Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja men precis. Det som var så jobbigt nu var att ångesten kom så plötsligt och så starkt och stod i paritet med att jag hade dängt honom i väggen typ fast jag satt och gullade med honom och inte hade ett uns ångest eller stress i kroppen. Så himla konstigt och kändes så onödigt, men det hade väl något syfte. Skönt att vädra och analysera med er alla, bästa gruppen! :heart

Jag har också känt sådär. Första natten på BB satt jag där med henne i famnen och kände typ så. Längtade hem till sonen och sambon och undrade vad vi gett oss in på.
 
Klockan är inte ens halv nio och jag längtar redan efter vilan. Sonen har hostat hela natten, snorar, nyser, har antagligen feber. Han har vaknat sjuhundra gånger av hostan inatt. Då vaknar resten av familjen också. Jag tror jag somnade vid 2 i alla fall, bara för att vakna flera gånger i timmen av hostande son och sen hungrig dotter och sedan ta morgon vid 5.30. Såna här dagar överväger jag att försöka lära mig dricka kaffe...
 
Ja.. det är bra att ha en mental plan tror jag. Jag svarar ju inte så bra på utebliven sömn och det vet jag med mig, men som tur är har jag ju en sån snäll bebis som sover mycket. Men det kan ju ändras och då är det bra att ha en plan på hur man bryter det innan man blir allt för frustrerad. Och att man känner att det är okej att bli frustrerad, bara inte att agera på det.

Som du säger, det är alltid viktigt att det är okej att bli både arg, ledsen och frustrerad. Men det viktiga är att man då går ut ur rummet en liten stund. Även om det känns i mammahjärtat så mår inte en bebis dåligt av att skrika en stund.
Utan då är det viktigt att istället gå ut och samla ny energi för några minuter.
 
Klockan är inte ens halv nio och jag längtar redan efter vilan. Sonen har hostat hela natten, snorar, nyser, har antagligen feber. Han har vaknat sjuhundra gånger av hostan inatt. Då vaknar resten av familjen också. Jag tror jag somnade vid 2 i alla fall, bara för att vakna flera gånger i timmen av hostande son och sen hungrig dotter och sedan ta morgon vid 5.30. Såna här dagar överväger jag att försöka lära mig dricka kaffe...

Då är vi två med dålig natt.
3 dagar inskolning han vi med innan första som febern. Havanna har vaknat mycket i natt och Ronja har vart missnöjd med allt. Vid 5 lyckades vi få båda att somna om. Pappaoch Ronja sover fortfarande medan jag och Havanna gick med för att kolla tv.
 
Jag är ensam med lillgrodan inatt, mannen jobbar. Fick i början av kvällen en sån himla olustkänsla i kroppen. Vi hade det lite stökigt, jag försökte få grodan att sova på andra sidan än vad han alltid gör (sköterskan på BVC tyckte inte om att han alltid sover på vänster sida på natten trots att vi är jättenoga med att ha honom i andra positioner på dagen och han inte alls har någon påverkan på huvudet) vilket han VÄGRADE och blev lite ledsen och hunden valde att mitt i en amning hoppa ner från sängen och vilja gå ut. När jag då inte kom på en gång kissade hon i hallen trots att hon nyss varit ut (hon har en tendens att tycka att man kan gå på toa inne när det är väldigt kallt och mycket snö. :cool:). Detta försökte jag torka upp medan grodan inte alls ville acceptera att jag la ifrån mig honom, för ovanlighetens skull krävde han att bli buren konstant.

Jag var verkligen trött och från ingenstans så kände jag en oro för att jag kanske skulle tappa tålamodet. Det var en sån sjukt obehaglig känsla som liksom kröp i mig, och jag vet inte vart den kom ifrån? Jag har aldrig gjort det och jag har aldrig varit nära, inte nu heller. Men ändå var oron där och fick mig att må sjukt dåligt. Gick då och gjorde en kaksmet för att få i mig socker (:angel:) och satte på en serie, vilket gjorde att jag blev pigg och obehagskänslan försvann. Känns dock jobbigt även såhär i efterhand för sådär vill jag inte må igen. :( Speciellt inte när det känns som att det aldrig skulle hända.

Någon som känt lika?

Känner igen rädslan för att tappa tålamodet eller på något sätt kunna göra bebis illa, fast jag har känt av det också i lugna situationer. När jag googlade hittade jag förklaringen att det är hjärnans sätt att testa en innan skarpt läge, och obehaget är just för att man sa förhindras att göra något dumt, typ.

Låter rimligt i mina öron, och det har hjälpt mig att släppa känslorna, men förstår att det var en jobbig situation!

@Sofie_B Inte just att jag skulle tappa tålamodet men däremot kan sjuka katastroftankar blixtra förbi i huvudet. Typ att jag skulle råka tappa han i soffbordet. Varför skulle jag? Är ju inte direkt så att han skulle studsa ur min famn sådär bara... Det är lite läskigt men försöker att bara låta de blixtra förbi och försvinna igen.

Känner också igen mig i tankarna! Särskilt extrema katastrofer, typ att jag ska tappa henne, som liksom bara kommer. Tappa tålamodet har jag inte heller varit nära än men jag kan relatera till det också. Har haft liknande känsla några gånger kring min tidigare häst - där kunde jag komma på mig själv med att ta ett onödigt hårt tygeltag om jag var irriterad för att något inte funkade, till exempel. Vid de tillfällena gjorde jag halt och djupandades ett par minuter, eller avbröt helt enkelt det tänkta passet. Just känslan av att "nu är jag så arg att jag inte riktigt har kontroll över mig själv" är så obehaglig och man vill ju absolut inte släppa ut frustrationen på ett djur eller ett barn. Tipset om att gå ut ska jag ta med mig, att liksom bara avbryta och få ur sig känslorna någon annanstans.
 
Jag har också känt sådär. Första natten på BB satt jag där med henne i famnen och kände typ så. Längtade hem till sonen och sambon och undrade vad vi gett oss in på.

Skönt att höra att man inte är ensam. Det är ändå sån sjuk livsinställning det här. Jag är glad att jag jobbar 50 %, annars hade jag nog blivit lite knäpp. Varje dag ser ju likadan ut och delas för oss upp i tre timmarsintervaller. Amma, byta blöja och sen sova 2 h på repeat. Äta, dricka, vila för mig. Inte så mycket mental stimulans direkt, så livet känns på ett sätt lite fattigt. Samtidigt vill jag att han ska vara såhär liten för alltid och aldrig bli stor.


 
Som du säger, det är alltid viktigt att det är okej att bli både arg, ledsen och frustrerad. Men det viktiga är att man då går ut ur rummet en liten stund. Även om det känns i mammahjärtat så mår inte en bebis dåligt av att skrika en stund.
Utan då är det viktigt att istället gå ut och samla ny energi för några minuter.

Verkligen viktigt att komma ihåg!
 
Känner också igen mig i tankarna! Särskilt extrema katastrofer, typ att jag ska tappa henne, som liksom bara kommer. Tappa tålamodet har jag inte heller varit nära än men jag kan relatera till det också. Har haft liknande känsla några gånger kring min tidigare häst - där kunde jag komma på mig själv med att ta ett onödigt hårt tygeltag om jag var irriterad för att något inte funkade, till exempel. Vid de tillfällena gjorde jag halt och djupandades ett par minuter, eller avbröt helt enkelt det tänkta passet. Just känslan av att "nu är jag så arg att jag inte riktigt har kontroll över mig själv" är så obehaglig och man vill ju absolut inte släppa ut frustrationen på ett djur eller ett barn. Tipset om att gå ut ska jag ta med mig, att liksom bara avbryta och få ur sig känslorna någon annanstans.

Känner också igen det och efteråt blir man så sjukt besviken på sig själv. Man vill ju inte att djuren ska få en hårdare tillrättavisning än vanligt bara för att man själv är ur balans och har en dålig dag. Samtidigt är man bara människa och gör så gott man kan, så jag tror inte att man ska vara för hård på sig själv utan istället hitta metoder för att bryta cirkeln precis som du är inne på!
 
Känner också igen mig i tankarna! Särskilt extrema katastrofer, typ att jag ska tappa henne, som liksom bara kommer. Tappa tålamodet har jag inte heller varit nära än men jag kan relatera till det också. Har haft liknande känsla några gånger kring min tidigare häst - där kunde jag komma på mig själv med att ta ett onödigt hårt tygeltag om jag var irriterad för att något inte funkade, till exempel. Vid de tillfällena gjorde jag halt och djupandades ett par minuter, eller avbröt helt enkelt det tänkta passet. Just känslan av att "nu är jag så arg att jag inte riktigt har kontroll över mig själv" är så obehaglig och man vill ju absolut inte släppa ut frustrationen på ett djur eller ett barn. Tipset om att gå ut ska jag ta med mig, att liksom bara avbryta och få ur sig känslorna någon annanstans.
Håller med/känner igen mig i allt du skriver. Jag har dessutom ett ganska hetsigt humör gentemot andra vuxna och brukar vara noga med (eller kanske mer dålig på) att aldrig dölja vad jag känner. Så därför blev det lite läskigt när man istället ansvarar för barn eller djur och behöver kunna behärska sig...

Jag har blivit frustrerad några gånger, alltid vid amning på kvällen när kotte sparkat och skrikit vid bröstet och varit jättehungrig. Ibland lyckas han också slita/slå bort amningsnappen och så blir jag irriterad över hela situationen. Aldrig på honom egentligen, men det är lite otäckt ändå.

Och katastroftankarna sträcker sig från att tappa honom i trappan, via att jag själv trillar och dör (och - där är inte själva katastrofen i sig att jag dör, utan att det skulle innebära att min bebis får ligga ensam och rädd och skrika tills sambon kommer hem :cry:) till hemska bilder av brutna små bebisben och krossade bebishuvuden :nailbiting:
Jag har alldeles för livlig fantasi...
 
1-månads läkarkontroll idag. Kotten har fått så mycket beröm att mamman snart spricker av stolthet :D

De tyckte han var otroligt vaken och glad att ha att göra med, och tyckte han var stark nästan i nivå med en tvåmånaders med att hålla huvudet, ligga på mage/på underarmarna, sparka ifrån med benen etc :up:
Jag har ju tyckt heka tiden att han är tidig iom att han kom ut lite sent, men intressant att höra det av människor som sett hur många bebisar som helst också.

Han är nu 56 cm lång (+5cm) och väger drygt 3,8 kg :)
 
Tog också upp tankar om kort tungband med läkaren, iom att han inte tar bröstet utan napp, har svårt med vanliga nappar, sväljer mycket luft och att det ofta rinner på sidan när han äter. Läkaren tittade och konstaterade att det mycket riktigt var kort, dock inte tillräckligt för att det behövde klippas. Velar mellan att lita på läkaren och att vilja gå vidare.

Samtidigt så går han ju bra upp i vikt, följer sin kurva och är ändå rätt glad och nöjd. Tror mest jag vill ha det konstaterat/åtgärdat eftersom det då skulle finnas en konkret anledning till varför amningen är så svår, och inte att jag/vi gör något galet eller inte försöker tillräckligt...
 
Tog också upp tankar om kort tungband med läkaren, iom att han inte tar bröstet utan napp, har svårt med vanliga nappar, sväljer mycket luft och att det ofta rinner på sidan när han äter. Läkaren tittade och konstaterade att det mycket riktigt var kort, dock inte tillräckligt för att det behövde klippas. Velar mellan att lita på läkaren och att vilja gå vidare.

Samtidigt så går han ju bra upp i vikt, följer sin kurva och är ändå rätt glad och nöjd. Tror mest jag vill ha det konstaterat/åtgärdat eftersom det då skulle finnas en konkret anledning till varför amningen är så svår, och inte att jag/vi gör något galet eller inte försöker tillräckligt...

Jag hade sett till att få tungbandet klippt, det kan bli mer problem i framtiden med matintro och tal mm. Vården är dessutom usel på att bedöma tungband så om läkaren sade att det var kort är det troligtvis mycket kort. Visst bodde du i Östergötland? Om du väljer att klippa skulle jag rekomendera att få det klippt av Amelie på ÖNH i Mörby C då hon är den som klipper bäst i Sverige. Vanliga ÖNH-läkare klipper oftast alldeles för lite om de klipper alls. Läs gärna på tungband.se och stödgruppen på facebook är jättebra. (Ja, jag är lite insnöad på kort tungband. :o)
 
Jag hade sett till att få tungbandet klippt, det kan bli mer problem i framtiden med matintro och tal mm. Vården är dessutom usel på att bedöma tungband så om läkaren sade att det var kort är det troligtvis mycket kort. Visst bodde du i Östergötland? Om du väljer att klippa skulle jag rekomendera att få det klippt av Amelie på ÖNH i Mörby C då hon är den som klipper bäst i Sverige. Vanliga ÖNH-läkare klipper oftast alldeles för lite om de klipper alls. Läs gärna på tungband.se och stödgruppen på facebook är jättebra. (Ja, jag är lite insnöad på kort tungband. :o)
Tack för tips! Har ansökt om att gå med i fb-grupp nu.

Det stämmer att jag bor i Östergötland :) Ang. läkaren du nämner, jag är helt vilse i hela vårddjungeln. Hur gör jag om jag vill ha remiss? Måste jag gå via min Bvc? För de tyckte ju som sagt inte att det var ett så stort problem, att infektionsrisken var större än nyttan och att det troligen kommer växa bort. Och jag har så svårt att bli påstridig i de lägena trots att jag läst på och borde kunna argumentera...
 
Senast ändrad:
Tack för tips! Har ansökt om att gå med i fb-grupp nu.

Det stämmer att jag bor i Östergötland :) Ang. läkaren du nämner, jag är helt vilse i hela vårddjungeln. Hur gör jag om jag vill ha remiss? Måste jag gå via min Bvc? För de tyckte ju som sagt inte att det var ett så stort problem, att infektionsrisken var större än nyttan och att det troligen kommer växa bort. Och jag har så svårt att bli påstridig i de lägena trots att jag läst på och borde kunna argumentera...

BVC kan skriva remiss men är ovilliga/har inte koll på att de kan skriva den utomläns men om de skriver remiss till lokala ÖNH ska det gå att dirigera om den dit man vill ha den. Jag tror även att VC kan skriva remiss. Jag fick min via KRY-appen men de har tyvärr blivit väldigt restriktiva med det men det kan vara värt ett försök, alt prova någon annan nätdoktor. Överlag är det ofta svårt att få en remiss. Amelie jobbar ju på en privat klinik så om det är stört omöjligt att få remiss går det att boka tid ändå men då får man betala, ca 3000-4000kr.
 
Känner också igen det och efteråt blir man så sjukt besviken på sig själv. Man vill ju inte att djuren ska få en hårdare tillrättavisning än vanligt bara för att man själv är ur balans och har en dålig dag. Samtidigt är man bara människa och gör så gott man kan, så jag tror inte att man ska vara för hård på sig själv utan istället hitta metoder för att bryta cirkeln precis som du är inne på!

Håller med/känner igen mig i allt du skriver. Jag har dessutom ett ganska hetsigt humör gentemot andra vuxna och brukar vara noga med (eller kanske mer dålig på) att aldrig dölja vad jag känner. Så därför blev det lite läskigt när man istället ansvarar för barn eller djur och behöver kunna behärska sig...

Jag har blivit frustrerad några gånger, alltid vid amning på kvällen när kotte sparkat och skrikit vid bröstet och varit jättehungrig. Ibland lyckas han också slita/slå bort amningsnappen och så blir jag irriterad över hela situationen. Aldrig på honom egentligen, men det är lite otäckt ändå.

Och katastroftankarna sträcker sig från att tappa honom i trappan, via att jag själv trillar och dör (och - där är inte själva katastrofen i sig att jag dör, utan att det skulle innebära att min bebis får ligga ensam och rädd och skrika tills sambon kommer hem :cry:) till hemska bilder av brutna små bebisben och krossade bebishuvuden :nailbiting:
Jag har alldeles för livlig fantasi...

Lite skönt att någon känner igen sig, det känns som lite förbjudna tankar det där att bli arg på eller kring en häst eller ett barn som ju bara går på instinkt alternativt speglar oss själva. Jag har också hetsigt humör som kan vara en utmaning att kontrollera.
 
Då är vi två med dålig natt.
3 dagar inskolning han vi med innan första som febern. Havanna har vaknat mycket i natt och Ronja har vart missnöjd med allt. Vid 5 lyckades vi få båda att somna om. Pappaoch Ronja sover fortfarande medan jag och Havanna gick med för att kolla tv.

Nu känns det i alla fall bättre för oss tre, vi tog en powernap på 4 h :angel:
Egentligen håller sonen nästan på att fasa ut dagvilan, men blir lite annat nu när han är sjuk. Och jag tog tacksamt chansen att vila lite!
 
Igår var vi på bvc för de ville känna på bebis mage innan vi fick börja ge laktulos. De ar tydligen inte varit med om en helammande bebis med fast bajs tidigare så det kändes bra att ha bildbevis:p

Passade på att väga och mäta så vi slipper åka in för tvåmånaderskoll i nästa vecka. 8 veckor gammal, 6.4 kg och 60 cm lång.

Hon älskar att bada badkar!:D idag testade vi att bada tillsammans med storebror och det gillade hon verligen. Vred på huvudet för att hela tiden se honom så ansiktet hamnade under vattnet men det bekom henne inte det minsta:p
Dagarna här hemma börjar bli väldigt mycket trevligare nu när hon är mer nöjd med magen och dessutom gillar att ligga och spana på olika saker. Brorsan är bästa underhållningen:up:
 
Lite skönt att någon känner igen sig, det känns som lite förbjudna tankar det där att bli arg på eller kring en häst eller ett barn som ju bara går på instinkt alternativt speglar oss själva. Jag har också hetsigt humör som kan vara en utmaning att kontrollera.

Håller med! Har också ett hetsigt humör så det verkar vara det som är den röda tråden.

Idag har jag varit duktig på att sova när grodan sover, vilket inneburit att det här blivit en riktig sovdag. Skönt! Annars brukar jag fastna i att jobba eller fixa när han sover på dagen men idag behövde jag verkligen sova ikapp lite.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 924
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 394
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 412
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp