Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag känner också igen mig! Sonen var sällan nöjd, det skulle hända något hela tiden och man fick bära, roa och underhålla...
L som jag ändå anser vara en lugn och relativt enkel bebis skulle nog inte heller legat nöjd så länge. Somna själv kan ingen av dem, L sover nästan bara i famnen/intill en fortfarande och ibland lite i vagnen/bilen.
Tack, hjälper lite att höra att vi inte är ensamma, när nu föräldragruppen pepprats med en annan typ av bebis :D
 
Vi har varit på äventyr idag, ner till Småland (Jönköping, där jag är född och uppväxt) fram å tillbaka idag, lillan skötte sig utmärkt :D sov i bilen både dit och på hemvägen. Och så var hon supertrött när vi kom hem också, så då sov hon 2h med andra ord en väldigt bra dag sov mässigt! Och annars med egentligen ;)
 
Vi har varit på äventyr idag, ner till Småland (Jönköping, där jag är född och uppväxt) fram å tillbaka idag, lillan skötte sig utmärkt :D sov i bilen både dit och på hemvägen. Och så var hon supertrött när vi kom hem också, så då sov hon 2h med andra ord en väldigt bra dag sov mässigt! Och annars med egentligen ;)
Åh, jag är också därifrån :D
Har dock inte kommit till skott att åka ”hem” sen L föddes.
 
Hon tyckte inte att det var aktuellt innan ett års ålder eftersom det fortfarande finns en chans att det växer bort. Så hon tycker att jag ska prova lite då och då och hon tyckte dessutom att jag skulle prova med mjölkprodukter 1-2 veckor i stöten vilket för mig känns helknasigt om hon reagerar efter en smörgås med bregott och ost på. Men jag tänkte att den didkussionen kan vi ta en annan dag för idag var jag inte alls sugen på det.

Jag vet att det skrevs en del om mjölkfritt smör precis när jag nörjade utesluta mjölkprodukter. Har ni provat narurli vegan bredbart? Supergott enligt mig! Jag ersätter bregott mer än gärna med det:d:heart

Jag hade verkligen inte provat 1-2 i stöten efter en så kraftig reaktion :crazy: min son fick av misstag en macka med laktosfritt smör på förskolan. En. Han var dålig i en vecka.
Däremot kan man testa i samråd med läkare när de blir äldre, oftast är det vid fyra års ålder. Har de kvar allergin då är den oftast kvar livet ut.
Tack för tips! Ska prova :)
 
Idag känner jag mig lite knäckt. Vet att man aldrig ska jämföra med andra men när det är föräldragrupp är det nästan oundvikligt...
Under 1,5 timme låg de jämnåriga bebisarna i huvudsak "själva" på filt på golvet och tittade, sov och pratade lite, kanske ammade en stund och sen somnade igen. Alternativt satt lugnt i knäet och kikade runt.

På samma tid hann vi: ligga på golvet (med mig som underhållning, inte själv), bli buren på mage runt i rummet (samma vy är tråkigt), bli buren upprätt, vaggad, sitta i knäet (med leksak), ner på golvet igen, ligga lite på mage, tillbaka i knäet, äta, nästan somna, börja skrika, bli buren igen, tillbaka på golvet.... Sen åkte vi hem.

Känner mig helt dränerad på energi av att han är nöjd så korta stunder. Samtidigt som jag skäms för att jag gnäller, han är ju också helt underbar när han är glad och nöjd. Han sover också helt okej, nu när vi lyckas sova ute i vagnen, nästan 3 timmar i sträck nu på eftermiddagen tex. Men att somna när man lägger ifrån sig honom på en filt lite snabbt, det skulle liksom aldrig hända.

Ibland blir jag tokig vid tanken på att jag ska underhålla den här bebisen dag ut och dag in i flera månader till... och sen skäms jag, som sagt...
Känner så igen mig i det du skriver, min äldsta var så. Det kommer att bli bättre och du gör allt du kan redan så försök att inte lägga skulden på dig för du gör inget fel. Det är jobbigt med krävande barn och man behöver pausa ibland utan barn främst för sin egen skull.
 
Åh, jag är också därifrån :D
Har dock inte kommit till skott att åka ”hem” sen L föddes.

Åh, kul! :D
Har dock bara mina systrar och vänner kvar där, bror flyttade innan mig och min morsa flyttade efter mig :rofl: så de två bor i samma stad som oss, men det känns ändå som ”hem” att åka ner
 
I natt har hon sovit 6,5 timmar! :up: Jag minns inte när jag senast sov så länge i sträck (typ i somras kanske), har inte ens varit uppe på toa. Nu har hon ätit och skrattat och ätit lite till och somnat om, så det ska jag också göra. Får hemskt gärna fortsätta såhär!
 
Alltså, jag blev helt fascinerad när jag läste ditt första inlägg om alla fridsamma bebisar! Jag vet i och för sig att de finns, men hur kunde alla hamna i samma grupp? :D
Dom ligger iofs säkert lite olika högt på fridsamhetsskalan :D men i jämförelse med kotten är dom i mitt tycke helt galet lugna.
Den som är äldst, 6 månader, kräver ungefär lika mycket jobb av sin mamma som kotten gör av mig :p
 
Åh, kul! :D
Har dock bara mina systrar och vänner kvar där, bror flyttade innan mig och min morsa flyttade efter mig :rofl: så de två bor i samma stad som oss, men det känns ändå som ”hem” att åka ner

Min familj är lite mer utspridd. Pappa bor kvar utanför Jkpg men annars är familjen utspridd till Nässjö, Sävsjö, nästan Falköping och Orust. Och så jag lite utanför Stockholm då. Blir inte ofta man träffas allihop om man säger så... Men Jkpg är ju ”hemma” för mig, där jag vuxit upp och gått i skolan osv :)
 
Min familj är lite mer utspridd. Pappa bor kvar utanför Jkpg men annars är familjen utspridd till Nässjö, Sävsjö, nästan Falköping och Orust. Och så jag lite utanför Stockholm då. Blir inte ofta man träffas allihop om man säger så... Men Jkpg är ju ”hemma” för mig, där jag vuxit upp och gått i skolan osv :)
Jag är också smålänning :) Har i princip hela släkten i krokarna runt Eksjö.
 
Jag är också smålänning :) Har i princip hela släkten i krokarna runt Eksjö.
Så skönt att ha släkten ”samlad”! Jag tycker det är lite tråkigt att min familj är så utspridd. Hade så gärna velat att barnen fick växa upp och ha en nära kontakt med sin släkt (fast jag vet att det inte är några garantier bara för att man bor nära, men det underlättar ju). Bara mamma som träffat L än så länge, då är hon snart 4,5 mån.
Sambons släkt finns ju i England så det är ju ännu längre bort...
 
Jaha ja som enda byxor ute är det ju inte så praktiskt. Men jag tänker mer att det är olika användningsområden. Precis som slitstarka jeans är opraktiskt eller obekvämt under overall eller inomhus. :)

Min femåring kör absolut på jeans i overall :D. Men vi kanske är för dåliga på att vara förutseende kring vad vi ska göra, och jag får definitivt inte barnen att byta kläder mellan aktiviteter!
 
@pollex jag är hemma till mitten-slutet av september och sen är pappan hemma minst lika länge. Så gjorde vi förra gången också och efter den perioden pusslade vi så att båda jobbade 75% vilket var tanken att vi skulle göra fram till två årsnåldet när vi hade tänkt skola in. Men så blev jag gravid och det var väldigt slitigt med pusslandet så vi skolade in 4 månader tidigare och det blev lite annorlunda mot hur vi tänkt.

Pappan tycket att hon kan börja vid 18 månader och då full tid. Jag säger att vi får väl se;)
Hellre att hon börjar någon månad tidigare på halvtid än full tid direkt vid 2 år. Jag hoppas att hon inte behöver gå full tid förrän vid 3 års ålder...

Sen är det mycket tankar kring min jobbsituation. Jag jobbar skift och har alltid jobbat mer eller mindre obekväma tider och jag älskar det! Min man älskar det inte och jag kan väl förstå det... men de obekväma tiderna ger mer tid med barn och kortare tider på förskola men det känns också väldigt egoistiskt för det lägger över en hel del tungt jobb på pappan. T.ex så innebär det att en femtedel av alla nätter ligger helt på honom och lika många nattningar. Och det blir ju mindre tid tillsammans hela famijen, särskilt med tanke på att jag jobbar 2 av 5 helger.
Så det lutar väl åt att jag också får ta mig in i nåt slags ekorrhjul:arghh:

Hur lägger ni upp föräldraledigheten?

Ja, det är ju det där med att göra en avvägning kring när de ska börja och hur mycket de ska gå då! Förstår att skiftjobbandet ger både för- och nackdelar...

Vi verkar äntligen ha landat i någon slags plan för ledigheten! Tanken är att söka förskoleplats från april när lilla A är två, det är förstås en viss risk att det inte finns platser då men vår förskola har ibland tagit in barn då för att säkra ekonomin. I så fall blir det typ 2,5 månaders förskola då och sedan långt sommarlov. Får vi inte plats då får vi istället satsa på augusti och lösa de där 2,5 månaderna på något annat, hittills okänt :p, sätt. I stora drag blir det jag som tar första året och sambon andra. Har ju sett på svaren här att många pusslar med att båda jobbar deltid men jag tycker att det är skönare att kunna koppla bort jobbet helt (och sedan fokusera fullt ut istället, med en hemmaförälder som roddar allt åt en ;)).
 
Bra dag idag! Vi kanske är ute ur första utvecklingssprånget. :banana:

Vi sov till halv tio, ammade, åkte sedan till stallet med min mamma där lilla F sov hela tiden och vaknade lagom till jag kom hem. Ammade igen, sedan fick hon vara i babygymmet lite, pratade och gosade. Såg att hon var trött igen så lade oss i sängen och liggammade där hon somnade om så jag fick slumra i 1,5 h. Kunde äta middag i lugn och ro som mannen lagade, ammade sedan igen.

Därefter var det lite bökigt i någon timme men kunde ta ett bad och sedan lägga henne med hjälp av liggamning igen. Lugnaste dagen hittills!
 
@Heulwen så skönt det låter!
Vi hade en jättebra dag i stort, sen skulle sambon prompt ut på två barnvagnsrundor efter 18 i tron att han skulle kunna lägga kotten direkt från vagnen och slippa trappan. Behöver jag säga att det såklart misslyckades (det har aldrig någonsin gått att flytta kotten från en plats till en annan utan att han vaknar :cool:) och nu har vi en bebis som vägrar somna ens med trappans hjälp :meh: Normalt somnar han senast 21 för natten och då är det en "dålig" kväll...

Ibland ligger "vad var det jag sa" jäkligt långt ut på tungan...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 892
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 313
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 289
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp