Vinter 9-10, del 3!

Sv: Vinter 9-10, del 3!

Vi har -18,3 just nu i skrivande stund! Och Tilde "jag hatar min pappa" Eriksson har vart vaken hos pappa och även lyckats somna i hans famn :bump:
Ni ska se blickarna han får när jag ammar henne, "Farsan, det här är min mamma henne ger du f*n i!"

Jag ska åka och kolla på stallplats i morgon om de har tid att ta emot mig. Hästen kommer ju komma hem då fodervärden valt att inte förlänga kontraktet när det går ut i september.

Vilken natt vi haft!

Tilde somnade fint i vaggan :bump: vaknade som vanlig nån gång efter 2 för att äta.
Lyfter över henne till min säng och hon äter lite för att sen kaskadkräkas över mig och ja hela sängen.

Nattlampans laddare har mystiskt försvunnit så jag fick tända sänglampan = super pigg bebis.
Rullar ihop lakanet på min sida (vi har ju lakan som täcker hela sängen och ville inte väcka maken) och går för att hämta ett nytt, då ligger såklart alla lakan i tvätten *suck*
När jag sen bäddat rent för att sova vidare bajsar Tilde = hon blir ännu piggare eftersom jag måste byta blöja och tända lampan igen.

Armar och ben går i 200 km/h på henne men vi somnar om till slut. Sen tycker Tilde vi ska gå upp 6:30 och drar igång ett tränginspass till, hon sparkar mig i magen och boxar, nyper och klöser mig på tuttarna som fick lov att sova lösa i natt eftersom hon kräktes ner toppen.

Går upp och misstänker att våran panna stannat, men elementen är varma så jag kollar termometern, -26!!

Blir ingen tripp till Uppsala idag, inte ens ut en sväng och åka pulka.

*kl*
Hmmm får man spank nu... bytt både nick och avatar! :D (Verona)

Här hemma rullar det bara på, tiden går så jädra fort! Elise älskar numera att titta på saker och hon har precis börjat sova lite bättre på dagarna, MYCKET välkommet! Och jag har tre grav kilon kvar av 20, är mycket nöjd med mig själv! :banana: Men sen ska jag ner minst 10 till så det är bara att jobba på! Fast jag jobbar inte så hårt om jag ska vara ärlig tror faktiskt amningen hjälper mig mkt!:d

Vaf....???:eek: Vem är du?

(Var är spanksmileyn när man väl behöver den?)

Tyckte väl att det var konstigt med en bebis till som hette Elise.:cool:

/AK-vaknat på tvären idag.:devil:

Usch vad jobbigt det låter, både för Tilde och dig! Hon kommer säkert sova extra mycket idag då.

Jag är sjukt trött men har inte varit uppe hälften så mycket som du inatt. Sam är lite småförkyld och var gång han andas snor så börjar han hosta - och vaknar. Sen har han legat kloss bakom min rygg hela natten, tills sambon kom hem. Då ville han ha välling (klockan 3 inatt) och sen somnade han igen. Isaac hade kissat igenom blöjan så jag bytte den, pyjamasen och la en handduk i sunksängen, så fräsch är jag :D

Nu har Isaac precis somnat och Sam kollar på Baby Einstein - Baby McDonald på youtube, mycket uppskattat hihi.

Ytterligare en trist natt. E somnade halv 1 och vaknade sju och varit vaken antal gånger däremellan. Sovit hos mig 40 minuter nu, klarade hela 10 i sängen sen (wow *ironi*).

Här var -20 när stora sonen och maken gick kl 8, nu 15 tror jag. Hade tänkt gå ut en promenad men det får bli hemmadag. Kommer bli en låååång dag....

Usch får du chans att sova lite själv sen? Det är så jäkla jobbigt att vara trött!

Om det piggar upp lite säger min mamma (som been there done that) att detta är den fysiskt mest påfrestande tiden, när man har en nyföding och en större samtidigt. Sen blir det bara lättare och barnen blir mer synkade, man kan vara ute med dem och behöver inte planera in mjölkpauser hela tiden. Och sen kanske de till och med börjar leka med varann!

Samsover du med bebisen?

Hon höll igång 1 timme på morgonen och har sovit 2 timmar i sjalen nu.
Jag hade planerat en tripp till Uppsala idag men tänker inte gå ut, nu är det -21 grader så det går åt det varmare hållet i alla fall.

Tur att Rasmus oxå vakna tidigt i morse så han inte är helvild, han fick playdo lera igår så han bakar för fullt, fick nyss en macka av honom ;)

å här kommer ja då, med ännu en bra natt bakom oss!

efter lite näsdroppar å näsfrida somnade hon halv 8 igår, vaknar halv 1 å åt. nya droppar å näsfrida. sov till 5, mat igen. kvart i sex bajsa hon, skulle byta blöja. bytte för tidigt såklart, så det kom mer bajs påskötbordet å när hon ändå låg där utan blöja, så passade hon på att kissa och under tiden hon kissade fes hon två gånger. fräscha bäbin...
sen somna hon om å vakna 20 i 8.
då gick vi upp.

i love my baby. :D

så jag har ännu en dag av oförskämd pigghet!!!!!! :banana:

Jag är inte alls avis på din pigghet!

Tilde pruttar som en riktig karl! Vet inte om jag vågar gå på stan med henne, folket runt omkring kanske tror det är jag :o

Jag får stämma in i skaran med bra natt!

Somnade ca 23, vaknade tre för att äta, somnade om med tutte i munnen, bytte blöja på väldigt trött bebis som slocknade på väg in till sovrummet igen! Vaknade igen vid sex när pappa gick upp, ammade och somnade snabbt om. Sedan har vi till och från sovit till 10 idag!

Dessutom verkar "vara nära hela tiden" ha släppt, nu ligger hon i vagnen och suger lite på sin napp, och jag får äta frukost i lugn och ro!

AK: Men du, om Norpan ser ut som benjamin Button, tänk hur det blev sen! Han såg inte fy skam ut som vuxen!

Tror som din mamma, det blir ju dessutom lite bättre är E får lite mer rutiner. Nu är allt så "hipp som happ".

Vi samsover på natten, det underlättar för mig för jag somnar när han äter. Har bestämt mig för att släppa PSD-spöket :)

Kan halvt stämma in om en bra natt. Dvs Vilja har sovit gott hela natten, medans jag o min sambo har turats om att sitta uppe o hålla koll på henne så hon andas. Vi har även installerat andningslarmet så vi får se om vi vågar sova samtidigt inatt. Himla skönt att han är pappaledig nu. Han sparade hälften av pappadagarna man får vid födslen, o slog ihop det med sin andra ledighet på jobb så nu när han börjar jobba igen på måndag har han varit ledig 1 månad :) Men det kommer bli jobbit nu när han börjar jobba igen....man har ju vant sig vid att ha honom hemma nu.

Vilja är precis som vanligt igen. Så hilma skönt! Numera blir jag bara glad om hon skriker...då vet jag ju att hon andas :love:

Idag ska jag på återbesök hos BM. Har inte alls funderat på p-medel ännu, men jag gissar att det blir p-piller igen. Min amning funkar ju inte då kan man äta det.

//Zats

Och jag får knappt sova överhuvudtaget... Var ju kvar på BB ett bra tag efter födseln, de var inte så pedagogiska om man säger så...

Med hormoner från förlossningen sprutande ur mig så sa de till mig på kvällen när jag satt där ensam: "Hon är inte riktigt som hon ska så vi tar ner henne till neonatalavdelningen så vi kan koppla upp henne och ha koll på henne"... Många tankar hinner flyga genom huvudet då... Jag har ju fuskat och druckit nåt halvt glas vin och en treo under graviditeten och den värsta tanken var "Jaha, nu har jag tillfogat henne en hjärnskada på grund av det"... Nu visade det sig dock att hon bara var lite segstartad och hade lite gulsot, för efter lite solning (som inte var det minsta omtyckt) och när hon väl lärt sig att man måste svälja och jobba lite själv för att få mat, så har hon inte lämnat tutten... Vilket är lite smått irriterande...

Jag skrev ju också att jag skulle skriva min förlossningsberättelse, den blev dock väldigt lång så jag nöjer mig med att berätta att det är det absolut värsta jag har varit med om. Fy helvete vad ont det gjorde... Och ändå sprack jag ingenting... Förlossningen gick dock bra, var utdragen som satan (15 timmar, själva utdrivningen tog över en timme) och jag var så trött att jag inte orkade krysta ut moderkakan efteråt, förlorade 4 liter blod och blev snuvad på konfekten, eftersom jag så fort hon var ute blev sövd och åkte på operation...
Men, som ni skrev innan, man glömmer snabbt och nu, så här två veckor efteråt, känns det ändå som en häftig grej att ha varit med om. Och jag kan nog nästan tänka mig en till;)

24071_355053719055_834959055_4856281_5653805_n.jpg

24071_355053729055_834959055_4856282_555287_n.jpg

17336_341692944055_834959055_4800256_8135360_n.jpg

Och här om natten låg hon och skrattade högt i sömnen:love: Undrar vad så små bebisar drömmer om som är så roligt????

Långa berättelser läser vi gärna. Läskigt att du förlora så mkt blod!

Skratta högt i sömnen gör Tilde oxå :love:

Jag har trotsat kylan och tog med mig barnen och kolla på stallplats, kanonfint och bra pris, 3,000kr för helinackordering. (Betalade innan 1000kr i kallhyra + kollektivt)

Senast ändrad:

dottern har ju bytt namn:angel: visade sig att maken i slutändan inte gillade saida..
ciara är inne i en riktig lämna-mig-inte-ensam-period. utvecklingssprång kanske. så jag bär omkring på henne 24-7 känns det som. gråter mkt på nätterna & har endel ont i magen trots minifom & mjölkfri kost. har svårt att komma till ro. äntligen somnat en stund i mitt knä nu (vad långsamt jag skriver med en hand:))..& ändå känns det som att vi börjar komma in i ett slags lunk. jag antar att man vänjer sig vid barnets klagan & kan ta det mer med ro. i början blev jag själv gråtfärdig när hon grät.. efter att ha läst zats berättelse-vilken tur i oturen- blir det respisense varje natt. svårt dock när hon får magont & fäktar med benen. lossnar lätt & är rädd att den trycker på magen:( sätter jag på den när hon väl somnat vaknar hon ju. vi samsover & ammar liggandes. nära nära vill hon vara. nu har hon gått upp ett kilo sen födseln. fem kilo nu! sex veckor gammal. & sex centimeter. till 58! herregud vad de växer fort! synd att inte mina kilo nedåt går med samma fart!

17/11/09 - Verona Elise 10/10/09
19/11/09 - Cilla Matilda 21/11/09
19/11/09 - LillaLiv Liam 28/11/09
27/11/09 - cassic_bambi Gustav 03/12/09
29/11/09 - Chou Lan Lily 06/12/09

14/12/09 - vindvissla Isaac 30/12/0
22/12/08 - Zatz Vilja 22/12/09
22/12/09 - jacko Ellen 22/12/09
29/12/09 - Ferrari Isaac 01/01/10
30/12/09 - Kayday Ciara 09/01/10

04/01/10 - Jerseyko Thilde 02/01/10
05/01/10 - jemaha Isabell 08/01/10
13/01/10 - zippizoot Rihanna 12/01/10
16/01/10 - micaelathegreat Melba 15/01/10
17/01/10 - Speciella_tina Tuva 13/01/10
17/01/10 - A-K.Eng Viktor 16/01/10
19/01/10 - Snovind E 02/02/10
25/01/10 - Cambrie Amanda 06/02/10
31/01/10 - Chlo Alicia 01/02/10

02/02/10 - Vår_vinter Eddie 08/02/10
05/02/10 - Tarantino Jack Trent 27/01/10
16/02/10 - daymint Wilma 18/02/10
16/02/10 - black_darling Herman 17/02/10
21/02/10 - LuckyMemory Amanda 18/02/10
28/02/10 - myfairlady

ja, långa berättelser vill vi ju ha!!!!! inte cencurera för oss, vi har ju fått nästan allihop å om det är nn vårmamma som är inne och läser, så fort hon ju skylla sig själv. :devil:

men vilken himla gullig liten sak du har klämt fram då! :love:

å ang amningkudde....
det finns andra användningsområden än bara amma!
30492481.jpg

sitta å kolla på tv tex..... :p

jerseyko:
låter ju utmärkt bra! nära hem åxå?

Zats:
va hände med amningen? funka inte från start? ja fick inte heller till det riktigt ju å ja tycker det är så trist!

hur vanligt är PSD egentligen?
jag mota bort ala dom tankarna när vi kom hem från göteborg, men när ultraljudsläkaren började butta på henne på undersökningn i Karlstad, för att hon skulle dra igång å andas blev jag faktiskt riktigt rädd..... :eek:

Ok.. Kommer nedan. Som sagt, den blir lååång, för jag uppdaterade mitt liv från det att jag trodde att det var på g... Men, ni har säkert inget annat för er än att läsa:devil::D Kopierar in från bloggen...

Förlossningsstoryn del 1

Natt mellan den 20/21 januari:
Mår inget vidare, går och lägger mig för det tredje dygnet helt utan sömn. Har haft hugg i magen och fruktansvärda foglossningar hela dagen. Har dessutom haft en sväng av negativ stress - Daniel ringde mig när jag kom hem från MVC och förklarade att han glömt hunden utanför en affär på stan... Han är lite disträ killen, så mycket kan man konstatera. Nu gick det bra men det är sånt jag blir helhispig över eftersom min hund är min allra bästa vän. Det är ett jäkla liv i magen också och jag tror att den lilla där inne går bärsärkagång. Har dessutom molande mensvärk och har under dagen kräkts ett par gånger av ren utmattning. Inget vidare med andra ord. Vid 18.00 tiden på kvällen har jag rejält ont. Inte direkt värkar, och omöjligt att klocka dem. Mensvärken, som sitter i ländryggen, är i skarpt läge hela tiden. Till det kommer rejäla hugg mellan bäckenbenen. Det känns ungefär som om ungen försöker vrida sig och trycka sig ut genom någon vägg. Framåt midnatt gör det så ont att det blir ett bad. Ringer förlossningen vid klockan två, för det här går inte längre. Kan dock inte säga att jag får någon vidare hjälp av förlossningen, trots att jag påtalar att värkarna, de som går att klocka, är nere på åtta minuter, och att jag har gjort det mesta för att lindra besvären och att vi faktiskt inte har någon bil eller möjlighet att ta oss in snabbt så svarar kärringen bara "Lägg en varm handduk och ta en dusch". Resultatet blir också en varm handduk och en dusch. Sedan försöker jag vila. Tyvärr är Daniel så trött och oengagerad att jag inte får någon vidare hjälp från honom heller. Han tycker nog mest att det är irriterande och vill lägga sig på soffan medan jag har så ont att jag inte kan andas. Tack för den. Själv känner jag mig mest trött, och irriterad över förlossningens nonschalans. JAG vet inte hur värkar ska kännas, och det är troligt att de har rätt, men med tanke på den vila jag på grund av högt blodtryck och dåliga prover blivit ordinerad, så känns det som de pratar emot sig själva när jag inte ens får komma in och få en undersökning eller i alla fall kan få något så jag kan få sova lite innan den riktiga förlossningen drar igång. Att jag dessutom är väldigt stressad och faktiskt livrädd för förlossningen, borde de ju också kunna väga in. Men de vill nog inte jobba ihjäl sig heller.
Framåt femtiden, efter ungefär 6 panodil, börjar värken ge med sig och då är jag också så slut att jag somnar. Ett par timmars sömn i alla fall. Jippi.

Den 21 januari
Jag vaknar vid 08.00. Har fortfarande en molande värk men definitivt inte så illa att jag inte kan fungera. Idag ska vi hämta bilen på verkstaden, tack och lov för Hedemora har ingen taxi och även om jag själv inte kommer att kunna köra in till förlossningen, så känns det ändå skönt att kunna ha möjligheten. Den molande värken fortsätter hela dagen med små hugg i magen. Vad det är vet i sjutton, men det rör i alla fall på sig där inne så det är inget fel på den lilla vad jag känner i alla fall. Har lite lätta sammandragningar hela dagen, men efter en helvetes natt med de värkarna jag hade då så känns det inte som någon vidare big deal. Besiktar bilen vid halv två, därefter åker jag hem och försöker sova och får också i alla fall vila skapligt i ett par timmar. Ingen djup sömn men i alla fall lite lätt sömn. Vid fem kommer Daniel, det blir ett gemensamt bad och nu när han är ordentligt vaken får jag faktiskt lite hjälp med det jag behöver. Ligger annars i sängen hela kvällen. Varmvattensflaska på ryggen is the shit... Jag kan dock inte ligga på vänster sida överhuvudtaget, då värker det, känns mest som gallsten den här gången. Höger sida går mycket bättre men det är svårt att ligga på en sida bara eftersom jag är van att röra mig en hel del i sängen. På fredagen ska vi starta hästar på Romme. Jag hoppas att det inte sätter igång då, men det skulle väl vara lagen om alltings jävlighet.
På kvällen sätter jag igång med den här berättelsen och vid midnatt tar jag två panodil och försöker sova lite, morgondagen är som sagt fullt upp.

Natt mellan den 21/22 Januari
Jag kom inte i säng förrän runt ett tiden på natten och även om jag inte kunde sova så blev det i alla fall lugnt ett tag, jag roade mig med att läsa aftonbladet och smsa med en arbetskamrat från mitt gamla jobb. Vid halv tre tiden brakade helvetet loss dock. Jag fick nog en släng av magsjuka eller nåt för det var till att ränna på toa och spy några gånger och magen fungerade inte alls... Så vid fem tiden fick jag sova. Sååå skönt. Vaknade vid åtta dock och då var även Daniel jättevaken och åkte till stallet. Sen sov jag till elva tiden. Ingen djupsömn men jag fick i alla fall sova lite. I magen verkar det vara lugnt. Ymnig mensvärk, inget mer. För er som inte vet hur det är att ha mensvärk (typ alla som inte är skapta för att skaffa barn) kan man likna det vid den trötthetsvärken man kan få om man står stilla för länge nere i ländryggen fast tio gånger mer värk. För mig brukar jag även kunna få yrsel och svimma av smärta även då, men det har inte skett än under denna graviditeten. Å andra sidan är det ju inte mens jag har heller.

22 Januari
Är trött och huggen i magen är kvar stundtals. I vilket fall som helst har dagen varit väldigt lugn. Trav på kvällen och att åka på trav och springa runt höggravid är ganska jobbigt... Men allt har varit lugnt och på kvällen är jag för en gångs skull riktigt trött, och får faktiskt sova den här natten. Från två på natten till 11 på förmiddagen.

24 Januari
Trodde jag skulle få sova i natt så trött som jag är. Men nä då... Idag har jag tröttnat. Har varit fullbokad idag för att ha annat att tänka på. Så vi har hämtat vår nya stjärna - Little Big Horn, fikat lite, varit med Pepita... Och fogarna är helt förstörda, att gå med ett huvud mellan benen som trycker nedåt gör att det är ett helt företag att ens ta sig ur bilen, i alla fall för mig. Fick dessutom Salsa över mig vid intag i hagen. Man är ju inte så smidig om man säger så och Salsa kastade sig ut ur grinden och jag stod i vägen. Klumpigt av mig, ännu klumpigare av Salsa som bara slänger sig hit och dit. Men, så är det när man hanterar unghästar som höggravid. Vi konstaterade dock sedan att nu får det vara färdigt med hästhantering för min del innan jag repat mig efter förlossningen... Kvällen avslutades med muffins och blåbärsglass och sen försök till sömn - redan vid 21.00 tiden. Tycker det är lite för lugnt i magen... Blir det inte bättre imorgon får det bli att ringa in. Är lite skrämd över att Salsas kast ska ha stört någonting och det vore ju fruktansvärt nu när vi är så nära...

Edit: Vilka är det som inte drabbas av foglossningar??? Lyckliga dem. Att inte ens kunna ta sig ur sängen är tammefan ingen höjdare... Daniel frågade mig hur foglossningar kändes eftersom jag som sagt inte ens tar mig ur sängen utan att börja grina av smärta... Tja, väldigt svårt att förklara. Jag skulle mest förklara det som en extrem träningsvärk i ljumskarna som även strålar upp och gör hela bäckenet ömt. Att sära på benen (det där låter nog skumt, men jag menar givetvis när man ska vrida sig, resa sig, gå, kliva ur bilen, gå upp ur sängen...) är i princip helt omöjligt. Jag hoppas inte ungen kommer nu för jag kommer aldrig att kunna sära på benen och klämma ut en unge med den här värken...

En liten fråga till er som fått nu in vinter, är det ingen som har stall med hästar som ska fodras relativt fasta tider osv?

Jag är mest nyfiken...

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
280
· Visningar
5 480
Senast: Mineur
·
Svar
2 001
· Visningar
98 957
Senast: pepp
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 319
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24