Jag är också nyfiken på hur det funkar med sjukskrivning efter BF.
Jag är sjukskriven på grund av depression, och har haft väldigt mycket känslomässigt kaos inför bebisen. Känslor som inte dykt upp förrän mot slutet av graviditeten, och som är väldigt jobbiga att hantera. (Har känt att jag velat ångra mig, att jag inte längre vill ha barn och har haft väldigt svårt att knyta an till bebisen i magen och känna att det är "på riktigt" någon därinne). Hade jag kunnat välja så hade jag i dagsläget gjort abort direkt. Inte direkt vad man vill känna när man är 1,5 vecka ifrån BF...
Har fått väldigt bra hjälp från BM, som sett till att jag får träffa läkare, fått medicinering (är inte min första depression) och en gång i veckan går jag hos en special-BM som också är samtalsterapeut.
Jag kommer att föda med planerat snitt, och sedan vill de att vi stannar några dagar extra på BB så att de får se att anknytningen fungerar och hålla koll på mitt psykiska mående. Min läkare har därför sjukskrivit mig till 31/1, trots att snittet är den 25/1, för hon menade på att jag förmodligen inte kommer att vara okej psykiskt och att min sambo kommer att behöva ta huvudansvaret för barnet. (Han kommer att bli världens bästa pappa, så vår stackars bebis har åtminstone någon som längtar efter honom...).
Men hur fungerar det rent praktiskt? Med föräldrapenning vs sjukpenning? Anledningen till att jag blivit sjukskriven försvinner ju inte hux flux i samband med förlossningen... Läkaren var ganska otydlig med hur jag skulle gå till väga rent praktiskt...
Om ni kommenterar, så var gärna snälla. Det här är oerhört känsligt för mig, och det är första gången som jag erkänner för någon annan än min sambo och läkarna/BM hur det ligger till. Jag skäms oerhört mycket för hur jag känner inför bebisen, och att jag ångrat mig om att skaffa barn. Ham var dessutom planerad och vi har pratat om att skaffa barn i flera år, så de här känslorna har verkligen varit oväntade...