Vinterföräldrartråden 2017/18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som får sådär långa barn :eek: Min kusin fick för 2v sedan en son på 57 cm :eek::eek::eek::eek::eek:
Min dotter var 49cm när hon kom till världen. På riktigt det är 8cm skillnad :p

49cm, vad litet och sött :D Min unge var 53 cm när han kom, kanske inte jättestor skillnad, men kunde ändå inte ha strl 50 i mer än typ två veckor. :p
 
Hoppar in i barnvagnsdiskussionen, vi är mest inne på Britax Go Big eller Go Next. Någon som har tittat på dom vagnarna? Vi har inte varit och tittat på vagn i butik än men googlat massor och verkar vara dom som passar oss bäst. :)

Angående det här med oro för minskad rörelse - jag tycker att det överallt står att man ska lyssna på sin magkänsla och hellre ringa/åka in en gång för mycket än en gång för lite.
Vi valde också mellan Go big och Go next. Hade bestämt oss för en Smile 2 innan vi varit inne i fysisk butik. Men efter att ha provkört och klämt och känt så var det en klar skillnad på Go-modellerna, så mycket bättre!
Det blev en Go next till sist då en butik hade riktigt bra erbjudande på den. Tyvärr finns de ju inte begagnade än, inte många i alla fall. Vi tittade även på Emmaljunga men de föll oss inte riktigt i smaken.
Jag gillar stötdämpningen, att de är så "rena" inte en massa extra grejer i själva chassit, smidiga att fälla ihop och mycket enkla att byta babyskydd, liggdel och sittdelen på:up:
 
Avis! *vill också plugga! Igen! *

Liten rättelse dock, jobb till v34 och plugg till v39. Har sista inneveckan i graviditetsvecka 38+0-38+5 haha. Sambon kommer få åka med upp till Sundsvall. Ser inte fram emot den 8 timmar långa resan upp heller för den delen höggravid.

Roligt att plugga men ska bli skönt med ett break.
 
Hänger på här med en allmän fråga om hur länge ni tänkt jobba? Med första barnet hann jag aldrig ta ställning till det och med andra pluggade jag, så jag känner mig lite nollställd när chefen frågar :D

Jaa.. jag är ju en sån där naiv människa som tänker att jag ska kunna jobba hela vägen fram och sen ganska direkt efter. Såklart inte heltid och inte på plats (är egenföretagare), men jag hoppas kunna delta på styrelsemöten, hålla koll på siffror, vara tillgänglig på mail, ta enstaka personalmöten på någon timme i veckan osv relativt omgående. Min man är chef inom polisen och tanken är att han inte ska vara pappaledig något utan bara gå ner till 75 % så att han kan ha kvar sin chefstjänst. Det är förhoppningen och tanken vi har, sen har vi en farmor som mer än gärna ställer upp. Vi är dock inte på något sätt låsta vid tanken på att det ska bli såhär utan inser att det finns risk att det är en utopi och då anpassar vi oss. :)
 
Vi valde också mellan Go big och Go next. Hade bestämt oss för en Smile 2 innan vi varit inne i fysisk butik. Men efter att ha provkört och klämt och känt så var det en klar skillnad på Go-modellerna, så mycket bättre!
Det blev en Go next till sist då en butik hade riktigt bra erbjudande på den. Tyvärr finns de ju inte begagnade än, inte många i alla fall. Vi tittade även på Emmaljunga men de föll oss inte riktigt i smaken.
Jag gillar stötdämpningen, att de är så "rena" inte en massa extra grejer i själva chassit, smidiga att fälla ihop och mycket enkla att byta babyskydd, liggdel och sittdelen på:up:

Ja, det är just det vi har fastnat för också! Ska bli spännande att se när man provar i butik sen. :)
 
Hänger på här med en allmän fråga om hur länge ni tänkt jobba? Med första barnet hann jag aldrig ta ställning till det och med andra pluggade jag, så jag känner mig lite nollställd när chefen frågar :D

Jag tänkte jobba fram till jul och sen gå hem, då är jag precis i början av v 37. Känns som en bra brytpunkt, och förhoppningsvis får jag lite tid hemma innan bf :)

Sambon och jag bollar lite om hur vi ska lägga upp föräldraledigheten. Eftersom båda vill vara hemma mycket antar jag att vi kommer dela ganska lika i kalendertid, men ta ganska få dagar första året eftersom det väl ändå inte påverkar SGIn.
 
Idag går vårt flyttlass till huset! :bump:
Sambons familj är här och hjälper till att kånka grejer, så jag behöver mest packa och peka :) Märker att jag ändå blir riktigt trött, både i kroppen och huvudet, så väldigt skönt att få hjälp.

Att jag nuförtiden inte sover hela nätterna hjälper ju inte heller. Imorse vaknade jag strax efter 05 och sen var det kört att somna om. Någon sa att det är för att kroppen ska vänja sig vid hur det blir sen :cautious: så hur man ska kunna "passa på att njuuuuta och sova ut" nu övergår mitt förstånd :D

Hur är det för er? Sover ni?
 
Sover sådär.
Vaknar minst 1 gång per natt för att gå på toa.
Känns som om det kommer dröja länge innan jag får en hel natts sömn igen.

Tror jag åkt på maginfluensa inatt. Det bara rinner och jag mår så illa . Ingen aptit alls.

Tösen lever om i magen iaf.
Hunden har blivit väldigt viktig här hemma.
Min Golden har förvandlats till en Rottweiler.
Han har alltid vaktar lite, men har tilltagit sen jag blev gravid, framförallt när mannen inte är hemma.
 
@Rugge åh hu! :eek: Krya på dig :heart

Knapp

Jag vaknar oftast en gång per natt och behöver kissa men nu sen en vecka tillbaka har jag sovit hela nätter. Innan när jag blev kissnödig blev jag även ashungrig och fick knapra morot och dricka yoghurt :D saknar inte det.

Köpt vagn idag med, blev en emmaljunga city cross. Gick precis in i bagaget bredvid buren och den var väldigt fin i klädseln och trevligt gung. Kände mig dock så malplacerad när jag kollade på den, typ som om jag skämdes lite. Inte är väl jag gravid? Snart blir jag påkommen att jag vara bluffar :cry:. Men det är ju inte så, det är ju min(våran) tur men det känns så orealistiskt.
 
Hade visst glömt svara på det här :)
Kommer inte ihåg exakt eftersom jag egentligen inte tror så mycket på det, men om jag minns rätt så tydde att endast ha lindrigt illamående, avsaknad av halsbränna och att jag i övrigt inte haft ont eller mått dåligt på att det skulle bli en pojke...

Haha! Jag mådde bara lite illa ett par veckor, kräktes inte, hade ingen halsbränna och egentligen inga fysiska problem alls, och jobbade till tre dagar innan vi fick vår dotter. Så mycket för det skrocket. :D

Och fasen så kardullers fint att du ska få en liten Fjäder! :love:
/fd ananya från ridtravartråden osv
 
Jag har tre döttrar, inte mått så farligt illa, aldrig haft halsbränna och har haft turen att må bra hela tiden (klart det är tungt på slutet men inget allvarligt). Är nu i v.36 med barn 4 och mår/har mått lika den här graviditeten. Vi vet inte om det är en pojke eller flicka ä
 
Och nu vet jag hur det känns med sammandragningar.
Fick söka mig akut till KK/förlossningen idag.

Har varit kass i magen sedan natten till lördag. Trodde det var någon maginfluensa, mannen är dock opåverkad.
Efter promenaden med Hunden idag så dök det upp en icke bekant känsla i buken. Trodde det hade med magen att göra, men avtog inte.
Ihållande molande smärta/brännande som i vågor övergick till skärpa smärtor i buken.
På Förlossningen konstaterade de sammandragningar som troligen lösts ut av att jag har fått UVI. Har aldrig haft det innan.
Fick en injektion brikanyl och hemskickad med antibiotika.

Fyfan ingen rolig upplevelse alls.
Har fortfarande ont, diarré och klarar inte äta något.
 
Och nu vet jag hur det känns med sammandragningar.
Fick söka mig akut till KK/förlossningen idag.

Har varit kass i magen sedan natten till lördag. Trodde det var någon maginfluensa, mannen är dock opåverkad.
Efter promenaden med Hunden idag så dök det upp en icke bekant känsla i buken. Trodde det hade med magen att göra, men avtog inte.
Ihållande molande smärta/brännande som i vågor övergick till skärpa smärtor i buken.
På Förlossningen konstaterade de sammandragningar som troligen lösts ut av att jag har fått UVI. Har aldrig haft det innan.
Fick en injektion brikanyl och hemskickad med antibiotika.

Fyfan ingen rolig upplevelse alls.
Har fortfarande ont, diarré och klarar inte äta något.

Stackare, låter inte alls roligt! Krya på dig!
 
Ni som har varit gravida tidigare/längre än jag - när har lusten att "boa" kommit för er? Jag är i vecka 19 nu och känner inget som helst sug efter att inreda barnrummet (kontoret ska göras om), köpa saker osv osv. Just nu känns det bara jobbigt. :grin:
 
Ni som har varit gravida tidigare/längre än jag - när har lusten att "boa" kommit för er? Jag är i vecka 19 nu och känner inget som helst sug efter att inreda barnrummet (kontoret ska göras om), köpa saker osv osv. Just nu känns det bara jobbigt. :grin:

Jag har ännu inte haft något större sug efter att inreda. Det är faktiskt mannen som gjort allt. Kontoret utflyttad och in med alla bebisgrejer. Monterat skötbord och diverse andra saker. All heder åt honom. Varit på Gekås och inhandlat, beställt barnvagn mm mm.
Jag har ju såklart varit delaktig, men han har varit drivande.
Är i vecka 26 nu
 
Ni som har varit gravida tidigare/längre än jag - när har lusten att "boa" kommit för er? Jag är i vecka 19 nu och känner inget som helst sug efter att inreda barnrummet (kontoret ska göras om), köpa saker osv osv. Just nu känns det bara jobbigt. :grin:

Nu är jag förvisso bara en vecka före dig. Mitt behov kom när jag började känna rörelser. Iof bara köpt en vagn och en body. Känner inget behov av att fixa bebisrummet.
 
Jag är inte så långt före dig (i v22 nu) och känner inte något ökat behov än. "Normalt"gillar jag iofs både att fixa hemma och sylta/safta (om jag ska generalisera lite vad jag lägger i begreppet), men är inget ökat behov.
Shoppade två bodys på Tradera i lördags morse när jag inte kunde somna om :p men annars tror jag hela "flytta till hus"-cirkusen tar tillräckligt fokus för min del.
 
Usch. Sitter hos mvc nu och har gjort sockerbelastning för att utesluta graviditetsdiabetes. En halvtimme kvar till nästa (sista) sticket. Mår lite illa av sockerlösningen + inte ha fått äta något :wtf: Sticket efter en timme låg ganska högt, så hoppas det gått ner lite till sista.

Behövde aldrig göra detta förra graviditeten, tack och lov för det :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 007
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 911
Senast: Bapelsin
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
16 900
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp