Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur mycket klär ni på era bebisar?

Vi sportar pyjamas och filt både dag och natt just nu, ibland strumpor och ibland mössa - men oftare utan än med. John sover i sitt babynest mellan oss i sängen.

Svärföräldrarna är "lite" hysteriska av sig, de har ringt maken flera gånger med förmaningar om att risken för plötslig spädbarnsdöd ökar om bebisen är varm och påpälsad, så nu har de lyckats skrämma upp honom ordentligt :banghead:

Och hur mycket kan de äta på en gång egentligen?
Eftersom jag numera är förpassad helt till bröstpumpen (han ratade båda brösten när de blev fyllda och förändrade, kan ligga och lattja med bröstvårtan som "mysig stund" men suger ingenting...) ser jag ju väldigt lätt hur mycket han äter, och han äter ju typ lika mycket som en liten ponny :eek:

(Okej, överdrev väl kanske lite om ponnyn.)

Vi sportar pyjamas och filt både dag och natt just nu, ibland strumpor och ibland mössa - men oftare utan än med. John sover i sitt babynest mellan oss i sängen.

Svärföräldrarna är "lite" hysteriska av sig, de har ringt maken flera gånger med förmaningar om att risken för plötslig spädbarnsdöd ökar om bebisen är varm och påpälsad, så nu har de lyckats skrämma upp honom ordentligt :banghead:

Eftersom jag numera är förpassad helt till bröstpumpen (han ratade båda brösten när de blev fyllda och förändrade, kan ligga och lattja med bröstvårtan som "mysig stund" men suger ingenting...) ser jag ju väldigt lätt hur mycket han äter, och han äter ju typ lika mycket som en liten ponny :eek:

Det knep jag fick lära mig när jag skulle klä på syskonbarnen är att känna på bröstet eller i nacken, om det är "kroppsvarmt" men torrt och behagligt så är temperaturen bra (är det fuktigt eller rent av svettigt så är det förstås för varmt). För varma barn brukar inte vara särskilt belåtna heller, rätt klassiskt att de gråter för att de är för varma och så blir de varmare av att de gråter och så gråter de ännu mer (väldigt smart uttänkt av naturen).

Och vad gäller maten så kommer överflödet ut, men jag har också matat bäbisar där jag tänkt "Var i hela fridens namn får hen plats med allt?!".

E har på sig body och ev snuttefilt i babynestet i sovrummet (som vi håller rätt varmt), och body + tights/byxa+strumpor och ev en mössa och filt i resten av huset. Gammalt hus så varierande temp.

Jag börjar bli ganska vindögd av bristen på djupsömn, 30-60 minuter amning varannan timme.... så idag ska jag också börja öva med pumpen :-).

Jag börjar bli ganska vindögd av bristen på djupsömn, 30-60 minuter amning varannan timme.... så idag ska jag också börja öva med pumpen :-).

Åh herregud! Förstår det..!
Det verkar som att människovalpen får i sig avsevärt mycket mer mat på kortare tid via nappflaskan än vad han fick när han faktiskt ammade, så du kan nog spara ihop till lite djupsömn snart :)

Vår lilla tjej har body, byxor och strumpor på dagtid. Sover på dagtid med en tunnare filt. Nattetid ligger hon med bara blöja i babynest mellan oss, hon har eget täcke. Hade pyjamas i början men det kändes som att det blev för varmt.

Helt otroligt att bebisar är så olika, vi försöker lite med flaska här hemma men det låter som att hon ska kvävas med ena flaskan och den andra blir hon rent förbannad av. Sist jag var i stallet fick sambon mata henne med sked för det gick inte hur han än försökte. Det ingår inte riktigt i min plan jag hade kanske tänkt att åka på ngn tävling i vår iaf Vi får nog träna vidare på flaska någon gång ibland.
Med sonen funkade det alldeles utmärkt med både flaska och att amma så detta är lite ovant.

Jag går o funderar på hur jag ska klä lillan på natten. Sovpåse rekomenderas här i olika tjocklek, men de som säljs verkar vara stora så liten riskerar att kana ner i påsen. Vårt hus är kallt, typiskt engelskt mao, men vinhar iaf inte is på insidan fönstret på morgonen som vissa har. Anyways, just nu lutar det år långärmad body, pyamas med fötter och filt, hur bäddar man med filt i ett babynest (som dom förövrigt inte rekomenderar här)? Hon kommer sova i egen säng i nestet, finnsinte plats i vår säng plus att sambon inte vill samsova då det återigen inte rekomenderas här.

Statusuppdatering: vaknade med mensvärk from hell och den är kvar än så hoppas det är början på något, ska träffa goda vänner o äta på puben 100m bort ikväll så skulle va typiskt om de drog igång idag har försökt få ihop en dejt i över ett år.

Helt otroligt att bebisar är så olika, vi försöker lite med flaska här hemma men det låter som att hon ska kvävas med ena flaskan och den andra blir hon rent förbannad av. Sist jag var i stallet fick sambon mata henne med sked för det gick inte hur han än försökte. Det ingår inte riktigt i min plan jag hade kanske tänkt att åka på ngn tävling i vår iaf Vi får nog träna vidare på flaska någon gång ibland.
Med sonen funkade det alldeles utmärkt med både flaska och att amma så detta är lite ovant.

På BB matades alla bebisar med kopp, det kanske passar er bättre? 10 små mjölkkoppar från Medela kostar 90 kronor på Apoteket :) de är smart utformade, men rymmer inte så jättemycket, 20 ml kanske.

Elvira åt för första gången 50 ml i flaska, utan att behöva sondas i morse. Må vara en engångshändelse för sonda har vi gjort vid lunch. Men det är ändå ett framsteg :love: och hon vägde in på 2155 gram nu när neonatalens hemsjukvård var förbi och vägde. Lillfisan har blivit förkyld dessutom och det är lite oroande tyckte sköterskan. Men i övrigt verkar allt gå på rätt håll. Har fått beställa lite prematurflaskor ( :eek: 2 st = 300 kr) eftersom hon inte klarar vanliga esska eller mam med minsta hålet utan kaskadkräks då hon äter från dom då det slinker ner för mycket luft samt rinner så fort att hon inte hinner svälja -trots att jag drar åt flaskan stenhårt.

Ett nedrans pill med sonden som ska lägeskollas varje måltid, annars är det inte så mycket, varma 24 grader på golv och inomluftstemp och rejält med kläder på då hon har svårt att hålla värmen själv. Ett lugnt flickebarn som är klarvaken flera timmar i sträck på kvällarna, men gör inte så mycket väsen av sig ännu. (peppar peppar ta i trä ;))..

I övrigt är mamman riktigt sliten.... Trots 5 ampuller järndropp efter alla blodtransfusioner så vill inte järnvärdet stiga utan ligger venöst på 95. Får nog ge kroppen lite tid att återhämta sig..

Elvira åt för första gången 50 ml i flaska, utan att behöva sondas i morse. Må vara en engångshändelse för sonda har vi gjort vid lunch. Men det är ändå ett framsteg :love: och hon vägde in på 2155 gram nu när neonatalens hemsjukvård var förbi och vägde. Lillfisan har blivit förkyld dessutom och det är lite oroande tyckte sköterskan. Men i övrigt verkar allt gå på rätt håll. Har fått beställa lite prematurflaskor ( :eek: 2 st = 300 kr) eftersom hon inte klarar vanliga esska eller mam med minsta hålet utan kaskadkräks då hon äter från dom då det slinker ner för mycket luft samt rinner så fort att hon inte hinner svälja -trots att jag drar åt flaskan stenhårt.

Ett nedrans pill med sonden som ska lägeskollas varje måltid, annars är det inte så mycket, varma 24 grader på golv och inomluftstemp och rejält med kläder på då hon har svårt att hålla värmen själv. Ett lugnt flickebarn som är klarvaken flera timmar i sträck på kvällarna, men gör inte så mycket väsen av sig ännu. (peppar peppar ta i trä ;))..

I övrigt är mamman riktigt sliten.... Trots 5 ampuller järndropp efter alla blodtransfusioner så vill inte järnvärdet stiga utan ligger venöst på 95. Får nog ge kroppen lite tid att återhämta sig..
Skönt att höra ifrån dej men det låter som att ni har det rätt så kämpigt! Skönt att lilltjejen mår hyfsat iaf. Hoppas hon inte drabbas för hårt av förkylningen. Hur har dina stora kids tagit hennes ankomst och ditt mående?

Mvh Miks

Angående kläder så har vi inte jättevarmt hemma. Lilla C har på sig body och byxor. Oftast långärmad body. Alltid strumpor.

På natten sover hon mellan oss i nestet. Hon har samma outfit på plus filt och duntäcke. Eftersom hon sover mellan oss och vi har ett dubbeltäcke så får hon det upp till armarna ungefär. Ingen risk att det kommer över ansiktet.

Ofta tycker jag hon är kall om händer och fötter men varm och gosig om kroppen.

Mvh Miks

Skönt att höra ifrån dej men det låter som att ni har det rätt så kämpigt! Skönt att lilltjejen mår hyfsat iaf. Hoppas hon inte drabbas för hårt av förkylningen. Hur har dina stora kids tagit hennes ankomst och ditt mående?

Mvh Miks

De var här igår för första gången. Meningen var att de skulle hälsat på redan förra veckan på neonatalen (de gör undantag ibland från besöksfriheten och vi bedömdes som i behov av syskonbesök med hänsyn till just syskonen) men 3 av dom fick vinterkräksjukan, så sedvanlig karens + nån dag extra så vart det dags igår. femtonåringen var väl lite typisk tonår, men höll sig kring henne hela tiden och det gick nog upp ett liljeholmens hur nära det var att han blev moderslös för två veckor sedan. De båda mellanpojkarna var glada och kramiga och nyfikna sådär som förväntat, dvs att de efter en stund for upp på sina rum och spelade dator medan dottern som är 9 var som ett plåster på oss och lillasyster. Så hon fick både vara med och bada, byta blöja samt hålla.. Kan nog säga att det bara är den äldste som kunnat greppa allvaret i situationen, men vi har inte heller valt att prata allt för mycket om det hela mer än att lillasyster är väldigt liten och inte tål så mycket baciller och att mamma varit jättesjuk men mår bättre nu.

Meddelade dock ena läraren läget igår och att mitt mående kan förväntas mentalt blir svängigt då jag ska ikapp och att hela händelsen i sig kan påverka även barnens sinnesstämningar, så de bör veta om det i skolan om de skulle agera lite oväntat under våren. För de drabbas ju dels av mitt mående men även av praktiska här och nu saker som besöks/lekförbud hemma hos oss, handsprit konstant osv osv.

Tar en dag i taget... tentaskrivandet som jag tänkte gjort idag strök på foten för valde satsa energin på att svira ihop en kalops som strax ska förtäras... däremellan har jag matat samt äntligen lyckats få en och en halv timmes klubbad sömn bredvid dottern.. (sådär så man dreglar på kudden då man sover -najs :o )

Nu är han här! 48 h värkarbete och 4 timmars krystarbete, har inte sovit alls på 3 dygn men vi fick en bautaprins på 4300 g och 53 cm som mådde toppen trots den utdragna förlossningen <3
Jisses! Bra jobbat! Grattis!

Skönt med en liten tjockis! Då har han lite extra att gosa in sig i!

Hoppas han sover en stund så att du har chans återhämta dej!

Mvh Miks

Nu är han här! 48 h värkarbete och 4 timmars krystarbete, har inte sovit alls på 3 dygn men vi fick en bautaprins på 4300 g och 53 cm som mådde toppen trots den utdragna förlossningen <3

52 timmar?!
Grattis är inte tillräckligt. Vilken prestation!

/Hon som hade fyra krystvärkar och trodde att hon skulle dö efter tredje...

Tar en dag i taget... tentaskrivandet som jag tänkte gjort idag strök på foten för valde satsa energin på att svira ihop en kalops som strax ska förtäras... däremellan har jag matat samt äntligen lyckats få en och en halv timmes klubbad sömn bredvid dottern.. (sådär så man dreglar på kudden då man sover -najs :o )
Tentan finns kvar! Och blöt kudde är priset man betalar för riktigt god sömn :D
Grattade först till er lilla dotter i "vill ha barn"-tråden, men tack vare internet (eller datorn, eller kanske rent av min skicklighet... eller brist på) så verkar inlägget ha gått upp i rök :grin:
Så nytt försök:
Grattis! Måste vara skönt att vara hemma, hoppas att ni båda fortsätter stärka er/krya på er och att även resten av familjen mår bra.
Måste inflika också: Jag är så imponerad av hur sansat och med vilken styrka du hanterar allt ni varit med om. Och dessutom tar du dig tid att skriva till oss här när vi behöver pepp och tips. Tack och Kramar!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka