Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi köper begagnad vagn ;) med maxpris på 3000:-. Det gör ju också att man inte direkt orkar provköra massa vagnar utan vill höra sig för bland andra :)

Mycket bra beslut! :) Vi fick tag i en jättefin begagnad Emmaljunga, helt klart värt att kolla Blocket efter begagnat :up:
 
Mycket bra beslut! :) Vi fick tag i en jättefin begagnad Emmaljunga, helt klart värt att kolla Blocket efter begagnat :up:

Ja, jag börjar sakta förstå det också även fast att jag kanske hade velat ha lite högre budget men hittade en city cross jag gillade och som fick godkänt av gubben så blir att titta på den imorgon :)
 
Hoppar in i barnvagnsdiskussionen, vi är mest inne på Britax Go Big eller Go Next. Någon som har tittat på dom vagnarna? Vi har inte varit och tittat på vagn i butik än men googlat massor och verkar vara dom som passar oss bäst. :)

Angående det här med oro för minskad rörelse - jag tycker att det överallt står att man ska lyssna på sin magkänsla och hellre ringa/åka in en gång för mycket än en gång för lite.
 
Angående vagndiskutionen, här lutar det åt en britax smile :) har inte jätte mycket utrymme i bilen och kommer mest troligt åka en del, så vill ha nån som tar lite plats och är smidig att fälla ihop. Sett flera på blocket och vill redan slå till men sambon tycker vi kan vänta :yuck:
 
Jag kommer bli gråhårig på barnvagnsletandet. Har nog skiftat från att mest vara inne på emmaljunga duo edge till att vara mer inne på cresent compact och emmaljunga city cross. Läste att edgen var klumpigare än city cross (ser ut på bilder som det är tvärt om) och då är den inte lika intressant.

Jag är sugen på Emmaljunga duo edge men ska provköra den lite mer i butiken, är jättekluven på chassit däremot, alla säger ju att fyra fasta hjul is the shit när man bor där det faktiskt kommer snö men samtidigt så ser det så sjukt skönt ut att svänga med rörliga framhjul.

Det som jag är tveksam över med emmaljunga är att dom verkar vara rätt tunga, vi har en BMW X5 som ju är rätt hög och känns tungt att lyfta in den varenda gång men gillar att den känns hög och rejäl men butiken här erbjöd ju att provköra och provlasta vagnarna :love:
 
Angående det här med oro för minskad rörelse - jag tycker att det överallt står att man ska lyssna på sin magkänsla och hellre ringa/åka in en gång för mycket än en gång för lite.

Jag kunde inte sova inatt eftersom det var så stilla i magen och jag var så himla orolig, och var följaktligen ett vrak imorse... Ringde Bm och fick tid nu på förmiddagen. Har nyss varit där och kan lugna mig själv och alla andra som eventuellt känner igen sig att allt var fint och bebis har starka, tydliga hjärtljud! Troligtvis ligger han med ryggen utåt och därför känner jag hicka (mina diffusa "muskelryckningar") men inte sparkar.

Bm sa också att dom finns till just för att vi ska bli lugna när vi oroar oss och att jag gjort helt rätt som ringde, så trots att jag nu haft tvärfel tre gånger känns det ändå okej. :cool::p
 
Med två barn i bagaget (inte bokstavligt....) kan jag tipsa om att köpa en begagnad stadig vagn med fyra fasta hjul o mycket gung om man bor där det e mycket snö eller ska ut o gå i skog/grusvägar. Sen köper man en (ny eller begagnad) smidigare mindre vagn med rörliga framhjul som e lätt att fälla ihop o då har man den konstant i bilen för alla tillfällen då man ska gå på stan/BVC-besök osv.. :up::) två begagnade vagnar kostar ju typ som en ny så :)

Våra tre vagnar har sammanlagt kostat 3000:-
 
Jag är sugen på Emmaljunga duo edge men ska provköra den lite mer i butiken, är jättekluven på chassit däremot, alla säger ju att fyra fasta hjul is the shit när man bor där det faktiskt kommer snö men samtidigt så ser det så sjukt skönt ut att svänga med rörliga framhjul.

Det som jag är tveksam över med emmaljunga är att dom verkar vara rätt tunga, vi har en BMW X5 som ju är rätt hög och känns tungt att lyfta in den varenda gång men gillar att den känns hög och rejäl men butiken här erbjöd ju att provköra och provlasta vagnarna :love:

Jag tycker den är snyggare än city crossen men blev fundersam då när jag läste jämförelser att duo edgen var klumpigare och tyngre. Jag har inte sett nån av dom live så kan inte uttala mig om huruvida det stämmer :D Ska ta kombin med hundburen i när jag kollar på vagnen imorgon så blir att provlasta tänkte jag. Måste se så den får plats bredvid. Sen ska vi visserligen byta bil men då vet vi att det ska funka ilafall.

Säg gärna till vad du tyckte efter du testat :) Vill man ha svängbara hjul finns det ju en djungel av vagnar att välja mellan.
 
Jag kunde inte sova inatt eftersom det var så stilla i magen och jag var så himla orolig, och var följaktligen ett vrak imorse... Ringde Bm och fick tid nu på förmiddagen. Har nyss varit där och kan lugna mig själv och alla andra som eventuellt känner igen sig att allt var fint och bebis har starka, tydliga hjärtljud! Troligtvis ligger han med ryggen utåt och därför känner jag hicka (mina diffusa "muskelryckningar") men inte sparkar.

Bm sa också att dom finns till just för att vi ska bli lugna när vi oroar oss och att jag gjort helt rätt som ringde, så trots att jag nu haft tvärfel tre gånger känns det ändå okej. :cool::p

Gud vad skönt! Och bra att du ringde och åkte in! Jag tycker att det var helt rätt och bm också tydligen. :)
 
Tack! @Sofie_B
Jag skulle aldrig kunna släppa ifall jag hade ignorerat det och något gått fel, så det vr lika bra att kolla. Koncentrationen på jobbet imorse var lika med noll dessutom och det är ju inte heller rätt.
 
Häromdagen köpte jag mina första babykläder (på Tradera, två bodys för 25 kr styck). När vågar man egentligen börja investera i dyrare saker så som barnvagn osv? Det skulle kännas hemskt att stå där med en massa nyinköpta saker och så går något snett... Det kan det såklart göra på förlossningsdagen också, men jag undrar lite hur ni andra förstföderskor tänker?
 
Vi har inte köpt något än. Känner nog lite som du @leoparden att jag inte vill vara för tidig utifall att... Men googlar på barnvagnar och är lovad spjälsäng och lite annat av en kollega vars barn är lite äldre :)

Kliar väl lite i fingrarna efter att köpa gulliga bodys och annat, samtidigt vill jag inte gå bananas eftersom vi ska renovera hus framöver och kan behöva hålla i pengarna... Men begagnat är bra både för plånboken och miljön!
 
Häromdagen köpte jag mina första babykläder (på Tradera, två bodys för 25 kr styck). När vågar man egentligen börja investera i dyrare saker så som barnvagn osv? Det skulle kännas hemskt att stå där med en massa nyinköpta saker och så går något snett... Det kan det såklart göra på förlossningsdagen också, men jag undrar lite hur ni andra förstföderskor tänker?
Vi tänker som vi gjorde sist, efter Rul
 
Häromdagen köpte jag mina första babykläder (på Tradera, två bodys för 25 kr styck). När vågar man egentligen börja investera i dyrare saker så som barnvagn osv? Det skulle kännas hemskt att stå där med en massa nyinköpta saker och så går något snett... Det kan det såklart göra på förlossningsdagen också, men jag undrar lite hur ni andra förstföderskor tänker?

Just när det gäller barnvagn så har i princip alla tillverkare förlossningsgaranti. Dvs du får lämna tillbaka vagnen om något skulle gå snett. (Om man köper nytt då såklart).

Vi köpte något efter RUL och sen det mesta runt v 30 ungefär.
 
@leoparden Jag ska kolla på barnvagn imorgon (går in i v20 på söndag) och har rul på onsdag. Jag känner mig väl ganska lugn inför rul helt enkelt. Ska åt det hållet som barnvagnen finns på annars hade jag kunnat kolla efter rul.

Kläder har vi från när storebror var liten och vi kommer få en del från svägerskan. Renovera barnrummet har jag tänkt göra under höstlovet, då är jag i v27. Inreda det sker efter jag slutat jobba har jag tänkt, då är jag i v34.
 
Kukilurar lite på det här med hur man ska klä minin på vintern. Eller det som är kvar av vintern vill säga när ungen kommer i februari. Bor i Småland, milda vintrar (jag är dock fryslort så jag tycker det är kallt året runt iprincip).

Fårskinnspläd i vagnen, sparkdräkt i ullfroté (100% ull), body och brallor under, nått extra på fötterna typ stickade tossor och även på händerna och så mössa såklart. Ovanpå det täcke och vid behov komplettera med ullpläd under täcket.

Låter det rimligt eller behöver man overall eller tjock åkpåse?
 
Kukilurar lite på det här med hur man ska klä minin på vintern. Eller det som är kvar av vintern vill säga när ungen kommer i februari. Bor i Småland, milda vintrar (jag är dock fryslort så jag tycker det är kallt året runt iprincip).

Fårskinnspläd i vagnen, sparkdräkt i ullfroté (100% ull), body och brallor under, nått extra på fötterna typ stickade tossor och även på händerna och så mössa såklart. Ovanpå det täcke och vid behov komplettera med ullpläd under täcket.

Låter det rimligt eller behöver man overall eller tjock åkpåse?
För mig så låter det fullt tillräckligt för en normal vinter i de trakterna. Kan till och med bli för varmt, man får känna på dem i nacken.
Det man ska tänka på är att man kan komma att behöva lyfta upp dem ur vagnen för att trösta, mata m.m och då är det ju bra om de värmande skikten sitter på bebis och inte är i form av åkpåse, täcken osv.

När sonen föddes gick vi in i den kalla vintern. Det var 13-18 minus de första dagarna vi var hemma efter förlossningen och det är enda gången vi använt åkppsen i fårskinn som folk propsade på att vi skulle behöva för bebisar behöver mycket värme:grin:
Efter det körde vi på vanliga innekläder och yllestrumpor på både fötter och händer. Sen en vindfleeceoverall på det med övervik för händer och fötter och så mössa. I vagnen låg han på en ullpläd och sen fanns det ett lock till liggdelen som vi hade på. Han var riktigt varm av sig så det var fullt tillräckligt. När de ligger i vagnen är de ju väldigt skyddade från vinden och så blir det ju ingen stor luftcirkulation så det blir uppvärmt där inne.
 
Kukilurar lite på det här med hur man ska klä minin på vintern. Eller det som är kvar av vintern vill säga när ungen kommer i februari. Bor i Småland, milda vintrar (jag är dock fryslort så jag tycker det är kallt året runt iprincip).

Fårskinnspläd i vagnen, sparkdräkt i ullfroté (100% ull), body och brallor under, nått extra på fötterna typ stickade tossor och även på händerna och så mössa såklart. Ovanpå det täcke och vid behov komplettera med ullpläd under täcket.

Låter det rimligt eller behöver man overall eller tjock åkpåse?

På Havanna körde vi långärmad body och byxor, stickade strumpor, oftast strumpor på händerna då det var lättast när de var så små. Över det hade vi filt/täcke, har en åkpåse som aldrig är använd. I bilen ska man inte ha overall under bältet. utan vi hade filt över istället.

Sedan försökte vi med mössa, men vi har någon som hatat mössa sedan dag ett och lyckades knösa av sig den omgående (Även de med snöre), fråga mig inte hur hon gjorde men de satt aldrig på.

Sedan bar jag mycket i sjal/sele och hade då bara ett lager kläder, tjocka strumpor och min jacka över.
 
Kukilurar lite på det här med hur man ska klä minin på vintern. Eller det som är kvar av vintern vill säga när ungen kommer i februari. Bor i Småland, milda vintrar (jag är dock fryslort så jag tycker det är kallt året runt iprincip).

Fårskinnspläd i vagnen, sparkdräkt i ullfroté (100% ull), body och brallor under, nått extra på fötterna typ stickade tossor och även på händerna och så mössa såklart. Ovanpå det täcke och vid behov komplettera med ullpläd under täcket.

Låter det rimligt eller behöver man overall eller tjock åkpåse?

Det låter väldigt väldigt varmt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 006
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 911
Senast: Bapelsin
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 898
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp