Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Positron Jag har svårare att avstå övriga grejer hon reagerar på; lök, vitlök, choklad, kål och bönor. Brukar ha lök i allt, vitlök i mycket och favorit-grönsakerna är broccoli, haricot verts, sparris och vitkål. Tur att jag gillar morötter och palsternacka också, de är ju också goda den här årstiden, även om det ju är rotfrukter och inte grönsaker.
Jag känner att det dyker upp mer och mer som gravid/ammande som kan ställa till det för en själv/bebis som man inte hade någon aning om sen tidigare! Någon borde skriva ihop ett häfte om allt som kan hända:p (eller så är det jag som är dåligt påläst)

Det är rätt ok. Finns ju mjölkfria alternativ till det mesta, tom choklad. Ost däremot saknar jag, och filmjölk. Den naturella "yoghurt" som finns är ingen hit alls, så det blir bara smaksatt och därmed rejält sötad yoghurtersättning. Creme fraiche-ersättningen är inte heller god som den är men funkar nog ok i matlagning. Det knepiga är ju om man inte vill laga eller baka själv utan äta ute, köpa snabbmat eller bli bjuden hos någon. Blir mycket läsande på innehållet på alla förpackningar.
Det finns ju vegansk ost också, testat den? (det har inte jag)

Det låter bra tycker jag. Så får ni förhoppningsvis sova hyggligt alla tre. Om du längre fram vill återgå till bara amning är det ju bara att prova. Jag och min lilla är ju ett levande bevis på att det kan fungera bra. Lycka till och sov gott:)

Blev en sväng till ica för lite mat istället. Samt inköp av en ny bröstpump..
Visade sig att katten och hunden använt den som leksak där den stått på tork :banghead: Så nu, 599:- fattigare (den andra var en 149:- från ullared men fullt fungerande). Köpte en Medela denna gång, så får vi se om den är bra eller ej.

Var 75% på gardintyg i tygaffären med, så nu har jag köpt tyg så Lill-bönan kan få andra gardiner än julgardiner i sitt rum :D Dom är helfina, rosa botten med disneyprinsessorna som står med varsin häst på :angel:

Nu har jag varit på massage. Ryggen känns (för tillfället) mycket bättre! Bäckenet gör nästan ondare efter att massören tryckt på några punkter, men en skön upplevelse iaf. :up:

Jag känner att det dyker upp mer och mer som gravid/ammande som kan ställa till det för en själv/bebis som man inte hade någon aning om sen tidigare! Någon borde skriva ihop ett häfte om allt som kan hända:p (eller så är det jag som är dåligt påläst)
Men eller hur! Första infon jag fick var att "nu när du ammar kan du äta vad du vill, tim dricka ett glas vin". Ja, om bebis inte har känslig mage, för då kan den reagera på allt möjligt i kosten. Kryddstark mat är också en sådan grej men det tål jag själv inte så det är som vanligt.

Nu har vi varit på BVC, dvs veckans höjdpunkt @Bluefish ;) Trots att jag tycker att hon ätit sämre sedan senaste besöket hade hon gått upp 380 g och vuxit 2 cm på längden. Matchvikt 5.200 g till sina 59 cm, 9 v och 3 dagar gammal.

Läkaren hade inget att invända även om lillan inte ville lyfta huvudet när hon låg på mage på bänken där. De trodde på vårt ord när vi sade att hon lyfter huvudet när hon ligger i famnen iaf.

Här har vi också haft Bvc idag, fast hembesök. Väldigt skönt att slippa ge sig iväg när det är -25! Liten har gått upp jättebra i vikt! :) Drygt 400 gram på 10 dagar. :) Så skönt! Nu väger han 3520 gram! :) Efter att han blivit vägd bajsade han på mig bär jag precis lyft upp honom, en liten klutt bara. Sen skulle han få lufta rumpan lite när han ammade efter att hon åkt. Han låg i en handduk, och släppte världens brakare så det blev i halva handduken, haha! Självklart sparkade han ju en massa så hela benen blev kletiga också. :D Och när blöjan sen kom på plats släppte han ut lika mycket till. Så hade vi vägt honom efter det hade det väl varit minst 100g mindre. :laugh: Det är verkligen bara hästfolk och småbarnsföräldrar som kan jubla och klappa händerna åt nån som bajsar och pruppar. :p

Skönt att få ventilera lite kring magknip och sånt. Nu har vi en plan framåt. Ska fortsätta helt mjölkfritt ett par veckor och sen prova införa lite mjölk igen för att se om det blir nån reaktion. Hon menade på att det kan vara antingen allergi eller "bara" omogna tarmar som kan växa till sig och bli bra ganska snabbt.
Sen ska vi prova att ge D-droppar på förmiddagarna istället för på kvällarna och se om perioden med magknip förflyttar sig till dagtid istället. Alltså se om dropparna kan ha med saken att göra.

Efter dagens bajsande blev det såklart ett bad ikväll. :) Han var himla nöjd faktiskt! Så skönt att han inte gallskriker längre. :)

Nånting händer, det är nåt skumt på gång!:banana:
(Detta var typ det första min hjärna tänkte på :D)

Haft som mensvärk hela natten och känt ett behov av att springa på toa fastän det inte gått/behövts.
Ska till BM idag för extrakontroll av blodtryck och urinprov men det gick knappt att kissa i burken, kändes skitskumt och så tilltog mensvärken när jag satt där och försökte. Till slut funkade det och när jag torkade mig så antar jag att det var en del av den där omtalade slemproppen som visade sig för mig, alldeles blodstrimmig och grann :p

Men nu är det lite sådär, what to do? liksom. Det forstsätter att mola och kommer som minitoppar i det då och då (när jag försökte kissa innan tilltog det såpass att jag kände att jag höll på att börja svettas).
Jag skulle gärna vilja/behöva åka till stallet och fixa i ordning där.
Jag har tid hos BM kl 11.30.
Jag har tid hos tandläkaren kl 12.

Spänningen är oliiiiidlig!
(Det var nog semlorna som gjorde det, och bara som lite extrainformation så finns det inte fysiskt plats för två semlor i min gravidkropp, hur mycket jag än ville)

Haft som mensvärk hela natten och känt ett behov av att springa på toa fastän det inte gått/behövts.
Ska till BM idag för extrakontroll av blodtryck och urinprov men det gick knappt att kissa i burken, kändes skitskumt och så tilltog mensvärken när jag satt där och försökte. Till slut funkade det och när jag torkade mig så antar jag att det var en del av den där omtalade slemproppen som visade sig för mig, alldeles blodstrimmig och grann :p

Men nu är det lite sådär, what to do? liksom. Det forstsätter att mola och kommer som minitoppar i det då och då (när jag försökte kissa innan tilltog det såpass att jag kände att jag höll på att börja svettas).

(Det var nog semlorna som gjorde det, och bara som lite extrainformation så finns det inte fysiskt plats för två semlor i min gravidkropp, hur mycket jag än ville)

Spännande!
Haha jag har varit sugen på semlor ett par dagar, kanske borde göra nåt åt saken? :p

Spännande!
Haha jag har varit sugen på semlor ett par dagar, kanske borde göra nåt åt saken? :p
Jag tänker köpa semlor idag! Låter som bästa (o godaste) tipset för att sätta igång nåt :)

Lycka till @Positron! Jag hade åkt iväg o fixat så mkt som möjligt (stallet) om jag hade känt att det vsr möjligt, dock hade jag inte åkt själv och jag hade tagit med mig BB-väskan :D

Jag tänker köpa semlor idag! Låter som bästa (o godaste) tipset för att sätta igång nåt :)

Lycka till @Positron! Jag hade åkt iväg o fixat så mkt som möjligt (stallet) om jag hade känt att det vsr möjligt, dock hade jag inte åkt själv och jag hade tagit med mig BB-väskan :D
Tack!
Stallet är fixat (tar ju typ bara 15 min + restid), hade dock inte med mig varken sällskap eller BB-väska :angel:
Kände att det inte riktigt behövdes, sambon är inte mer än tio minuter bort oavsett om jag är i stallet eller hemma.

Och jag har inte riktigt informerat honom om läget än :o känns rätt gött att gå och känna efter på egen hand och veta att han inte är stressad/nervös än:)
Dessutom sov han som en gris inatt så mer vila behöver han inte :p

Tack!
Stallet är fixat (tar ju typ bara 15 min + restid), hade dock inte med mig varken sällskap eller BB-väska :angel:
Kände att det inte riktigt behövdes, sambon är inte mer än tio minuter bort oavsett om jag är i stallet eller hemma.

Och jag har inte riktigt informerat honom om läget än :o känns rätt gött att gå och känna efter på egen hand och veta att han inte är stressad/nervös än:)
Dessutom sov han som en gris inatt så mer vila behöver han inte :p
Spännande nu:) Tack för nostalgitrippen men Räddningspatrullen förresten, gillade dem när det begav sig:p
Jag tycker nog ändå att du ska berätta för den blivande fadern att det kan vara på gång. Han kanske också har något han vill ha gjort innan ni ev måste åka in? Så behöver du inte trampa 31 och bli irriterad på honom när han "bara ska fixa" och du vill åka in NU! Ett tips såhär för husfridens skull;)

Spännande nu:) Tack för nostalgitrippen men Räddningspatrullen förresten, gillade dem när det begav sig:p
Jag tycker nog ändå att du ska berätta för den blivande fadern att det kan vara på gång. Han kanske också har något han vill ha gjort innan ni ev måste åka in? Så behöver du inte trampa 31 och bli irriterad på honom när han "bara ska fixa" och du vill åka in NU! Ett tips såhär för husfridens skull;)
Haha jag insåg det också när jag pratade med förlossningen och hon sa att vi kanske ses i eftermiddag/kväll. Jag är inte riktigt den stressade typen utan har väl tänkt att det finns gott om tid :p han är nu medveten om läget :)

Oh så spännande! Och jag som tänkt äta semla ikväll :D

V 38 här idag. Bebis är ju färdig, kan han inte komma snart? :p Funderar på när jag ska be sambon jobba hemifrån. Å ena sidan skulle bebis kunna komma nästa vecka, å andra sidan kan han lika gärna dröja en månad (hemska tanke). Men får väl se lite dag till dag hur det känns nu om det är några känningar..

Så trött på den här kylan för övrigt. Vill gärna kunna gå utanför dörren utan att typ dö.

V 38 här idag. Bebis är ju färdig, kan han inte komma snart? :p Funderar på när jag ska be sambon jobba hemifrån. Å ena sidan skulle bebis kunna komma nästa vecka, å andra sidan kan han lika gärna dröja en månad (hemska tanke). Men får väl se lite dag till dag hur det känns nu om det är några känningar..

Så trött på den här kylan för övrigt. Vill gärna kunna gå utanför dörren utan att typ dö.
Hur långt bort jobbar sambon annars?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar