Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ännu ett besök hos bm avklarat. Allt såg fint ut :)
Är sjukskriven 100% från och med nu, vilket känns bra. Ryggen jävlas så fort jag gör något... Är inte ens foglossning utan det här värsta sitter typ vid skuldrorna. Är väl för tung framtill eller något... Har bara varit på mvc och sen lämnat några böcker på biblioteket, nu har jag så ont att jag skulle vilja gråta :arghh: :down:

Även jag var hos BM idag på morgonen. Allt såg bra ut med liten och SF-måttet följer sin kurva, 34 nu i v 33+3.
Däremot så var mitt HB lågt det låg på 107 och eftersom det var lågt även på senaste besöket för jul så togs nu ett blodprov för att kolla depån

I november var mitt hb nere på 94. Idag och förra gången låg det på 112, så det är fortfarande lite lågt men bm är nöjd iaf.
Lillen ligger som han ska och är lite ruckbar fortfarande.

Nu ligger jag i soffan, ska vila ryggen. Liggande läge är det enda som känns ok. Bokade in en gravidmassage senare i veckan i ren desperation, hoppas det hjälper lite. Om inte annat blir det kanske sista gången på länge som jag får skämma bort mig själv lite grann :p

I november var mitt hb nere på 94. Idag och förra gången låg det på 112, så det är fortfarande lite lågt men bm är nöjd iaf.
Lillen ligger som han ska och är lite ruckbar fortfarande.

Nu ligger jag i soffan, ska vila ryggen. Liggande läge är det enda som känns ok. Bokade in en gravidmassage senare i veckan i ren desperation, hoppas det hjälper lite. Om inte annat blir det kanske sista gången på länge som jag får skämma bort mig själv lite grann :p

Jag går på gravidmassage för att jag har ont vid typ bhbandet. Gravidmassage är fantastiskt! Så värt pengarna! Det är tydligen vanligt att få ont högre upp i ryggen när man är gravid och det beror på att man måste sträcka sig längre fram. Tex om man sitter vid datorn så ska man placera tangentbord och mus närmare kroppen likaså ska man tänka på att inte skjuta fram huvudet/hakan. Alltså försöka ha saker inom nära räckhåll och inte sträcka sig så långt.
Jag fick lite övningar av min massör med som har hjälpt.
Jag hade vansinnigt ont innan men har gått varannan vecka nu och det har hjälpt massor!!
Hoppas det hjälper för dig med!

Jag går på gravidmassage för att jag har ont vid typ bhbandet. Gravidmassage är fantastiskt! Så värt pengarna! Det är tydligen vanligt att få ont högre upp i ryggen när man är gravid och det beror på att man måste sträcka sig längre fram. Tex om man sitter vid datorn så ska man placera tangentbord och mus närmare kroppen likaså ska man tänka på att inte skjuta fram huvudet/hakan. Alltså försöka ha saker inom nära räckhåll och inte sträcka sig så långt.
Jag fick lite övningar av min massör med som har hjälpt.
Jag hade vansinnigt ont innan men har gått varannan vecka nu och det har hjälpt massor!!
Hoppas det hjälper för dig med!

Gud vad skönt att höra! Hoppas det hjälper mig med. Det är ungefär där jag har mest ont också. Fruktansvärt är det.

@Evenstar @Mois jag funderar också över gravidmassage, känner igen det där med bh-bandet, på vänstersidan av ryggen så låser det sig rejält där ibland.

Jag har tydligen slutat sova på nätterna för övrigt... Inatt vaknade jag 4 och kunde inte somna om, så nu är inte det ens bara svårt att somna längre. Leder ju till att jag är trött och gärna somnar under dagarna istället. Får ingenting gjort, har å andra sidan inte mycket att göra heller och är både trött och rastlös.
Imorgon ska jag i alla fall till bm och ska försöka boka in en fikaträff så jag får lite att göra. Less på att vara hemma!

@Evenstar @Mois jag funderar också över gravidmassage, känner igen det där med bh-bandet, på vänstersidan av ryggen så låser det sig rejält där ibland.

Jag har tydligen slutat sova på nätterna för övrigt... Inatt vaknade jag 4 och kunde inte somna om, så nu är inte det ens bara svårt att somna längre. Leder ju till att jag är trött och gärna somnar under dagarna istället. Får ingenting gjort, har å andra sidan inte mycket att göra heller och är både trött och rastlös.
Imorgon ska jag i alla fall till bm och ska försöka boka in en fikaträff så jag får lite att göra. Less på att vara hemma!

På högersidan sitter det på mig. Känner igen det där med att det låser sig. Usch, tur det inte är så långt kvar nu...
Jag har sovit bra hela graviditeten, fram tills nu. De senaste nätterna har jag haft svårt att somna. Sover mycket bättre på morgonen när sambon gått upp och jag har sängen för mig själv :p Vaknar lätt under natten också nuförtiden och har då lite svårt att somna om.
Jag är också både orkeslös och rastlös - jobbig kombination :D

Jag tycker det är så värt det! Bor du i södra Skåne så kan jag tipsa om massör.
Fantastisk härlig upplevelse att få ligga på mage också ☺️

På högersidan sitter det på mig. Känner igen det där med att det låser sig. Usch, tur det inte är så långt kvar nu...
Jag har sovit bra hela graviditeten, fram tills nu. De senaste nätterna har jag haft svårt att somna. Sover mycket bättre på morgonen när sambon gått upp och jag har sängen för mig själv :p Vaknar lätt under natten också nuförtiden och har då lite svårt att somna om.
Jag är också både orkeslös och rastlös - jobbig kombination :D

Jag är också orkeslös och rastlös. Vill göra massor med saker men energin finns inte. Försöker ta det med en klackspark men det är onekligen en jobbig kombination;)

Besök hos barnmorskan idag, allt såg perfekt ut, bebis ligger med huvudet nedåt men är fortfarande rörlig. Magen ligger numera på det mittersta strecket på kurvan så nu är jag inte jättestor längre :). Fast senast igår när jag var på möte så fick jag höra hur stor jag var. "Är du säker på att det bara är en" är ju en klassiker vid det här laget... Vägde mig i all hemlighet och kanske kanske landar jag på under 30 kg... Hoppas! Det är fånigt, för det handlar om ett par kg hit eller dit, men det hade känts bättre för mig om viktuppgången stannar på 20-någonting kilo än 30-någonting...

Boktips till er som fortfarande har förlossningen framför er: föda utan rädsla av Susanna Heli
Läste den förra gången och hade väldigt mkt hjälp av den. Har precis börjat läsa den igen och tycker att den verkligen är super!

Hur gör ni andra med overaller till era små? Har ni nån mjukis/fleeceoverall eller liknande?
Vi har en miniåkpåse till babyskyddet och den kan ju även användas i vagnen men där har vi också normalstor åkpåse. Har egentligen tänkt att det räckt plus mössa då så klart. Men skulle man behöva ta upp bebis när man är ute så går ju inte det, utan då krävs ju overall av något slag. Nu kommer vi väl inte vara ute jättemkt och det är ju definitivt för kallt ute för att amma med men jag är ändå osäker på om det kanske är bra med en overall...
Bor i Skåne ska väl tilläggas.

@Mois Jag har läst den boken och tycker att den är toppen! Sen har jag inte testat hur det funkar i praktiken men jag känner mig bra mycket tryggare efter att ha läst den. Som några dagar efter nyår när jag helt plötsligt blev jättenervös inför förlossning så öppnade jag boken igen och läste lite och så släppte nervositeten :)

Jag kan ju ingenting om barn och klädsel men jag köpte en vindfleeceoverall som jag tänkte skulle funka bra, vi har det ju inte kallare här än i Skåne. Sen har jag köpt en lammskinnsåkpåse som jag insåg idag när vi fick hem vagnen är lite stor i förhållande till liggdelen men den går att knäppa upp så vi ska nog få det att funka :p
Learning by doing praktiseras för fullt här:D

@Mois vi har åkpåse och en sån björnoverall plus mössa såklart. Som sagt häri skåne är det ju inte så kallt. Skulle det bli riktigt kallt så kan man ju bara komplettera med en filt :)

Måste bara få berätta min glädje över att sova en hel natt utan att vakna av den hemska halsbrännan. Jag har tidigare tagit gaviscon som bara verkar några timmar och trott att jag som gravid inte får äta något annat. Men kom ihåg att fråga BM om det igår och hon sa att jag kunde äta Omeprazol som verkar i ett dygn. Köpte en förpackning på väg hem från jobbet och tog en kapsel så fort jag var hemma. Än så länge, dvs 15 timmar senare så är halsbrännan som bortblåst. :banana::banana:

Är det någon som har koll på när man börjar ta föräldradagar? Läkaren sjukskrev mig till två veckor efter BF, ifall jag skulle gå över. Ska jag börja plocka föräldradagar då? Eller är det egentligen från BF? En hel djungel det här, speciellt för någon som aldrig någonsin haft kontakt med försäkringskassan innan :p

Är det någon som har koll på när man börjar ta föräldradagar? Läkaren sjukskrev mig till två veckor efter BF, ifall jag skulle gå över. Ska jag börja plocka föräldradagar då? Eller är det egentligen från BF? En hel djungel det här, speciellt för någon som aldrig någonsin haft kontakt med försäkringskassan innan :p
Ingen aning tyvärr

Men jag är nyfiken på vad du arbetar med i vanliga fall? Blev du sjukskriven pga ryggont eller hur var det?

Har försäkringskassan godkänt din sjukskrivning även efter BF så borde du inte behöva ta föräldradagar förrän sjukskrivningen gått ut. Däremot om de inte gjort det så behöver du ju plocka ut föräldradagar för att få pengar att leva för. Om du inte behöver pengarna så kan du ju spara dina föräldradagar, fram tills barnet fyller 1 år behöver du inte ta några dagar alls om du inte vill/behöver pengarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 144
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar