Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en hel liten hög med guldsmycken som jag fått ärva. Jag använder inte smycken alls förutom min vigselring så min tanke är att låta guldsmeden som fixade ringen göra varsitt hänge till barnen. Jag skulle vilja att de passar ihop, dvs man ska kunna sätta ihop dem till en bit men jag vill inte ha ett regelrätt pussel. Ett extra plus för om det finns någon teknisk/vetenskaplig anknytning:D (jag har t.ex funderat på om de tillsammans skulle kunna bilda ett kullager)

Några idéer?
 
Ena katten kom och försökte återta SIN plats i HANS husses knä :D .
Nu är vi dock tillbaka på sjukhuset igen

passisparv.webp
 
Igår var vi på bvc för de ville känna på bebis mage innan vi fick börja ge laktulos. De ar tydligen inte varit med om en helammande bebis med fast bajs tidigare så det kändes bra att ha bildbevis:p

Passade på att väga och mäta så vi slipper åka in för tvåmånaderskoll i nästa vecka. 8 veckor gammal, 6.4 kg och 60 cm lång.

Hon älskar att bada badkar!:D idag testade vi att bada tillsammans med storebror och det gillade hon verligen. Vred på huvudet för att hela tiden se honom så ansiktet hamnade under vattnet men det bekom henne inte det minsta:p
Dagarna här hemma börjar bli väldigt mycket trevligare nu när hon är mer nöjd med magen och dessutom gillar att ligga och spana på olika saker. Brorsan är bästa underhållningen:up:

Hör har vi oxå en donna som verkar kunna ligga i badbaljan hur länge som helst. Urmysigt säger Ronja
 
Jag har en hel liten hög med guldsmycken som jag fått ärva. Jag använder inte smycken alls förutom min vigselring så min tanke är att låta guldsmeden som fixade ringen göra varsitt hänge till barnen. Jag skulle vilja att de passar ihop, dvs man ska kunna sätta ihop dem till en bit men jag vill inte ha ett regelrätt pussel. Ett extra plus för om det finns någon teknisk/vetenskaplig anknytning:D (jag har t.ex funderat på om de tillsammans skulle kunna bilda ett kullager)

Några idéer?
Nån sorts "modell" av en dna-sekvens kanske? :)
 
Det måste kännas fantastiskt att äntligen få ta med sig sin lilla bebis hem! Om så bara för besök än så länge:)

Hur mår du?
Något bättre nu än tidigare. Men man blir helt dum i huvudet av att bli väckt hela tiden "i onödan" (dvs av att personalen har ärenden in i rummet, att sängarna är obekväma, att maskiner plingar), och det går inte att ta igen sömnen på dagen eftersom det är ännu mer spring på vårt rum då. Och att aldrig kunna slappna av på något ställe för antingen behöver man åka hem och mata/umgås med katter eller hit till sjukhuset för att vara tillgänglig.
Har dock haft väldigt fina pass med hästen den senaste veckan, dessutom i solsken, vilket höjer humöret en hel del. Det som saknas nu är att få komma hem och andas ut lite.
 
Något bättre nu än tidigare. Men man blir helt dum i huvudet av att bli väckt hela tiden "i onödan" (dvs av att personalen har ärenden in i rummet, att sängarna är obekväma, att maskiner plingar), och det går inte att ta igen sömnen på dagen eftersom det är ännu mer spring på vårt rum då. Och att aldrig kunna slappna av på något ställe för antingen behöver man åka hem och mata/umgås med katter eller hit till sjukhuset för att vara tillgänglig.
Har dock haft väldigt fina pass med hästen den senaste veckan, dessutom i solsken, vilket höjer humöret en hel del. Det som saknas nu är att få komma hem och andas ut lite.
Vad skönt att det ändå är bättre! Jag förstår att det är väldigt tufft med sömnen:down: en sak är ju att väckas för att man behövs men när det är i onödan måste vara olidligt:cry:

Det ksn ge väldigt mycket energi att få umgås och göra saker tillsammans med sina djur. Det är det som ger mig motivation att fortfarande försöka träna med min häst trots att bebis garanterat vaknar efter bara en liten stund. Men jag vet att det räcker med så lite som 10 minuter så får både jag och hästen en boost:)

Jag håller tummarna för att ni snart får flytta hem på heltid så att ni kan skapa en egen vardag.
 
Idag testade jag att pumpa! Köpte en Medela Harmony på Tradera. Fick ut cirka 60 ml på ett par minuter. Jag vill inte pumpa för mycket åt gången då jag inte vill öka mjölkproduktionen, så jag tänker mig en kort session per dag. Men, hur mycket äter en bebis per matning ungefär så man vet ungefär vad som behövs för att kunna vara borta ett par timmar? Ni som ger ersättning kanske har ett hum? :)
 
Jag har en hel liten hög med guldsmycken som jag fått ärva. Jag använder inte smycken alls förutom min vigselring så min tanke är att låta guldsmeden som fixade ringen göra varsitt hänge till barnen. Jag skulle vilja att de passar ihop, dvs man ska kunna sätta ihop dem till en bit men jag vill inte ha ett regelrätt pussel. Ett extra plus för om det finns någon teknisk/vetenskaplig anknytning:D (jag har t.ex funderat på om de tillsammans skulle kunna bilda ett kullager)

Några idéer?
Hoppar in ifrån vårtråden och tipsar om https://familjesmycken.se/ Jag har köpt smycken till mej och maken med barnens namn på därifrån, man kan specialbeställa helt och hållet eller ta nån av deras standardmodeller. Dom tar även emot gamla smycken och gör om. Älskar våra halsband därifrån och det är lite roligt att få nåt som är lite unikt och eget.
 
Kontroll på BVC idag för första gången. Jättemysiga lokaler och bara två t-bane-stationer bort. :up: Vi blev tipsade om en kurs i babymassage som man kan gå från och med 2 månader, känns kul att kunna planera lite sådant! Och så finns det föräldragrupper precis i närheten också.

Dagens vikt 3560 gram, födelsevikt för 15 dagar sedan var 3416.
 
Idag testade jag att pumpa! Köpte en Medela Harmony på Tradera. Fick ut cirka 60 ml på ett par minuter. Jag vill inte pumpa för mycket åt gången då jag inte vill öka mjölkproduktionen, så jag tänker mig en kort session per dag. Men, hur mycket äter en bebis per matning ungefär så man vet ungefär vad som behövs för att kunna vara borta ett par timmar? Ni som ger ersättning kanske har ett hum? :)

Vår tjej äter ungefär 60 ml ersättning i stöten. :)
 
Idag testade jag att pumpa! Köpte en Medela Harmony på Tradera. Fick ut cirka 60 ml på ett par minuter. Jag vill inte pumpa för mycket åt gången då jag inte vill öka mjölkproduktionen, så jag tänker mig en kort session per dag. Men, hur mycket äter en bebis per matning ungefär så man vet ungefär vad som behövs för att kunna vara borta ett par timmar? Ni som ger ersättning kanske har ett hum? :)
Kotten delammas ju men typ 3flaskor ersättning om dagen, och äter typ 90-120 ml /mål och är då mätt i runt 3 timmar. Men då har han såklart ammat innan också.

Bröstmjölken mättar sämre, 80-90ml håller honom belåten i kanske 30-40min :p

Har läst 150ml*vikten i kg och sen fördelas det över dygnet som en måttstock, men vet inte om det bara gäller ersättning :) Det skulle i Kottens fall bli ca 150*3,8=570ml fördelat på, säg, 6 mål = 95ml/gång :)
 
Kotten delammas ju men typ 3flaskor ersättning om dagen, och äter typ 90-120 ml /mål och är då mätt i runt 3 timmar. Men då har han såklart ammat innan också.

Bröstmjölken mättar sämre, 80-90ml håller honom belåten i kanske 30-40min :p

Har läst 150ml*vikten i kg och sen fördelas det över dygnet som en måttstock, men vet inte om det bara gäller ersättning :) Det skulle i Kottens fall bli ca 150*3,8=570ml fördelat på, säg, 6 mål = 95ml/gång :)

Åh, den formeln var ett rätt bra riktmärke, tack.
 
Den här bilden ger ju också ett hum, även om det såklart är individuellt. Igår krävdes som sagt 30min amning och 160ml ersättning för att mätta kottemagen.
IMG_1762-1.jpg

Sg38mT
 
Jag har haft en dålig dag - känt mig svag, fryser och svettas om vartannat (men gjort sen förlossningen typ) huvudvärk och trött... tror jag både ätit/druckit och sovit lite för dåligt senaste dygnen.

Men vi har ändå varit på öppna förskolan idag - en första tiden träff för de som fått barn senaste 3mån. BVC rekommendera (dem, öppna förskolan samt råd och stöd hänger ihop i en familjecentral här) De sa att det inte var nån fara med baciller när alla barn var så små - Isabella var ändå yngst :D

Tycker tyvärr inte det verkade vara några kul föräldrar som man kan umgås med men bra personal och fina lokaler :up: så när hon är lite äldre lär man ju hänga där en del. Har nu även ammat offentligt, även om jag gick till ett annat rum för att få vara ensam, men det är ju ett första steg! Hade väl inte super optimala kläder och behöver öva på hur vi ska göra för att inte flasha för mycket...
 
Jag har haft en dålig dag - känt mig svag, fryser och svettas om vartannat (men gjort sen förlossningen typ) huvudvärk och trött... tror jag både ätit/druckit och sovit lite för dåligt senaste dygnen.

Men vi har ändå varit på öppna förskolan idag - en första tiden träff för de som fått barn senaste 3mån. BVC rekommendera (dem, öppna förskolan samt råd och stöd hänger ihop i en familjecentral här) De sa att det inte var nån fara med baciller när alla barn var så små - Isabella var ändå yngst :D

Tycker tyvärr inte det verkade vara några kul föräldrar som man kan umgås med men bra personal och fina lokaler :up: så när hon är lite äldre lär man ju hänga där en del. Har nu även ammat offentligt, även om jag gick till ett annat rum för att få vara ensam, men det är ju ett första steg! Hade väl inte super optimala kläder och behöver öva på hur vi ska göra för att inte flasha för mycket...

Vad synd att det inte kändes klockrent med dom andra föräldrarna! Hoppas att du lär känna någon rolig sen när ni hänger där.

Apropå det här med amning offentligt - jag har inte ammat grodan någon annanstans än hemma eller hos familj då vi helt enkelt inte rört oss i andra miljöer än, men gud vad obehagligt bekväm jag är med att hala fram brösten och amma inför folk? Försöker inte skyla mig och tänker liksom inte ens att det är ett bröst, för mig blev det automatiskt typ lika oladdat som att ta fram en flaska och ge honom. Det är skönt att känna så men lite förvånande då jag innan vad lite obekväm med att visa mig lättklädd, speciellt inför folk jag känner.
 
Vad synd att det inte kändes klockrent med dom andra föräldrarna! Hoppas att du lär känna någon rolig sen när ni hänger där.

Apropå det här med amning offentligt - jag har inte ammat grodan någon annanstans än hemma eller hos familj då vi helt enkelt inte rört oss i andra miljöer än, men gud vad obehagligt bekväm jag är med att hala fram brösten och amma inför folk? Försöker inte skyla mig och tänker liksom inte ens att det är ett bröst, för mig blev det automatiskt typ lika oladdat som att ta fram en flaska och ge honom. Det är skönt att känna så men lite förvånande då jag innan vad lite obekväm med att visa mig lättklädd, speciellt inför folk jag känner.

Hoppas också kunna känna så framöver, man var ju ändå helt obrydd på BB, men det kanske var hela situationen som gjorde det då.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 924
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 393
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 412
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp