Vinter 9-10, del 3!

Sv: Vinter 9-10, del 3!

Och nu kan jag skriva klart, efter att hon bajsat hela blöjan + bodyn full! Fick byta blöja i duschen ;)

Varje morgon nu har hon ätit sen kaskadkräkits. Hon är lite snorig fortfarande och framförallt framåt morgonen. Det sitter lixom i svalget så det går inte att snyta bort. Utan hon kaskadkräks istället, sen är hon nöjd och somnar om. Inte ens att hon tycker det är obehagligt längre och blir ledsen när hon kräkits.
I morse trodde jag vi skulle klara oss för hon hulka och det kom ingenting. Sen hulkade hon igen och kaskadkräktes.

På dagarna är det lugnt, bara överskottskräkningar efter maten vid rapningen.

Senast ändrad:

Ska jag tacka ja till erbjudandet?

Klart du ska! Svärmor är säkert alldeles kapabel att ta hand om Eddie ett par timmar.

När jag var hemma och skulle gå på bio med mina kompisar var Sam hos min pappa, hans sambo och hennes dotter. "Ring om det inte funkar" sa jag och han bara tittade på mig och log: "Du, vi har gjort det här förr, det kommer gå jättebra."

jerseyko gud vad jobbigt för dig med allt kräk! Ger du såna droppar som gör att det blir tjockare i magen? Visst hade du sånt till Rasmus?

Nej jag frågade om dom på bvc men de kunde man tydligen inte ge när man ammar :confused: Rasmus fick en ersättning som heter enfamil. Fick ju sluta helamma honom för han slutade gå upp i vikt pga kräkningarna. De är ju ändå väldigt olika. Rasmus åt var 4e timme, sov hela nätterna och åt länge när han åt, och kräktes mycket och ofta hela dagarna.

Tilde äter lite och ofta, överskottet kommer upp när man rapar eller så kommer det bara luft. Men hon kaskadkräks, hela hennes kropp drar ihop sig och "krampar" och så sprutar det. Som man kräks när man är sådär riktigt vidrigt magsjuk så man får träningsvärk i hela kroppen av att kräkas :crazy:

Det beror på individen antar jag, känner du att Eddie klarar sig utan dig de timmarna? När Tuva var tre veckor passade min mamma henne några timmar medan jag och min man gick på resturang. All vår tid hemma handlar om Tuva, och vi kände båda två att det skulle vara skönt med några timmar som handlade om oss. Min mamma hade träffat Tuva i stort sett varje dag sedan hon föddes, och Tuva är nöjd oavsett vem hon är hos, bara hon är i en famn! Jag hade pumpat ur mjölk, och vi visste att hon tog flaskan bra.

Och helt ärligt, det var oerhört skönt att få rå om varandra lite! Vi har bestämt oss för att ha barnvakt ett par timmar en gång i månaden, så att vi kan göra något tillsammans, bara vi två! Man får inte glömma att vårda sin relation till varandra.

Ush vad jobbigt. Här kräks vi inte, men hostar som en tok... Tuva har biljud på lungorna, läkaren trodde hon haft en mild variant av RS som håller på att gå över nu. Man tycker så synd om dem när de inte är bra. Kräkas kan ju inte vara mysigt för Tilde heller.

Lägg dig på magen. Sätt i tårna och häv upp dig på underarmarna och spänn hela kroppen. Kroppen ska vara rak, passa så du varken svankar eller putar upp med rumpan. Som en planka helt enkelt ;). Spänn magen och som sagt passa hållningen.

Det tränar mage och rygg på skonsamt sätt och är jobbigt (även om det kanske inte låter så). Blir det för jobbigt så sätt i knäna så du inte tappar tekniken och hållningen (dvs börjar svanka eller puta).

Hoppas det blev förståligt!

Jajemensan! Tack för förklaringen :bow:. Ska testa den. Tror vi körde denna övningen på den tiden jag gick på friskis o svettis.

jo du.. jag fick barn 27/1 o har elva hästar hemma på gården. 6st på tall o 5 på lösdrift. två hästar rids o resten är unghästar/föl/avelston. hästarna fodras 5gng/dag o så utsläpp på morgonen o insläpp på em...
för mig har det funkat bra. jag har hästarna tillsamans med min syster o vi delar upp fodringarna mellan oss.
på morgonen ställer jag klockan på 06.00.. vill jack äta då så är jag ute i stallet till sju o fodrar. om jack inte vaknar går jag ut o fodrar o matar jack när jag kommer in. lunch fodring sker 12.00 o em fodring o insläpp vid 17.00 o kvälls fodr senare på kväll. går jätte bra att hålla tiderna. han ammar var 3e timme s jag vet hur dagen ser ut..mellan amningarna hinner jag med allt stall jobb o ridning.
när jag fixar i stalle är jack med i vagnen men när jag rider är han med in pappa eller mormor.
för mig underlättar det såklart oxå att jack har mormor o moste som bägge bor grannar med oss o gärna hjälper till o passa honom.
om man vill s går det....

när jack var 4 dagrar gammal fick han hänga med till hästkliniken o hänga där hela dagen under en hält utredning..inga problem..

jag var ute i stallet ända fram tillsvi skulle åka till bb, sedan åkte vi in födde jack o åkte hem dagen efter. sedan var jag igång med stallet efter 1dag, jag kände ju aldrig av att jag fött barn..mår du bra funkar det!

Vindvissla: Passar på att ställa en bröstfråga till dig igen, hoppas det är okej :) Skulle någon annan veta får ni gärna svara också. Ställde samma fråga i vårtråden också men tänkte att ngn kanske vet här inne...

Kan man få mjölkstockning eller nåt liknande fast man bara är gravid och inte ammar alltså?
Fick ont i mitt högerbröst igår kväll, det är liksom hårt och "knöligt" och betydligt varmare än det vänstra och som röda fläckar på det. Sen kom febern, hade över 39 inatt. Har ganska låg temp i vanliga fall. Men jag har även vanliga förkylningssymptom såsom värk i kropp och leder och kraftig huvudvärk.

Vad tror ni, kan det vara en vanlig influensa bara? Men det gör så förbaskat ont i mitt högerbröst :devil:

Jag tror Eddie klarar det alldeles utmärkt. Han är som din Tuva, han är nöjd vilken famn han än hamnar i. Tom dög svärmors famn bättre natten vi sov där än mammas :crazy::) Bara han har sin napp så är han nöjd.

Han klarade sig på BB med endast pappa i 3 tim medans jag tog en tur på stan och likaså i förrgår i 2 tim :angel: Så jag tror nog det kommer gå alldeles utmärkt. Sen är jag som sagt bara några 100 m bort och kan åka dit snabbt om det behövs.

Men jag tror som dig, man behöver dom timmarna. Även fast det innebär att vi ska sitta med andra hyresgäster (som även är våra vänner) och en ny hyresvärd så är det rätt skönt att få göra något annat o få vara lite själva. Sen att nya hyresvärden bjuder på maten+dricka är juh ett plus i kanten. :D

Det är något jag oxå funderat på, att kanske ha barnvakt några timmar iaf per månad för att bara göra något bara vi. Tänk vad skönt att bara få slappa i soffan och kolla på en HEL film tillsammans :love:
Tur att svärmor bor nära oss (på gott och ont). Fast jag kommer nog sakna honom oxå under dom timmarna.

Är det normalt att en 2½ v kille sover nästan konstant mellan 13-19,30 (var en till BVC, o då var han vaken i 20 min kanske tills vi satte honom i bilen igen) är vaken i 10 min och somnar sen om med pappa i soffan o sover nu. Han har inte ätit något alls sen kl 12. :confused:

Nu ser dom ut såhär i soffan

Jadå, de sover sjukt mycket i början om man har tur :D När vi skulle ta passfoto till Isaac, tio dagar gammal, kunde vi inte väcka honom. Vi höll på i tjugo minuter för att få honom att öppna ögonen haha. Stackars unge...

Min Isaac sover nästan jämt :D Vaken någon timma då och då, ibland mera om man har tur. Men men, vissa är väl såna som sover sig igenom den första tiden. Vet att både jag och min man sov mycket som bäbisar, det kanske är ärftligt?

Nu var det Isaac som väckte oss, nöjd och belåten med sömnen inatt (sov mellan 23-6.30). Han vaknade vid 4 och ville snutta så då la jag honom brevid mig så fick han amma medans jag sov.

Det finns ungar som inte gör annat än sover. En kompis dotter sov så gott som konstant under sina första 8 månader tydligen. Gjorde inga framsteg alls. Kompisen hade urtråkigt som var ensam mamma med en unge som bara sov.

Viktor o jag skulle ju softa på morgonen här, hade satt på mig bärsjalen men då däckade han i sin säng.:mad:

Vi var på bvc i tisdags. 59 cm och 5995 g omatad. 5½ vecka bara. Det är en saftig liten unge jag har. Gått upp två kilo redan!

Oj 2 kg! Jag som tyckte Tilde gått upp mkt med hennes 1,1 kg vid 5 veckor!

Vet ni vad? Hon har inte kaskadkräkits på 30 timmar :bump: Och sov i vaggan till kl 4 i morse. (Fast jag kom inte i säng först vid 23:30 för Rasmus gått och blivit tokförkyld....)

Det är väl tur att Viktor kräks så mycket som han gör, annars hade han väl gått upp fyra kilo.:p

Härlig med ett kaskadfritt dygn!

Hur lång tid brukar barn spy så här? Min kusins son är ett år och kräks fortfarande ibland.

Jag har ju inte ett barn som spyr, ibland kan det komma upp lite mat men det är oftast det han spottar upp. Han har spytt 5 gånger på 8 veckor.

Men var är det som gör att vissa barn spyr mer än andra? Är det något fysiskt annorlunda? Mamma har sagt något om magmunnen men jag har inte riktigt förstått det. Lider med er som har bäbisar som spyr hela tiden, men det verkar ju som om era bäbisar växer ordentligt ändå. Trots att mycket mat åker upp igen.

*knapplån*

får väl lämna en liten rapport antar jag.. 2 dagar kvar till BF och inget på gång alls :( som vanligt så känner jag mig knappt gravid, har en mage som är i vägen men mer är det inte.. i onsdags var jag hos barnmorskan, allt var bra.. stressade som attan dit, en av hästarna hoppade såklart över staketet vid utsläpp (skönt att veta att en häst e Balou du Rouet-Contender kan hoppa :D:rofl:), fick ta ner tråden och locka på henne för gå ut i den meter djupa snön var inte att tänka på.. släpade ut höpåsar då jag ej kunde köra med åkgräsklipparen + kärran då det var för mkt snö, ta en snabbdusch och sen var det såklart halvkaos inne i stan så jag fick parkera en bra bit bort, fick ta en rask promenad till barnmorskan och ändå så hade jag helt ok blodtryck?! det visar att jag kan i stort sett göra vad jag vill ;) graviditeten påverkar mig knappt.. hade inte ont någonstans dagen efter trots mitt stressande och promenaden! :)

får hoppas att förlossningen går lika smidigt som förra gången för då är jag nog igång med ridningen snart igen!

hoppas att bebisen tittar ut snart, skulle vilja vara med på talangjakten för lovande unghästar som Hopphästklubben anordnar, hålls på fyra olika platser i år och en är i närheten. Dock startar det den 9/3... har ju en 2-åring och en 3-åring som hade platsat där.. :) nåja, ligger snön kvar så är jag ändå inte så sugen på att åka iväg med hästarna!

nu är det dags för stallsysslor och sen funderar jag på att åka upp till Göteborg i em och gå på Eurohorse mässan :) sambon får hänga med och även BB-väskan ;)

Rasmus minskade det när han började äta gröt och mat, de är som ferrari skrev magmunnen som inte vuxit klart.

Tilde har börjat prata :love:

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
797
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
5 545
Senast: pepp
·
Svar
2 001
· Visningar
98 961
Senast: pepp
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 323
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar