Vinterföräldrar 23/24

För mig är det ju lite struligt just nu, så det är in och ut på sjukhus och täta kontroller, huvudvärk och påfrestande för kropp och psyke. Har som dig @eyz att jag ofta vaknar nån gång per natt och är vaken länge, men det går ju bra eftersom jag inte jobbar! Det var riktigt jobbigt när jag skulle till jobbet och höll på att helt ta knäcken på mig 😅 jobbigt är också att jag aldrig blir av med en sån seg förkylning och är konstant täppt i näsan.. och att det är jobbigt att hosta och nysa för det är svårt att hålla tätt då..

Bäst är att jag kan känna bebis så tydligt, jag kan liksom känna när rumpan petar ut, magen rycker när bebis får hicka, jag kan känna både små och stora rörelser och tycker verkligen att det är toppen! Känns på ett sätt väldigt tråkigt att det inte är så långt kvar, men jag hade ju såklart velat va frisk och pigg om jag skulle gå längre 😅 försöker njuta och lägga på minnet hur det känns, men det är ju ändå så svårt att beskriva!
 
För mig är det ju lite struligt just nu, så det är in och ut på sjukhus och täta kontroller, huvudvärk och påfrestande för kropp och psyke. Har som dig @eyz att jag ofta vaknar nån gång per natt och är vaken länge, men det går ju bra eftersom jag inte jobbar! Det var riktigt jobbigt när jag skulle till jobbet och höll på att helt ta knäcken på mig 😅 jobbigt är också att jag aldrig blir av med en sån seg förkylning och är konstant täppt i näsan.. och att det är jobbigt att hosta och nysa för det är svårt att hålla tätt då..

Bäst är att jag kan känna bebis så tydligt, jag kan liksom känna när rumpan petar ut, magen rycker när bebis får hicka, jag kan känna både små och stora rörelser och tycker verkligen att det är toppen! Känns på ett sätt väldigt tråkigt att det inte är så långt kvar, men jag hade ju såklart velat va frisk och pigg om jag skulle gå längre 😅 försöker njuta och lägga på minnet hur det känns, men det är ju ändå så svårt att beskriva!
Förstår att det är jobbigt med täta kontroller, har du i alla fall nära till sjukhuset? Och blodtrycket håller sig på en nivå så det inte finns planer på igångsättning ännu?

Mitt blodtryck har stigit lite, det finns fortfarande marginal till gränsen för högt men också många veckor kvar (31 nu), jag har ca en timme till sjukhuset så vill inte hamna i en situation som kräver täta kontroller :nailbiting:
 
Hur går det för er som har nära till nedkomst? Vad är jobbigast och vad uppskattar ni mest just nu?

Jag har sovit så fruktansvärt dåligt denna vecka. Vaknar av att jag är kissnödig, går på toa och är sen vaken 2 - 4 timmar minst 1 gång per natt. Ett par sådana nätter kan jag ta mig igenom dagarna efter men när det aldrig kommer en vettig vila blir jag knäckt :arghh: Nåja, har runt 20 arbetsdagar kvar, de flesta ska jag väl kunna arbeta mig igenom.
Jag har tio jobbdagar kvar och det är definitivt nedräkning.. framför allt eftersom jag känner mig så trött :sleep: vaknar också många gånger per natt..
 
Förstår att det är jobbigt med täta kontroller, har du i alla fall nära till sjukhuset? Och blodtrycket håller sig på en nivå så det inte finns planer på igångsättning ännu?

Mitt blodtryck har stigit lite, det finns fortfarande marginal till gränsen för högt men också många veckor kvar (31 nu), jag har ca en timme till sjukhuset så vill inte hamna i en situation som kräver täta kontroller :nailbiting:
Jag har ca 40 min till sjukhuset, så det tar ju flera timmar att åka dit, göra kontrollerna och åka hem och jag åker varannan dag just nu 😅 men inatt var jag inlagd igen för blodtrycket var lite högt på kontrollen.
Det är en balansgång hela tiden om det blir igångsättning eller inte, men hittills är alla blodprover bra och bebis mår bra, så de vill gärna vänta lite till på kroppen om det går, bara för att inte igångsättningen ska bli så lång och påfrestande... Har inte börjat öppna mig eller så än. Men blir det för jobbigt så är jag fullgången från igår så då kör vi. Jag är ju tacksam att det här ändå kom såpass sent! Och jag vill både bara att vi ska sätta igång det och såklart ha en bra förlossning där kroppen är lite med på tåget...
 
Jag har ca 40 min till sjukhuset, så det tar ju flera timmar att åka dit, göra kontrollerna och åka hem och jag åker varannan dag just nu 😅 men inatt var jag inlagd igen för blodtrycket var lite högt på kontrollen.
Det är en balansgång hela tiden om det blir igångsättning eller inte, men hittills är alla blodprover bra och bebis mår bra, så de vill gärna vänta lite till på kroppen om det går, bara för att inte igångsättningen ska bli så lång och påfrestande... Har inte börjat öppna mig eller så än. Men blir det för jobbigt så är jag fullgången från igår så då kör vi. Jag är ju tacksam att det här ändå kom såpass sent! Och jag vill både bara att vi ska sätta igång det och såklart ha en bra förlossning där kroppen är lite med på tåget...
Jag känner med dig! ❤️
Och vet iaf hur det känns med skyttetrafik på kontroller, imläggning osv 45 min bort.
Gubben kunde knappt jobba sista veckorna för det blev så många turer.
Det var tillslut jätteskönt o få ett igångsättningsdatum...
 
Hur går det för er som har nära till nedkomst? Vad är jobbigast och vad uppskattar ni mest just nu?

Jag har sovit så fruktansvärt dåligt denna vecka. Vaknar av att jag är kissnödig, går på toa och är sen vaken 2 - 4 timmar minst 1 gång per natt. Ett par sådana nätter kan jag ta mig igenom dagarna efter men när det aldrig kommer en vettig vila blir jag knäckt :arghh: Nåja, har runt 20 arbetsdagar kvar, de flesta ska jag väl kunna arbeta mig igenom.

Jag har bf om en vecka och är så klar med att vara gravid!
Nu jobbar jag i alla fall inte längre, så jag kan sova på dagen, men nätterna är lite struliga. Så utan dagsömnen hade jag inte pallat alls.
Har lite smått värk ibland, men det är väldigt milt. Så jag gissar det dröjer en stund till.
Längtar så efter att bebisen är på utsidan!

Det där med kissnödigheten är ett gissel! Natten är okej för mig men på dagen kan jag bli akut kissnödig, men går jag på toa kommer det bara några droppar 🙄
 
Hur går det @Ponylove ? @Queen ? @Linn-Nora ? (Hade vi någon mer med bf i december?)

Jag hade koll hos barnmorskan idag och allt såg bra ut men får mer och mer tråkiga biverkningarna varje dag känns det som.. så förutom att vara jättesvullen i näsan och inte kunna andas, lite sura uppstötningar och att jag lätt sätter i halsen så kan vi addera karpaltunnelsyndrom till listan! :meh:
Här kommer det närmare och närmare bebis! Jag har börjat få förvärkar och hade på kontroll idag mognat lite mer från i helgen! Fick faktiskt välja om jag ville ha igångsättning idag redan eller vänta lite till och då valde jag att se om kroppen kommer igång själv här över helgen, ska på ny kontroll på söndag så om det inte har kommit igång själv så kan jag få igångsättning nästa vecka vilket känns väldigt bra. Värdena ligger ok, lite högre blodtryck idag men hade inga mer symptom (på påverkan av havandeskapsförgiftning) så jag behövde inte stanna kvar. Men har en ständig beredskap att jag måste in om jag börjar må dåligt på något sätt så det känns väldigt bra med att vi kör nästa vecka om inte kroppen själv drar igång det.
 
Hur går det @Ponylove ? @Queen ? @Linn-Nora ? (Hade vi någon mer med bf i december?)

Jag hade koll hos barnmorskan idag och allt såg bra ut men får mer och mer tråkiga biverkningarna varje dag känns det som.. så förutom att vara jättesvullen i näsan och inte kunna andas, lite sura uppstötningar och att jag lätt sätter i halsen så kan vi addera karpaltunnelsyndrom till listan! :meh:

Här händer inte så mycket än. Var hos BM i måndags, och allt såg bra ut.
Har lite lätt mensvärk ibland men i övrigt ingenting. Jag är väldigt trött dock så jag sover ganska mycket. Och jag är väldigt otymplig!
Är både rädd för förlossningen och vill ha den överstökad.

Gjorde ansökan om föräldrapenning idag. Men funderar på om jag gjorde fel. Valde från bf och satte "ta hand om barn". Behöver ju ansöka nu, men kanske borde satt dagar innan förlossning istället för ta hand om barn..🤔 samtidigt har jag ju ingen aning om när bebisen tänker födas.. så himla svårt att veta!


Vilka jobbiga biverkningar du har 😔 hoppas dom släpper så fort bebisen är ute!❤️❤️
Visst närmar det sig för dig också nu?
 
Hur går det @Ponylove ? @Queen ? @Linn-Nora ? (Hade vi någon mer med bf i december?)

Jag hade koll hos barnmorskan idag och allt såg bra ut men får mer och mer tråkiga biverkningarna varje dag känns det som.. så förutom att vara jättesvullen i näsan och inte kunna andas, lite sura uppstötningar och att jag lätt sätter i halsen så kan vi addera karpaltunnelsyndrom till listan! :meh:
Här rullar det på med blöjbyten och ammning.
Hade hembesök av bvc idag, och bebis går stadigt upp i vikt. Bara några gram kvar till 3 kg.

Fick också karpaltunnelsyndrom runt v 32, 2 veckor innan bebis kom hade jag äntligen fått tid hos arbetsterapeuten och fick övningar och ortoser.
När bebis kom ut blev det tack och lov snabbt mkt bättre, men är inte helt bra än och orthoser och bebishantering går mkt dåligt ihop. Skillnaden är dock så stor att jag knappt bryr mig i nuläget 😅
Så lite tröst är att du iaf snart är av med det värsta av det ❤️
 
Vilka jobbiga biverkningar du har 😔 hoppas dom släpper så fort bebisen är ute!❤️❤️
Visst närmar det sig för dig också nu?
Ja jättedrygt, så jag är mycket sämre/mer påverkad än förra gången. Men men, det är ju som det är. Nästäppan är definitivt värst.

Bf i början av januari så mindre än en månad kvar :)

Tror jag blev lovad att slippa gå över tiden (med risk för större bebis då) när jag var på de där extra samtalen, men ska till sjukhuset på ett extra ultraljud också så får väl lite mer info då kanske.
 
Ja jättedrygt, så jag är mycket sämre/mer påverkad än förra gången. Men men, det är ju som det är. Nästäppan är definitivt värst.

Bf i början av januari så mindre än en månad kvar :)

Tror jag blev lovad att slippa gå över tiden (med risk för större bebis då) när jag var på de där extra samtalen, men ska till sjukhuset på ett extra ultraljud också så får väl lite mer info då kanske.
Nästäppa är skitjobbigt... Jag har också varit tät länge nu, så känns det som att det blir lite bättre ibland men det kommer ta mig tusan alltid tillbaka 😑 hoppas det släpper när bebis är ute.
Du har ju inte heller lång tid kvar!!! Bara några veckor då 🥳

Här har det stannat av, inga förvärkar eller sammandragningar så bebis får nog vräkas istället, synd för jag hade hoppats det kunde komma igång av sig själv under helgen...
 
Näe.
Svullna ben. En så täppt näsa att jag vaknade för att jag trodde jag skulle dö i natt (drömde alltså att jag kvävdes) och sen ont i ligamenten så jag vaknade av det.
Nu kommer jag knarka nässpray och så får ungen få tre huvuden helt enkelt för det går bara inte att leva så här längre. Fortfarande törstig och munnen har en otäck bismak.
Mannen har blivit sjuk också så istället för att få hjälp med att fixa lite hemma av svärföräldrarna har jag fått rodda allt (dvs mig själv och barnet och lite hästarna) själv. Inte fått ordning på skötbord eller bebiskläder eller garderob eller något.
Tack gode gud för att grannen hjälper mig med hästarna och att vi kunnat få vara där och äta och leka lite i helgen.
 
Näe.
Svullna ben. En så täppt näsa att jag vaknade för att jag trodde jag skulle dö i natt (drömde alltså att jag kvävdes) och sen ont i ligamenten så jag vaknade av det.
Nu kommer jag knarka nässpray och så får ungen få tre huvuden helt enkelt för det går bara inte att leva så här längre. Fortfarande törstig och munnen har en otäck bismak.
Mannen har blivit sjuk också så istället för att få hjälp med att fixa lite hemma av svärföräldrarna har jag fått rodda allt (dvs mig själv och barnet och lite hästarna) själv. Inte fått ordning på skötbord eller bebiskläder eller garderob eller något.
Tack gode gud för att grannen hjälper mig med hästarna och att vi kunnat få vara där och äta och leka lite i helgen.
This too shall pass! Låter verkligen inte roligt för dig ❤
 
Jag är vecka 40+2 och min bebis verkar inte så sugen på att komma ut än.. just i natt får den gärna vänta dock för imorgon är det lucia på dotterns förskola och det är bökigare för barnvakten att lämna då så jag hoppas det drar igång imorgon eftermiddag, kväll eller natt. Eller ännu hellre torsdag morgon!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 535
Senast: mamman
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 766
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 153
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp