Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag skrämde pyret upp mig lite :nailbiting: Han brukar vara ganska aktiv, men höll sig väldigt lugn inatt och under hela dagen idag. Försökt provocera fram rörelser genom att äta sött, dricka kallt, buffa på magen osv men han fortsatte att hålla sig väldigt lugn. Några puffar då och då men inte samma utsträckning som vanligt. Till slut ringde jag SÖS. De bad mig dricka tre glas med något väldigt sött och kallt, ganska snabbt, och sen lägga mig ner i en halvtimme och återkomma efter det. Under den stunden började han böka runt lite mer, så nu känns det lite lugnare. Barnmorskan jag pratade med sen var inte orolig utefter min beskrivning utan tyckte att vi kunde avvakta lite, men sa att jag såklart var välkommen att ringa igen eller komma in om oron blev för stor. Nu känns det ju bättre när det är lite action igen men är nog lite skakis ändå. Lilla pyret, inte skrämma mamma så :nailbiting:

Skönt att han kom igång igår! Hur känns det idag?

@Flixon
Jo jag förstår ju det egentligen, men det är så svårt ibland... Det där med bärsjal har jag funderat över men inte provat. Har fått en babybjörn eller vad de heter, som man har på magen, men inte vågat prova. :o
Jag var lite nervös att hon skulle fara iväg i början, ffa när jag stoppade ner henne i sjalen :p Men det är väl värt det, så himla smidigt! Jag hade bäbis i sjal när vi bytte tåg i sthlm i julas, så jäkla skönt att ha armarna fria till att bära grejer, plus att lilla fröken sover som en stock så fort hon hamnar däri :love: Jag köpte min billigt på tradera!

Lill-bönan är väldigt pappig och verkar mkt mer nöjd hos pappa. Men hos oss har vi haft precis lika mkt tid med Bönan från start. Jag var handikappad första veckan och vågade knappt bära henne då jag hade så pass ont av snittet.
Men om kvällarna när hon är skrikig tar pappa över och hon somnar inom 2min.
Samt att han oftast rapar henne då han är bättre och vågar ta i mer. Jag är hela tiden rädd för att Bönan inte ska tycka om det.

Vi har gett pumpad bröstmjölk om kvällar/nätter. Senaste tiden, vilket har resulterat i en mkt nöjdare bebis.
Om dagarna har hon inga problem med att ta bröstet och ibland när behovet finns får hon på flaska även dagtid. Både för att vi ska kunna dela på det och för att Bönan verkar mer nöjd när det inte kommer för mkt mjölk första 10-15 min. Har väl bra produktion och det kommer för kraftigt för henne. Vilket gör att hon bökar extra mkt om kvällarna om vi försöker amma. Vilket även gör mig stressad och inte släpper ned mjölken ordentligt.
Så detta är det som för dagen funkar bäst för oss.
Vad skönt att det funkar bra för er nu:)

Har varit hos bm idag, ska tillbaka redan på fredag då blodtrycket ökar och jag hade lite protein i urinen. Tjoho vad roligt, dags att komma ut istället tycker jag!
Men du, det är ju bra att de håller koll på er. Blir trycket farligt högt får du ju ut bebis asap. Håller ändå tummarna för att allt ser bra ut på fredag.

Här har vi en gnällig dag:( Nästan tre dygn utan bajs tror jag är en bidragande faktor. Hade kommit en liten fläck i blöjan i morse, annars inget sedan söndag em/kväll. Inte vanligt här då vi brukar byta flera bajsblöjor om dagen.

Väntar på att Bvc ska ringa så jag kan rådgöra med dem istället för Google.

Men du, det är ju bra att de håller koll på er. Blir trycket farligt högt får du ju ut bebis asap. Håller ändå tummarna för att allt ser bra ut på fredag.
Absolut, känns tryggt att ha tider bokade också för jag vet att jag gärna skjuter på det om det bara är "kom in om du mår sämre" (även om hon säger att jag inte ska göra det).

Nu har vi vart ute på en 4km lång barnvagnspromenad för första gången. Tidigare har vi bara burit i MeiTai men då vi skulle hålla oss på vägen fick vagnen följa med idag :)

Ställde mig på vågen hos diabetes ssk igår. Jag är åter igen på vikten jag var innan graviditeten. Jag kommer nu även i ALLA mina kläder, både skjortor och jeans. Att komma i jeansen som jag inte använt sedan April känns grymt!

I förgår var vi även och fick lite fina fotografier på Bönan. Riktigt kul att göra en studiofotografering, både på henne ensam och på oss som föräldrar. En av bilderna ska in i lokaltidningen hemma på Öland. Nu sitter vi och försöker bestämma vilka vi ska välja bara :D

Idag har vi haft hembesök av bvc. Vi håller tydligen på och göder en liten tjockis:D han har gått upp 180 g sen i måndags då vi var inne för pku. Så snart är han tillbaka på födelsevikten:up:

Annars myser vi på här hemma. Inatt var det dock lite frustrerat då han bara ville äta, äta och äta men släppte bröstet hela tiden och blev asförbannad och fäktade med händerna framför ansiktet så att han inte fick något nytt tag.:meh:

Idag bestämde sig lillen för att bajsa jättemycket. 5 fulla bajsblöjor är vi uppe i. Brukat annars vara en eller max två st.

Han har fått för sig att man kan bara sova om man sover vid bröstet eller på mammas bröst/mage. Detta resulterar i att mamma har jätteont i axlarna av allt bärandet i bärselen. Men det kan det vara värt med en nöjd bebis :)

Här har vi en gnällig dag:( Nästan tre dygn utan bajs tror jag är en bidragande faktor. Hade kommit en liten fläck i blöjan i morse, annars inget sedan söndag em/kväll. Inte vanligt här då vi brukar byta flera bajsblöjor om dagen.

Väntar på att Bvc ska ringa så jag kan rådgöra med dem istället för Google.

Kämpigt! Har de hört av sig från Bvc?

Här har vi haft en riktigt bra dag so far! :) Fick alltså sova inatt, klev upp nio. Åt frukost och packade oss iväg till Bvc. Han var nöjd när han var vaken och somnade gott i bilen. Där sov han ända tills vi skulle in och träffa barnläkaren, trots att jag klädde av och ett par andra barn skrek i samma rum.

Lite jobbigt mottagande kan jag tycka. De låg lite efter i tiden och hela besöket blev forcerat och stressat. Jag lade honom på skötbordet och klädde av samtidigt som de ställde frågor och mätte runt huvudet. Så när jag skulle lyfta ur honom ur kläderna skulle det mätas på längden direkt och sen sa de att jag skulle lägga honom på vågen direkt och ta av blöjan där. Sure. Så han både kissade och lade av världens laddning där direkt blöjan var av. :p Bara ett underlägg och ett papper under honom, så det rann ju såklart långt upp på ryggen. Barnläkaren hade skrivit färdigt i datorn och kom och skulle kolla på honom. Jag hade inte tvättat klart men hon skulle känna och ta på blöjan (vilket hon gjorde väldigt dåligt). Jag fick alltså varken tvätta klart eller ta på blöjan själv. Då hann jag bli irriterad för jag ville såklart tvätta av honom ordentligt, men hon sa mest att "det gör inget". :mad: När hon hade kollat klart skulle jag klä på honom igen men hon skickade mig att kolla på hans kurva på datorn istället och skulle ta på byxor och strumpor (vilket hon inte heller gjorde bra...). Så kom hon och bar på honom när jag stod och kikade i datorn och skulle boka en ny tid, lite som att "här är han, ta honom och gå nu", för då hade hon dessutom redan burit ut mina grejer ut i väntrummet! Visst att det kanske var tio minuter försenat men hallå!?

Jaja. Hur som helst så såg allt bra ut. Imorgon blir han fem veckor gammal och väger nu ett kilo mer än när han tittade ut! :) 3800g, alltså 400g upp på en vecka. :) Han var alldeles lugn och nöjd hela tiden trots att det vreds och vändes och klämdes åt alla håll.

Efter det bryska uppvaknandet fick han amma en stund innan vi begav oss hemåt. Somnade som en sten redan när jag klädde på honom igen. :p

Hemma sov han fortfarande så jag bara tog av overallen, bytte om, kastade i mig lunch, bytte ut åkpåsen i vagnen mot lite annat, klädde på honom igen, packade ner honom i vagnen och tog en promenad. Så gudomligt skönt att komma ut! :love: Traskade upp till jobbet och satt där 1,5 timme medan han fortfarande sov i vagnen. Gick hem och hann mocka innan han vaknade och vi gick in! :)

Med tanke på dagens bravader blir det bad ikväll. Hoppas att vi får en lika lugn natt igen. Då ska vi ut på promenad imorrn också! :)

Här har vi haft en riktigt bra dag so far! :) Fick alltså sova inatt, klev upp nio. Åt frukost och packade oss iväg till Bvc. Han var nöjd när han var vaken och somnade gott i bilen. Där sov han ända tills vi skulle in och träffa barnläkaren, trots att jag klädde av och ett par andra barn skrek i samma rum.

Lite jobbigt mottagande kan jag tycka. De låg lite efter i tiden och hela besöket blev forcerat och stressat. Jag lade honom på skötbordet och klädde av samtidigt som de ställde frågor och mätte runt huvudet. Så när jag skulle lyfta ur honom ur kläderna skulle det mätas på längden direkt och sen sa de att jag skulle lägga honom på vågen direkt och ta av blöjan där. Sure. Så han både kissade och lade av världens laddning där direkt blöjan var av. :p Bara ett underlägg och ett papper under honom, så det rann ju såklart långt upp på ryggen. Barnläkaren hade skrivit färdigt i datorn och kom och skulle kolla på honom. Jag hade inte tvättat klart men hon skulle känna och ta på blöjan (vilket hon gjorde väldigt dåligt). Jag fick alltså varken tvätta klart eller ta på blöjan själv. Då hann jag bli irriterad för jag ville såklart tvätta av honom ordentligt, men hon sa mest att "det gör inget". :mad: När hon hade kollat klart skulle jag klä på honom igen men hon skickade mig att kolla på hans kurva på datorn istället och skulle ta på byxor och strumpor (vilket hon inte heller gjorde bra...). Så kom hon och bar på honom när jag stod och kikade i datorn och skulle boka en ny tid, lite som att "här är han, ta honom och gå nu", för då hade hon dessutom redan burit ut mina grejer ut i väntrummet! Visst att det kanske var tio minuter försenat men hallå!?

Jaja. Hur som helst så såg allt bra ut. Imorgon blir han fem veckor gammal och väger nu ett kilo mer än när han tittade ut! :) 3800g, alltså 400g upp på en vecka. :) Han var alldeles lugn och nöjd hela tiden trots att det vreds och vändes och klämdes åt alla håll.

Efter det bryska uppvaknandet fick han amma en stund innan vi begav oss hemåt. Somnade som en sten redan när jag klädde på honom igen. :p

Hemma sov han fortfarande så jag bara tog av overallen, bytte om, kastade i mig lunch, bytte ut åkpåsen i vagnen mot lite annat, klädde på honom igen, packade ner honom i vagnen och tog en promenad. Så gudomligt skönt att komma ut! :love: Traskade upp till jobbet och satt där 1,5 timme medan han fortfarande sov i vagnen. Gick hem och hann mocka innan han vaknade och vi gick in! :)

Med tanke på dagens bravader blir det bad ikväll. Hoppas att vi får en lika lugn natt igen. Då ska vi ut på promenad imorrn också! :)
Dagen låter ju riktigt härlig :) Trist hos läkaren bara. Det är ju inte ditt fel att hon är försenad.

BVC ringde tillbaka innan idag och föreslog lite olika åtgärder. Prova att provocera fram lite bajs med tempen, ge microlax eller börja ge lactulos - max 5 ml per dag.

Testade med en windi pysventil eftersom vi har sådana. Kom ingen gas men lite, lite bajs. Köpte microlax när jag var iväg nu ikväll men hon hade bajsat lite medan jag var hemifrån så jag avvaktar lite. Kanske löser det sig själv nu, annars blir det microlax imorgon.

Dagen låter ju riktigt härlig :) Trist hos läkaren bara. Det är ju inte ditt fel att hon är försenad.

BVC ringde tillbaka innan idag och föreslog lite olika åtgärder. Prova att provocera fram lite bajs med tempen, ge microlax eller börja ge lactulos - max 5 ml per dag.

Testade med en windi pysventil eftersom vi har sådana. Kom ingen gas men lite, lite bajs. Köpte microlax när jag var iväg nu ikväll men hon hade bajsat lite medan jag var hemifrån så jag avvaktar lite. Kanske löser det sig själv nu, annars blir det microlax imorgon.
Hoppas det löser sig (:D). Det sägs ju att de ammande barnen i princip inte ska kunna bli förstoppade. Olja på termometern har jag också fått som tips att det i princip alltid hjälper. Intressant att höra dock att hon rek. microlax. Är det en speciell barnvariant eller ska du bara ge mindre mängd?

Hoppas det löser sig (:D). Det sägs ju att de ammande barnen i princip inte ska kunna bli förstoppade. Olja på termometern har jag också fått som tips att det i princip alltid hjälper. Intressant att höra dock att hon rek. microlax. Är det en speciell barnvariant eller ska du bara ge mindre mängd?

Exakt min tanke. Jag fick ta det en gång innan jag skulle göra en rektoskopi och den dosen tömde ju hela tarmen på mig som vuxen. Så jag hoppas man ger mindre till bebisar :crazy:

Och @Matmissbrukaren - ni kan vara lugna, man ger bara halva mängden till bebisar.

Nu behövdes det inte den här gången. För en liten stund sedan började hon krumbukta medan hon åt och plötsligt brakade det till. Hon fyllde blöjan och lite till och bajsade sen lite till på skötbordet. Hoppas på lite utdelning till innan vi kryper i säng här. Tre dygn utan att bajsa är rätt länge när man normalt sett bajsar 4-5 ggr/dag.

Hon hörde nog att jag sade till sambon att vi skulle ge Microlax när hon ätit klart så hon tog tag i det själv:D

Och @Matmissbrukaren - ni kan vara lugna, man ger bara halva mängden till bebisar.

Nu behövdes det inte den här gången. För en liten stund sedan började hon krumbukta medan hon åt och plötsligt brakade det till. Hon fyllde blöjan och lite till och bajsade sen lite till på skötbordet. Hoppas på lite utdelning till innan vi kryper i säng här. Tre dygn utan att bajsa är rätt länge när man normalt sett bajsar 4-5 ggr/dag.

Hon hörde nog att jag sade till sambon att vi skulle ge Microlax när hon ätit klart så hon tog tag i det själv:D
Vad bra, då räcker det kanske att hota med microlax! :D
Nej men skönt att det löste sig (kunde inte låta bli nu heller :D).

Nu är vi väl några som väntar och väntar? Vad säger ni om alla husmorsknep för att få igång det?
Jag tror inte på sånt, bebisen kommer när den är färdig. Men denna gången kan jag inte låta bli att försöka lite :) så nu sitter jag här och dricker hallonbladste ;) Ska väl försöka få till att ligga lite mer frekvent också. Springa i trappor o putsa fönster väntar jag med tills jag blir desperat på riktigt :D
Har ni andra hört om nåt knep som kan vara roligt att prova?

Nu är vi väl några som väntar och väntar? Vad säger ni om alla husmorsknep för att få igång det?
Jag tror inte på sånt, bebisen kommer när den är färdig. Men denna gången kan jag inte låta bli att försöka lite :) så nu sitter jag här och dricker hallonbladste ;) Ska väl försöka få till att ligga lite mer frekvent också. Springa i trappor o putsa fönster väntar jag med tills jag blir desperat på riktigt :D

Frosta av frysen funkar inte i alla fall ;) inte putsa ett halvt fönster heller. Åka pulka tyckte sambon var dumt att prova :p

Skämt åsido, har inte lagt så många knep på hjärnan iom att det inte lär funka. Jobbigt nog med promenader tyvärr.

Jag tror inte heller man kan sätta igång det om kroppen/bebisen inte är redo. Möjligtvis kan man skynda på det om det är på gång att starta kanske.
Det ska ju bli lite mildare till helgen så då tänkte jag ge mig ut på en rask promenad :p Har ju haft sammandragningar hela hösten, som ökat när jag stressat eller rört mig mycket. Nu när jag mest går hemma har jag inte haft särskilt mycket sammandragningar alls, och har mest stannat inne i kylan. Men nu när det ska bli lite mildare tänkte jag ge mig ut och gå och få igång lite sammandragningar igen ;) Annars har jag hört att det gärna börjar när man vilar! Men det är det enda jag gjort denna veckan och det har inte hjälpt hittills iaf :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V