Vinter 9-10, del 3!

Sv: Vinter 9-10, del 3!

kl

Har inte skrivit på några dagar. Tänk att man har så fullt upp fast bebis nästan sover hela dygnet?! Nu städar sambon, så jag slappar lite vid datorn. Herman mår som en kung. Bvc va här i måndags och kollade vikten, han hade gått upp :banana: Och vad hon kunde se med blotta ögat verkade det som att gulsotet försvunnit helt!

Nu en fråga: Ska eftervärkar kännas som att man vill ta livet av sig? Satan i gatan vilka efterverkar jag haft! Första kom igårnatt, höll i sig ca 15 minuter. Trodde jag skulle dö. Den andra kom i morse. Samma visa, men denna va nog något värre :crazy: Ringde förlossningen och hon jag pratade med trodde att det va eftervärkar, då jag inte har några andra symptom på tex infektion i livmodern.

Besök till barnläkaren idag. Var inte så bra som jag hoppats dock :(

Vikten, 4990 gram, och längden, 57.5 cm - låg helt perfekt på kurvan. Nu 7 veckor gammal.
Dock så är ena höften stel, så vi ska få remiss till ortoped. Och han är lite sne i nacken, hans högra nackmuskel är lite kortare & inte fullt så rörlig. Så nu är det strecha som gäller och slut med samsovandet *gråter*. Han som inte kan sova själv. Men vi fick mycket beröm för att han var så stark i nacken och att han var duktig på att ligga på magen & jobba.

OT: Zelda har skällt på 28 av 33 personer idag som vi mött ute.

Varför måste ni sluta med samsovandet?

Pga hans problem med nacken. Han sover ju bäst när han ligger hud mot hud vilket inte är bra för hans nacke. Så han ska sova själv, på rygg så rakt som möjligt - alternativt att han ska ha huvudet åt vänster (högra muskeln som behöver tänjas ut).

*kl*

Jag måste bara slänga mig in här och lägga mig i lite angående det här med amning. Det verkar ju vara ett väldigt laddat ämne och många som inte av olika anledningar kan amma verkar känna sig som sämre mammor. Min fråga är om det verkligen finns något fog för detta, alltså om det finns människor som tycker att kvinnor som inte ammar är sämre mödrar? Eller är det bara något som man själv inbillar sig att andra tycker?

Bara för att det inte ska bli några missförstånd - jag tycker det är helt upp till mamman, det finns ju som sagt omständigheter som gör att man inte KAN amma, men jag tycker faktiskt att det är helt ok även om man bara inte VILL amma. Flaskbarnen lär ju liksom växa upp och bli "normala" människor ändå ;)
Jag har inga barn än men kommer själv troligen, av flera olika anledningar, inte amma. Om det är någon som kommer att ha synpunkter på detta får det faktiskt vara deras problem och inte mitt...

Idag hämtade jag kläderna :bump: Otroligt mycket blev det och massor av fina plagg :bump:

27048_361564887737_522242737_4938581_2180650_n.jpg

Jaa tyvärr finns det folk som tycker att man är helt värdelös om man inte kan amma :(.
Nu funkar ju ammningen super för mig, men min kompis som verkligen inte kunde amma har fått hört både det ena och det andra.
När man har bäbis och speciellt när man är förstagångsmamma så ska ALLA lägga sig i och tycka och tänka och ge goda råd, fastän man inte har bett om det.
Och just amning är ett vääääldigt hett samtalsämne :grin:.

Shit människa, får du bygga en ny garderob nu eller ;).
Nu blev jag också shoppingsugen :p

*kl*

Ska man skicka in moderskapsintyget man fick på BB till FK? Det kanske man ska göra :angel:

Hur lång tid brukar det ta innan barnbidraget börjar rulla på?

Delvis KL

Jag har märkt att de flesta (nu menar jag inte alla) förstagångsföräldrar är mycket känsligare när det gäller tips och råd och åsikter.

Jag sitter och fnissar för mig själv när jag läser trådar där det gnälls på släkt och mammor och vänner som "lägger sig i". Jag tycker det är så roligt för jag känner igen mig i en hel del utav det sen förra graviditeten och spädbarnsperioden.

Jag tror att det blir större än vad det egentligen behövde vara för en del. Men jag menar inte att man reagerar fel.

När barnet blir lite äldre och föräldern lite mera varm i kläderna så blir det enklare.
I början blev jag jätte arg på min mamma och hon sa att så fick man ABSOLUT INTE göra om vissa grejer. Nu skrattar jag åt det hela och säger åt henne att sluta vara löjlig.
Som igår när jag sa att Alice åt vindruvor, varpå min mamma så att man absolut inte fick ge barn vindruvor för de kan fastna i halsen.... :D

kl
Nu en fråga: Ska eftervärkar kännas som att man vill ta livet av sig? Satan i gatan vilka efterverkar jag haft! Första kom igårnatt, höll i sig ca 15 minuter. Trodde jag skulle dö. Den andra kom i morse. Samma visa, men denna va nog något värre :crazy: Ringde förlossningen och hon jag pratade med trodde att det va eftervärkar, då jag inte har några andra symptom på tex infektion i livmodern.

Ja eftervärkar kan göra djävulskt ont! Som jag nämnt innan så kändes de som riktiga förlossningsvärkar denna gången på mig. Däremot har inte mina hållit i sig så pass länge som 15 minuter utan mer någon minut eller vad det nu kan ha varit. Fast nu när jag tänker efter kanske du menar att det kommer flera efter varann i ca 15 minuter...

Snovind: Vad är plankan för nåt? Hur gör man då? Om du orkar förklara, annars får jag väl försöka googla på det...

Fridamatilda: Det finns väl alltid folk som anser att man bör amma, men jag har aldrig råkat ut för nån (kanske visserligen beror på att jag ammat). Själv anser jag verkligen att det är upp till var och en om man vill amma eller ej! Jag skulle aldrig komma på tanken att "titta snett" på någon som flaskmatar sin bebis.

och så lite knapplån:
Idag har vi varit på BVC igen. Nu drygt 3 veckor gammal väger Alicia 3730g och är 54 cm lång. Hon har ökat så bra så nu behövde vi inte komma tillbaka på någon månad. Och smarta jag :angel: som tänkte slippa köra 2 mil (åka hem igen) extra tog med mig hästtransporten för jag skulle åka och hämta hösilage till pållarna efter BVC. Problemet var bara att det inte gick att vända där med all snö... Så jag som inte är väldsbäst på att backa med släp snurrade till det när jag inte kom runt... Tillslut valde jag att backa istället men det var inte helt lätt det heller med bilar och snövallar överallt... Och sista biten var backe så då gick det ju inte att köra framåt heller i halkan för att räta upp transporten. Tillslut redde jag som tur väl var ut det. Nästa gång ska jag tänkta till en gång extra och köra hem de där 2 milen extra för att hämta transporten istället.

Nu ska jag upp och byta bajsblöja!

man är inte sämre mamma på nått sätt, men ens kropp signalerar det!
det är FEL att inte amma och det känns i varende cell i hela kroppen! antar att det är så för att barna inte skulle svälta ihjäl innan mjölkersättningen fanns. :)

men såklart är man ingen sämre mamma om man inte kan/vill amma sitt barn.

Vinsvissla: tänkte på dig i morse, du är så taper och aldrig jör man dig klaga speciellt mycket! hoppas du hittar nått fint i Cork!

Jerseyko: ja, va säger man..... du kan ju iallafall skaffa fler barn, för kläder lär du ha till dom! :rofl:

vi har varit å bvc idag. 6160 gram, 63 lång och 42 i huvud. (har inte boken framför mig, jag tror det var så det var.)
fick vaccination åxå, himmel, va hon grät! dum-dumma BVCsköterska. :mad:
men lite pussar och kramar så gick det över.
tur att ja inte tyckler det är så jobbigt när hon gråter!!!!!!!

å nu är hon vaken, time to go.

somna om, fortsätter skriva. :)

sanningen är ju den att mjölkbarn är bättre i magen, får i sig antikroppar osv osv och det kommer man ju inte undan.
så givetvis är ju det bästa för barnet mammans mjölk.
att av egoistiska själ snuva barnet på den näringen (iallafall första 1-2 månaden) tycker jag är ganska trist.
visst är det jobbigt att pumpa och ge på flaska, men för barnets skull kan man faktiskt göra det den första tiden.

måste bara påminna om att det inte är jag som är dyslektiker, utan mitt tangentbord som inte vill sammarbeta ibland!!!!!

Ferrari: usch, va trist! sa dom varför det blivit så då? å jobbigt att han måste sova själv då, om han inte vill. inte lätt att vara liten skrutt...... :crazy:
Hmmm... det låter ju inte alls kul med Zelda. hon ska ju inte skälla på folk ute tycker man! en sak att sklla till när någon okänd rör sig i huset på natten och en helt annan sak att skälla på tur......
är det glädjeskall eller varningsskall eller drivskall? rädd/aggresiv/ouppfostrad?

Senast ändrad:

*kl*

Ska man skicka in moderskapsintyget man fick på BB till FK? Det kanske man ska göra :angel:

Hur lång tid brukar det ta innan barnbidraget börjar rulla på?

hmmm.. ja tror inte att ja fick nått sånt.....
jag började ta ut FP när vi var på föräldrautbildningen, så min kom igång jättefort! barnbidraget fick jag redan första månaden efter!

Jo, så är det väl kanske också.
mEN ALLA PEKPINNAR KAN JU VARA SVÅRA ATT SÅLLA BORT IBLAND.
Sorry caps lock (bebis vill också vara med å skriva :p).

man är inte sämre mamma på nått sätt, men ens kropp signalerar det!
det är FEL att inte amma och det känns i varende cell i hela kroppen! antar att det är så för att barna inte skulle svälta ihjäl innan mjölkersättningen fanns. :)

Säkert är det så men funderar ändå på om kroppen protesterar lika mycket om man är inställd på att inte amma redan innan barnet är ute. Känns som att det kan vara annorlunda om man trodde att det skulle funka men sen inte gjorde det. Men vad vet jag, jag har ju aldrig varit där ;)

Det som är trist överlag är att det ska skuldbeläggas så in i norden runt det här med barn...som att det vore en tävling om vem som är den bästa föräldern :eek: (nu pratar jag inte bara om amning). Så länge det inte rör sig om vanvård, försummelse eller andra allvarliga brister i hur man hanterar sitt barn så måste väl det viktiga vara vad som funkar i den enskilda familjen utifrån den familjens förutsättningar. (Detta var lite allmänt svammel och inte riktat till dig Cilla :))

Ja fast ni får ju mest höra det värsta av det, nånstans måste man ju klaga av sig :D Sambon jobbar som taxichaffis, egen företagare. Han jobbar 5 nätter i veckan så jag har privilegiet att ha honom hemma under dagarna. Han brukar masa sig upp vid tio elva och innan Isaac föddes brukade jag se till att åka och handla och såna saker på morgonen. Sen är det ju alla läggningar jag får ta själven man kan ju inte få allt här i världen.

Det var en trevlig shoppingrunda, ett babygym till Isaac, en dockvagn till Sam och en massa kläder till mig själv. Hittade även en toppenpresent till min pappa och så blev det soltorkade tomater och fetaost i saluhallen.

Ferrari: usch, va trist! sa dom varför det blivit så då? å jobbigt att han måste sova själv då, om han inte vill. inte lätt att vara liten skrutt...... :crazy:
Hmmm... det låter ju inte alls kul med Zelda. hon ska ju inte skälla på folk ute tycker man! en sak att sklla till när någon okänd rör sig i huset på natten och en helt annan sak att skälla på tur......
är det glädjeskall eller varningsskall eller drivskall? rädd/aggresiv/ouppfostrad?

Försöker dom hälsa så hoppar hon bakåt och skäller ännu värre. Jag tycker hon skäller lite hetsigt, som om hon vore nervös. Och darrar i kroppen gör hon med.

Jag var tyvärr inte inne hos läkaren, så jag får pressa maken på information.

Jag ammade Tilde när jag kom hem, så mormor och Rasmus fick öppna allt. Morsan var helt till sig, plocka upp plagg efter plagg "åååååhhh vad fint" och Rasmus vart helcrazy och härja så han blev helt svettig.

Gav bort ena overallen, lite strumpor och 2 bodys till en kompis som jag fika med idag som fått sitt 1a barn för 1 månad sen. Hon ville nästan inte ta emot det och fick lite skuldkänslor för hon inte köpt nått till mig, men jag förklarade att Tilde är mitt 2a barn så då behöver man inga presenter.
Passa på att besöka barnklädesbutiken när jag ändå var på centrum, å herregud vad mkt fina kläder, bara de sötaste och finaste från alla olika märken.
Hittade även på den svarta fleeseoverallen Rasmus fick av mig, den kosta 399 kr i butiken. Jag köpte ju som sagt allt de där för 2000kr!

Sånhär shopping gör verkligen en på bra humör :bump:

Nej, jag tror du har gammal information. Ny forskning tyder på att barn som föds upp på flaska är lika friska som barn som helammas.

Det du gör, tycker jag inte är schysst mot mammor som inte kan/vill amma.

Det där med att det är FEL att inte amma och att varenda mammacell skriker det vet jag inte var du fått ifrån. För mig låter det som ett citat av en "kvinnlig dinosaur".

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
5 536
Senast: pepp
·
Svar
2 001
· Visningar
98 959
Senast: pepp
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 319
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar