Vinter 9-10, del 3!

Sv: Vinter 9-10, del 3!

Min lilla gillar oxå att ligga på mage och det är ok enligt bvc bara man har koll på dem.

Igår var jag hos bm och fick jag ok att klättra upp på hästen igen och skritta till att börja med. Det var så mysigt. Tänk att man kan sakna det så mycket.

Vad skönt att resan gick bra - och bra att du vågade testa :) Hoppas att storebror kryar på sig snart!

KL:
Vad alla går ner duktigt! Jag kommer visserligen i en del av jeansen och så länge jag står upp känns det ok... Men när jag sätter mig ner hänger magen liksom över linningen :o Inte så bekvämt/snyggt!

Samma här. Nio kilo kvar. Visserligen så kommer jag i mina jeans. Men favvoparet är lite tightare nu och jag är inte snygg med en tight överdel kan vi säga. Får push-up på hela midjan som ligger som en kjol runt linningen.

Vi får vara snygga ihop du å jag.:D

Norpbarnet har sovit nästan ända till fem i morse!

Här är receptet: (kopierat från ett annat forum från igårkväll, sjöng flera verser men de var så dumma och så många så jag skrev inte ner dem)

"Nu har Akå varit innovativ en stund. Norpbarnet har vrålat Äääaaauäääh äääaeeeiääähuhuhuääääh en stund och har nu snuttat och blivit slängd i säng. Jag har fått sjunga vaggvisor länge o väl och fått hitta på nya verser på Byssan lull.

Det sprango tre Norpor i skogen, den första den sprang först, den andra den sprang sist och den tredje den sprang bara i mitten.

Det satto tre Norpor på cykeln, den första rökte cigg, den andra trampa på och den tredje satt o sov på pakethåååållaren.

Det satto tre norpor i badet, den första lukta skit, den andra den var ren och den tredje hade ätit upp tvålen.

osv osv

Sen la jag av när det började spåra ur:

Byssan lull koka kittelen full när ska norpmamman få sig ett knu...

Så! Då verkar norpbarnet sova."

Vad härligt att Norpan sov så länge. Kanske ska testa ditt recept i kväll.
Min dotter sov ca 5 timmar sedan har hon haft en massa konstiga ljud för sig så jag har inte sovit så mycket.
Nu ligger hon i sitt nya babygym och pratar med Mumin.

Vad alla går ner duktigt!

Jag räknar kalorier. Minst 3000 kcal per dag + näringsdryck för att behålla vikten.

-----

Nu mår Rasmus bättre och jag och maken verkar ha klarat oss. Men vi har blivit så slöa, vi går inte upp först 10 på morgonen :angel:

Igår var Tilde till barnläkaren som klämde på hennes mage, kände inga förträngningar så kaskadkräkningarna får vi vänta ut så länge hon går upp i vikt, väger 5,4 kg nu och är 59 cm lång (3 mån). Gjorde pricktest oxå och hon är inte allergisk. Vi fick klartecken att börja med lite mat så fort hennes förkylning är över och när hon visar intresse.

Jag frågade barnläkaren om det var ok med lite gröt och puré. Och läkaren säger att när det gäller mitt barn så vet jag som mamma alltid bäst. För små bebisar är alltid mamma bäst, men man kan ju fråga vad de tycker på bvc först så dom inte blir helt tokiga ;)

Senast ändrad:

Jag är nere på 57 kg igen, vill dock få bort den mjuka magen som jag fått efter grav, trots att jag är smal så är den plufsig på ett helt annat sätt. Misstänker att det inte finns några genvägar utan att jag måste börja med situps - tyvärr. Avskyr att träna.

-----------

Var hos BVC idag, och Isaac följer sin vikt&längd-kurva perfekt. 6030 gram och 61,5 cm lång - nu precis 3 månader gammal. Min kille börjar bli stor. Han fick också sina två första sprutor (vaccin), den andra gjorde ont så han blev riktigt ledsen. Usch vad sånt gör ont i mamma-hjärtat.

Hans nacke har också blivit mycket bättre av stretchningen, vi nämnde att han fortfarande samsov men att han nuförtiden rullar till rygg självmant när han somnat och sover så. I början vägrade han ju sova på rygg. Men Isaac har alltid varit sådan, man kan inte heller bära honom i liggande ställning :O Då blir han vansinnig.

Här är receptet: (kopierat från ett annat forum från igårkväll, sjöng flera verser men de var så dumma och så många så jag skrev inte ner dem)

"Nu har Akå varit innovativ en stund. Norpbarnet har vrålat Äääaaauäääh äääaeeeiääähuhuhuääääh en stund och har nu snuttat och blivit slängd i säng. Jag har fått sjunga vaggvisor länge o väl och fått hitta på nya verser på Byssan lull.

Det sprango tre Norpor i skogen, den första den sprang först, den andra den sprang sist och den tredje den sprang bara i mitten.

Det satto tre Norpor på cykeln, den första rökte cigg, den andra trampa på och den tredje satt o sov på pakethåååållaren.

Det satto tre norpor i badet, den första lukta skit, den andra den var ren och den tredje hade ätit upp tvålen.

osv osv

:rofl:
den måste jag prova!!!

Här kör vi på alla möjliga lugna låtar, jag är helt värdelös på vaggvisor, kan nån rad på många men typ bara Trollmor och Blinka lilla stjärna helt!
Jo, igår somnade hon till 1-10 elefanter balanserade.
Min favvis är Afraid to shoot strangers med Iron Maiden, den är så lugn och fin i början ,mamma gillar maiden. Lika bra att börja påverka henne direkt:D

Inatt vaknade Moa varannan timme igen, som vanligt:cry:
Ska nog köra på lite 250 kilo kärlek om nu snusk funkar!
:p

osv osv

du är inte klok. :love:

Nä, jag vet. Men vad gör man när man inte kan så många vaggvisor och "Norpmor" aka "trollmor" har sjungits tjugo gånger redan?

Min mamma hade en egen variant på byssan lull och det var tre ungar som låg i sängen, den ena snutta tumme, den andra gosa hals och den tredje ville sova på maaaaageeeeeeeeeen.
Den handlar om mina småsyskon när de var små. Mamma hade en som låg på hennes mage, en som drog i skinnet på halsen och en som tydligen snuttade tumme, (och gosade i håret minns jag).

I en av versionerna fick de tre vandringsmännen heta Norpan allihop.:D

Idag har jag haft ett otröstligt barn. Mamma ringde när jag satt till häst i skogen. Bara att klacka Ella i sidorna och rejsa hem till ett snuttesjukt barn.

Vad duktiga era småttingar är på att sova. Här sovs ca 5 h som längst, men jag är rätt nöjd med det.

Imorgon börjar nytt liv, stora sonen börjar sina korta dagar på förskolan (6-15) och jag ska både hämta och lämna framledes. Hittills har vi haft det så lyxigt att maken lämnat så vi kunnat flumma hela morgonen. Och ja-för oss är det korta dagar (med tanke på en annan tråd....)

A-K tack för dagens skratt :rofl:

Snovind min sover inte heller så länge, mer än 4 timmar har nog aldrig hänt utan att han ska äta. Men det stör inte mej eftersom jag bara hivar fram en tutte och somnar om! Tycker lite synd om dig som ska gå upp så tidigt, varför måste han börja redan klockan 6?

Jag får 6 timmar på natten sen äts det med 1-1½ timmes mellanrum!

Idag har Rasmus blivit sig själv igen :bump: så imorgon åker vi till mina föräldrar och firar påsk. Pratade med mamma idag :"Ni måste komma hit! Jag har snott handsprit från jobbet. Vi har handlat massor av mat, så kommer ni inte hit har vi nog mat till midsommar!!"
Nä nu ska jag sova, har vänt på dygnet av all sömn nu när Rasmus vart sjuk, vi har ätit frukost vid 10-11 tiden :angel:

hör på detta då....

somna 20.00, sov till 03.00 ( :eek: :love: :eek: :love: ) åt, somna om å sov till 07.00.

:D

Haha, ja det hade jag också tyckt ;) Rätt ska vara 6h, mellan 9-15.....

Jag är inte heller speciellt störd av nattamningarna, första sovperioden sover E iof i egna sängen men den är precis bredvid mig så jag sätter mig bara upp och tar över honom. Resten av gångerna ligger han kvar hos mig. Jag rullar "över" honom när jag byter sida.

Jag tycker jag har lite mjölk på kvällarna!! Brösten är helt slutkörda på kvällen och E missnöjd. Har faktiskt kompletterat med ersättning de senaste kvällarna och han suger lätt i sig 1 dl efter att ammat på båda brösten. Vet inte om jag äter för dåligt eller vad det är. Det kom inte så här tidigt med stora sonen.

Haha ja det lät lite mer humant :D För den delen var det inte 6-timmars barnen jag reagerade på i den andra tråden, det var 12-timmars barnen. Lite skillnad tycker jag. 6-8 timmar klarar de säkert jättebra men om barnet är på dagis hela sin vakna tid kan jag tycka det verkar lite tråkigt. Som nån annan sa, man hade ju inte köpt en häst om man inte haft tid att ta hand om den, eller hur?

Angående kvällsmjölken så är det ofta så en period just vid 3 månader, att det känns som om man har mindre. Jag tror deras behov ökar drastiskt just nu och klart tuttarna blir lite trötta. Man kan såklart ge ersättning men det gör ju att produktionen inte ökar också. Mina tuttar är rätt så segstartade och behöver en vecka på sig att ändra mängden mjölk. Och under den veckan blir det mycket amning. Det kan vara bra att veta att efter en halvtimme är brösten halvfulla igen, så det bästa man kan göra är att amma båda, vänta en halvtimme-en timme och amma båda igen.

Norpan är ju 2½ månad nu och tuttarna har precis lite slappare. Han har börjat gnälla och får då båda tuttarna för att bli mätt. Känns lite tråkigt om jag ska behöva ge honom flaska också, gillar ju att amma.

Hoppas att det som du skriver att de kan bli lite trötta vid den här tiden och att det kör igång igen. Det finns inget som går upp mot en liten nöjd unge som snuttar tutte.:love:

Det är bara att köra på med fri amning. För de allra flesta kvinnorna funkar det. Men du gör alltså helt rätt som ger båda, det signalerar till mjölkcentralen att höja ett par växlar. Och glöm inte att dricka och äta och allt det där!

E är bara 2 månader...och han har ammat från båda brösten sedan flera veckor för att bli nöjd. Är stor i maten.

Jag ammar lika mycket som tidigare men har gett flaskan utöver. Svårt att förklara, han vill liksom inte amma mer men är inte nöjd iallafall.

Idag har han fått ögoninflammation. Storebror hade det förra veckan och nu har liten fått. Helt igenkleggad på ena ögat, inget kul. Och det börjar direkt klia i mina ögon med....psykiskt.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
799
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
5 614
Senast: pepp
·
Svar
2 001
· Visningar
98 965
Senast: pepp
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
117 327
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar