Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Trenden här hemma fortsätter med max 4 timmars sömn i sträck... Och så säger de att man ska vara utvilad innan förlossningen?

Jag åkte in till förlossningen efter tre timmars sömn. Gissa om jag var slut!

Vila varje sekund du kan för att ladda batterierna!

Ja det är ungefär vad jag har märkt också. Ca 1,5-2 dygn efter att jag ätit dumt så reagerar han och det sitter i nåt dygn, så jag väntar mig samma magknip ikväll igen. :( Den här gången måste det ha berott på att jag fikade utan att tänka mig för. Bullar och kakor i lördags är det ju självfallet mjölk i, pucko! :banghead: Och i söndags åt jag en Billys panpizza till lunch, så det är bara att vänta på att den går ur kroppen. Men nu jäklar är det slut på allt vad mjölk heter. Sambon köpte mjölkfritt smör igår också så nu är det restriktivt hädanefter.
Det låter klokt jag vet inte om alla är lika känsliga. Men kompisen fick reaktion på bebisen när hon själv råkade äta 3 ostbågar. Det låter i mina ögon som väldigt liten mängd mjölk.

Sover också dåligt nu, svårt att somna och vaknar väldigt lätt. Vaknade till vid två men lyckades då somna om snabbt. Men har varit vaken sen fyra nu, småslumrat en liten stund bara. Men nu går sambon till jobbet strax så då kanske jag kan sova lite till när inget stör sömnen (om inte katterna börjar leva runt...). Kroppen som ställer in sig på nattvaken bebis?
Ja jag har för mig att jag läst nåt sånt...

@Lilltess försöker vila lite lagom... Tar på psyket känner jag att gå hemma och göra ingenting om dagarna.

Ja det är ungefär vad jag har märkt också. Ca 1,5-2 dygn efter att jag ätit dumt så reagerar han och det sitter i nåt dygn, så jag väntar mig samma magknip ikväll igen. :( Den här gången måste det ha berott på att jag fikade utan att tänka mig för. Bullar och kakor i lördags är det ju självfallet mjölk i, pucko! :banghead: Och i söndags åt jag en Billys panpizza till lunch, så det är bara att vänta på att den går ur kroppen. Men nu jäklar är det slut på allt vad mjölk heter. Sambon köpte mjölkfritt smör igår också så nu är det restriktivt hädanefter.
Hoppas att det är mjölkproteinet som ställer till det, för då borde det ju bli bättre nu. Jag tänker att det kanske bara är gaser, att han dragit ner luft, i och med att han har svårt för att rapa. Oavsett orsak så kan du pröva att lägga varmt på magen när han har ont. Det brukar hjälpa.

@Evenstar och @Sedna jag sov också sådär hattigt länge. Men natten innan det drog igång sov jag hur gott som helst efter en pizza med tillhörande cola:) Vissa påstår att kroppen om möjligt väntar till den är utvilad, men så är det ju verkligen inte för alla.

:laugh: Åh vad jag känner igen mig! :D

Kl
Här hade vi värsta kvällen nånsin igår. Enorm magknip, magen knorrade högre än vad min brukar göra, han riktigt vibrerade stackaren. :( Och så ledsen han var! Han skrek och skrek, nästan så han inte hann dra åt sig luft emellan... Man är så otroligt maktlös, tårarna rann på mig också... Det är bara att vagga och trösta bäst det går... När det värsta lagt sig somnade han i famnen och sen sov han bredvid mig i sängen efter mat. Sen sov han som en sten. Skulle gissa på att vi somnade vid tolv. Jag vaknade halv fyra och han åt.
Hade det inte varit hembesök från Bvc idag vid elva så hade jag gått och lagt mig med honom i sängen igen. Men vi tog soffan istället. Måste försöka uppbåda lite ork till att städa lite innan de kommer...
Usch. Stackars dig och stackars liten. Om du inte redan har testat Minifom tycker jag att du ska göra det. Antingen är det en tillfällighet att magen blivit bättre på vår lilla, eller så hjälper de faktiskt. Har kvar till några dagar ytterligare, sen blir det uppehåll för utvärdering.

Har du tänkt på dig själv och dina behov om du äter mjölkproteinfritt? Du behöver kalktillskott i tablettform om du skippar mjölkprodukter helt.

@Balahé Vi bestämde inatt, sambon och jag att jag ska försöka att pumpa om/till nätterna. I natt har donnan vart klarvaken sedan 01.30 till 05.30 försökt amma 4-5 gånger det funkade första 10min sedan är det som att det inte kommer tillräckligt. Vilket även gör att jag spänner mig = släpper inte till mjölken ordentligt. Hon ligger och wobblar med BV hur länge som helst men försöker inte ens ta tag.
Så vid 5.30 tiden, då orkade verken jag eller sambon längre. Lill-bönan var tydligt hungrig så jag testade att pumpa och gav henne på flaska. Att pumpa var inga som helst problem men att amma gick inte :cry: Så fort hon fått flaskan och tryck i sin 120ml så var hon mkt nöjd och somnade som en stock. Hon och sambon ligger fortfarande i sängen och knölsover, jag är nere och fixar kaffe samt rastar hund. Behövde vara ensam en stund då natten blev så intensiv när verken sambon eller jag fick sova. Jag vill vänta så länge som möjligt med ersättning, utan försöka pumpa i den mån det går istället. Får ut 120-150ml de gångerna (3) jag pumpat för att sambon ska ha henne när jag är på möta/hos läkaren samt i natt. Så det känns ändå som att det kan funka.
Visst det ökar produktionen osv. Men känner samtidigt att denna gången får det vara värt det, en nöjd bebis om natten känner vi att vi båda vinner på.

Sedan var sambon på VC igår med sin rygg (jag har tjatat om detta sedan bilolyckan han var med om på jobbet under sensommaren). Läkaren tyckte på att han behöver sova mer, han förklarade att vi är nyblivna småbarnsföräldrar osv. Hon ansåg att jag inte fick väcka honom om nätterna utan ta alla nätter själv. wtf! han är väl lika mycket pappa han. När jag känner att jag är en dålig förälder för att jag börjar tappa humöret efter 2-3h då väcker jag honom så får han ta över. Men det var visst viktigare för honom att sova än att vara pappa, enligt läkaren :mad:
Både sambon och jag är överens om att vi delar upp det så gott vi kan. Vi ska dock försöka byta rutin i natt, byta till pyjamas 20-21 någon gång mata och se om lill-bönan kan somna till 23. Hon brukar vara vaken ungefär 2h efter mat om kvällarna. För att sedan låta henne sova till hon vaknar (vanligen 5-6h) sedan mata men flaska när hon vaknat, samt byta på henne.

Som det vart nu har hon ätit runt 23 och då vart vaken till 01 tiden och sedan vaknat igen vid 7 snåret. vilket iof är ganska skönt. Men vi behöver sova mer om nätterna = lägga oss tidigare. Så vi ska testa och se. Samt ge på flaska för att hoppas att bönan blir nöjd och inte arg och frustrerad för att det inte kommer tillräckligt.
Hon har humör den lilla bönan. Tydligen hade även jag det som bebis, och än så länge har hon följt min utveckling precis, så det ska bli spännande att se vart det slutar. Jag var tydligen en monsterbebis som aldrig sov till slut.

Igår kunde jag inget annat än att garva åt Lill-bönan dock. Vi badade henne under förmiddagen då hon hade kräk och bröstmjölk över hela sig. Sambon tyckte att jag skulle fylla upp ett bad och koppla av en stund själv, när bebis var färdigbadad. Fick kaffe och en bok = nöjdmamma, ibland är bubbelbad helt fantastiskt.
Sambon valde att lufta donnan, så han väntade med blöja. Då hon under sneaste 2v alltid har bajsat om kvällarna och precis hade kissat samt ätit var det ganska lugnt. Efter en liten stund kommer han upp och då har bönan både Spytt ned hans nya skjorta (han hade just kommit hem från vc där av inte mjukiskläder), kissat samt bajsat på honom. Det är första gången hon faktiskt bajsar på någon av oss..
Jag skrattade gott, gör han såg så frustrerad ut.

@Evenstar och @Sedna jag sov också sådär hattigt länge. Men natten innan det drog igång sov jag hur gott som helst efter en pizza med tillhörande cola:) Vissa påstår att kroppen om möjligt väntar till den är utvilad, men så är det ju verkligen inte för alla.
Jag har sovit oförskämt bra de senaste veckorna, bara någon enstaka natt som inte varit bra. Så då tycker jag att bebis borde vilja titta ut :p
Dessutom kan jag, om jag tar mig tiden, lätt sova ett par timmar under dagen också. Dvs totalt 10-12 timmar sömn per dygn :o

@Balahé Vi bestämde inatt, sambon och jag att jag ska försöka att pumpa om/till nätterna. I natt har donnan vart klarvaken sedan 01.30 till 05.30 försökt amma 4-5 gånger det funkade första 10min sedan är det som att det inte kommer tillräckligt. Vilket även gör att jag spänner mig = släpper inte till mjölken ordentligt. Hon ligger och wobblar med BV hur länge som helst men försöker inte ens ta tag.
Så vid 5.30 tiden, då orkade verken jag eller sambon längre. Lill-bönan var tydligt hungrig så jag testade att pumpa och gav henne på flaska. Att pumpa var inga som helst problem men att amma gick inte :cry: Så fort hon fått flaskan och tryck i sin 120ml så var hon mkt nöjd och somnade som en stock. Hon och sambon ligger fortfarande i sängen och knölsover, jag är nere och fixar kaffe samt rastar hund. Behövde vara ensam en stund då natten blev så intensiv när verken sambon eller jag fick sova. Jag vill vänta så länge som möjligt med ersättning, utan försöka pumpa i den mån det går istället. Får ut 120-150ml de gångerna (3) jag pumpat för att sambon ska ha henne när jag är på möta/hos läkaren samt i natt. Så det känns ändå som att det kan funka.
Visst det ökar produktionen osv. Men känner samtidigt att denna gången får det vara värt det, en nöjd bebis om natten känner vi att vi båda vinner på.
Det låter bra tycker jag. Så får ni förhoppningsvis sova hyggligt alla tre. Om du längre fram vill återgå till bara amning är det ju bara att prova. Jag och min lilla är ju ett levande bevis på att det kan fungera bra. Lycka till och sov gott:)

Tackar!

Tycker det är strongt av er att äta mjölkproteinfritt, tror jag hade haft jättesvårt att vänja mig vid det!
Det är rätt ok. Finns ju mjölkfria alternativ till det mesta, tom choklad. Ost däremot saknar jag, och filmjölk. Den naturella "yoghurt" som finns är ingen hit alls, så det blir bara smaksatt och därmed rejält sötad yoghurtersättning. Creme fraiche-ersättningen är inte heller god som den är men funkar nog ok i matlagning. Det knepiga är ju om man inte vill laga eller baka själv utan äta ute, köpa snabbmat eller bli bjuden hos någon. Blir mycket läsande på innehållet på alla förpackningar.

Det är rätt ok. Finns ju mjölkfria alternativ till det mesta, tom choklad. Ost däremot saknar jag, och filmjölk. Den naturella "yoghurt" som finns är ingen hit alls, så det blir bara smaksatt och därmed rejält sötad yoghurtersättning. Creme fraiche-ersättningen är inte heller god som den är men funkar nog ok i matlagning. Det knepiga är ju om man inte vill laga eller baka själv utan äta ute, köpa snabbmat eller bli bjuden hos någon. Blir mycket läsande på innehållet på alla förpackningar.
Ja det är just det där med ost och att inte äta hemma som känns som att det kan ställa till det. Sambon reagerar kraftigt på laktos och det ställer ju till det för honom när vi inte äter hemma. Det känns ju ännu värre när det drabbar bebis, den kan ju inte göra något åt saken själv... sambon kan ju resonera som att det var värt det :p

@Positron Jag har svårare att avstå övriga grejer hon reagerar på; lök, vitlök, choklad, kål och bönor. Brukar ha lök i allt, vitlök i mycket och favorit-grönsakerna är broccoli, haricot verts, sparris och vitkål. Tur att jag gillar morötter och palsternacka också, de är ju också goda den här årstiden, även om det ju är rotfrukter och inte grönsaker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 145
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI