Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi handlar i affären med lilltjejen och har vart i några affärer med mindre folk i. Vågar dock inte lämna storebrorsan på förskolan för tillfället. Längtar tills den värsta tiden är över så storebror kan gå på förskolan och att man vågar röra sig ute lite mer.

Vår tjej får hänga med på det mesta, mataffärer, köpcentrum, stallet, middagsbjudningar, babysång, mammaträffar med andra bebisar och allt som man gör i vardagen.
Snoriga barn undviker vi att träffa.

Tack så jättemycket för gratulationerna allihop! :)
Jag har varit rätt medtagen och så har det varit lite småkrångligt med amningen första tiden eftersom lillpojken får hjärnsläpp ibland och totalt glömmer bort hur man gör :p plus att vi haft fullt upp med nyblivna storasyrran som går igenom en tuff period nu så jag har inte hunnit logga in senaste dagarna, så jag blev jätteglad när jag såg alla gratulationer :love:

En som fortfarande har sin bebis i magen undrar, varför åker ni ingenstans med era bebisar? Är det lätt att de blir sjuka :confused:?

Det verkar dessutom vara ett riktigt RS-år med många som blivit sjuka. Nyfödingar har ju inte direkt något immunförsvar att tala om heller.

Stort grattis @westernsuzie :D

Kl
Jag måste ändå säga att jag blir förvånad att många verkar isolera sig så pass mycket. Givetvis så undviker man ju sjuka människor, men affärer och andra ställen också?
Min vardag skulle bli betydligt jobbigare och behövas pusslas mer om jag inte kunde ta med dottern överallt.
Träffar ni andra mammor, babysång eller liknande då?

Det verkar dessutom vara ett riktigt RS-år med många som blivit sjuka. Nyfödingar har ju inte direkt något immunförsvar att tala om heller.
Diskuterade det med barnläkaren på neonatalen förra veckan och i Kronoberg verkar inte rs-säsongen alls bli vad de förutspådde, utan ganska lugn. Brukar ju vara vartannat år som den härjar lite mer annars.

@Sofie.S Jag har inte isolerat mig med tidigare barn. Dottern som är 9 år nu fick rsvirus som 6veckors, blev en vecka på barnkliniken. smittan berodde nog inte på att hon var med och handlade utan att tre syskon så snällt delade med sig.

Nu med denna lillfisan har vi strikta order om att inte umgås med folk dvs inga besök varken borta eller hemma innan hon når det planerade bf-datumet, så en månad kvar i arresten ;) . Det är handtvätt och sprit så fort man kommer hem från affär och jobb eller storasyskonen från skolan. Men dessa förhållningsregler gäller ju prematurfödda barn, så lite snopen är jag också att läsa i tråden att många är superförsiktiga, sen finns det ju inga direkta rätt eller fel på den punkten utan var och en får ju göra det som känns bäst. Själv håller jag på att gå bananas.

Jag gör eg bara som jag har blivit tillsagd av personal på BB och BVC och jag gillar min bebisbubbla med min familj så det känns inte så uppoffrande ;)

På BB sa de att det var mkt RS-virus nu så det kanske är olika i olika delar av landet :)

Kl
Jag måste ändå säga att jag blir förvånad att många verkar isolera sig så pass mycket. Givetvis så undviker man ju sjuka människor, men affärer och andra ställen också?
Min vardag skulle bli betydligt jobbigare och behövas pusslas mer om jag inte kunde ta med dottern överallt.

Fast varför skulle jag utsätta henne för risken när jag inte behöver det? Både jag och sambon är hemma, mycket lättare att en av oss går in och handlar och den andra är kvar i bilen, ofta när vi ändå ska iväg på besök/bvc. Allt utom mat internetshoppar jag och har gjort så sen jag blev sjukskriven (bor 5,5 mil enkel väg från "storstan" och utbudet där är inte heller lysande). Vi träffar folk hemma hos oss eller hemma hos dom. Har inte träffat några andra småbarn ännu pga att dom inte finns i bekantskapskretsen, vi är "först ut" . Babysång inne i byn och babysim i grannort blir det när hon har några veckor till på nacken :). Så att vi lär känna några andra bebisar :).

Hotell premiären har verkligen gått över förväntan! Lilltjejen är himla duktig faktiskt.

Vi är dock rätt trötta. Vi gick från en ganska enkel två barns familj till en lätt kaotiskt 4 barns familj! :eek: Vi är nere i Lund för att hjälpa några vänner. De behövde aningens mer hjälp än vi förstod så nu har deras två äldsta barn bott med oss i ett dygn. Aningens trång i hotellrummet! All heder åt hotellet som fixade extrasängar kl 22 när det visade sig att barnen inte kunde åka hem! Frukosten bjussar hotellet på! :bow:

Mvh Miks

Kl

Här är galet mycket RS i år. De varnar på BVC, i tidningen, på nyheter osv. Vår BVC sköterska tyckte att storebror inte skulle gå på dagis om han absolut inte behövde osv. Vi träffar barn och vuxna men absolut inte om de är förkylda. Känns onödigt att utsätta dem för den risken. Barnens ena kusin fick RS som liten och låg inlagd i tre veckor och var superdålig.

Hotell premiären har verkligen gått över förväntan! Lilltjejen är himla duktig faktiskt.

Vi är dock rätt trötta. Vi gick från en ganska enkel två barns familj till en lätt kaotiskt 4 barns familj! :eek: Vi är nere i Lund för att hjälpa några vänner. De behövde aningens mer hjälp än vi förstod så nu har deras två äldsta barn bott med oss i ett dygn. Aningens trång i hotellrummet! All heder åt hotellet som fixade extrasängar kl 22 när det visade sig att barnen inte kunde åka hem! Frukosten bjussar hotellet på! :bow:

Mvh Miks
Nu förstår jag ingenting. Fyra barn i familjen är väl aldrig kaotiskt :confused:

:D:p

Nu förstår jag ingenting. Fyra barn i familjen är väl aldrig kaotiskt :confused:

:D:p
Ha ha! Nää det är nog vi som är ovana bara! Eller på riktigt, hur sjutton orkar ni?

Deras barn och vår 5:åring är som syskon så de leker superbra ihop. Inga problem alls. Dock blir det gärna lite hektiskt när man ska hålla koll på alla ungar på restauranger tex! Gaaah!

Mvh Miks

Jag är också supernojig för RS-virus, det är rekordår för det här och vi har bekanta vars bebis fick RS-virus nyligen. Bebin blev jättedålig så det blev sjukhus med syrgas osv och vi vill göra vad vi kan (inom rimliga gränser) för att undvika det. Nu är jag ändå inte riktigt i form att kuta i affärer än så jag stannar gärna hemma med bebin så får sambon fixa allt sånt. När jag återhämtat mig lite kan jag tänka mig att snabbhandla lite mat när det är lugnt i affären om bebin ligger och sover i vagnen, men köpcentrum kommer jag undvika till den värsta säsongen gått över. Besök tar vi emot hemma så klart, bara folk är friska :)

Storasyrran får INTE gå till dagmamman förrän alla sjukdomar lugnat ner sig, för vi har varit typ konstant sjuka under hela min graviditet (jag är fortfarande inte helt bra) och varje gång är det dottern som blir smittad av något hos dagmamman för att sedan smitta resten av familjen... så nu orkar jag helt enkelt inte mer :p

Jag är också supernojig för RS-virus, det är rekordår för det här och vi har bekanta vars bebis fick RS-virus nyligen. Bebin blev jättedålig så det blev sjukhus med syrgas osv och vi vill göra vad vi kan (inom rimliga gränser) för att undvika det. Nu är jag ändå inte riktigt i form att kuta i affärer än så jag stannar gärna hemma med bebin så får sambon fixa allt sånt. När jag återhämtat mig lite kan jag tänka mig att snabbhandla lite mat när det är lugnt i affären om bebin ligger och sover i vagnen, men köpcentrum kommer jag undvika till den värsta säsongen gått över. Besök tar vi emot hemma så klart, bara folk är friska :)

Storasyrran får INTE gå till dagmamman förrän alla sjukdomar lugnat ner sig, för vi har varit typ konstant sjuka under hela min graviditet (jag är fortfarande inte helt bra) och varje gång är det dottern som blir smittad av något hos dagmamman för att sedan smitta resten av familjen... så nu orkar jag helt enkelt inte mer :p
Vi resonerar lite samma. Inge dagis förrän det värsta är över. Jag tänker att det är lättare att ta hand om två friska barn än att ta hand om sjuka. Även om man får ett par dagar där storasyskonet är borta över dagen så blir det ganska fort väldigt mycket jobbigare.

Mvh Miks

Ha ha! Nää det är nog vi som är ovana bara! Eller på riktigt, hur sjutton orkar ni?

Deras barn och vår 5:åring är som syskon så de leker superbra ihop. Inga problem alls. Dock blir det gärna lite hektiskt när man ska hålla koll på alla ungar på restauranger tex! Gaaah!

Mvh Miks
Om jag skall vara ärlig så hade jag inte valt en mer avancerad restaurang än köttclownen om jag gått med alla fyra barnen samtidigt :D

Vi tränar mycket på att amma här hemma. På dagen ammar vi så mycket det går och på nätterna blir det flaska. Han ammar fortfarande inte utan amningsnapp.

Vi har också upptäckt ett mönster som jag inte blir riktigt klok på:
Efter amning blir det ofta kräks, men aldrig efter flaska.

Vad kan det bero på?
Vad kan jag göra för att undvika kräkset?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar