Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ååååååh, varför finns det ingen manual för nyblivna föräldrar med tips och info som de kan skicka med en hem?

Typ:
Bada bebis - hur och när?
Napp? - tänk på det här!

I går undrade jag om kläder och matmängd. Nu måste jag ju lägga tid på att forska om:

1. Hur jag badar min bebis, när det är läge att göra det, vad jag ska tänka på och vad jag behöver? Helt clueless där.
2. Det här med napp - hur vet jag om det är bra och att den "används rätt" och när det är läge att introducera?
3. Babysitter. Låter ju underbart och praktiskt. Från vilken ålder? Redan nu? Vilken modell? Går det att göra fel?

Jag kan ju ingenting om sånt här.

Ååååååh, varför finns det ingen manual för nyblivna föräldrar med tips och info som de kan skicka med en hem?

Typ:
Napp? - tänk på det här!

I går undrade jag om kläder och matmängd. Nu måste jag ju lägga tid på att forska om:

1. Hur jag badar min bebis, när det är läge att göra det, vad jag ska tänka på och vad jag behöver? Helt clueless där.
2. Det här med napp - hur vet jag om det är bra och att den "används rätt" och när det är läge att introducera?
3. Babysitter. Låter ju underbart och praktiskt. Från vilken ålder? Redan nu? Vilken modell? Går det att göra fel?

Funderade på samma saker när vi också var nyblivna föräldrar! En manual hade vart nåt! Men nåt rätt gjorde vi nog eftersom den lilla bäbisen nu är en välmående 2,5 åring :D

Typ:
Napp? - tänk på det här!

Badade kanske en gång i veckan ca. Eller om allt bara kändes kräksigt :p oftast kommer man långt med att tvätta av med tvättlappar. Efter inte så lång tid fick hon duscha med mig för det blev enklast :p

Napp har vi inte använt och därmed har jag ingen koll och inte heller någon aning om när och varför man använder den. Tös accepterade inte napp ändå.

Babysitter fick vi efter någon månad. Finns det fullt liggläge kan den användas direkt i princip och det var bara då jag fick äta utan barn i famnen, med ena foten gungandes den lilla babysittern.

Känn dig för och gissa lite. Använd barntvål till bebisen och en stor handduk då man ju blir frusen efter bad.

Någon mer som stött på mammor av de olika slag, de som vet bäst och de som dömmer?
Jag har insett att "mamma folket" är de mest kritiska och fördomsfulla som finns.
Många saker jag får höra är, bland annat:
"Ger du redan ersättning?"
"Vågar du redan lämna henne hos barnvakt?"
"Rider du redan?"
"Tänk om du bränner henne?" (När jag värmer ersättning)
"Kan hon verkligen redan sitta i bärselen?"

Alltså, är det meningen att man ska behöva försvara sig?
Och de här frågorna/påståendena kommer bara från andra mammor.
Ska inte jag få unna mig att träna när sambon jobbar, är det så fel att låta barnets mormor sitta barnvakt två timmar? Och jag älskar att komma upp på hästryggen och få släppa blöjbyten och matning, varför skulle inte det vara okej?

Vet ni vad det värsta är?
"Men vart är TyraLee?" Frågar många förvånat.
Ja, hon har ju faktiskt en pappa som vill umgås med henne också..
Less på att behöva förklara och försvara! :mad:

Typ:
Napp? - tänk på det här!

1. Bada när ni tycker det verkar mysigt och bebisen tycker det är mysigt. Vi badar varje dag.
Man kan ha lite babyolja i vattnet men akta håret för det blir superflottigt. Vattnet ska vara varmt men inte brännvarmt. Är det för kallt eller för varmt så hör ni det.

2. Napp använder man om man vill. Vi körde napp från dag 1. Bebisar med stort sugbehov använder antingen napp eller sin mamma som napp. Ni använder den som ni vill. Han spottar ut om han inte vill ha. För att bebisen ska ta napp kan man stoppa in den så att den nuddar gomen, då retar man sugreflexen.

3. Babysitter kan man använda från dag 1. Babybjörn är dyra men riktigt bra. Finns billigt på blocket. Lägsta läget till en liten nyfödd rackare funkar. Kan rädda många måltider!

Bebisar borde komma med instruktionsbok och namnlapp!

Mvh Miks

Bada bebisar... Min dotter badade i nio månader så när hon väl kom ut fick hon bada först efter typ två veckor, glömde lixom bort det :o
En bra grej att göra är att smörja ut resterna av fosterfettet det brukar gömma sig i vecken/armhålorna/ljumskarna. Bara smeta ut det så det inte blir för tjockt lager och tvätta bort det efter tre dagar annars härsknar det!
Babysitter använde jag direkt i lägsta läget :)

Just ja, jag badar dottern i handfatet :D enklare än i balja tycker jag. Sen finns det typ nån badhållargrej att köpa, ser ut som typ en station för trådlösa hemtelefoner i plast stl XL :D

Här rekommenderas det att barnet, då det är ca 2 månader, k
1. Bada när ni tycker det verkar mysigt och bebisen tycker det är mysigt. Vi badar varje dag.
Man kan ha lite babyolja i vattnet men akta håret för det blir superflottigt. Vattnet ska vara varmt men inte brännvarmt. Är det för kallt eller för varmt så hör ni det.

2. Napp använder man om man vill. Vi körde napp från dag 1. Bebisar med stort sugbehov använder antingen napp eller sin mamma som napp. Ni använder den som ni vill. Han spottar ut om han inte vill ha. För att bebisen ska ta napp kan man stoppa in den så att den nuddar gomen, då retar man sugreflexen.

3. Babysitter kan man använda från dag 1. Babybjörn är dyra men riktigt bra. Finns billigt på blocket. Lägsta läget till en liten nyfödd rackare funkar. Kan rädda många måltider!

Bebisar borde komma med instruktionsbok och namnlapp!

Mvh Miks

Här rekommenderas absolut inte sitter. Barnet ska vara minst 2 månader om man absolut ska använda den. Har ingen aning om varför, dock. Hade nåt med motorik/balans/muskler att göra. Det kan hända att de inte vill att mammor ska lägga barnet i sitter/hoppgunga för att slippa vakta det/umgås med det (sånt händer ofta, tyvärr) och därför varnar lite överdrivet. Jag ser ingen fara med sitter, sålänge det inte är timmar åt gången och hela tiden.

Bad rekommenderas inte heller oftare än en gång i veckan. Tidigare, för bara några år sedan, lärdes man att bada varje kväll.

Svårt med så olika direktiv från alla håll!

Här rekommenderas absolut inte sitter. Barnet ska vara minst 2 månader om man absolut ska använda den. Har ingen aning om varför, dock. Hade nåt med motorik/balans/muskler att göra. Det kan hända att de inte vill att mammor ska lägga barnet i sitter/hoppgunga för att slippa vakta det/umgås med det (sånt händer ofta, tyvärr) och därför varnar lite överdrivet. Jag ser ingen fara med sitter, sålänge det inte är timmar åt gången och hela tiden.

Bad rekommenderas inte heller oftare än en gång i veckan. Tidigare, för bara några år sedan, lärdes man att bada varje kväll.

Babysittergrejen kanske har med ligglägena att göra? Vissa har ju inte ordentligt liggläge och då faller ju barnen ihop lite lätt. Den vi hade till dottern var ju extremplant liggläge och lite lätt gung på bara. Jag kände det som att jag levde i lyx när jag kunde äta frukost och lunch utan barnet i famnen och försöka dela sin mat snabbt innan man satte sig. Nu var ju dottern också väldigt närhetstörstande i början men babysittern funkade ganska bra.

@Blueberry

image_zps4l79mrye.jpg

Jag har en sån här babysitter. Den är minst 14 år gammal och gungat minst 6 barn (varav fyra är mina). Det är en urgammal babybjörn. Det bästa med den är att den gungar själv när bebisen rör på sig. Tror att dom nya babybjörn babysitterna har samma funktion. Har dock inte provat den nya modellen men den här gamla har varit helt fantastisk. :love:

Hade inte klarat mig utan den!
Började använda den när barnen varit bara någon/några veckor gamla. Den ger bebisen stöd åt alla håll och dom ligger mycket stabilt och bra i den. Aldrig att någon kanat på sniskan i den. Inte ens i början. Dom ligger liksom som i en famn i den.

När jag badar mina barn som bebisar så använde jag en sån här kombination:

image_zpserpo1ojd.jpg

Mycket praktiskt. Om man vill ha en badbalja så är min starkaste rekommendation att köpa en med propp. Myyyyyycket tunga att tömma annars :p.

Jag brukar vänta med att bada mina tills naveln ser något sånär läkt ut i alla fall.

Alla barnen brukar bada varje kväll. Dels blir dom trötta av det varma vattnet dels är det en mysig ritual.

Men dom brukar bara plaska runt i vattnet lite. Ingen tvål och liknande.

Sen är min erfarenhet att när bebisen inte gillar något så säger den ifrån. Högt och tydligt!

Så jag tycker helt enkelt du skall prova dig fram. Är barnet nöjt så är antagligen allt okej. Skriker den, ja då är det inte bra.

Sen hade jag mycket hjälp av min mamma och min svärmor när jag fick den äldsta pojken. Du har ingen barnvan person i närheten som kan hjälpa dig den första tiden och visa hur man gör/ge råd?

Det finns så himla mycket olika direktiv! Man skulle bli både grön och fyrkantig om man ska hinna följa alla. Jag har kört på känn och sunt förnuft på ganska många grejer. Och ibland på ren överlevnadsinstinkt :eek:

Jag tror som @deathslyna att det har med lägen att göra. Vår babysitter har samma plana läge som @Tora och jag upplever inte heller att bebisen säckar ihop. Dessutom låter det väldigt mycket när hon tröttnat om man inte är räcersnabb att plocka upp henne.

Bad kör vi när aaaaaallt är kräksigt. Kan vara flera gånger om dagen vissa dagar. Idag har vi bara badat henne en gång! :up:

Mvh Miks

Någon mer som stött på mammor av de olika slag, de som vet bäst och de som dömmer?
Jag har insett att "mamma folket" är de mest kritiska och fördomsfulla som finns.
Många saker jag får höra är, bland annat:
"Ger du redan ersättning?"
"Vågar du redan lämna henne hos barnvakt?"
"Rider du redan?"
"Tänk om du bränner henne?" (När jag värmer ersättning)
"Kan hon verkligen redan sitta i bärselen?"

Alltså, är det meningen att man ska behöva försvara sig?
Och de här frågorna/påståendena kommer bara från andra mammor.
Ska inte jag få unna mig att träna när sambon jobbar, är det så fel att låta barnets mormor sitta barnvakt två timmar? Och jag älskar att komma upp på hästryggen och få släppa blöjbyten och matning, varför skulle inte det vara okej?

Vet ni vad det värsta är?
"Men vart är TyraLee?" Frågar många förvånat.
Ja, hon har ju faktiskt en pappa som vill umgås med henne också..
Less på att behöva förklara och försvara! :mad:
Det är nog bara att vänja sig :) Jag vet många som får försvara sina val och jag vet också att jag tycker att andra människor gör konstiga val som jag själv inte hade gjort. Jag själv var inte riktigt bekväm med barnvakt förrän dottern var något år. Jag och sambon gör inte jättemycket barnfria aktiviteter ihop helt enkelt. Man får låta det rinna av en.

Typ:
Napp? - tänk på det här!

Vi fick en sn här av svärmor i present:

11869-4-akta_graco_babygunga_swing_bounce_apple-18661332-3960039251-frntl.jpg

Den var heeeeeelt underbar! Man kunde ställa in olika hastigheter för gunget,sen spelade den klasisk musik,och typ något havsbrus (?), var även vibrationer i rumpan om man ville i två olika hastigheter,guld värt när bebis fick lite ont i magen. Själva sitsen kan man ha i 3 olika lägen, så gott som helt sittande,sen något mittemellan,sen nästan liggande. Det går även att plocka av sisten och ha den som en vanlig babysitter. Sonen som inte gillade barnvagnen alls i början sov ofta i den där,så fort vi la ner han så somnade han,han älskade den!

Detta är inget vi någonsin skulle komma på tanken att köpa själva,för oss så hade en vanlig babysitter varit mer aktuellt,och vi delade några skeptiska blickar när svärmor kom in med den där,men den hör nog till våran top 3 lista nu i efterhand! ;)

Bad,sånna där "badställningar" verkar toppen,en sån saknade jag verkligen. Våran grabb hade ju så otroligt mycket hår,samt att det fastnade massa snusk under halsen på honom,så han badade iaf 2-3 ggr i veckan.

Napp hade vi inte tänkt att använda,men det blev så tillslut endå. Jag kunde inte amma sonen,och han hade extremt sugbehov,så nappen blev våran räddning.

Kikar och berättar att jag hade en saccosäck av mindre modell som knatt sov i många gånger som riktigt liten. Lade den ner, plattade ut den, la ner honom och då "pös" den upp pyttelite runt honom och han stensov.

Här hemma simmar dottern runt i diskhon bredvid skötbordet! Hon ser ut som en ogrillad kyckling :D

Mvh Miks

Men @Miks nu kissade jag på mig en skvätt för jag skrattade så mycket :rage:

:o:laugh:

Min unge är smal men ändå lite småveck här o där så hon ser mer ut som en proppmätt nakenråtta :cool:

Men @Miks nu kissade jag på mig en skvätt för jag skrattade så mycket :rage:

:o:laugh:

Min unge är smal men ändå lite småveck här o där så hon ser mer ut som en proppmätt nakenråtta :cool:
Ha ha ha! Nakenråttor är ju lite söta ju!

Att försöka hålla in fnisset för att man ammar brevid sovande make är inte lätt just nu!

Mvh Miks

Angående temperatur på
Ha ha ha! Nakenråttor är ju lite söta ju!

Att försöka hålla in fnisset för att man ammar brevid sovande make är inte lätt just nu!

Mvh Miks
äsch det får han tåla :D

För övrigt har jag suttit och sett på Historeätarna med sovande bebis i famnen och flera gånger fått bita mig hååårt i kinden för att hela jag skakar av skratt :D

Angående temperatur på

äsch det får han tåla :D

För övrigt har jag suttit och sett på Historeätarna med sovande bebis i famnen och flera gånger fått bita mig hååårt i kinden för att hela jag skakar av skratt :D
Jag och sambon såg på Louis CK... båda grät av skratt men tack och lov tyckte lillsnuttan att det bara var mysigt att studsa runt på pappas mage :D.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka