Vinter 9-10, del 3!

Sv: Vinter 9-10, del 3!

kl

Herman fastnade på bild här om dagen också. Han tycker att kameran är mycket intressant!

DSCN2379.jpg

DSCN2341.jpg

Jag tyckte Tilde sov bort typ hela dagen när hon sov 3h utan mat, trodde ett tag hon skulle svälta ihjäl när det gått så länge mellan amningarna ;)

Här kan det gå 5,5 timmar ibland innan Alicia vaknar och käkar igen. Fast ibland vill hon ha varje eller varannan timme så det är väldigt olika här.

Idag var jag å red ut, med miss_cala :eek:

Hon kolla på en häst i stallet, snacka om att världen är liten. Tilde var hemma med pappa, mormor och morfar. Och hon åt flaska utan att kväljas :bump:

kl Jag är inte inne här så ofta, hinns ju inte med nu för tiden ;)... Amanda har i alla fall blivit nio veckor nu, vi har fått gå över på ersättning då jag inte har gett tillräckligt med mjölk så nu har jag en ganska nöjd tjej som sover från 22-05 på nätterna, äter lite och somnar om till niotiden... Jätteskönt.

Dock måste jag höra med er andra... Kanske framförallt ni som har fler barn... När fick ni tillbaka mensen efter förlossningarna? För jag har fått min nu och jag måste ju säga att jag tycker åtta veckor efter förlossningen känns lite tidigt.. Förstår ju att det är individuellt men jag har ju nyss slutat blöda från avslaget, och jag hade ju hoppats slippa den ett par månader till:angel: Så... Här har man inte bara haft en skitgraviditet och en extremt jobbig förlossning... Så ska man få tillbaka mensen direkt också:grin: Det är ju tur att Amanda är så snäll och go i alla fall.

Min mens kom tillbaka ganska direkt när jag gick över och bara amma på natten, till frukost och nån slurk mitt på dagen. Tilde är 3 månader och ingen mens i sikte.

Mensen har nog jättemycket med amningen att göra. Med sonen fick jag tillbaka mensen efter 13 månader, i samband med att jag börjat jobba och vi dragit ner på amningen till bara på kvällen och natten. Alltså hade jag ett hopp på nästan 12 timmar mot att tidigare ha ammat 3 gånger på dagen och flera på natten. Nu är tvåan drygt 3 månader och har inte en tillstymmelse till mens än. Men som sagt, amningen gör att man producerar hormon som gör att ägglossningen inte sätts igång - om man ammar mer än var 4e timme på dagen och 6e på natten. Så om du inte ammar sätts ägglossningen igång och vips, där kom mensen!

Men jag helammade storebror och fick tillbaka mensen 7-8 veckor efter förlossningen. Vi ammade då ofta, dygnet runt.
Lillasyster fyller 6 månader på onsdag och ingen mens än! :laugh:

Öh då funkade det inte på dej :D Jag tror det har att göra med hur starka hormoner man sänder ut. Men det är min egen teori. För mig funkade ju amningen som ett toppenpreventivmedel så länge vi ammade fritt.

Enligt WHO funkar det för 98% de första 6 månaderna om man ammar mer än var 4e timme, men då måste du tillhöra de 2% :)

Fan, då är det normalt då :( tyckte det var alldeles nyss avslaget försvann. Får väl bli gravid igen så jag slipper mensen, det enda som var bra under min graviditet:D

Och en annan fråga, när börjar man ge burkmat till dem? Ger ju ersättning nu (försökte fortsätta och amma men hon är väldigt lat så hon tar inte gärna bröstet eftersom hon vet att hon inte behöver jobba för att få maten när hon får flaska) men när börjar man komplettera med annat?

:rofl:

Saknar ord. Det är t o m för klantigt för att jag skulle lyckas med något sådant.:D

Man märker att det är trångt utomlands. Många bilar som är skrapade på sidospeglarna. Åkte med mina aupairbarns mormor o hennes systrar ett par gånger, (skräckupplevelse ska jag säga då ena systern körde som en biltjuv, cigarren i ena mungipan och bara rattade på typ), och det var ibland så man hissnade när de for runt bland alla små gränder som det är i ytländska städer. Iallafall i Frankrike. Ytomlands så river man inte det gamla utan verkar vara stolta över det som byggts för 539 år sen.

Det blev en parantes inom OT-ramen det.;)

Jag har inte fått min mens än. Är glad för det. Men jag har börjat med minipiller. Vill liksom inte ha två barn samma år. Men nästa år så...:devil:

Dock måste jag höra med er andra... Kanske framförallt ni som har fler barn... När fick ni tillbaka mensen efter förlossningarna? För jag har fått min nu och jag måste ju säga att jag tycker åtta veckor efter förlossningen känns lite tidigt.. Förstår ju att det är individuellt men jag har ju nyss slutat blöda från avslaget, och jag hade ju hoppats slippa den ett par månader till:angel: Så... Här har man inte bara haft en skitgraviditet och en extremt jobbig förlossning... Så ska man få tillbaka mensen direkt också:grin: Det är ju tur att Amanda är så snäll och go i alla fall.

Jag började också blöda nu ca 8-9 veckor efter förlossningen (minns ej nu på rak arm när det var). Avslaget slutade nog kanske efter 3-4 veckor. Var hos BM på efterkontroll (dock ingen vaginal undersökning) och på min fråga om det var avslaget som kommit igång igen eller om det var MENS :eek: redan, fick jag inget säkert svar. Avslaget kunde komma tillbaka om man stressade mycket osv, men det tycker jag inte att jag gjort. Fast visst, det är ju ganska full rulle med en bebis och en 2,5 åring. Det kunde ju också vara mens. Och själv tror jag det var mens för det såg ut som mens (färskt blod) och varade i några dagar. Det återstår att se om det fortsätter nästa månad... SUCK, jag håller med dig, man trodde ju att man skulle slippa mens ett tag till. Jag som fortfarande helammar.

Med William slapp jag mensen tills jag slutade amma helt vid 8 månader någon gång. Då kom den kanske ett par månader senare.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
5 626
Senast: pepp
·
Svar
2 001
· Visningar
98 965
Senast: pepp
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 327
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård