänkte mer att även om det är lätt att få jobb så ska det ju vara ett som känns lockande också :)
 
Här kommer vi inte bytas av. Jag går in och börjar jobba enligt mitt schema i Juni. Men hoppar in redan nu. Vi går sedan ned i tid båda två. Han jobbar 50% och jag 80% och så gör vi året ut för att sedan jobba 75% var fram till planerad förskolestart efter sommaren.

Så smidigt att ni kan saxa så!
 
Ja, er arbetsmarknad är väl väldigt bra nu - tänkte mer att även om det är lätt att få jobb så ska det ju vara ett som känns lockande också :)

Jo, så är det ju såklart. :) Har sökt det så får vi se vad som händer. Just det här jobbet skulle innebära att gå ner till lågstadiet igen. Senast har jag varit på mellanstadiet och trivts väldigt bra med det. Men fördelarna med det jag sökte är att det var tvålärarsystem, dvs att man är två klassföreståndare, vilket jag varit ute efter i flera år. Samt att de verkar ha bra tillgång till IT vilket jag vill ha i undervisningen.

Vet inte om jag skulle sakna att jobba med de äldre barnen dock. Och har börjat bli sugen på att bli renodlad språklärare, det är en franskakurs jag sökt. Vore superroligt att få fokusera på engelska och franska :)

Men en sak i taget, får se om jag får komma på intervju ens en gång :)
Vet bara att jag inte vill tillbaka till stället jag var innan jag gick på föräldraledighet!
 
Det känns ju som en konstig sak att tänka på när man har en nyfödd... ändå är det en av sakerna som jag lagt mycket tankemöda på den senaste tiden - men så vet vi ju också vilken förskola vi vill ha och funderar över hur vi ska tajma för att få plats just där!

Förstår, varför ni redan funderar på det då. Vet inte alls vilken vi hade velat ha eller hur det funkar med kö och sånt här, men får väl börja kolla på det till hösten eller nåt tänker jag. Nu är det full planering inför dopet :p
 
Förstår, varför ni redan funderar på det då. Vet inte alls vilken vi hade velat ha eller hur det funkar med kö och sånt här, men får väl börja kolla på det till hösten eller nåt tänker jag. Nu är det full planering inför dopet :p

Det kanske är annorlunda där du bor men här rekommenderas det att ställa i kö direkt man fått personnumret, för att vara säker på att få plats. :)
 
I
Det kanske är annorlunda där du bor men här rekommenderas det att ställa i kö direkt man fått personnumret, för att vara säker på att få plats. :)
I Linköping kan man inte ställa sig i kö förrän 4 månader innan man vill att barnet ska börja :) så man slipper tänka på det ett tag till oaf :p

Här i orten där vi bor finns nog bara 3 förskolor. Jag passerar en lite större ort påväg till jobbet men skulle föredra förskoleplats i "vår" ort eftersom också sambon då kan lämna på väg till tåget.Längre än så har vi inte tänkt. :)
 
@pollex jag är hemma till mitten-slutet av september och sen är pappan hemma minst lika länge. Så gjorde vi förra gången också och efter den perioden pusslade vi så att båda jobbade 75% vilket var tanken att vi skulle göra fram till två årsnåldet när vi hade tänkt skola in. Men så blev jag gravid och det var väldigt slitigt med pusslandet så vi skolade in 4 månader tidigare och det blev lite annorlunda mot hur vi tänkt.

Pappan tycket att hon kan börja vid 18 månader och då full tid. Jag säger att vi får väl se;)
Hellre att hon börjar någon månad tidigare på halvtid än full tid direkt vid 2 år. Jag hoppas att hon inte behöver gå full tid förrän vid 3 års ålder...

Sen är det mycket tankar kring min jobbsituation. Jag jobbar skift och har alltid jobbat mer eller mindre obekväma tider och jag älskar det! Min man älskar det inte och jag kan väl förstå det... men de obekväma tiderna ger mer tid med barn och kortare tider på förskola men det känns också väldigt egoistiskt för det lägger över en hel del tungt jobb på pappan. T.ex så innebär det att en femtedel av alla nätter ligger helt på honom och lika många nattningar. Och det blir ju mindre tid tillsammans hela famijen, särskilt med tanke på att jag jobbar 2 av 5 helger.
Så det lutar väl åt att jag också får ta mig in i nåt slags ekorrhjul:arghh:

Hur lägger ni upp föräldraledigheten?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 900
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 317
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 301
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp