Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag en liten udda fundering, jag rasar i vikt och funderar på hur det påverkar min mjölkproduktion? ( vi har fått fylla på med ersättning minst 1ggr/dygn.)

Jag är 183, vägde 79 vid inskrivning och ca 74 innan graviditet.

26/1 vägde jag 96 och jag måste ha gått upp minst 3kg vätska innan förlossningen den 4/2,

I fredags vägde jag 87 och idag 7 dagar efter förlossningen väger jag 83. Så jag har minst tappat 13 kg på en vecka :/. Jag var inte synligt ödematös utan bara svullen all over.

Någon som har varit med om samma?
Jag är lite yr och trött och fyller på med resorb.

Nu har jag en liten udda fundering, jag rasar i vikt och funderar på hur det påverkar min mjölkproduktion? ( vi har fått fylla på med ersättning minst 1ggr/dygn.)

26/1 vägde jag 96 och jag måste ha gått upp minst 3kg vätska innan förlossningen den 4/2,

I fredags vägde jag 87 och idag 7 dagar efter förlossningen väger jag 83. Så jag har minst tappat 13 kg på en vecka :/. Jag var inte synligt ödematös utan bara svullen all over.

Fullt normalt! Man tappar (ofta) kg väldigt fort efter förlossningen. Det viktiga för att hålla mjölken igång är att du äter normalt (ev lite mer) men främst dricker massor!

Jag har tappat 14 av 18 kilo sedan förlossningen, alltså på 12 dagar.

Och jag måste passa på att tacka för allt stöd jag har fått under min graviditet. Det är så många här på buke som har skrivit och stöttat och delat med sig. Ni är så himla bäst och det har betytt så oerhört mycket mer än ni kan ana :love:

Och alla som har hört av sig och tackat för att jag i min tur har delat med mig av mina tankar och känslor under graviditeten - jag önskar att jag kunde ge er mer. Jag har fått så många pm och mejl och kommentarer på bloggen, ni är så många och även om ni känner er ensamma så är ni inte det.

Ni är inte ensamma om att sakna de rosa molnen, och ni är definitivt inte ensamma om att känna er ensamma.

Fullt normalt! Man tappar (ofta) kg väldigt fort efter förlossningen. Det viktiga för att hålla mjölken igång är att du äter normalt (ev lite mer) men främst dricker massor!

Jag har tappat 14 av 18 kilo sedan förlossningen, alltså på 12 dagar.

Tack :) nu känns det lite bättre! Har varit helt övertygad om att mina graviditetskilon skulle sitta i en evighet. Men då fortsätter jag dricka mängder och få ordning på ätandet :)

Tack :) nu känns det lite bättre! Har varit helt övertygad om att mina graviditetskilon skulle sitta i en evighet. Men då fortsätter jag dricka mängder och få ordning på ätandet :)
Man räknar ju med att barnet, fostervatten, moderkaka ect ect väger någonstans mellan 8-12 kg, så dessa försvinner ju snabbt efter förlossningen.
Har man samlat på sig vatten tar detta lite längre tid, men kan ändå gå hyfsat snabbt. (allt från någon vecka till någon månad)

Har man ätit för mycket onyttigt så kan det däremot ta tid innan kilona trillar bort ;)

Man räknar ju med att barnet, fostervatten, moderkaka ect ect väger någonstans mellan 8-12 kg, så dessa försvinner ju snabbt efter förlossningen.
Har man samlat på sig vatten tar detta lite längre tid, men kan ändå gå hyfsat snabbt. (allt från någon vecka till någon månad)

Har man ätit för mycket onyttigt så kan det däremot ta tid innan kilona trillar bort ;)

Kan du inte tala om det för min kropp.. Har gått ner 5 av 16 kilo sen förlossningen för tre månader sen :cool:

Kan du inte tala om det för min kropp.. Har gått ner 5 av 16 kilo sen förlossningen för tre månader sen :cool:

Så har jag fått "lära" mig, att barn + placenta och fostervatten är drygt 5-6 kg och resten av ens viktuppgång är fett och/eller vatten.

Man kan ju bara konstatera att som med allt annat är det väldigt individuellt...

Som jag förstått det lagrar man även en del fettreserver när man är gravid och jag gissar att dessa kilon sitter kvar lite längre. Jag har cirka 4 kg kvar och jag vet att dessa var ganska envisa efter förra graviditeten också.

Var ute själv med hundar och barnvagn för första gången förut. Och jag är så sjukt nöjd med pansarvagnen!! :bow:

Här är det en skön blandning mellan tjock is, barmark och vatten = rätt spårigt och tråkigt. Men jag kan ändå rulla och styra vagnen med en hand utan minsta bekymmer. :banana:

Visst får man ignorera samtal på slutet?

Sov inte mycket i natt, onda värkar var 10e min som sen avtog, känner mej inte alls social för fem öre och har när till gråten.
Svärfar som aldrig ringer har ringt 2 ggr medans jag äntligen lyckats sova lite. Min mamma har messat på fb som jag ignorerat tills nu, blev ett kort svar och ett kort sms till svärmor att vi ringer ikväll.
Får dåligt samvete men jag är inte en telefon människa i vanliga fall och med hormoner som gone bananas och lite sömn så borde man va ursäktad right?
Svärisarna brukar inte ringa mej i vanliga fall men jag vet ju att det är i all välmening och det uppskattar jag men jag vill inte prata hormoner och värkar med dom. Dom vill att vi ringer när det drar igång men där känner jag mej stressad, vill bara åka in i lugn och ro , bara jag och sambon i en liten bubbla.
Är redan i min bubbla och vill bara ha sambon i den just nu, men som sagt dåligt samvete för blivande mor o farföräldrar.

December
8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet
13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes 16/11 - TyraLee, 2930gr, 47 cm, kl 19:20.
13/12 - Lazio, första barnet /Föddes 4/12 kl.01:43 - pojke, 3675 g, 49 cm.
18/12 - Donnatello, 29 år, andra barnet (2011) / Melina föddes 21/12 kl 07.15, 3650g och 50 cm.
31/12 - Miks, 33år, andra barnet(2009) / Föddes 29/12 kl 8:38, flicka, 3930g, 50cm

Januari
2/1 - SaraXX, andra barnet (2011)
2/1 - Proxygirl, andra barnet (2011)
5/1 - lillajag, två första barnen, tvillingar / Föddes 3/12 - Oliver och Casper 2000 gr/st och 44 cm långa
9/1 - Sorbe, 26 år, första barnet, pojke / Föddes 25/1 kl 03:21. 52 cm och 3560 gram.
26/1- Pinnsky, 26 år, första barnet pojke. 14/1 föddes lilla Abbe, 3370g och 50 cm lång.
25/1 - nagelbitarn,28 år, första barnet- 4/2 pojke 4320g 53,5 cm.
29/1 - Appleflower, andra barnet - 26/1 pojke 3294g 50 cm

Februari
6/2 - westernsuzie, 30 år, andrabarnet (2013)/ Föddes 9/2 kl. 20.26, Jack Theodor 3800 g, 53 cm
8/2 - skiesabove, 27 år, första barnet - flicka föddes 27/1 12:50. 48,5cm 3580gr.
16/2 - Pudsey, 30 år, första barnet en tjej
19/2 - Blåbär, 28, första barnet - John föddes 30/1 klockan 08.04, 51 cm, 3200 gram.
21/2 - Thalia, 33 år, andra barnet

Mars
11/3 - Girasol, 39 år, femte barnet flicka. Elvira föddes 19/1 kl: 15.24, 2226 gram och 47 cm.

Visst får man ignorera samtal på slutet?

Sov inte mycket i natt, onda värkar var 10e min som sen avtog, känner mej inte alls social för fem öre och har när till gråten.
Svärfar som aldrig ringer har ringt 2 ggr medans jag äntligen lyckats sova lite. Min mamma har messat på fb som jag ignorerat tills nu, blev ett kort svar och ett kort sms till svärmor att vi ringer ikväll.
Får dåligt samvete men jag är inte en telefon människa i vanliga fall och med hormoner som gone bananas och lite sömn så borde man va ursäktad right?
Svärisarna brukar inte ringa mej i vanliga fall men jag vet ju att det är i all välmening och det uppskattar jag men jag vill inte prata hormoner och värkar med dom. Dom vill att vi ringer när det drar igång men där känner jag mej stressad, vill bara åka in i lugn och ro , bara jag och sambon i en liten bubbla.
Är redan i min bubbla och vill bara ha sambon i den just nu, men som sagt dåligt samvete för blivande mor o farföräldrar.

Självklart får du ignorera =)! Jag har varit jättesvår att nå via tele sen nyår - orkar bara inte. Jag ringer upp när jag ids. Folk förstår.

Och idag lyckades jag pumpa 50ml med hjälp av oxytocinspray. Woohooo!

I måndags kl. 20.26 föddes vår lille son Jack Theodor (Jack är tilltalsnamnet)! Eller lille och lille, 3800 g och 53 cm är han :D

På pappret var det en drömförlossning, kom in till förlossningen någon gång vid 17.30-tiden med värkar var fjärde minut ungefär, men var inställd på att bli hemskickad eftersom jag inte hade så värst ont och vattnet hade inte gått. Döm min förvåning när de sa att jag i princip var helt öppen :eek: hann ändå precis få epiduralbedövning som jag jättegärna ville ha och en timme efter det var han född! Så han hade minst sagt bråttom ut i världen! Jag tyckte dock att det var väldigt jobbigt att allt gick så fort och hann inte fatta det när krystvärkarna började, vilket ledde till att jag kämpade emot och fick total panik innan barnmorskans ord om att jag skulle krysta gick in i hjärnan. Så jag har haft lite ångest efteråt när jag tänkt på förlossningen, men det börjar bli bättre efter att jag fått smälta det lite :)

Lillkillen mår i alla fall bra förutom att han fick en spricka i nyckelbenet när han föddes, så man måste vara försiktig när man lyfter honom osv. Men det ska tack o lov läka rätt snabbt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka