Vinter 9-10, del 3!

Sv: Vinter 9-10, del 3!

Men sett så här efteråt känns det ändå som en rätt häftig grej... Man glömmer snabbt, förutom att det sved så in i helvete att gå på toaletten första en och en halv veckorna - och då sprack jag ändå ingenting... Men nu som sagt är själva smärtan glömd, jag skulle nog kunna tänka mig en till redan nu;).. Drog en tand för två år sedan där bedövningen inte tog, det var tio gånger värre kan jag säga och jag har fortfarande inte gått till tandläkaren av rädsla sedan dess...

Däremot som sagt, gick jag med värkar i 3½ dygn innan som kom ständigt mellan 2-10 minuter utan att det hände något alls, det unnar jag ingen och det var också det som var det allra jobbigaste... Alla sa bara att "Det är bara förvärkar, du vet när du ska åka in och det är dags på riktigt"... Det var bara bullshit för mig kan jag säga, för de värkarna jag hade var precis lika dana som de som jag hade under öppningsskedet i förlossningen, bara det att ju närmare själva krystvärkarna de kom ju skarpare blev de givetvis... Mina värkar var heller inte regelbundna under någon del av förlossningen utan även när krystvärkarna kom så var det mellan 30 sek - 3 minuter mellan dem...

oj, vilken historia, tack för att du ville dela med dig!

visst är den där urkraften man får häftig? trodde inte att det var möjligt att bli så stark som man blir under en förlossning. :love:

Ja verkligen, jag krystade utan att ens ha värkar sista värkarna... Tyckte nog förövrigt att krystvärkarna var den lätta delen i det hela, då kunde man ju koncentrera sig på att jobba istället för att ha ont... Mest obehagligt tyckte jag att trycket var...

Tyvärr är vi inte miljonärer, men jag hittade på en konkursauktion så jag har knappt betalat för det.
Betalade 1.200kr för kläderna och sen 100kr för varje vunnen auktion (8 klädpaket)

Wow, det var inte illa!! Kanske man kan beställa dig som shopping-fixare i framtiden då? :D

Jag tycker inte att din berättelse i sig är skrämmande, däremot tycker jag att bemötandet du fick när du ringde in för att få hjälp är det. Är det något jag är livrädd för så är det att gå med jobbiga förvärkar/pinvärkar och inte få någon hjälp. Dock vet jag att här hos oss så får man hjälp direkt man ringer så lite lugnad känner jag mig ändå.

Jag har någon konstig fascination för att läsa just förlossningsberättelser. :D Alla har ju så olika upplevelser och det jag kanske tycker är pissjobbigt rycker du på axlarna åt. :)

Nä, jag tycker nog att de var ganska tråkigt bemötande överhuvudtaget. De vi hade under natten (från 21 fram till hon föddes) var jättebra. Men den första som jobbade där var inget vidare... Hon tyckte man skulle föda utan bedövning så jag fick verkligen tjata för att få lustgasen. Och för att få ryggmärgen ska vi inte tala om... Och då hade jag ändå skrivit i både förlossningsbrevet och sagt att jag är fruktansvärt rädd för smärta...

Och när jag gick med pinvärkar som sagt, inget vidare bemötande då heller, jag ville ju ha något att sova på för att orka med förlossningen... Det fick jag ju inte alls. Men resultatet blev ju också en väldigt långdragen förlossning för att kroppen inte orkade helt enkelt. Dessutom orkade jag ju inte krysta ut moderkakan efteråt, för då var kroppen slut helt enkelt... Hade jag fått sova två nätter innan förlossningen hade det säkert blivit annorlunda...

Nu blir det troligen snitt nästa gång, för har moderkakan fastnat en gång så finns risken att den gör det igen, men annars så har jag lärt mig att man får vara stentuff mot dem...

Jag behövde inte gå så länge som Cambrie med mina pinvärkar. Mig satte de igång. Annars hade kanske min förlossning varit mer utdragen.

Att jag inte fått sova ordentligt togs på allvar, jag fick morfin och insomningstablett natten innan jag sattes igång. Bara för att jag skulle orka.

Det verkar vara rätt olika hur de går till väga på de olika förlossningarna.

Nu blir det troligen snitt nästa gång, för har moderkakan fastnat en gång så finns risken att den gör det igen, men annars så har jag lärt mig att man får vara stentuff mot dem...

Jaha, är det så... Har en kompis vars moderkaka inte lossnade vid förra förlossningen så hon fick också opereras. Och nu är hon gravid igen...

Usch ja vilket ståhej för er med moderkakan. För när allt flyter på "som det ska" är det verkligen ingenting att krysta ut den. På mig kom det en krystvärk (eller om det var två) och jag tryckte till lite lätt, det kändes ingenting (vad jag minns) och sen var den ute hel och fin.

Märkligt hur olika det kan vara... Som sagt, jag sov ingenting de sista dygnen innan och fick inget mot det heller förutom en insomningstablett när jag väl låg på förlossningen. De ville egentligen inte sätta igång mig heller, det var när jag tjatade att få med mig nåt hem att sova på som de tyckte att "jaja,.. vi gör väl nåt åt det då".... Det konstiga är eftersom jag gått i två olika landsting råkade jag ringa fel när jag åkte in andra gången, jag ringde till det andra landstinget istället, och de sa genast "ja men kom in om du gått så länge så sätter vi igång dig, om inte annat får du nåt ordentligt så du får sova"... Medans jag i det landsting jag hörde till inte fick ett skit.... Man födde nog på fel sjukhus:devil:

Får jag gissa att det landsting du ringde till andra gången och där de sa att du skulle fått hjälp var "mitt" landsting? ;)

precis så kom min moderkaka åxå ut, lätt som en plätt.

ja krysta åxå de sista utan värkar, va skulle ja med dom till - ungen ska ut NUUUUUUUUUUUUU! :D

Matilda har fått en skräck för att bada.... :crazy: hon har tyckt det varit jätteskönt hittils, men nu börjar hon skrika så fort vi lyfter henne naken! så i morse tog vi en dusch ihop. hon såg ut såhär, fast utan de röda kinderna: :o ojojojoj, va hon tittade på duschastrålen! å ingen gråt! :banana:
och jätteförvånad när hon INTE hamnade i baljan, utan fick sitta på min arm istället! :idea:

Vad bra att ni hittat en annan tvättform, det där går upp och ner, snart älskar hon att bada igen!

Mina moderkakor har också kommit flygande ut. Nu sista gången lät vi navelsträngen vara på i kanske tio minuter, sen drog hon bara ut moderkakan.

Jag behövde inte krysta alls, BM drog ut den.

Men fy, det lät ju otäckt! Fast det kanske det inte var?

Vet att min kompis (vars moderkaka inte släppte) sa att det gjorde skitont när bm var och tryckte på magen och slet och drog för att få ut moderkakan.

Vet att min kompis (vars moderkaka inte släppte) sa att det gjorde skitont när bm var och tryckte på magen och slet och drog för att få ut moderkakan.

Skitont? Det är det värsta man kan vara med om!

Tänk om moderkakan kunde komma ut lika smidigt, enkelt och framför allt smärtfritt som barnet!

Jag skrek så jag nästan tappade Rasmus när moderkakan masserades loss. Med Tilde var jag förberedd på det. bm väntade med avnavlingen och vi väntade sen i över 1 timme på att moderkakan skulle lossna av sig själv. Sen droga jag ner mig med lustgas och bm fick massera loss.

första gången vill jag minnas att jag fick en spruta som hjälpte moderkakan att lossna. kanske nåt att kolla till nästa barn?

grattis igen!!

jag kan helt ärligt säga att jag vet hur hemskt du hade det:D
är helt sjukt hur lika förlossningar vi hade..., travtjejer från vissefjärda ska nog inte föda barn:p

men jag säger likadant, ge mig en till nu!:D

Vilken förlossningsberättelse, kanske man borde skriva en sådan medans man fortfarande minns allt i detalj.

Angående moderkakan, jag fick en spruta med något som skulle hjälpa till - för att moderkakan skulle släppa. Men i samma stund som hon gav mig sprutan så släppte den och bara gled ut. Det kändes inte ens. Sen jämför jag med förlossningen som gjorde ont som tusan, jag kände mig så liten - och allt jag ville var att det skulle vara över.

Jag behövde inte krysta alls, BM drog ut den.

Samma här. BM höll navelsträngen lätt sträckt bara och rätt som det var så lossnade moderkakan och var lätt att dra ut. Inget tryckande eller krystande här inte.

Alla borde få förlösas på KSS i Skövde!

*knapplån*

har haft lite "mensvärk" idag, annars så känns allt lugnt.. sov dåligt i natt, men dottern är sjuk och hon sov hos oss = ligger å sparkar på mamma allt hon kan :grin:

får se om den lill* tittar ut innan eller efter BF..

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
5 518
Senast: pepp
·
Svar
2 001
· Visningar
98 959
Senast: pepp
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 319
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar