Vinter 9-10, del 3!

Sv: Vinter 9-10, del 3!

Och en annan fråga, när börjar man ge burkmat till dem? Ger ju ersättning nu (försökte fortsätta och amma men hon är väldigt lat så hon tar inte gärna bröstet eftersom hon vet att hon inte behöver jobba för att få maten när hon får flaska) men när börjar man komplettera med annat?

Det funkar inte om du handmjölkar igång bröstet då? Det kan ju vara trögt för dem att "starta bröstet" men när utdrivningen väl satt igång så rinner mjölken lättare.

Tilde smakade potatisgratäng igår med västerbotten ost. Hon satt i mitt knä och dreggla när jag åt så hon fick lite mos åh vad glad hon blev och satt och smacka och ville ha mer! Precis som brorsan som börja äta vid den här åldern (3½ månad) och superintresserad.

Burkmat kommer inte vi börja med, det blir kokt potatis/morötter ihopmosat med bröstmjölk. Sen kommer hon få äta våran mat.

Rekommendationen är mellan 4-6 månader, när barnet visar intresse. Visar den inget intresse kan man ta det lugnt ändå, de flesta barn blir intresserade själv innan de är 2 :D Man ska alltså inte tvinga i barnet mat. Kollar du på typ growingpeople eller någon annan informationssite? De brukar ha rätt bra info...

Nä, nä. Den gamla rekommendationen är 4 månader och den nya rekommendationen är 6 månader. Men det är förstås viktigt att lyssna på barnet. :)

Vilja som snart är fyra månader har börjat visa lite intresse för mat nu. Så vi har pratat om att snart börja lite smått. Vi tänkte göra som jerseyko att hon får lite av vår mat (potatis, morötter, palsternacka) som man mixat.

Igår döpets Vilja o det gick superbra. Hon sov halva tiden i kyrkan, o andra halvan satt hon o log o tuggade lite på rosetten på klänningen :D

//Zats

Fast man kan nog ta det med en nypa salt. De håller ju på och flyttar fram och tillbaka hela tiden... Här är det fortfarande 4 månader. Det viktigaste är ju att man lyssnar på barnet. Sam t ex var inte så intresserad förrän han var drygt ett år.

Och mina barn har börjat visa intresse vid 3 månader, idag skek Tilde när hon inte fick smaka!! (Men vem vill inte ha vildsvinsstek :d?)
Rasmus åt själv när han var 8 månader :)

WHOs rekommendation är 6 månader. Och jag skrev ju att man ska lyssna på barnet?

Jag helammar, och fick tillbaka mensen förra veckan... Tuva blir tre månader imorgon. Jag hade räknat med att slippa den ett tag till, men men...

Shit vilka duktiga barn du har! Sams intresse för spikerier ska ni odla. Man vet aldrig när man har nytta av en hantverkare. Jag tror att jag vill att Viktor ska bli bilmekaniker jag.:p

Och Isaac är väl bara två veckor äldre än Viktor? Viktor är född 16/1 och kan bara vända sig från mage till rygg. Med nöd o näppe.

Fint babygym du har till Isaac.

Igår stod jag modell en halvtimma. Blev nerkräkt. Det rann ända ner till golvet.:cool: Mysig dusch.

Sam verkar ju vara värsta snickartalangen :)

Ni som filmar, har ni videokamera, eller filmar ni med vanliga kameran? Ett par kompisar tyckte att vi MÅSTE köpa videokamera, och det kanske de har rätt i? Vi har hittills inte filmat ngt...Glömmer bort att ta kort i perioder också = dumt. Tänker liksom inte på det sådär mitt i vardagen...

Oj, nu var det länge sen jag var inne här. Nils har hunnit gå upp duktigt, men det kanske beror på att han slutat bajsa :crazy: Nu var det sex dagar sen! Gången innan var det också flera dagar från att tidigare ha bajsat typ 5-6 ggr/dygn. Han verkar inte direkt olycklig, men fiser hela tiden... Har föstått att allt från flera ggr/dag till typ en gg/vecka eller tom två veckor är 'normalt' för bröstmjölk, men ändringen känns lite radikal?

Nä, det har inte fungerat att amma någonting sedan jag gick över till flaskan, oavsett hur jag har gjort, men det är klart, om hon inte blir mätt på bröstet, att hon inte vill ha det när hon vet att flaskan gör henne mätt. Och nöjd framförallt... Har vi varit igång under dagen , hon sover ganska dåligt på dagen, men har vi varit igång under dagen och jag lägger henne vid 10 så sover hon till 07, äter frukost, är nöjd och somnar om till 10.30.... Var det någon som sa att det handlade om vakna nätter som föräldrar :D??? Skojja bara. I början blev hon ju aldrig mätt, då ammade jag henne 20 timmar om dygnet och hon kunde vakna - och vara vaken fyra-fem timmar varje natt... Lättare att ha en mätt och glad unge:laugh:

Vindvissla: Oj vad duktig Isaac är! :) Vilja kan bara vända sig från mage till rygg, men hon har kommit på hur man gör det och vänder sig hela tiden, supergulligt! I början var det ju mest att hon tippade över utan att själv fatta hur. Sam verkar ju bli en riktig händig typ!

Speciella_tina: jag har skickat ett pm till dig om du hade lust att ses ngn dag :laugh:

Nu är det dags att återgå till pluggandet medans lilla vilddjuret håller sig något sådär lugn :angel:

//Zats

Hehe ja bob the builder i egen tappning. Det är bara vuxenverktyg som gäller.... Jag har en "rikgtig" videokamera som jag gjort alla filmer med men den här till exempel

http://www.youtube.com/watch?v=f8R9vZgCVV0

är filmad med min mobil. Jag har en gigantisk systemkamera så jag köpte mobilen för att kunna ta vanliga kort när jag inte har systemkameran med mig. Och eftersom jag bor utomlands känner jag mig lite tvungen att ta kort och visa alla där hemma, så de kan hänga med i utvecklingen. Och videofunktionen i mobilen är faktiskt riktigt bra!

Isaac lyckades rulla första gången för ett par dagar sen, målmedveten som få men inte hälften så aktiv som Sam var. Om det blir en favoriter i repris lär han gå om 5 månader :eek: :love:

Hihi, trodde nästan Sam skulle stå på huvudet i bäcken, men han tog ju emot sig bra... Kan inte filma med min mobil, men med vår lilla kamera. Fast kan inte redigera eller så. Men det kanske man inte hinner med i vilket fall? Kan ju börja filma lite med den o se om man blir sugen på en riktig videokamera.

Hur ofta åker du till Sverige resp. din familj kommer å hälsar på hos er? Vi bor också utomlands och man vill ju gärna att Nils ska lära känna sina morföräldrar ordentligt! Mina föräldrar bor för tillfället i USA dessutom, så just nu är det ännu knepigare. De kommer inte att träffa Nils förrän de flyttar tillbaka till Sverige i början av juni. Då tänkte jag åka dit och sen kommer de hit. Kommer ihåg att du tyckte det var rätt jobbigt att åka själv! Nu har ju jag bara en att hålla reda på, antagligen mindre jobbigt...

Hehe ja bäcken är inte så djup så jag tänkte det var ett bra ställe att lära sig på. Lära sig att lyssna på mamma som säger att bäcken är kall haha. Jag har inte orkat sätta mig in i hur man redigerar i mobilen men där finns ett program att göra det i. En kameravideo borde ju vara lika bra tycker man. Det är superskoj att ha sedan, och som sagt ett toppensätt att hålla kontakten med dem där hemma.

Min mamma kommer hit en eller två gånger om året och min pappa likaså (fast inte tillsammans :)) och jag är hemma ungefär tre gånger om året när jag inte är gravid! Skype är absolut superbra för Sams relation med mormor och morfar, och det gör att han alltid känner igen dem när vi åker och hälsar på. Nu när han är två tittar han på flygplanen på himlen och säger kyka moffa. (Titta där är ett flygplan, ett sånt åker vi i när vi hälsar på morfar är ju vad jag tror han menar då :p)

Det var aldrig några jätteproblem att åka ensam med ett barn... Värre är det nu :D Men det blir väl bättre det med, nästa gång är Isaac 6 månader och Sam 2,5. Och om jag vågar åka hem till jul är Sam 3 och Isaac 1.

Nä, det har inte fungerat att amma någonting sedan jag gick över till flaskan, oavsett hur jag har gjort, men det är klart, om hon inte blir mätt på bröstet, att hon inte vill ha det när hon vet att flaskan gör henne mätt. Och nöjd framförallt... Har vi varit igång under dagen , hon sover ganska dåligt på dagen, men har vi varit igång under dagen och jag lägger henne vid 10 så sover hon till 07, äter frukost, är nöjd och somnar om till 10.30.... Var det någon som sa att det handlade om vakna nätter som föräldrar :D??? Skojja bara. I början blev hon ju aldrig mätt, då ammade jag henne 20 timmar om dygnet och hon kunde vakna - och vara vaken fyra-fem timmar varje natt... Lättare att ha en mätt och glad unge:laugh:

Låter som att vi haft samma problem! Herman har blivit som en ny bebis sedan vi började med tillägg! Vi får väl se hur länge till han tar bröstet. han nekade det i morse och blev inte nöjd fören jag fixade flaska till honom.

KL

Jag vet inte om jag är helt galen nu, men vi ska kolla på valp i morgon :love: Jag har ju velat ha en whippet i så många år, och nu klaffar allt känns det som. Uppfödaren bor till och med tvärs över vägen! Och det bästa av allt är att valparna är 5 månader (hon har två kvar) så vi slipper ju det värsta med rumsrenheten. Jag känner mig lite osäker på hur det ska funka, men nu är ju ändå den bästa tiden. Jag är hemma och Herman är ju en snäll bebis sedan han började få tillräckligt med mat :angel: Nån annan med valp alt hund och bebis?

Vindvissla: Oj vad duktig Isaac är! :) Vilja kan bara vända sig från mage till rygg, men hon har kommit på hur man gör det och vänder sig hela tiden, supergulligt! I början var det ju mest att hon tippade över utan att själv fatta hur. Sam verkar ju bli en riktig händig typ!

Speciella_tina: jag har skickat ett pm till dig om du hade lust att ses ngn dag :laugh:

Nu är det dags att återgå till pluggandet medans lilla vilddjuret håller sig något sådär lugn :angel:

//Zats

Oh, såg det nu! Jag är sämst på att kolla PM :o Jag ses gärna nån dag nästa vecka, idag fick stackars Tuva sin vaccinationsspruta, så vi lämnar utrymme för lite kinkighet, och på fredag börjar vi babysimma :love: Men som sagt, gärna nästa vecka!

Jag hade valp och ettåring. Hur bor du? Hade jag bott i lägenhet så hade jag låtit bli, men har du så du kan släppa ut i trädgården för en snabbkissning om det behövs så är det nog inga problem. det tar ju ett tag till innan bebisen blir rörlig...

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
5 628
Senast: pepp
·
Svar
2 001
· Visningar
98 967
Senast: pepp
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 327
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII