Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj det var en baddare! Vad hade han för huvudmått? ( hur kom han ut??) ;)

Nä han är lite långsmal, så de flesta newborn-kläder går att använda, så vi får se hur garderoben klarar sig :D

Han hade huvudomfång 39, på ett TUL uppskattades hans vikt till 5,4 på BF så han är född med planerat kejsarsnitt. Som tur är i efterhand :angel:
Åh, ni får ha alla mysiga bebiskläder :love::love:

Alla har vi våra strider att bära. Jag har en gigantisk svacka just nu, då allt flashar på. Kanske inte så konstigt egentligen men det är verkligen de små bäckarna som kan få det att rinna över.

Jag har ju även en bindvävssjukdom (Ehlers danlos syndrom) för denna äter jag vissa smärtstillande läkemedel som citodon och paraflex. Äter jag dom så har jag en fungerande vardag och kan jobba etc. Behovet av tablett intag skiftar kraftigt och jag har maxdos 8 citodon per dag men klarar mig oftast på 2-4 ibland 6. Nu efter operationen så har jag ju maxat av ganska förklarliga skäl. I söndags förra veckan så skrev jag via mina vårdkontakter till min läkare på vårdcentralen att jag behövde receptförnyelse eftersom jag vet att jag inte hade fler uttag och ganska få tabletter hemma och förbannat ont och skulle bli utskriven från sjukhuset inom närmaste dygnet.

Fick tillbaka att läkaren slutat och att de skulle förnya mina recept inom fem arbetsdagar och att de be skulle NN-läkaren göra det. Jag vände då ett mail direkt där jag bad att få veta om min läkare bytt arbetsplats eller helt enkelt slutat (hon är över 60) och att jag begärde en fast läkarkontakt som kan min grundsjukdom, jag skrev också att jag genomgått en ganska tuff operation precis.
Fick svaret, ring oss så löser vi det. Svarade att ja orkar inte jaga dom för jag mår för dåligt just nu. Läkaren på gyn som skrev ut mig på måndagen skrev ut en liten förpackning med citodon i måndags för säkerhets skull.

Fortfarande inget recept förnyat i fredags så jag mailar på nytt och får idag till svar: Du fick en 50 pack utskrivet i måndags, är de redan slut? Ehhh 8 tabletter om dagen = 6,25 dagar och det har gått mer än 6 dagar sen jag blev utskriven.

Dessutom, så den här medicinen är inställd av smärtöverläkarens ordination och regelgången är att vårdcentralerna inte ska ifrågasätta utan skriva ut. Har nämligen ringt smärtmottagningen idag för hjälp, men de kan inget göra eftersom jag är avslutad patient hos dom då vi hittade en bra smärtlindrande effekt med dessa läkemedel så jag får helt enkelt skälla på vårdcentralen så får de ringa smärtmottagningen på sjukhuset.

Är verkligen det sista jag behöver just nu, har tillräckligt ändå och mår allt annat än bra och då behöva ta den här fajten också.

Enda positiva är att när hemsjukvården var här nyss så visade även dagens vägning att hon ökar och nu har hon äntligen passerat sin födslovikt -tog tre veckor. Vi får fortsätta sonda dock... Och fortfarande leva isolerade i vår lilla bubbla resten av februari, inga besök varken borta eller hemma.

Att det bara ska vara motgångar för dej @Girasol hoppas verkligen att det vänder snart och att du kan få tag på en läkare med sympati och lite hjärnceller, du har ju mediciner som funkar så varför ska det vara så svårt att få ut dom :mad: Jag förstår inte varför vården ska va så omständig emellanåt och att man ska skickas runt och det skylls på det ena och det andra istället för att ta tag i problemet och lösa det. Man ska va frisk för att orka bråka på dom, eller ha någon som kan bråka åt en.

Skönt att lillan växer, ni får mysa på extra mycket :love:

Ja ibland undrar man ta mej tusan. Antar dock att det är slumpen som gjorde att det sammanföll. Har nu pratat med vc och tackolov så var det bvc-sköterskan som ringde upp och henne gillar jag jättemycket, så efter att fått fram mitt ärende och faktiskt gråtit en skvätt över all maktlöshet och uppgivenhet så skulle hon ta tag i det. Höll med om att det inte var så bra att det blivit så här.. så får se om det blir lite ändring inom det närmaste. Hon höll med om att jag definitivt ska ha en fast läkarkontakt pga min bindvävssjukdom så hoppas det ordnar sig.

Nu sitter jag och ska skriva ihop en opponering som ska vara inlämnad kl 18 för examinationsseminarium på onsdag. Blir första gången jag lämnar hemmet sedan jag kom hem från sjukhuset.. 3 h i skolan och förhoppningsvis blir jag godkänd. Men man vet aldrig, de har varit extremt hårda i sina bedömningar den här kursen.. Så lite oro i magen finns.

Gör du något särskilt för att få igång utdrivningen eller funkar det liksom av sig själv?

Amningen har fungerat klockrent för oss, jag har små bröst men stora vårtor så dom är lätta att få tag i för bebis. Men jag vill gärna att pappan ska kunna ta en matning emellanåt så att jag kan åka iväg en stund eller få mig lite djupsömn...

När hon gråter eller ammar så rinner det ur båda brösten, förutsatt att jag inte tar fram pumpen (då slutar det utsatta bröstet omgående).

Handmjölkning... hmmm... kanske finns nån youtube-video om det?
Ibland så får man prova sig fram.
Tyvärr är det dock så att alla kan inte pumpa ur.

Min utdrivningsreflex kan bara sättas igång av en bebis. Har jättesvårt att mjölka ut.

Tror att norska motsvarigheten till svenska Amningshjälpen har en jättebra video på youtube i konsten att handmjölka.

Snart har jag sytt ännu en garderob med bebiskläder känns det som, idag blev det dock en till mej också en amningsvänlig modell i mjuk stretchigt tyg. Nått måste man ju sysselsätta sej med medans man väntar :D

När räknas avslaget som borta? Vågar man bada när det inte är nått på pappret eller bör man vänta längre? :D Jag är jättesugen på att bada! :D

När räknas avslaget som borta? Vågar man bada när det inte är nått på pappret eller bör man vänta längre? :D Jag är jättesugen på att bada! :D
Jag skulle vänta tills det börjat komma "vanliga" flytningar. För mej var avslaget borta några dagar och kom sen tillbaka i ett par dagar för att sedan försvinna. En vecka efter det kom det vanliga igång. Nu räknar jag avslaget som slut. Bebisen är 6 veckor.

Mvh Miks

Jag startade nyss en avslagstråd innan jag gick in här och läste senaste inläggen.

Min blödning är väldigt opålitlig, i dag har den varit hemsk. Var på toaletten för en stund sedan och överraskades av en äggstor blodklump som ville ut (har i alla fall pålitlig krystimpuls). Så vidrigt! 11 dagar sedan förlossningen nu...

Börjar dessutom få väldigt röda och irriterade ljumskar av att ha binda hela tiden :(

Jag tillhör dom som haft avslag länge, ca 8 veckor även om sista veckorna bara varit lite. Den här gången är det blod + sårvätska och bara lite färgade flytningar som bara kräver trosskydd nu efter tre veckor, men så har ja ju ingen livmoder kvar, utan det är ju såret längst upp i vagina som läker.

OT funderar på hur sexlivet kommer te sig hädanefter, jag som är van att lätt få orgasmer och ffa de djupa å nu finns inget kvar liksom :cool:.. en klitorisorgasm är ju inte i närheten så skön... känns rätt halvdant just nu. :down: :cry:

Jag tillhör dom som haft avslag länge, ca 8 veckor även om sista veckorna bara varit lite. Den här gången är det blod + sårvätska och bara lite färgade flytningar som bara kräver trosskydd nu efter tre veckor, men så har ja ju ingen livmoder kvar, utan det är ju såret längst upp i vagina som läker.

OT funderar på hur sexlivet kommer te sig hädanefter, jag som är van att lätt få orgasmer och ffa de djupa å nu finns inget kvar liksom :cool:.. en klitorisorgasm är ju inte i närheten så skön... känns rätt halvdant just nu. :down: :cry:

Det är väl inte livmodern som får orgasm, utan själva "epicenter" är väl inne i slidan?
Eller..? :o

Själv längtar jag efter ett sexliv. Graviditeten dödade sexlusten helt och hållet, för oss båda, jag orkar inte ens tänka på hur längesedan det var vi låg med varandra nu. O_o Det har varit hemskt och jag har verkligen sörjt sexlivet, tack och lov har vi kunnat prata om det och till viss del kompenserat det med kill på ryggen :p

När avslaget har avslagits färdigt blir det fir, vill jag lova.

Det är väl inte livmodern som får orgasm, utan själva "epicenter" är väl inne i slidan?

Själv längtar jag efter ett sexliv. Graviditeten dödade sexlusten helt och hållet, för oss båda, jag orkar inte ens tänka på hur längesedan det var vi låg med varandra nu. O_o Det har varit hemskt och jag har verkligen sörjt sexlivet, tack och lov har vi kunnat prata om det och till viss del kompenserat det med kill på ryggen :p

Man känner sig inte värst sexig med en gigantisk mage precis och när man väl försöker få till det så är det riktigt bökigt och man känner sig som ett kylskåp. :p

Tja alltså det där kan vara lite olika från kvinna till kvinna har jag märkt -efter djupa diskussioner på jobbet :angel::o:D - snacka om att vi kollegor är som en stor familj och ibland vet mer än vi vill veta om varandra. Men jo det jag kan nog ärligt säga att ställningar där sambon kommer djupare in och även går emot den numera avsaknade livmodertappen har gett mig helt andra orgasmer (djupare, längre och fylligare) än en orgasm som kommer av typ klitoris och ev g-punktstimulans. Har två kollegor till som upplever samma. Nu har jag ju inte de delarna kvar utan de fick skära bort en hel del, så sanningen och säga vet jag inte ens om jag numera har samma längd på slidan ens en gång då de fick ta bort oh helt enkelt bara förslöt/sydde igen änden.

Vi ha ju haft sexförbud sedan 12 september -ganska drygt men redan från v 6 blödde jag ju var och varannan dag, så sexet kom av sig enormt men belades med totalförbud från v.15 av läkarna. Och nu vet jag inte hur jag känner, lusten är som bortblåst av dubbla anledningar skulle jag tro, dels nära inpå förlossningen, dåligt med ork osv men också känslan att blivit stympad och berövad på något viktigt som var mitt även mentalt sett. Usch börjar gråta bara jag tänker på det :banghead:. Normalt sett har både jag och sambon ett stort behov och lust till sex och innan allt strul så var ju det ett dagligen återkommande moment hos oss, gärna både morgon och kväll.

Nu vet jag inte alls hur de kommer bli, kännas osv. Nåja, var sak har sin tid, men känns surt om det är något som är förlorat för alltid när man har halva livet kvar :crazy:

Nåja, var sak har sin tid, men känns surt om det är något som är förlorat för alltid när man har halva livet kvar :crazy:

Men med tanke på att det kunde ha gått helt åt pipsvängen så är kanske halva livet med andra orgasmer än tidigare en vinstlott ändå.

(Jag läser och märker hur många olika känslor du går igenom på bara ett inlägg, och jag hoppas verkligen att du får tid och utrymme och stöd för att bearbeta det som hände, allvaret i det hela och hur det känns efteråt väldigt ordentligt.)

Men med tanke på att det kunde ha gått helt åt pipsvängen så är kanske halva livet med andra orgasmer än tidigare en vinstlott ändå.

(Jag läser och märker hur många olika känslor du går igenom på bara ett inlägg, och jag hoppas verkligen att du får tid och utrymme och stöd för att bearbeta det som hände, allvaret i det hela och hur det känns efteråt väldigt ordentligt.)
Ja kan bara säga att det svänger från solsken till ösregn och istid på noll och inget. Ganska jobbigt men med lite nyktert soc.kärringtänk i värsta kuratoranda så vet jag att jag måste igenom krisens alla faser, älta osv. DET om något var vi rörande överens om, jag -läkarna- kuratorn- barnmorskorna- neonatalpersonalen (som det ältas lite med varannan dag)- de kopplade t o m in aurorabarnmorskan trots att jag ju inte är förlossningsrädd eller i den ändan av proceduren -utan just för att det är det bästa i kris de kan erbjuda för att bearbeta och jag är oerhört tacksam att hon höll utskrivningssamtalet med mig. Hon ringer om några veckor om jag inte hört av mig innan dess.

Men det är jobbigt, lika jobbigt som att förlorat en nära anhörig kan jag milt säga. Samma känslor seglar runt, samma maktlöshet och sorg ja och en gnutta tacksamhet, men jag har inte riktigt fysiskt orken ens att ta in det än, kroppen är för kass fortfarande och kräver alla energi. Livet rullar på och jag får bygga strategier för att ta mig igenom dagarna. Imorgon ska jag på förhoppningsvis sista examinationen -en strategi att trots läget skriva min tenta, hoppas på godkänt och sedan kunna lägga den biten bakom mig, ha utbildningen helt klar och på så vis lyfta bort stress och press.
Nästa vecka blir det rättegång mot min brukare som mordhotade mig i början av graviditeten och just pga att jag var gravid. Inget jag tyckte var så jobbigt då, men som nu antagit ganska stora proportioner, för det blev en ganska stor droppe i den lilla bägaren när läget blev som det blev. Det lasset får jag dra själv, för arbetsgivaren vägrar att backa upp mig för de vill inte figurera med något sånt här ( privat aktör, rädda för offentlighetens media), har inte ens blivit tilldelad en advokat, för när jag fick frågan i augusti så kändes det inte som nåt att gasta över, mer som jobbiga dagar på jobbet. Nu är läget ett annat och jovars, har man nån som tänker hälla bensin över en, sambon, bilen osv och tända på, som siktar på en pristolatrapp, som jagar en från parkering till dörren på jobbet, som skriver mordhot på lappar, som berättar för annan personal vad han ska göra.. skjuta, döda, sparka i magen så bäbisen dör osv. Och sen lugnt bekräfta att han sagt allt det, i polisförhöret och på lite frågor om vad han har för intressen så framkommer det att jodå jägarexamen ska jag skaffa... ehhhh -tackolov insåg även åklagaren att det är en tickande bomb vi har att göra med.. Det här blossar också upp, säkerligen som en följd av att det just var så nära att livet gick åt helvete och det gör att även det här kryper lite väl långt under skinnet. Så strategin även här är att gör det, ge vittnesmålet och släpp det.

Släpp så mycket som möjligt av dessa sakerna så jag kan få utrymmet att bearbeta det som hände när dottern väl föddes...

Strategier är bra, de ger fokus och håller mig på banan liksom. Lite kokkopello som jag är. Och tur är väl kanske det.

@Girasol jag blir fan helt mållös.. Vilken jäkla pärs du hår igenom :nailbiting:
Hoppas att rättegången går smidigt (hur säger man lixom...)
Och att tentan blir godkänd så att du kan koncentrera dig på och vårda dig själv sen!
Skulle kunna skriva en bibel om alla tankar som ploppar upp när jag läser dina inlägg men nöjer mig med att skicka en enorm stor och varm kram!

@Girasol jag blir fan helt mållös.. Vilken jäkla pärs du hår igenom :nailbiting:
Hoppas att rättegången går smidigt (hur säger man lixom...)
Och att tentan blir godkänd så att du kan koncentrera dig på och vårda dig själv sen!
Skulle kunna skriva en bibel om alla tankar som ploppar upp när jag läser dina inlägg men nöjer mig med att skicka en enorm stor och varm kram!

Tja livet är inte så kul just nu.. Men jag kan fortfarande skratta mellan varven, så det bådar ju gott.

Var på sista gången hos BM igår, var en vikarie som jag inte gillade alls, det var bara kolla blodtryck, mäta mage, kolla urin och lyssna på hjärtslagen, inget prat om hur jag mår och hur jag känner, kändes som det var in och ut bara.
Blodtycket låg på det lägsta hittills och magen följer kurvan så allt va bra.
Nu är det sjukhuset som gäller framöver, hinnsvepning på tisdag om det går och inte dragit igång till dess plus igångsättningssamtal. Hoppas verkligen det drar igång av sej själv, varken svepning eller igångsättning känns lockande.

Kan idag dra en suck av lättnad.. Examinatorns kommentar: Ditt arbete är mycket bra och välskrivet -och direkt imponerande om jag ska ta hänsyn till vad du varit med om den senaste tiden -tyvärr kan jag ju inte ta med det i min bedömning. Men det är riktigt bra och din opponering var också mycket bra. Betyg får du näta vecka, men du vet åt vart de lutar!

Ehhh nope, är nöjd med ett G- bara jag får G så är jag nöjd svarar hon cynikern som sedan blev hämtad av sambon och just firat med en bakelse. Ett elände mindre på 2 do listan.

Passade på att sticka iväg till stallet när tösen tog sin lunchvila. Hon brukar sova stenhårt i två timmar vid den tiden. Tror ni hon gjorde det den här gången? Hon hade tydligen vaknat efter 20 minuter >.<... Tur att sambon är en bra pappa (och att vi hade förberett med en flaska ersättning i nödfall), men det skar i hjärtat att höra att hon varit så ledsen när jag kom tillbaka.

Jag känner mig åtminstone som en bättre mamma och människa efter att ha fått en timmes "egentid" ute i friska luften för första gången på två veckor :). Strålande glatt humör trots sömnbristen :P.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka