Vinter 9-10, del 3!

Sv: Vinter 9-10, del 3!

Vindvissla: Haha, när Daniel kom och sa att Isaac vägde 4990 gram så sa jag helt förvånad: inte mer, Vindvisslas Isaac väger ju snart 7 kg och så mycket äldre är inte han :D Vadå buke-torsk ^^ . Han har gått upp 1 kg precis på 4 veckor så det är ju inte jättelite, och han ligger perfekt på kurvan. Men han känns fortfarande liten jämfört med din grabb. Haha. Brukar sitta och diskutera er bukefalister med min käre man, inte för att jag tror han bryr sig särskilt mycket. Men är man buke-torsk så är man, det är ett beroende.

Lägg dig på magen. Sätt i tårna och häv upp dig på underarmarna och spänn hela kroppen. Kroppen ska vara rak, passa så du varken svankar eller putar upp med rumpan. Som en planka helt enkelt ;). Spänn magen och som sagt passa hållningen.

Det tränar mage och rygg på skonsamt sätt och är jobbigt (även om det kanske inte låter så). Blir det för jobbigt så sätt i knäna så du inte tappar tekniken och hållningen (dvs börjar svanka eller puta).

Hoppas det blev förståligt!

17/11/09 - Verona Elise 10/10/09
19/11/09 - Cilla Matilda 21/11/09
19/11/09 - LillaLiv Liam 28/11/09
27/11/09 - cassic_bambi Gustav 03/12/09
29/11/09 - Chou Lan Lily 06/12/09

14/12/09 - vindvissla Isaac 30/12/0
22/12/08 - Zatz Vilja 22/12/09
22/12/09 - jacko Ellen 22/12/09
29/12/09 - Ferrari Isaac 01/01/10
30/12/09 - Kayday Ciara 09/01/10

04/01/10 - Jerseyko Thilde 02/01/10
05/01/10 - jemaha Isabell 08/01/10
13/01/10 - zippizoot Rihanna 12/01/10
16/01/10 - micaelathegreat Melba 15/01/10
17/01/10 - Speciella_tina Tuva 13/01/10
17/01/10 - A-K.Eng Viktor 16/01/10
19/01/10 - Snovind E 02/02/10
25/01/10 - Cambrie Amanda 06/02/10
31/01/10 - Chlo Alicia 01/02/10

02/02/10 - Vår_vinter Eddie 08/02/10
05/02/10 - Tarantino Jack Trent 27/01/10
16/02/10 - daymint Wilma 18/02/10
16/02/10 - black_darling Herman 17/02/10
21/02/10 - LuckyMemory Amanda 18/02/10
28/02/10 - myfairlady

15/03/10 - leia Nils 25/01/10

Jag kanske också får vara med i denna tråden, även om det ursprungliga datumet mer hör hemma i vår-tråden... Lillkillen fick lite bråttom på slutet och dök upp redan i vecka 33! (Hoppas att jag skrev datumen rätt i listan?)

Kul att läsa hur det går för er andra! Nils fick komma hem från sjukhuset för snart en vecka sen, men vi är fortfarande på nybörjarstadiet (första barnet och lite av en överraskning att han kom så tidigt). Matandet är lite meckigt eftersom han inte är så stark ännu att han kan amma hela portionen, så det är vägning före och efter amning som gäller och sen pumpning och flaska - tar tid! I övrigt sover han mest ännu så länge (när han inte pinkar på golvet vid blöjbyte). Jättemysigt att han äntligen är hemma hos oss, var ganska jobbigt att hålla på och fara till sjukhuset hela tiden. Han är nog också glad att slippa alla slangar och alarm! Själv lyckades jag få jag mastitis med en massa feber och en vecka på sjukhus (lyckligtvis samma som Nils), men nu är jag pigg och kry igen :bump:

Nu ska jag passa på att sova lite, ha det gott allihopa!

17/11/09 - Verona Elise 10/10/09
19/11/09 - Cilla Matilda 21/11/09
19/11/09 - LillaLiv Liam 28/11/09
27/11/09 - cassic_bambi Gustav 03/12/09
29/11/09 - Chou Lan Lily 06/12/09

14/12/09 - vindvissla Isaac 30/12/0
22/12/08 - Zatz Vilja 22/12/09
22/12/09 - jacko Ellen 22/12/09
29/12/09 - Ferrari Isaac 01/01/10
30/12/09 - Kayday Zaida 09/01/10

04/01/10 - Jerseyko Thilde 02/01/10
05/01/10 - jemaha Isabell 08/01/10
13/01/10 - zippizoot Rihanna 12/01/10
16/01/10 - micaelathegreat Melba 15/01/10
17/01/10 - Speciella_tina Tuva 13/01/10
17/01/10 - A-K.Eng Viktor 16/01/10
19/01/10 - Snovind E 02/02/10
25/01/10 - Cambrie Amanda 06/02/10
31/01/10 - Chlo Alicia 01/02/10

02/02/10 - Vår_vinter Eddie 08/02/10
05/02/10 - Tarantino Jack Trent 27/01/10
16/02/10 - daymint Wilma 18/02/10
16/02/10 - black_darling Herman 17/02/10
21/02/10 - LuckyMemory Amanda 18/02/10
28/02/10 - myfairlady

15/03/10 - leia Nils 25/01/10

Så det var rätt, fixade till färgerna så att allt blir lite tydligare. Kul att du kom med i tråden, du hör ju självklart till vintermammorna eftersom Nils hade bråttom :) .

Grattis till lille Nils, skönt att ni är hemma! Han växer nog till sig snart men jag kan tänka mig att det är meckigt att väga och amma och flaskmata på samma gång!

Nu lägger jag mig i lite igen :o Men jag läser till sjuksköterska och vi läser om barn denna termin. Hade föreläsning om barns näringsbehov förra veckan och enligt våran föreläsare är det allra bästa för barnet att få bröstmjölk. Har inte pappren här men det finns ämnen, bl.a antikroppar, som inte går att ersätta på konstgjord väg, och därför är det inte riktigt samma sak med mjölkersättning, även om den idag är väldigt bra.

Dessutom hade vi allergiföreläsning för ett par veckor sedan och det finns forskning på att amning minskar risken för astma och allergier. Nu kan inte jag svära på att detta stämmer, men man kan ju hoppas att det de lär ut på universitetet är förankrat i vetenskapliga studier.

Sen är det härmed inte sagt att man är en sämre mamma för att man inte ammar (eller inte ger bröstmjölk handlar det ju snarare om) men det ÄR aningen bättre för barnet, på lång sikt.

att inte kunna ge sitt barn mat den vägen det är tänkt, eller inte ha mat så det räcker känns som ett jättenederlag och det tror jag att de flesta som varit i den situationen håller med om.

Nej, jag tror du har gammal information. Ny forskning tyder på att barn som föds upp på flaska är lika friska som barn som helammas.
jodå, men ersättningen kan aldrig vara fullvärdigt bröstmjölk som är speciellt anpassat till barnet och dess behov. där finns ju finliret som inte ersättningen innehåller.
och tro mig, det är stor skillnad å magens effektivitet på ett barn som bröstmjölksmatas och ersätnningsmatas!

Det du gör, tycker jag inte är schysst mot mammor som inte kan/vill amma.
hmmm, vad gör jag då?
tycker det är trist att man av egoistiska skäl inte vill ge sitt barn bröstmjölk?

Fridamatilda:
Säkert är det så men funderar ändå på om kroppen protesterar lika mycket om man är inställd på att inte amma redan innan barnet är ute.
intressant.... jag tror inte att den protesterar lika mycket dock.
ferrari:
Försöker dom hälsa så hoppar hon bakåt och skäller ännu värre.
ajdå. det är ju inte så bra. en rädd liten krake alltså..... frågan är ju om den passar så bra i ett aktivt barnhem?

jag brukar åxå berätta om bukefalister för sambon. han är måttligt intresserad!

leia: Välkommen och grattis till lille Nils!
usch, vilken start ni fick då.
ett tips är att pumpa och ha en omgång bröstmjölk färdigt för att ge honom och pumpa fram nytt när han ätit klart! eller när du själv känner att du har tid. och om du tänkt dig att helamma honom längre fram, pumpa minst varje gång han äter, så du inte gör som mig, drg ner på pumpningen och inser för sent att jag prducerar mindre..... :crazy: och frys in allt som blir över i små förpackningar! fryst mjölk håller sig bara i 10 timmar efter att den tinat.

hoppas han blir starkare snart och orkar äta själv.

ajdå. det är ju inte så bra. en rädd liten krake alltså..... frågan är ju om den passar så bra i ett aktivt barnhem?

jag brukar åxå berätta om bukefalister för sambon. han är måttligt intresserad!

Dom enda hon inte skäller på är faktiskt de med barn. Kan bero på att hon vuxit upp i barnfamilj, jag vet inte. Men så fort hon ser en barnvagn blir hon lycklig och ska hälsa på bäbis. :grin:

Haha. Min man brukar inte ens bemöda sig att ge mig svar, han ger mig bara ett leende som visar; jag älskar dig men det där bryr jag mig faktiskt inte om :angel:

Försöker dom hälsa så hoppar hon bakåt och skäller ännu värre. Jag tycker hon skäller lite hetsigt, som om hon vore nervös. Och darrar i kroppen gör hon med.

Jag var tyvärr inte inne hos läkaren, så jag får pressa maken på information.

Hör inte hemma här men måste bara säga att jag lider med dig. Har en schäfer som nu är drygt 6 år som jag har haft ordentliga problem med socialt men hon har blivit bättre och bättre. Men hon har fortfarande problem med främmande människor så helt "bra" har hon inte blivit.
Jag förstår att du är förtvivlad över situationen men jag tycker du ska fundera över om du ska satsa på henne, skicka tillbaka henne till förra ägaren eller avliva henne.

Var mycket noga med att folk INTE försöker hälsa på henne eller ens titta på henne! Min unghund är lite blyg inför främmande men om de ignorerar honom ska han genast fram och hälsa så det gör stooor skillnad.

Lycka till!

Jag förstår att du är förtvivlad över situationen men jag tycker du ska fundera över om du ska satsa på henne, skicka tillbaka henne till förra ägaren eller avliva henne.

Jag har ännu inte betalat för henne, så hon är i teorin inte min än. Så ja, jag kan skicka tillbaka henne om det är så. Och efter i natt så känns det nästan som den enda lösningen, för fortfarande, efter två dagar. Så skäller hon så fort våran inneboende rör sig på nedervåningen, natt som dag, hon väcker mig och inatt även Isaac som sov dåligt själv.

Hör inte hemma här men måste bara säga att jag lider med dig. Har en schäfer som nu är drygt 6 år som jag har haft ordentliga problem med socialt men hon har blivit bättre och bättre.
Lycka till!

OT igen för mig. Jag har haft en hund innan med riktigt kraftig social fobi. Han både kissade ner sig och bajsade ner sig om det kom någon på besök. På promenaderna sprang han alltid så långt bort som möjligt om det kom någon mötande. Det tog 1,5 år att få honom såpass lugn att han inte fick panik när man träffade människor. Han lärde sig att jag tog hand om allt, att han inte behövde bry sig. Och jag tillät inte någon att röra honom förräns han själv ville det (kunde ta ett par gånger innan han accepterade någon ny). Jag lärde mig leva med det, men det var jobbigt, att som tonåring bli socialt isolerad pga sin rädda hund. Och då hade jag ändå köpt en liten 3.5 kgs skit enbart för att han skulle kunna vara med överallt. Omplacerade honom när jag träffade min nuvarande, för då kunde jag inte isolera mig med jycken längre. Nu bor han som ensam ers höghet hos en pensionär och lever livet.

Så därav min rädsla för att få en hund med sociala problem. Jag vill inte gå igenom något liknande igen.

Självklart är det absolut bäst för barnet att amma och få i sig bröstmjölk, det måste väl vara självklart med tanke på hur länge människan funnits osv. Finns det ingen här som fött upp hästar och vet vikten av råmjölk till fölet? Bara en jämförelse...

Men min barnmorska sa något klockt och lite kul när vi var där på information om amning. OM det blir problem så ska man inte känna sig som en dålig mamma, för när barnen tar studenten är det omöjligt att se vilka som fått bröstmjölk eller ersättning! Det blir vuxna människor av dem oavsett. :)

nej, man är varken sämre mamma eller människa för att man inte kan amma, men likaväl känner man sig så...... :crazy:

Att man själv kan känna så förstår jag, speciellt om man vill och verkligen har försökt, men beror känslan av att vara en sämre mamma på pga omgivningens förväntningar att man SKA amma för att vara en duktig mamma så tycker jag att det är fruktansvärt fel...

*kl*

Ersättningen idag är fullgod och flertal ny forskning pekar på att amningens fördelar upphöjts för mycket, dvs ny forskning pekar på att bröstmjölken inte skyddar mot allergier. Därmed inte sagt att bröstmjök är dåligt, det finna fördelar absolut.

Vill man amma ska man absolut amma, vill man amma länge ska man amma länge, vill man inte amma behöver man inte, kan man inte amma ska man inte känna sig misslyckad.

*kl*

ett litet dilemma, eller för mig är det de iaf. :laugh:

Nästa onsdag så är vi bjuden på middag av vår nya hyresvärd. Vi ska ha som ett husmöte på en restaurang. Vet inte hur lång tid det kan ta, men ett par timmar kanske (2-3 tim).
Svärmor har erbjudit sig att ta Eddie så slipper vi koncentrera oss på honom oxå. Vilket skulle vara skönt oxå att helt kunna prata med honom då det är en hel del viktiga saker som kommer tas upp. sen skulle det vara skönt o bara göra något vi i några timmar.

Men jag blir ändå osäker på att lämna honom där helt utan oss. eddie är då 3 v o svärmor är ingen okänd person. Han har nästan träffat henne varje dag nu och har tom sovit hos henne när jag sov över där i helgen (så jag fick sova). Dessutom bor svägerskan o hennes nyfödda son där.

En kompis till mig tyckte det var helt fel att lämna han där några timmar när han är så liten. Mest troligt sover han ändå, han får mat innan vi åker o dom har ersättning i värsta fall. Han somnar alltid när han åker bil o sover då några timmar så han lär nog knappt märka något.

Ska jag tacka ja till erbjudandet?

Hur långt är det, kan du åka dit snabbt om det inte funkar? Eller att han är med på restaurangen om han ändå sover?

Det är ca 500 m hem till svärmor om det skulle vara något. Så det är inte så att vi är långt borta.

Jag tippar på att han inte kommer sova om han är med på restaurangen, inte någe längre stunder iaf med tanken på vilken musik dom spelar där och att dte är mitt i högsäsong=fullt med folk.

En kompis till mig tyckte det var helt fel att lämna han där några timmar när han är så liten.

å ja säger tvärtom ja, om det är nångång ni ska lämna bort honom, så är det när han är så liten.
han vill bara vara nära och vem det är sm är nära honom spelar honom ingen roll just nu. och om han dessutom känner igen farmor, så är det ingen fara.

kan vara lite bra för er att få koncentrera er utan barn åxå och är det bara 500 meter bort, så är det ju lugnt. du kan ju vara där på 3 minuter.

Matildafrida:
men beror känslan av att vara en sämre mamma på pga omgivningens förväntningar att man SKA amma för att vara en duktig mamma så tycker jag att det är fruktansvärt fel...

jag upplevde aldrig att det var omgivningens krav å amning som gjorde att jag kände mig misslyckad, utan mig själv. jag skuldbelade mig själv jättemycket för att jag inte försökte nog länge och nog mycket, trots att dttern rasade i vikt med amning och flaska egentligen var enda alternativet.

Självklart är det absolut bäst för barnet att amma och få i sig bröstmjölk, det måste väl vara självklart med tanke på hur länge människan funnits osv. Finns det ingen här som fött upp hästar och vet vikten av råmjölk till fölet? Bara en jämförelse...

En överentusiastisk veterinärkompis, forskar på reproduktion, har förklarat det för mig i ett utbrott av fascination. Människan har mycket tunnare hinnor och nämre kontakt med sitt barn och mellan barn o moderkaka än de flesta andra däggdjur.

Därför är det absolut jätteviktigt för ett föl att få råmjölk, det är då alla antikroppar kommer över till fölet.

Men ett människobarn får skyddet av mamman redan i moderlivet så det är inte alls lika kritiskt för bebisar som för föl. Det är nog därför forskningen än visar på att det är bra, än visar att det inte gör skillnad och än visar att det nästan är sämre med bröstmjölk för tex allergier. För föl skulle det alltid ha varit väldigt essentiellt med märrmjölk i alla undersökningar troligen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
5 532
Senast: pepp
·
Svar
2 001
· Visningar
98 959
Senast: pepp
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 319
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V