Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om jag skall vara ärlig så hade jag inte valt en mer avancerad restaurang än köttclownen om jag gått med alla fyra barnen samtidigt :D
Näää där äter vi aldrig :o :D

Och lite OT, efter att varit på Ronald mc Donald hus vid sjukhuset i Lund kommer jag alltid pula ner en peng i de där bössorna som står vid kassan på donken. Ett helt fatastiskt ställe! Som nästan enbart finansieras av donationer!

Mvh Miks

Vi tränar mycket på att amma här hemma. På dagen ammar vi så mycket det går och på nätterna blir det flaska. Han ammar fortfarande inte utan amningsnapp.

Vi har också upptäckt ett mönster som jag inte blir riktigt klok på:
Efter amning blir det ofta kräks, men aldrig efter flaska.

Vad kan det bero på?
Vad kan jag göra för att undvika kräkset?
Hur mycket kräks han då? Vad är det för konsistens?

Det är ju svårare att ha koll på exakt hur mycket han äter när man ammar. Då kan det bli så att han får i sig mer och behöver få ut sig överskottet?

Mvh Miks

Hur mycket kräks han då? Vad är det för konsistens?

Det är ju svårare att ha koll på exakt hur mycket han äter när man ammar. Då kan det bli så att han får i sig mer och behöver få ut sig överskottet?

Mvh Miks

Det är olika. Två gånger har han kaskadkräkts, och då vet jag att han hade ätit för mycket.

Annars är det småkräkisar som kommer i omgångar efter amning, typ en "munfull" åt gången.

Konsistensen är... som en blandning. Det är "blött" och genomskinligt blandat med vitt och lite tjockare/kletigare.

(Han får ju bara bröstmjölk, även i flaska.)

Det är olika. Två gånger har han kaskadkräkts, och då vet jag att han hade ätit för mycket.

Annars är det småkräkisar som kommer i omgångar efter amning, typ en "munfull" åt gången.

Konsistensen är... som en blandning. Det är "blött" och genomskinligt blandat med vitt och lite tjockare/kletigare.

(Han får ju bara bröstmjölk, även i flaska.)
När man ammar kommer först den lite tunnare törstsläckande mjölken och därefter lite fetare mättande mjölk. När man ger i flaskan är det ju redan blandat och det kanske är lättare att behålla när det är blandat. Spånar vilt!

Sen tror jag att många barn ligger och "myspys-äter" när de ammar och får då mer i magen än vad de egentligen behöver. De är små mini bulimiker ;)

Mvh Miks

När man ammar kommer först den lite tunnare törstsläckande mjölken och därefter lite fetare mättande mjölk. När man ger i flaskan är det ju redan blandat och det kanske är lättare att behålla när det är blandat. Spånar vilt!

Sen tror jag att många barn ligger och "myspys-äter" när de ammar och får då mer i magen än vad de egentligen behöver. De är små mini bulimiker ;)

Mvh Miks
Exakt och sen är det en lite annan teknik att dricka ur flaska jämfört med att amma. Kan tänkas att tex magmunnen aktiveras på annat sätt.

@Blueberry sen kanske han har en annan ställning när han matas med flaska jämfört med när han ammas.

Exakt och sen är det en lite annan teknik att dricka ur flaska jämfört med att amma. Kan tänkas att tex magmunnen aktiveras på annat sätt.

@Blueberry sen kanske han har en annan ställning när han matas med flaska jämfört med när han ammas.

Ja, han är ju helt klart mer upprätt när han får mjölk i flaska.

*hoppar in lite*

Det kan också vara din utdrivningsreflex @Blueberry som gör att det kommer mer mjölk snabbare än vad det kommer ur flaska. Om du provar att handmjölka/pumpa lite först så brukar det stilla sig och komma lite lugnare. Det fungerade bättre för mig när jag ammade båda mina barn (som annars kaskadkräktes i timmar efter amning). :)

Nu ammar vi i lite mer lodrätt läge, jag återkommer med kräkrapport :)

Har inte skakat brösten (:rofl:) och inte förpumpat något, vi testar en grej i taget än.

Han blir ju väldigt gosig av att amma, så han pausar och slumrar till lite emellanåt... Svårt att uppskatta hur mycket han får i sig och svårt att sätta en rimlig tidsgräns.

@trazel @Tora @Miks

*hoppar in lite*

Det kan också vara din utdrivningsreflex @Blueberry som gör att det kommer mer mjölk snabbare än vad det kommer ur flaska. Om du provar att handmjölka/pumpa lite först så brukar det stilla sig och komma lite lugnare. Det fungerade bättre för mig när jag ammade båda mina barn (som annars kaskadkräktes i timmar efter amning). :)
Tänkte också på det.

Såg en instruktionsfilm på hur man gör när man handmjölkar. Har alltid trott att mjölken liksom bara rinner ut men den sprutar ut i två tre tunna strålar men det är en otroligt kraft bakom. Såg ut som om det kunde spruta mjölk i flera meter långa strålar. Inte konstigt om bebisarna sätter i halsen :D

Tänkte också på det.

Såg en instruktionsfilm på hur man gör när man handmjölkar. Har alltid trott att mjölken liksom bara rinner ut men den sprutar ut i två tre tunna strålar men det är en otroligt kraft bakom. Såg ut som om det kunde spruta mjölk i flera meter långa strålar. Inte konstigt om bebisarna sätter i halsen :D

Precis, för mig var det som att vrida igång en dusch. Utan att överdriva så kunde jag spruta ner det mesta inom en radie av två meter. Det är ju inte så konstigt att det kom ner för mycket mjölk då, och dessutom på tok för fort. Jämför med flaskan där man säger att det ska droppa två droppar i sekunden eller så...

Ingen kräkbebis under kvällen eller natten! I morse testade vi att ligga ner och amma en stund, och det kom lite kräks efter det, men det kan nog ha berott på bulimi :angel:

Men det är vansinnigt oergonomiskt att amma honom i "konstig ställning" :eek:

Varning för lite uppgiven bitterhet :
Sedan förlossningen har jag haft ryggont, har varit på vårdcentral 2ggr och diagnosen är ryggskott med diskprolaps ( trolig då jag har ischias med bortdomnad fot).

Jag hatar att gå till läkare och har svårt att be om hjälp, men nu kan jag inte ens ta hand om mitt barn då det tar 15-30 min att komma upp ur sängen på natten och jag gråter av smärta flera gånger per dag. Jag får ingen smärtlindring för att jag ammar ( en halv citodon + 1 panodil är ordinationen).

Bemötandet har varit " jaha du fick barn och ammar, då är det inte mkt vi kan göra".

Jag är så ledsen för jag vill amma, men nu kan jag inte det ändå, eftersom jag inte kan sätta mig upp själv eller lyfta min bebis utan hjälp...

efter att ha gråtit mig igenom 100 meter promenad stoppade jag i mig ibumetin och citodon, för jag ger upp. Det måste vara bättre att min pojke har en mamma än att jag skriker av smärta så fort en blöja ska bytas eller att jag gråter av att lyfta honom :'(.

Men jag hoppas verkligen att jag kan hålla igång produktionen så vi kan börja om när den här skiten är över.

Eftersom jag varit orörlig pga foglossning sedan september så är mitt tålamod dränerat, jag vill inte ha ont och vara så begränsad. Jag blir tokig :arghh:.
Jag vill ha hjälp och jag vill bli lyssnad på av sjukvården, när jag sa till läkaren att jag kunde tänka mig att flaskmata en stund då jag ändå producerar för lite, att han redan får ersättning då och då så svarade hon:

" jaha, men det är ju säkert för att du har så ont! Så kan det bli,men vi kan inte hjälpa dig eftersom du ammar och akut operation är inte aktuellt än. Men krya på dig".
:devil::devil:

Varning för lite uppgiven bitterhet :
Sedan förlossningen har jag haft ryggont, har varit på vårdcentral 2ggr och diagnosen är ryggskott med diskprolaps ( trolig då jag har ischias med bortdomnad fot).

Jag hatar att gå till läkare och har svårt att be om hjälp, men nu kan jag inte ens ta hand om mitt barn då det tar 15-30 min att komma upp ur sängen på natten och jag gråter av smärta flera gånger per dag. Jag får ingen smärtlindring för att jag ammar ( en halv citodon + 1 panodil är ordinationen).

Bemötandet har varit " jaha du fick barn och ammar, då är det inte mkt vi kan göra".

Jag är så ledsen för jag vill amma, men nu kan jag inte det ändå, eftersom jag inte kan sätta mig upp själv eller lyfta min bebis utan hjälp...

efter att ha gråtit mig igenom 100 meter promenad stoppade jag i mig ibumetin och citodon, för jag ger upp. Det måste vara bättre att min pojke har en mamma än att jag skriker av smärta så fort en blöja ska bytas eller att jag gråter av att lyfta honom :'(.

Men jag hoppas verkligen att jag kan hålla igång produktionen så vi kan börja om när den här skiten är över.

Eftersom jag varit orörlig pga foglossning sedan september så är mitt tålamod dränerat, jag vill inte ha ont och vara så begränsad. Jag blir tokig :arghh:.
Jag vill ha hjälp och jag vill bli lyssnad på av sjukvården, när jag sa till läkaren att jag kunde tänka mig att flaskmata en stund då jag ändå producerar för lite, att han redan får ersättning då och då så svarade hon:

" jaha, men det är ju säkert för att du har så ont! Så kan det bli,men vi kan inte hjälpa dig eftersom du ammar och akut operation är inte aktuellt än. Men krya på dig".
:devil::devil:
Nää stackars dej!

Jag åt ketogan och ammade. Det är typ morfin. Kanske det kan funka?

Mvh Miks

Nää stackars dej!

Jag åt ketogan och ammade. Det är typ morfin. Kanske det kan funka?

Mvh Miks

De verkar väldigt konservativa här i Norge tyvärr. Jag får inget gehör och även om jag har bra medicinsk kunskap så vill jag inte "gå emot" de som ska kunna sin sak, är ju en sak om det rör bara mig :angel: Då hade jag länsat Apoteket och krävt rejälare medicinering:p.

@Blueberry jag rekommenderar dig att INTE titta! Det ser ofta fruktansvärt mycket värre ut än vad det är...
Vet inte om du redan tittat men det ser ju typ ut som en köttfärgad big mac :eek:
Att musklerna töjs och faller in i slidan är helt normalt men det ser lite läskigt ut. För mig tog det nog tre veckor innan jag ens kände att det drog ihop sig när jag knep!
Men du ska absolut ringa om du känner dig orolig!

Fast så måste det ju inte vara heller, hade känslan av att det såg ut som efter en bomb exploderat där nere men när mamma väl lyckats övertala mig att titta så såg det ut som innan :)

I dag är första jobbdagen för maken, och det har gått riktigt bra här hemma. Har fått i mig både frukost och lunch, bara en sån sak!
Och varit ute med hundar och vagn. Logistiken kring det är lite meckig, men det kan ju bara bli bättre ;)

I dag kommer hängvaggan som min mamma har köpt till människovalpen. Hoppas innerligt att han gillar den..!

Fast så måste det ju inte vara heller, hade känslan av att det såg ut som efter en bomb exploderat där nere men när mamma väl lyckats övertala mig att titta så såg det ut som innan :)

Jag håller med, låg och blev sydd i en timme efter förlossningen och trodde det skulle se hemskt ut.
Efter en vecka fick jag nog på ett jävla stygn jag känt av sen förlossningen så jag och mannen kollade, hittade inte ett enda stygn och allt såg ut som vanligt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka