Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

Sv: Vinterdäck bil - Odubbat på släp?

tryckte nog fel svarskanpp?:o

jaja

jag hade detta bekymmer och kontaktade polisen(blev stoppad):smirk:

jag måste från tror det var siste oktober ha om dubb på bil även dubb på släp oavsett väglag! alltså samma sorts däck på både bil och släp!

men jag kan ju ha missupfattat??!

Polisen kan ha haft fel med. Vet när jag inte hade någon aning, ringde tre ggr till polisen, tre olika län. Tre olika svar.

Men i våras kollade jag med VV och polisen, och fick enhetliga svar.

Ang polisen har jag blivit stoppad med släp och en felregistrerad bil. tryckfelsnisse gjorde att det stod, både på pappret och i polisens dator, att bilen fick dra 1440 kg på B, men max släpvagnsvikt var satt till 490 kg. Jag hade B-kort och 1200 kg på kroken. De sa inte ett ljud.

Det var inte förrän vid besiktningen som besiktningskillen tyckte 'men duu, det här måste vara fel.'. Det reddes upp och jag fick ett nytt regbevis med 1900 kg som max släpvagnsvikt.

Poliserna är bara människor de med.

Oavsett årstid får inte transport & bil ha olika däck, alltså en vinter & en sommar!!!
Men är det vinterväglag ska du självklart ha vinterdäck på båda, fattar inte varför folk kommer med dessa frågor hela tiden , det är ren självbevarelsedrift & omtanke om andra trafikanter det handlar om, inte bara lagar.
Men det är vanligt att en transport eller ett släp har året runt däck däremot.

Oavsett årstid får inte transport & bil ha olika däck, alltså en vinter & en sommar!!!.

Jo, såvida inte både VV och polisen har fel då. Men det är BARA om det INTE är vinterväglag, efter första datum då det är tillåtet att ha dubbdäck.

ELLER om släpet har dubbfria vinterdäck. De får du ha hela året, dvs du kan ha sommardäck på bilen och dubbfria vinterdäck på släpet. Eller tvärtom för den delen.

Har bilen dubbat måste släpet också ha de. Eller du kan "året runt däck" på släpet.

Nej, nej, nej....
Har bilen dubb så måste även släpet ha dubb, däremot är det ok med dubbfritt på bilen och dubb på släpet, men aldrig tvärtom (släpet måste ALLTID ha lika bra eller bättre fäste än bilen)

Ps: Gäller vid vinterväglag samt 1/12-31/3

Plockat från körkortsboken som alla förare som iaf de senaste åren tagit körkort inte bör ha missat.

"Väljer du dubbdäck, måste du ha dubbdäck på alla hjulen.En tillkopplad släpvagn måste även den ha dubbdäck om dragbilen har dubbdäck.Detta gäller endast vinterväglag"

"Dubbade eller odubbade vinterdäck måste användas vid vinterväglag under tiden 1 dec-31 mars.Detta gäller personbil, lätt lastbil, & buss med totalvikt på högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av sådant fordon.
Däcken måste ha mönsterdjup på minst 3mm. Ett tillåtet alternativ till vinterdäck är sommar försedda MED snökedjor."

"Under tiden 1 maj-30 sept är det förbjudet att använda dubbdäck OM det inte är eller förväntas vinterväglag"

Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå? :confused:

När inte vinterväglag råder utanför tidsperioden 1 dec - 31 mars så är det lagligt att köra med dubbat på bilen och odubbat på släpet!

Det du citerar från körkortsboken är korrekt, men tar inte upp fallet utanför perioden då vinterdäckslagen råder.

Det finns sannolikt ett skäl till att det aldrig står uttryckligen i texter, för det är normalt sett inte en lämplig kombination - dock en laglig sådan.

Kontakta Vägverket om du vill ha fakta kontrollerat, polisen har tyvärr ofta dålig koll på just detta "undantag".

Men snälla nån, det är väl självklart?

Om det inte är vinterväglag eller väntas sådant får bilen INTE ha dubbdäck & oavsett vad för väglag det är får inte bilen ha dubbdäck om inte transporten har det.

Men snälla nån, det är väl självklart?

Om det inte är vinterväglag eller väntas sådant får bilen INTE ha dubbdäck & oavsett vad för väglag det är får inte bilen ha dubbdäck om inte transporten har det.

Man får ha dubbdäck OAVSETT väglag efter 1 oktober. Så det får den visst det. Om du nu inte anser att det automatiskt väntas vinterväglag from 1/10 då. Men om det så är + 10 grader och varken frost eller en snöflinga i sikte så FÅR du ha dubbat from 1/10.

Och du FÅR ha dubb på bilen men odubbat på släpet (sommardäck eller året om däck) om det INTE är vinterväglag, men inom tillåten period för dubbdäck. T ex som i våras, i april, då jag hade kvar dubbdäck på bilen, men släpet hade sommardäck. D¨å var det helt okej köra kombination både enligt VV och polisen. Eller som nu för två veckor sen när stoet gjorde sin sista resa. Dubb på bilen, sommar på släpet (pga att vinterdäcken låg på fel ställe) och ej vinterväglag.

(Sen tycker jag inte om att köra 'blandat' eftersom de beter sig olika, däcken. Men det är fultl lagligt under de förutsättningar som gång på gång framförts i tråden.)

Suck...

Det är tillåtet med dubbdäck mellan 1 oktober - 30 april, oavsett väglag.
Under mellanperioden (1 okt - 1 dec samt 31 mars - 30 april) så kan man köra med dubb på bilen och odubbat på släpet, lagligt om inte vinterväglag råder!

Nu krånglar du till det i onödan & det var inte det ts ens ville ha svar på, jag har skrivit svar på ts frågor.

Det du undrar går fortfarande att utläsa av mitt svar, men du verkar inte ta in det?

Man får ha dubbdäck när man förväntar få vinterväglag.
I Kriuna sätter många på dubbdäck redan i september eftersom vintern många ggr kommer då.

Detta har jag ju redan skrivt flera ggr så jag förstår inte vad du har för problem att förstå?

Nu krånglar du till det i onödan & det var inte det ts ens ville ha svar på, jag har skrivit svar på ts frågor.

Det du undrar går fortfarande att utläsa av mitt svar, men du verkar inte ta in det?

Man får ha dubbdäck när man förväntar få vinterväglag.
I Kriuna sätter många på dubbdäck redan i september eftersom vintern många ggr kommer då.

Detta har jag ju redan skrivt flera ggr så jag förstår inte vad du har för problem att förstå?

TS undrar om h*n får ha dubb på bilen och odubbat på släpet mellan 1/10 och 1/12 om vinterväglag INTE råder. Jag har svarat på detta, flera andra har svarat på detta.

Du har också svarat, men med felaktiga fakta. SÅ jag vet inte vem som krånglar mest, du med dina felaktiga svar eller jag när jag försöker korrigera dem..?

Jag såg inte datumet utan tänkte att människan frågade om hon kunde använda detta tex på höst eller vår/sommar viket hon självklart inte får.
Men det jag skrivit upp kan man tyda reglerna av.

Höst och vår är på väldigt olika tidpunkter om man bor i Västra Götaland och i Norrbotten.
Det var nu som ts frågade om och i Västra Götaland är det fortfarande "höst".

Jag såg inte datumet utan tänkte att människan frågade om hon kunde använda detta tex på höst eller vår/sommar viket hon självklart inte får.
Men det jag skrivit upp kan man tyda reglerna av.

Och varför är det självklart att hon inte får det? Det är ju just höst och vår som frågan övht kan bli aktuell? Dvs innan resp efter det är/varit vinterväglag, men där bilen fortfarande har dubbdäcken på, medan släpets däck är odubbade?

Och det är ju oftast just höst och vår det INTE är vinterväglag, men ändå tillåtet med dubbdäck?

För 1/10 här är i allra högsta grad höst och inte vinter normala år, samma sak gäller april, där kan det skifta mer dock

För att det inte väntas VINTERVÄGLAG.Kanske i Antarktis men inte i Sverige.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 116
Senast: Tualma
·
Fordon Jag försöker sälja min gamla bil men får inte bud på den som jag kan acceptera. Så jag överväger att skrota den. Den är körbar till...
Svar
15
· Visningar
1 246
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka