Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, har precis utkämpat en strid om amning - med maken. :banghead:
Det vore självklart väldigt bra om människovalpen kunde återupptäcka det fina med amning, och ibland händer det faktiskt att han suger och ammar en liten stund, men oftast vill han bara hångla med bröstvårtorna. Han får ligga i amningsposition flera gånger om dagen och hittar rätt, men är inte särskilt intresserad av att äta där. Att amma en stund är enklare på kvällen än någon annan tid på dygnet, har jag märkt.

Han äter ur flaska utan några som helst bekymmer, och jag har inga problem med varken flaskor eller pump. MEN det vore så klart nice att ha ett till alternativ i form av bröst och bröstvårta.

(Amningsnappen vi köpte var nog för stor, så jag ska prova med några andra varianter innan jag skrotar den taktiken.)

Just nu känner jag mig orolig för mitt underliv. Det gör lite ondare nu än tidigare i veckan, och jag upplever att jag "tappar kontakten" med musklerna i bäckenbotten allt mer. Är SJUKT orolig för framfall :nailbiting: O_o :crazy: och ska nog ringa 1177 nu på förmiddagen. Ska duscha först och försöka inspektera lite...

Åh, har precis utkämpat en strid om amning - med maken. :banghead:
Det vore självklart väldigt bra om människovalpen kunde återupptäcka det fina med amning, och ibland händer det faktiskt att han suger och ammar en liten stund, men oftast vill han bara hångla med bröstvårtorna. Han får ligga i amningsposition flera gånger om dagen och hittar rätt, men är inte särskilt intresserad av att äta där. Att amma en stund är enklare på kvällen än någon annan tid på dygnet, har jag märkt...

Jag kommer ihåg att min dotter också va sjukt krånglig och oeffektiv när det gällde amning den första tiden, hon kunde ligga där och greja och pyssla hur länge som helst och det tog evigheter för henne att få i sig något. Så det kan ju vara att han är likadan och vill ha, men inte riktigt fattar hur man gör för att få i sig käket på mest effektiva sätt än :) flaskan är nog lättare att äta ifrån, då behöver de inte få igång utdrivningsreflexen osv innan maten kommer. Efter någon månad blev dottern i alla fall mycket effektivare av sig och klunkade sig mätt på några minuter bara :D

Hoppas det ordnar sig och det är ju toppen att pump och flaska funkar för både er och lillpojken så ni vet att han får i sig käk när amningen krånglar :)

@Blueberry jag rekommenderar dig att INTE titta! Det ser ofta fruktansvärt mycket värre ut än vad det är...
Vet inte om du redan tittat men det ser ju typ ut som en köttfärgad big mac :eek:
Att musklerna töjs och faller in i slidan är helt normalt men det ser lite läskigt ut. För mig tog det nog tre veckor innan jag ens kände att det drog ihop sig när jag knep!
Men du ska absolut ringa om du känner dig orolig!

@Blueberry jag rekommenderar dig att INTE titta! Det ser ofta fruktansvärt mycket värre ut än vad det är...
Vet inte om du redan tittat men det ser ju typ ut som en köttfärgad big mac :eek:
Att musklerna töjs och faller in i slidan är helt normalt men det ser lite läskigt ut. För mig tog det nog tre veckor innan jag ens kände att det drog ihop sig när jag knep!
Men du ska absolut ringa om du känner dig orolig!

Haha, tack för varningen :D
Jag tittade redan i söndags när jag undersöktes innan vi lämnade avdelning 14, det var inte så farligt då - men det kanske ser värre ut efter fler dagar?

Idag är det beräknat datum för lillbebin och inga känningar alls :p men fördelen med att gå över tiden är ju att man får äta fri tillgång på godis, chips och choklad tills bebin ploppar ut :D

Är för övrigt såå himla less på alla sjukdomar. Nu är dottern sämre igen och har hostat hela jäkla natten. Hon lyckades sova några kortare stunder i min famn, men min kropp protesterar liksom lite mot att sitta i sängen och vagga en tvååring halva natten nu och så fort jag lade ner henne hostade hon så hon knappt fick luft :( så idag blir det doktorn IGEN. Även för mig, för jag har fått nån envis jäkla ögoninflammation som vägrar ge med sig :(:cry: har haft den i två veckor snart så jag behöver nog nån form av ögondroppar. Eller en avlivning :devil:

Haha, tack för varningen :D
Jag tittade redan i söndags när jag undersöktes innan vi lämnade avdelning 14, det var inte så farligt då - men det kanske ser värre ut efter fler dagar?

Det svullnar tyvärr upp när det läker... jag instämmer i varningen, kolla inte! Jag kollade förra gången och tänkte att det här kommer aldrig nånsin mer se normalt ut :eek: Men otroligt nog läker det ihop och svullnaden går ner och efter några veckor ser det ut ungefär som innan. Det kändes inte bra heller, men det blev bättre efterhand. Men ring absolut om du är orolig, det är ju det de är till för :)

@Cocos och @westernsuzie

Nu har jag kollat!
It's all back to being pretty and awesome :D :banana:

Jag har försökt att lokalisera det onda, och det är ju "rakt in i livmodern" framifrån, och mer "mellangårdstrakten än framåt" underifrån, så det är antagligen stygnen som orsakar ena smärtan i alla fall? Jag hittar ingenting som tyder på framfall, inget som buktar ut eller känns eller ser ut att vara på fel ställe eller så.

Frågan är vad jag ska göra nu. Misstänker att det onda i livmodern kan komma av att jag inte direkt har vilat ihjäl mig de senaste dagarna... Har både varit på en liten shoppingrunda (snabb!) och på snöpulsiga hundpromenader de senaste dagarna. Är det sängläge och högläge som gäller, kanske?

Är för övrigt såå himla less på alla sjukdomar. Nu är dottern sämre igen och har hostat hela jäkla natten. Hon lyckades sova några kortare stunder i min famn, men min kropp protesterar liksom lite mot att sitta i sängen och vagga en tvååring halva natten nu och så fort jag lade ner henne hostade hon så hon knappt fick luft :( så idag blir det doktorn IGEN. Även för mig, för jag har fått nån envis jäkla ögoninflammation som vägrar ge med sig :(:cry: har haft den i två veckor snart så jag behöver nog nån form av ögondroppar. Eller en avlivning :devil:

Fortsätter att gnälla sönder den här tråden nu när jag ändå har börjat med det :p Var hos doktorn med dottern och det visade sig att hon har öroninflammation i båda öronen och dessutom väldigt irriterad/slemmig i halsen, så det blev penicillin och mer hostmedicin för henne. Shit vilken tuff unge jag har, för hon har inte gnällt mycket alls. Tvärtom funderade jag på om jag verkligen skulle gå till doktorn med henne idag eller avvakta lite för att hon verkade så pigg. Så det var tur att jag gjorde det!
Jag fick nån skum salva till ögonen, så återstår att se om det blir bättre så jag slipper se ut som Frankensteins moster :yuck:

@Cocos och @westernsuzie

Nu har jag kollat!
It's all back to being pretty and awesome :D :banana:

Jag har försökt att lokalisera det onda, och det är ju "rakt in i livmodern" framifrån, och mer "mellangårdstrakten än framåt" underifrån, så det är antagligen stygnen som orsakar ena smärtan i alla fall? Jag hittar ingenting som tyder på framfall, inget som buktar ut eller känns eller ser ut att vara på fel ställe eller så.

Frågan är vad jag ska göra nu. Misstänker att det onda i livmodern kan komma av att jag inte direkt har vilat ihjäl mig de senaste dagarna... Har både varit på en liten shoppingrunda (snabb!) och på snöpulsiga hundpromenader de senaste dagarna. Är det sängläge och högläge som gäller, kanske?

Jag hade ont i livmodern förra gången och det berodde på att den inte drog ihop sig som den skulle. Fick då nån slags värstingtabletter som fixade detta. Kan vara bra att kolla upp med andra ord!

Waaah! Jag är inte vän med försäkringskassans hemsida! Jag vill lyckas planera för hela vår tid hemma för att se hur dagarna räcker och hur mycket vi får kvar vid olika alternativ men lyckas inte! Dessutom blir jag gång på gång utloggad! Jag får fnatt!

På temat, hur fördelar ni dagarna över veckan och mellan er och hur länge planerar ni att vara hemma?

Mvh Miks

Waaah! Jag är inte vän med försäkringskassans hemsida! Jag vill lyckas planera för hela vår tid hemma för att se hur dagarna räcker och hur mycket vi får kvar vid olika alternativ men lyckas inte! Dessutom blir jag gång på gång utloggad! Jag får fnatt!

På temat, hur fördelar ni dagarna över veckan och mellan er och hur länge planerar ni att vara hemma?

Mvh Miks

Tillhör vår (1/3) men svarar ändå! :)

Må-fre, 9 månader var!

@Miks
Jag räknar att vara hemma året ut, använder 19 dagar i månaden. I höst kommer jag att jobba lite helger för att kunna dryga ut kassan lite.
Resten som blir kvar kommer vi att dela på och ha vid semester och jul. :)
Eftersom sambon har 16 arbetspass på 6 veckor så kommer han ta strödagar och kunna vara hemma några veckor då och då.

Det var ju bra. Då skiter ni i att ta ut lägsta nivådagarna då eller?

Mvh Miks

Svarade ju lite fel! Jag blir hemma 8 mån (1/3-31/10) o maken 8 mån (1/11-30/6). Sen har vi semester o lite sånt ströjobb under sommaren = ena eller båda är hemma stora delar av juli o augusti. Inskolning om h*n är mogen i slutet av augusti (1,5 år).

Vet inte hur man får göra med lägsta?! Får de sparas? Å tas ut vid "behov" för att man ändå har dem att tillgå? Annars lägger vi väl de som en xtra dag/vecka.

@Miks
Jag räknar att vara hemma året ut, använder 19 dagar i månaden. I höst kommer jag att jobba lite helger för att kunna dryga ut kassan lite.
Resten som blir kvar kommer vi att dela på och ha vid semester och jul. :)
Eftersom sambon har 16 arbetspass på 6 veckor så kommer han ta strödagar och kunna vara hemma några veckor då och då.
19 dagar X 13 månader = 247 dagar. Hur gör ni med resten av dagarna?

Mvh Miks

Svarade ju lite fel! Jag blir hemma 8 mån (1/3-31/10) o maken 8 mån (1/11-30/6). Sen har vi semester o lite sånt ströjobb under sommaren = ena eller båda är hemma stora delar av juli o augusti. Inskolning om h*n är mogen i slutet av augusti (1,5 år).

Vet inte hur man får göra med lägsta?! Får de sparas? Å tas ut vid "behov" för att man ändå har dem att tillgå? Annars lägger vi väl de som en xtra dag/vecka.
Låter som en vettig plan.

Jag har ingen aning om sparandet faktiskt. Vi har nästan 100 dagar kvar kvar med sonen och det känns onödigt att göra samma sak igen. Vi kommer inte kunna ta ut på samma planerade sätt med dotterns dagar.

Mvh Miks

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar