Del 3
Natt mellan 31 Januari - 1 februari
Jaha. Nu går jag snart in på vecka 42. Kul värre. Skrev inget igår för egentligen är det ju intet nytt så att säga. Igår (den 30 januari) hade jag kraftiga värkar, hela dagen. De var till slut nere på fem minuter och jag trodde verkligen att det nu jäklar är dags. Så fel jag hade... Med bad och panodil försvann de givetvis... Plågsamt var det dock. Idag har det återigen varit lugnt. Jag var ute med veterinären i stallet och kylan biter hårt för foglossningarna. Jag vet inte. Människor klagar över att de är höggravida på sommaren - jag förstår dem verkligen - men jag undrar om det är så mycket bättre att vara höggravid när det är 20 minusgrader ute? Det tunga och jobbiga kommer man ju inte ifrån, och det är klart att det måste vara ett helvete att inte kunna röra sig ordentligt på sommaren, då vill man ju verkligen vara igång, men för mig räcker det med att vara ute en timme i kylan så har jag så fruktansvärt ont sen att jag blir liggande. Att ta sig ur sängen (och tyvärr måste man ju t.ex besöka toan väldigt ofta när man är gravid) är ett helt företag, tror det vid ett tillfälle har tagit mig nästan tio minuter ikväll att ens försöka komma ur sängen.
Nåja, jag har hört av en bekant att de sätter igång en i vecka 41+3, det är på fredag för mig om jag har räknat rätt, och jag hoppas att det inte bara gäller de som är från Rättvik utan även oss som är från Hedemora... För jösses vad jobbigt det här känns. Kanske känns ännu värre för att jag hade räknat att det skulle komma tidigt också. Seg väntan.
När jag skriver det här har värkarna börjat komma tillbaka men det är väl för mycket att tro att man ska bli av med det den här gången heller. Tills vidare laddar jag med mycket mat och vila. Ikväll har det blivit stuvade morötter och mycket pasta, just nu lagar jag nudlar. Inte världens godaste mat överlag kanske, men lättsmält och nyttigt och energirikt...
Natt mellan 1-2 februari 2010
Så här ser jag ut i vecka 41+0. Inte lätt att se att jag, som för inte alls så många år sedan satsade stenhårt på att bli galoppjockey och sedermera montéryttare väger nästan 90 kg (!!!) när den här bilden är tagen ikväll... Det blir som sagt att börja träna så fort jag orkar efter förlossningen. Ridning, cykling och naturligtvis långa promenader med hund och barnvagn och sedan ska jag förstås äta betydligt nyttigare än jag gjort.
Jag är alltså i vecka 42 nu och några riktiga värkar vill inte visa sig. Jag har mina egna teorier om varför, men de vill jag faktiskt behålla för mig själv. Klart är dock att jag har haft rätt mycket negativ stress på sistone och det är nog så att den lilla faktiskt känner av detta. Kanske han eller hon inte vill komma ut på grund av det? Nåja, jag får i alla fall sova lite mer nu, är så trött och slut att jag inte kan göra något annat. Allt blir inställt på grund av att jag inte orkar göra något. Jobbigt. Idag fick förresten min gamla barndomskompis Lisa en liten flicka. Grattis till det Lisa :-)... Och idag är det beräknat för våra bekanta Markus och Tess. Men det verkar inte hända nåt där heller.
Natt mellan 2-3 Februari
Eftersom vi ska till barnmorskan tidigt på morgonen väljer vi att sova i Borlänge över natten. Vi kommer dock inte till någon mödravårdscentral. Värkarna börjar på kvällen, de kommer med tio minuters mellanrum och på natten klockar jag dem till 4-7 minuter i ett par timmar. Vid fem väcker jag Daniel och säger att nu åker vi in. De är då outhärdliga och jag är helt slut i kroppen. Och värre ska det bli. De tar blodtryck och det är dåligt som vanligt, jag får ligga med värkkurva och hjärtkurva... Värkarna blir dock inte värre utan framåt middagen stannar de upp. Jag kan säga att jag är helt tröstlös. En halv cm var jag öppen... EN HALV CENTIMETER... Bara att åka hem igen... Inget att sova på, ingenting. Ta panodil, det hjälper. Jo Tjena. i kommer överrens om att Daniel ska stanna i Hedemora och jag ska sova i Borlänge då det är därifrån vi har skjuts. Väl hemma får jag sova några timmar i alla fall, innan värkarna återigen kommer. De är outhärdliga nu också, dock lite längre mellan dem (10 minuter) men ont gör det och varken dusch eller panodil hjälper. På kvällen går också den där äckliga slemgrejen... En hel del slem och blod kommer. Blä. Äckligt. Kroppsvätskor, alla kategorier, är inte min grej...
Natt mellan 3-4 februari
Ingen sömn i natt däremot en karta panodil som inte hjälper speciellt mycket... Värkarna går ner på sju minuter, och gör så i flera timmar. Outhärdligt att sova. Ingen idé att ringa in dock för det lär ju inte vara så mycket mer ändå... Så jag tiger, lider, och sparkar nästan ihjäl hunden som liggen i fotändan när värkarna kommer. Hela den fjärde februari fortsätter värkarna. Och var man trött av dem dygnet innan är det inget mot vad man är nu...
Natt mellan 4-5 februari
Är nu alldeles tröstlös och gråtfärdig, kan inte andas när värkarna kommer och vid ett klockar jag dem till tre minuter. Då måste det väl vara dags att åka in? Väl inne får jag på mig kurvorna igen, blodtrycket är fortfarande lågt... Och så undersöker de mig... Men nä. Inget öppet mer nu heller. Vid tre på natten får jag bricanyl som tar bort värkarna, alvedon mot smärtan och en sömntablett... Det hjälper och jag sover fram till sju på morgonen på förlossningen.
5 februari
Går på en kontroll för att se hur bebisen mår eftersom jag nu är i vecka 41+3, vi gör ett ultraljud vid halv två på dagen, då är sammandragningarna tillbaka igen. Allt ser så bra ut och jag vet faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta, för det är klart att det är bra att barnet mår bra, samtidigt vill jag inte gå med de här pinvärkarna längre... Så jag säger det till dem att om jag nu ska åka hem, återigen, så får de faktiskt skicka med mig tabletter så jag får sova för nu orkar inte kroppen längre. Då får jag tid hos en gynläkare som undersöker mig. Glad i hågen säger hon "men du är ju öppen fyra cm redan så jag tycker vi sätter igång dig..." Vad skönt... Och samtidigt skrämmande.... Resten är...
SJÄLVA FÖRLOSSNINGEN
Vid 15.00 tar de hål på hinnorna (vattnet, och satan vad mycket vatten man har i sig under graviditeten, det blir väääldigt blött, på golv, i säng, i byxor... Överallt.) och så får jag elektroder kopplade till bebisens huvud samt värkstimulerande dropp så det blir lite mer frekventa värkar. Daniel kommer in en timme senare och då är värkarna i fullgång... Vid halv fem ungefär kopplas lustgasen på och den hjälper väl om än kanske inte jättemycket. Vid sex gör det fruktansvärt ont, och framförallt kommer det ofta, det blir då ryggmärgsbedövning, en bedövning som verkar vara svår att lägga på mig och är lite läskig... Den hjälper ju föga den också och det känns som om jag vill skita på mig i varenda värk... Som tur är så tittar vi på travet från laptopen och får se vår häst vinna travlopp.... Det gör att man kan fokusera på lite annat i alla fall... Sedan händer inte så mycket mer... Vid två tiden trycker det på nåt enormt, jag säger flera gånger att jag ger upp och inte orkar mer, för det är inte ens krystvärkar än och jag ska hålla emot eftersom bebisen inte har kommit ner än. Vi får förresten en milkshake som är den godaste jag har druckit, en sån ska jag beställa efter förlossningen tänker jag.... Vid tre tiden börjar krystvärkarna, herregud vilken kraft man får, jag vet inte ens var man får kraften ifrån, men det blir dock ganska utdraget ändå, kroppen är trött efter att ha haft värkar i fyra dygn. Dock kan jag konstatera att krystvärkarna inte gör särskilt ont, man har ju något att fokusera på när man krystar och det är faktiskt nästan skönt när de kommer igång och man får jobba med kroppen... Vid 03.40 föds hon, Amanda Elvira, 3440 gram, 51 cm. Min kropp är dock så trött att jag inte orkar krysta ut moderkakan, troligen beror det på alla de pinvärkar jag har haft i flera dagar, att nu är kroppen slut helt enkelt. Och mycket blod förlorar jag, så någon milkshake blir det inte. Doktorn bedömer istället att jag ska till operation och bli sövd. Innan jag har blivit sövd och allt är klart har jag förlorat 4 liter blod, och jag får sedan vårdas på intensiven några timmar. Tur att det finns folk som är villiga att ge blod säger jag... När de beställde var jag fortfarande vaken och de som skulle komma med blodet skulle komma om tio minuter... Doktorn som opererade mig sa att det inte kunde vänta så länge så det måste ha varit relativt allvarligt.
Så, de första timmarna i Amandas liv spenderades med pappa. Inte lika kul som med en mamma med bröst kanske men jag tror ändå det var nyttigt för Daniel. Lite tråkigt för en annan bara att behöva ligga och krysta och lida som fan och skrika som en stucken gris och sedan så att säga inte få vara med när allt är över... Själva förlossningen i övrigt säger de gick bra, jag har ju inget att jämföra med, men jag sprack ingenting alls nästan och det är givetvis skönt.... Efteråt nu har jag inte mått särskilt bra, men det är en annan historia. Blir nog kvar på BB ett tag till, amningen vill sig inte, troligen på grund av att kroppen är så slut, Amanda är för lat för att suga ordentligt och har dessutom mått illa, och dessutom får jag extra blod då mina blodvärden fortfarande är dåliga... För att inte tala om ömheten och svidandet... Men det var väl ingen som trodde nåt annat... För övrigt hade vi kanonhjälp av barnmorskan Nina Sjöö och undersköterskan Sofie Holmberg, så skönt att vi hade samma skift - och dessutom bra folk, nästan hela värkarbetet... Daniel tyckte jag var ganska elak, men jag vet inte jag, jag tror inte jag var värre än någon annan. Nu ska vi fika här på bb... På återseende...