Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Där av att jag ställer frågan ;) Vad är rimligt då? Vill helst använda ull/naturmaterial före fleece och liknande.

Fårfäll värmer/kyler naturligt.
Föräldrar är väldigt bra på att klä sina barn för varmt, man lär sig ganska fort och det är smidigt att känna i nacken. Men i de södra delarna (ja jag räknar Småland/öland som södra) :p räckte det förr oss att tänka vidtätt och regnskydd på vagnen, ett lager kläder och täcke/filt om extra kallt. :)

Sedan mössa, vantar, tjocka strumpor om barnen accepterar mössa vill säga.
 
På Havanna körde vi långärmad body och byxor, stickade strumpor, oftast strumpor på händerna då det var lättast när de var så små. Över det hade vi filt/täcke, har en åkpåse som aldrig är använd. I bilen ska man inte ha overall under bältet. utan vi hade filt över istället.

Sedan försökte vi med mössa, men vi har någon som hatat mössa sedan dag ett och lyckades knösa av sig den omgående (Även de med snöre), fråga mig inte hur hon gjorde men de satt aldrig på.

Sedan bar jag mycket i sjal/sele och hade då bara ett lager kläder, tjocka strumpor och min jacka över.

Nä overall i bilen har jag förstått att de aldrig ska ha egentligen oavsett ålder. Vill helst komma förbi overall när det är så kort användningsperiod + att det inte ska krälas i snön som spädis så känns onödigt.

Blir de inte kalla om de inte har mössa (jag har på riktigt långkalsonger på mig när jag jobbar i lagårn även på sommaren så min termometer är ganska trasig)?
 
Fårfäll värmer/kyler naturligt.
Föräldrar är väldigt bra på att klä sina barn för varmt, man lär sig ganska fort och det är smidigt att känna i nacken. Men i de södra delarna (ja jag räknar Småland/öland som södra) :p räckte det förr oss att tänka vidtätt och regnskydd på vagnen, ett lager kläder och täcke/filt om extra kallt. :)

Sedan mössa, vantar, tjocka strumpor om barnen accepterar mössa vill säga.

Ja precis, därför jag vill ja fårskinn i botten :)

Vi är ju samma fb grupp (är därifrån min fråga kommer) och överlag funderade jag över hur kalla vintrar det är i Sverige egentligen :angel:

Så egentligen skulle det räcka med ullpläd (har en redan nu som jag torktumlat så den tovat sig), sparkdräkt i ullfroté, och sen nått på händer, fötter och huvud då. Skulle ungen vara kallare går det ju att komplettera. Det är ju inte särskilt svårt.
 
Nä overall i bilen har jag förstått att de aldrig ska ha egentligen oavsett ålder. Vill helst komma förbi overall när det är så kort användningsperiod + att det inte ska krälas i snön som spädis så känns onödigt.

Blir de inte kalla om de inte har mössa (jag har på riktigt långkalsonger på mig när jag jobbar i lagårn även på sommaren så min termometer är ganska trasig)?

De ska absolut helst ha mössa, dock har Havanna alltid haft mycket hår. Och vi har försökt allt, kan inte gärna limma fast mössan :p Hade den alltid med och tog alltid på den när vi gick ut osv. Men att dra på den i tid och otid det sa även bvc att vi kunde låta bli.
Hon vägrar även solhatt/keps under sommaren, även om både ja och pappa använder keps. Allt ryker efter 2 minuter. Det enda som får sitta på är prinsesskronan hon har... :banghead:

Pappa har långisar september-juni, han jobbar oxå i ladugård :rofl:
 
Ja precis, därför jag vill ja fårskinn i botten :)

Vi är ju samma fb grupp (är därifrån min fråga kommer) och överlag funderade jag över hur kalla vintrar det är i Sverige egentligen :angel:

Så egentligen skulle det räcka med ullpläd (har en redan nu som jag torktumlat så den tovat sig), sparkdräkt i ullfroté, och sen nått på händer, fötter och huvud då. Skulle ungen vara kallare går det ju att komplettera. Det är ju inte särskilt svårt.

Jag förstod nästan att frågan kom därifrån ;)
Förra vintern hade vi snö totalt 3 dagar här (så det låg kvar), vi behövde skotta 2 gånger. Annars var det aldrig kallt på det sättet. Mest blött, det är väl det som är nackdelen med att bo så här långt söder ut. Vi hade under -10 om nätterna med i stort sett aldrig under -2 på dagarna.
 
Kläder har vi från när storebror var liten och vi kommer få en del från svägerskan. Renovera barnrummet har jag tänkt göra under höstlovet, då är jag i v27. Inreda det sker efter jag slutat jobba har jag tänkt, då är jag i v34.

Hänger på här med en allmän fråga om hur länge ni tänkt jobba? Med första barnet hann jag aldrig ta ställning till det och med andra pluggade jag, så jag känner mig lite nollställd när chefen frågar :D
 
Hänger på här med en allmän fråga om hur länge ni tänkt jobba? Med första barnet hann jag aldrig ta ställning till det och med andra pluggade jag, så jag känner mig lite nollställd när chefen frågar :D

Min plan var att jobba längre, men min dom blev fram till vecka 14 :cry:
 
Vi tänker kolla kön på RUL (den 25/9)!

Angående kläder har jag fått tipset att det räcker med en body i början. Hemma kan barnet vara naket och så kan det ha en body ute den första tiden och ligga under en filt så fryser det inte. Vi har inte handlat något ännu, men vi vet att vi vill ha en Troll, en smart krubba på hjul som är höj- och sänkbar. Då kan man sitta i sängen och amma, lägga ned försiktigt och sedan rulla ut barnet.

https://www.jollyroom.se/barnrummet/barnsangar-tillbehor/bedside-cribs/troll-bedside-crib-vit
 
Min plan var att jobba längre, men min dom blev fram till vecka 14 :cry:

Jobbigt när det inte blir som man har tänkt! Vad är det du är sjukskriven för? (Vet att du skrivit det, men kommer inte ihåg! Diabetesen, i kombination med något annat?)

Men om du fått jobba så länge du ville, hur hade du tänkt då? Enda fram till bf? Vecka 38?)
 
Jobbigt när det inte blir som man har tänkt! Vad är det du är sjukskriven för? (Vet att du skrivit det, men kommer inte ihåg! Diabetesen, i kombination med något annat?)

Men om du fått jobba så länge du ville, hur hade du tänkt då? Enda fram till bf? Vecka 38?)

Idag Diabetes och foglossning, från start var det ledvärk. Men ledvärken är inte så farlig nu, ska dock se om jag kan hoppa in och jobba i vart fall 25% snart.
 
Vi tänker kolla kön på RUL (den 25/9)!

Angående kläder har jag fått tipset att det räcker med en body i början. Hemma kan barnet vara naket och så kan det ha en body ute den första tiden och ligga under en filt så fryser det inte. Vi har inte handlat något ännu, men vi vet att vi vill ha en Troll, en smart krubba på hjul som är höj- och sänkbar. Då kan man sitta i sängen och amma, lägga ned försiktigt och sedan rulla ut barnet.

https://www.jollyroom.se/barnrummet/barnsangar-tillbehor/bedside-cribs/troll-bedside-crib-vit

Du har RUL dagen innan mig! :)

Jag hade nog inte velat klara mig på en body, känns risky med kräk och kiss/bajsläckor. Men man behöver ju inte förköpa sig i de minsta storlekarna heller, min tvåa var 56 cm när han föddes så strl 50 var aldrig aktuellt och för 56 rörde det sig om dagars användning... medan andra bebisar kan ha 50 och 56 (och mindre storlekar) jättelänge, men då kan man ju komplettera med det när man vet!
 
Du har RUL dagen innan mig! :)

Jag hade nog inte velat klara mig på en body, känns risky med kräk och kiss/bajsläckor. Men man behöver ju inte förköpa sig i de minsta storlekarna heller, min tvåa var 56 cm när han föddes så strl 50 var aldrig aktuellt och för 56 rörde det sig om dagars användning... medan andra bebisar kan ha 50 och 56 (och mindre storlekar) jättelänge, men då kan man ju komplettera med det när man vet!

Ni som får sådär långa barn :eek: Min kusin fick för 2v sedan en son på 57 cm :eek::eek::eek::eek::eek:
Min dotter var 49cm när hon kom till världen. På riktigt det är 8cm skillnad :p
 
Idag Diabetes och foglossning, från start var det ledvärk. Men ledvärken är inte så farlig nu, ska dock se om jag kan hoppa in och jobba i vart fall 25% snart.

Så mycket elände du drabbats av! :( Hoppas att det fungerar att jobba lite i alla fall, har du ett arbete som går anpassa efter hur du mår med tider och arbetsuppgifter och så?
 
Så mycket elände du drabbats av! :( Hoppas att det fungerar att jobba lite i alla fall, har du ett arbete som går anpassa efter hur du mår med tider och arbetsuppgifter och så?

Jag jobbar på bemanningen i kommunen så jag hoppar runt i hela Varbergs kommun inom Äldrevård, hemtjänst, boende, Lss, boendestöd, psykiatri osv.. Jag blir bokad där det saknas folk för dagen. Så det är svårt att anpassa tyvärr.

Äh, jag får väl ta det, sedan hatar jag att vara gravid, men jag vet att det är värt det i slutet :D
 
Jag jobbar på bemanningen i kommunen så jag hoppar runt i hela Varbergs kommun inom Äldrevård, hemtjänst, boende, Lss, boendestöd, psykiatri osv.. Jag blir bokad där det saknas folk för dagen. Så det är svårt att anpassa tyvärr.

Äh, jag får väl ta det, sedan hatar jag att vara gravid, men jag vet att det är värt det i slutet :D

Aha, förstår att det är svårt att anpassa då! Men håller med, graviditeter är inget man gör för nöjes skull direkt :meh: - tur att det blir så söta ungar av dem :D
 
Hänger på här med en allmän fråga om hur länge ni tänkt jobba? Med första barnet hann jag aldrig ta ställning till det och med andra pluggade jag, så jag känner mig lite nollställd när chefen frågar :D

Jag kommer nog jobba till v 37 tror jag. Känns naturligt att inte komma tillbaka till jobbet efter höstlovet. Känns tungt redan nu, slutet av v 28. Står ju upp mest hela dagarna. Elever som krossar glasrutor, bråkar m.m... kan vara skönt att slippa det ett litet tag innan bebis kommer.
Då är jag hemma inga tre veckor innan planerat snitt om jag får det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 007
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 911
Senast: Bapelsin
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 900
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp