Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
December
8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet
13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes 16/11 - TyraLee, 2930gr, 47 cm, kl 19:20.
13/12 - Lazio, första barnet /Föddes 4/12 kl.01:43 - pojke, 3675 g, 49 cm.
18/12 - Donnatello, 29 år, andra barnet (2011) / Melina föddes 21/12 kl 07.15, 3650g och 50 cm.
31/12 - Miks, 33år, andra barnet(2009) / Föddes 29/12 kl 8:38, flicka, 3930g, 50cm

Januari
2/1 - SaraXX, andra barnet (2011)
2/1 - Proxygirl, andra barnet (2011)
5/1 - lillajag, två första barnen, tvillingar / Föddes 3/12 - Oliver och Casper 2000 gr/st och 44 cm långa
9/1 - Sorbe, 26 år, första barnet, pojke / Föddes 25/1 kl 03:21. 52 cm och 3560 gram.
26/1- Pinnsky, 26 år, första barnet pojke. 14/1 föddes lilla Abbe, 3370g och 50 cm lång.
25/1 - nagelbitarn,28 år, första barnet- 4/2 pojke 4320g 53,5 cm.
29/1 - Appleflower, andra barnet - 26/1 pojke 3294g 50 cm

Februari
6/2 - westernsuzie, 30 år, andrabarnet (2013)
8/2 - skiesabove, 27 år, första barnet - flicka föddes 27/1 12:50. 48,5cm 3580gr.
16/2 - Pudsey, 30 år, första barnet en tjej
19/2 - Blåbär, 28, första barnet - John föddes 30/1 klockan 08.04, 51 cm, 3200 gram.
21/2 - Thalia, 33 år, andra barnet

Mars
11/3 - Girasol, 39 år, femte barnet flicka. Elvira föddes 19/1 kl: 15.24, 2226 gram och 47 cm.

Åh grattis @nagelbitarn ! Han har verkligen legat och gottat på sej sista dagarna! Härligt med en liten tjockisbebis! Hoppas ni mår bra hela familjen!

Mvh Miks

Nu har vi badat!
Det var inga konstigheter, enligt människovalpen. Efter badet blev det däremot rejäl bajsfest, och dessa orutinerade föräldrar insåg att nästa gång ska vi nog mellanlanda på skötbädden mellan balja och handduk :D

Vi håller också på att testa hur det är att vara förkyld, han är snuvig och andas rossligt - men är pigg (när han inte sover) och hungrig och har ingen feber. Snorsug och överkroppen i högläge blev ordinationen. Jag har lagt en vanlig ringpärm under huvuddelen på hans babynest, då kommer han upp lagom mycket :) Plus att jag köpte en sprillans ny babysitter från babybjörn i fredags, en fantastisk investering!

Nu har vi badat!
Det var inga konstigheter, enligt människovalpen. Efter badet blev det däremot rejäl bajsfest, och dessa orutinerade föräldrar insåg att nästa gång ska vi nog mellanlanda på skötbädden mellan balja och handduk :D

Vi håller också på att testa hur det är att vara förkyld, han är snuvig och andas rossligt - men är pigg (när han inte sover) och hungrig och har ingen feber. Snorsug och överkroppen i högläge blev ordinationen. Jag har lagt en vanlig ringpärm under huvuddelen på hans babynest, då kommer han upp lagom mycket :) Plus att jag köpte en sprillans ny babysitter från babybjörn i fredags, en fantastisk investering!
Ett tips för att bebisen inte ska ligga som en liten korv längst ner i sängen när man höjer huvudändan på sängen är att lägga en kudde under lakanet så den hamnar under rumpan. Det blir lite samma läge som en väldigt låg babysitter. Vi pallade upp huvudändan på matskålar. Alla sätt är bra utom de dåliga :up:

Hoppas han kryar på sig!

Mvh Miks

Åh grattis @nagelbitarn ! Han har verkligen legat och gottat på sej sista dagarna! Härligt med en liten tjockisbebis! Hoppas ni mår bra hela familjen!

Mvh Miks

Hehe tack! Det roliga ( eller skrämmande?) är att han inte alls är knubbig utan bara STOR, jättestora fötter, långa ben.. Bred hela han.

Kanske har jag fått ett norskt litet bergatroll? :confused:

Han ligger inte "grodigt" som nyfödda brukar och är allmänt stark, lyfter gärna huvudet och tittar runt i flera minuter ( såklart håller vi en skyddande hand så han inte skadar sig). Men det är nog en bortbyting :angel:

Men mer seriöst så har jag aldrig varit mer kär, lycklig eller tillfreds som nu:love:

Hehe tack! Det roliga ( eller skrämmande?) är att han inte alls är knubbig utan bara STOR, jättestora fötter, långa ben.. Bred hela han.

Kanske har jag fått ett norskt litet bergatroll? :confused:

Han ligger inte "grodigt" som nyfödda brukar och är allmänt stark, lyfter gärna huvudet och tittar runt i flera minuter ( såklart håller vi en skyddande hand så han inte skadar sig). Men det är nog en bortbyting :angel:

Men mer seriöst så har jag aldrig varit mer kär, lycklig eller tillfreds som nu:love:
Härligt! Både med en stark och frisk liten kille och att du är kär!

Mvh Miks

Vi tar för tillfället ut 18 dagar per månad. Vi är inte riktigt på det klara ännu med hur många dagar vi behöver ta ut. Sambon har precis börjat ta jour på jobbet som ger ganska bra tillskott i kassan men vi vet inte exakt hur mkt ännu. Vi har heller inte planerat exakt hur länge vi ska vara hemma, det känns ganska lagom att hon börjar förskola vid ca 18 mån problemet är att det i så fall skulle bli inskolning strax innan semestern nästa år. Min sambo vill vara hemma 6 mån, är han hemm längre missar han så mycket på jobbet. Jag hade kanske inte tänkt att vara hemma längre än 1 år så vi får nog klura lite på detta.

Jag sparar dessutom gärna en del dagar för att kunna vara ledig lite längre på sommrar framöver osv.

Grattis till killen! Smyger in i fel tråd eftersom jag läser det mesta i smyg :angel:

Har ni samma otur (?) som min pojke född dec-13 så kommer ni ständigt få ha större kläder :D Har han också en rund mage som ska få plats? :p Min pojk vägde 5.270 gram, 57 cm lång vid födseln och nu 14 månader gammal har han klädstorlek som en 2-3 åring. Så mitt tips är att kolla ny bilbarnstol tidigt, pojken här hemma växte ur sin 5 månader gammal :o

Men... det här med att pumpa ur. Hur är det tänkt att det ska funka egentligen?

Om bebis ammar och jag har en kupa på andra tutten, så hinner den bli full när hon är färdig.

Men om jag försöker med pumpen så slutar utdrivningen efter typ 5 droppar. Och då spelar det ju ingen roll hur hårt jag pumpar. Har provat medans hon ammar och utan, titta på henne eller inte, ha det supergosigt och lugnt och skönt...

Men mina tuttar vill inte veta av pumpen alls! Har en manuell Medela om det nu spelar någon roll, den verkar bra och är lätthanterad men ja, utdrivningen fungerar inte alls med den.

Hur ska jag göra =/?

Om bebis ammar och jag har en kupa på andra tutten, så hinner den bli full när hon är färdig.

Men om jag försöker med pumpen så slutar utdrivningen efter typ 5 droppar. Och då spelar det ju ingen roll hur hårt jag pumpar. Har provat medans hon ammar och utan, titta på henne eller inte, ha det supergosigt och lugnt och skönt...

Men mina tuttar vill inte veta av pumpen alls! Har en manuell Medela om det nu spelar någon roll, den verkar bra och är lätthanterad men ja, utdrivningen fungerar inte alls med den.

Hur ska jag göra =/?

Jag har en elektrisk pump, och om brösten är lite tröga så kan jag hjälpa till och "mjölka dem". Då verkligen sprutar det ur dem, med hjälp av suget från pumpen.

Jag pumpar inte när jag ammar.

Gör du något särskilt för att få igång utdrivningen eller funkar det liksom av sig själv?

Amningen har fungerat klockrent för oss, jag har små bröst men stora vårtor så dom är lätta att få tag i för bebis. Men jag vill gärna att pappan ska kunna ta en matning emellanåt så att jag kan åka iväg en stund eller få mig lite djupsömn...

När hon gråter eller ammar så rinner det ur båda brösten, förutsatt att jag inte tar fram pumpen (då slutar det utsatta bröstet omgående).

Handmjölkning... hmmm... kanske finns nån youtube-video om det?

Gör du något särskilt för att få igång utdrivningen eller funkar det liksom av sig själv?

Amningen har fungerat klockrent för oss, jag har små bröst men stora vårtor så dom är lätta att få tag i för bebis. Men jag vill gärna att pappan ska kunna ta en matning emellanåt så att jag kan åka iväg en stund eller få mig lite djupsömn...

När hon gråter eller ammar så rinner det ur båda brösten, förutsatt att jag inte tar fram pumpen (då slutar det utsatta bröstet omgående).

Det finns en nässpray som man kan få utskrivet för att få igång utdrivningsreflexen. Tror det är oxytocin i den. Du borde kunna få den utskriven via BVC.

Mvh Miks

Det räcker oftast med att bara sätta dit pumpen, den har olika program med olika styrka.

Annars fungerar bröstvårtan som startknapp för mig, det räcker att reta den lite.

Passa på att handmjölka när det ändå rinner. Men jag tycker att du (eller snarare brösten :D) ska ha pumpen framme så att du (eller snarare brösten :D) ser den från där du ammar. Lite terapi liksom.

Du borde kunna låna en elektrisk från BVC, skulle jag tro.

Idag går vi in i v40 då, visst får man va lite less nu? Vi längtar så efter lillan nu!
Har mensvärk mest hela tiden, en del sammandragningar men inget o hänga i julgranen än, ryggen värker och framfogen vill jag inte ens tänka på :arghh:

Op. få igång förlossning börjar nu, funderar på att twerka medans jag stryker skjortor :D

Men först ska jag passa på att mysa med bulan och njuta av sista dagarna med sovmorgon och kunna dra sej i sängen länge o ostört :D:D:D

Hur ska jag göra =/?

smiter in i fel tråd. Angående pumpning, med första barnet hade jag en manuell medela men fick aldrig till det. Med andra barnet köpte jag en elektrisk avent och den passade mina bröst mycket bättre för nu kan jag prova utan bekymmer. Sist fick jag ut Max 40 oftast 20 trots nässpray. Denna gången 150-200 utan spray. Bara ett tips, för min del var elektrisk pump lösningen. Brukar finnas att hyra hos förlossningen. :-)

smiter in i fel tråd. Angående pumpning, med första barnet hade jag en manuell medela men fick aldrig till det. Med andra barnet köpte jag en elektrisk avent och den passade mina bröst mycket bättre för nu kan jag prova utan bekymmer. Sist fick jag ut Max 40 oftast 20 trots nässpray. Denna gången 150-200 utan spray. Bara ett tips, för min del var elektrisk pump lösningen. Brukar finnas att hyra hos förlossningen. :-)
Jag har också en elektrisk Avent. Får också 150-200 ml.

Kolla blocket @skiesabove ! Även om den är begagnad så går det att sterilisera allt så att det blir ok.

Mvh Miks

Grattis till killen! Smyger in i fel tråd eftersom jag läser det mesta i smyg :angel:

Har ni samma otur (?) som min pojke född dec-13 så kommer ni ständigt få ha större kläder :D Har han också en rund mage som ska få plats? :p Min pojk vägde 5.270 gram, 57 cm lång vid födseln och nu 14 månader gammal har han klädstorlek som en 2-3 åring. Så mitt tips är att kolla ny bilbarnstol tidigt, pojken här hemma växte ur sin 5 månader gammal :o

Oj det var en baddare! Vad hade han för huvudmått? ( hur kom han ut??) ;)

Nä han är lite långsmal, så de flesta newborn-kläder går att använda, så vi får se hur garderoben klarar sig :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka