Vinter 09-10 mammor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinter 09-10 mammor

Var glad för att någon ringer och frågar hur det är...:cool:

Jag måste erkänna att jag är förvånad över omgivningens ointresse. För sådant tjat som det har varit på oss att vi ska skaffa barn var jag rädd för att det skulle bli lika mycket frågor om hur jag mår och hur magen växer och sparkar bebisen osv. Som det är nu så är det bara min mamma och två av mina systrar som visar något intresse alls. Någon gång kan väl någon annan vilja prata om min graviditet men jag känner att jag bara tränger mig på om jag själv vill prata om den. Och så är det väl folk på konstskolorna som frågar lite. De exponeras ju för min gigantiska kagge på ett annat sätt liksom.:D

Förresten, i veckan ska Norpan få sin första ponny. Min gamla shettis ska få flytta hem igen efter att ha gått som sällskap till ett fjordsto. Nu ska fjordstoet tas bort och min lille Bobby blir änkling. Bobby är 27 år och min allra första ponny. Fick honom när jag var 10 och han 3 år och hingst.
Norpan ska omgående sättas på hästryggen efter födseln. ;)
DSC00494.jpg

Senast ändrad:

Äh, det lät dumt det jag skrev. Folk kanske inte är så ointresserade som jag får det att verka. Det är mest svärisarna och så som tjatat så på att vi ska skaffa barn. Kanske pratar de med min sambo om bebisen men när jag tar upp det när vi träffas så känns det som att jag pratar om något oanständigt.
Min egen far verkar inte heller särkskilt intresserad av att få information om hur det hela fortskrider.
Men det känns lite kränkande faktiskt. Att jag o mitt barn ska vara så ointressant.

Min pappa har fortfarande inte sagt grattis. Jag är hans enda biologiska barn och jag är 37. När svärisarna ringer hör jag dem ALDRIG fråga om bebisen, de pratar bara om vilka fåglar de sett senaste tiden eller vilken vecka de bokat boende i Danmark.

Och ja, jag är irriterad. :devil:

Usch!:eek:

Nu känner jag mig ganska överdrivet gnälliga för jag är säker på att jag får gratulationer och att bebisen kommer att vara mer intressant utanför magen.

Fy vad hemskt att inte ens närmaste bryr sig om sitt barnbarn! Lider med dig.

Fy vad hemskt att inte ens närmaste bryr sig om sitt barnbarn!

Rasmus biologiska farfar bor ca 25-30 minuter ifrån oss. Han har sen Rasmus föddes träffat honom:
* När han var nyfödd och vi bjöd på fika (oktober 07)
* Hans dop (mars 08)
* På gammelfarmor och farfars guldbröllopsdag (juni 08)
* När jag och maken gifte oss (augusti 08)
* När han fyllde 1 år (oktober 08)
* När han kom hit och visade upp sin nya bil (våren 09)
* När han fyllde 2 år (oktober 09)

Av dom 7 besöken på 2 år, så har vi bjudit honom 5 gånger. 1 gång var vi på samma fest och endast 1 ggr har han åkt hit "bara för att" och då för att visa sin nya bil :grin:

Medans mina föräldrar läser min blogg, kollar pixbox, sms/mms och ringer flera ggr i veckan och vi hälsar på varandra ca 1 ggr i månaden. Dom bor 13-14 mil här ifrån och brukar komma över bara på söndagsfika ibland!

Senast ändrad:

Åh vilken liten go ponny! Hoppas Norpan får många härliga år med honom!

Min sambos föräldrar är också skittråkiga, hans mamma har sagt till mig att hon inte tycker om när folk kommer och hälsar på. En gång hade hon en granne som bjöd över henne på te, men hon hade sagt åt grannen att hon minsann inte hade tid med sånt :crazy: Så jag har aldrig känt mig speciellt välkommen där. Tyvärr eftersom de bor på andra sidan byn och mina föräldrar bor i Sverige...

Lite allmänt sådär.

Antingen lägger de sig i för mycket eller så lägger de sig i för litet. Det är inte lätt...

Nu blev jag lite kvällsdeppig... tänk om ungen inte vänder sig och jag måste snittas! Jag har alltid tyckt att det var en superbra lösning för de som haft skäl att göra en men har aldrig tänkt att det skulle hända mig :( Jag vill verkligen inte av den enkla anledningen att jag vill föda vaginalt. Jag har verkligen sett fram emot förlossningen och att få göra allt en gång till ända sen jag blev gravid igen.

Jag minns att jag kände såhär angående amningen också, jag har aldrig haft en tanke på att JAG skulle ge ersättning trots att det är jättebra för många andra mammor. Inte ens när jag satt med stora variga sår och blåsor på mina tuttar som gjorde ont 24 timmar om dygnet funderade jag på att ge upp.

Och nu när jag tänker att jag kanske måste snittas vill jag bara trilla ihop i en hög och gråta. :cry:

Jag har läst lite gamla trådar om vändningsförsök och det verkar som att de flesta misslyckas.

Jag förstår hur du känner, för jag skulle inte heller vilja föda genom kejsarsnitt om jag inte verkligen var tvungen. Vi trodde att My låg i säte rätt länge, men det visade sig att barnmorskan hade fel. Hur som helst så hann jag ju också gå igenom det där med kejsarsnitt i huvudet, och jag kände mig verkligen ledsen över att kanske inte kunna föda vaginalt. Men det visade sig som sagt att My låg med huvudet neråt och fixerad, så jag hade inte behövt oroa mig alls.

Jag har några vänner som fått genomgå vändningsförsök och alla har faktiskt lyckats (vill ge dig lite hopp!). Det ser rätt brutalt ut och det kan vara ganska obehagligt vad jag förstått, men det går ju fort. Och lyckas det inte, ja, då får man bara acceptera det och försöka tänka att det är kul att ha erfarenhet av både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Det kanske inte blir alls som du tror, det är säkert superhäftigt att vara med om ett kejsarsnitt också (klart det är, man får ju träffa sitt barn, och jag vill inte påstå att en vaginal förlossning är häftigare, men för mig som genomgått en vaginal förlossning kan jag ju inte tänka mig något mer omtumlande eller mer spännande).

Lycka till nu och oroa dig inte! Hur det än blir kommer du ju vara med om en förlossning inom kort och få träffa din lilla son som gottar sig inne i din jättefina mage!

//Julia

finns det ingen möjlighet att få föda vaginalt i säte på Irland? Min lillasyster föddes i säte, det upptäcktes först efter en bit i i förlossningen att det var rumpan som låg ner och inte huvudet. Värkarna stoppades och mammas bäcken röntgades. Eftersom det inte var första barnet och mammas bäcken bedömdes vara tillräkligt stort fick hon födas vaginalt om mamma ville (vilket hon ville).
Det var inte lätt och var den värsta förlossningen (jag har en lillebror också), men det gick bra. Lillasyster vägde straxt över 4kg också så det var ingen liten bebis heller.

oj, ja kanske inte ska klaga så mycket å min mamma, men det är lite påfreststande när allt ( å nu menar ja allt) som har med bäbisen å göra är GUUUUUUUUUULLIG! (uttalas med hög och gäll röst å dra ut på u:na).
till å mä de nysydda gardinera var GUUUUUUUUUUUUULLIG!
för å inte prata på alla kläder.
detta trota att hon sett de flesta kläder för mindre än ett halvår sen, det är arvegods efter Lucas.

jaja, hellre det än som min far, frånvarande...

igår kväll kom en insikt som en blixt från klar himmel.
ja ska snart bli morsa! :eek::eek::eek::eek::eek:

uscha, ja vill inte heller snittas, men det är mest för att ja är så rädd att ja inte ska knyta an till barnet och de vänner jag har som både fött vaginalt och snittats säger att det var svårare att knyta den lillla till sig med snittet. :crazy:

Fast rätt så många är väl helt normala eller?

Ja, det är de flesta. Mina svärisar är normala. Bara det att jag trodde att intresset skulle vara större med tanke på tjatet innan.

Jag vet att jag alltid är välkommen dit. Vi har ingen tvättmaskin i lägenheten utan man får gå ut och en trappa ner. På vintern är det hemskt och halt kan jag lova. Så svärmor har sagt att jag får så gärna komma dit och tvätta.
Visst kan vi köpa en liten toppmatad och knö in i badrummet, det kan nog få plats en liten liten en. Men det känns meningslöst då vi ju är på väg härifrån. Om bara morfar inser att det är nu han o mormor behöver flytta från sitt hus innan de blir för skabbiga. Mormor har redan insett det, för flera år sen... De är mer än villiga att sälja sitt hus till oss. Men när lär det bli?

Ang kejsarsnitt. Jag känner som er övriga. Jag vill föda vaginalt. Särskilt då min mamma förlöstes med snitt med min yngsta syster som låg på tvären och vägrade vända sig. Mamma förlorade mycket blod och fick feber. Stackars mamma som där satt med en 8-åring, en 2-åring och ett par tvillingar och vara nysnittad.
Men det viktigaste är ändå att bebisen får komma ut frisk.

ja, det har du ju helt rätt i.
om det hänger på barnets hälsa får dom gärna skära upp hela magen på mig, bara den kommer ut så frisk som möjligt.
(å den tanken gläder mig att ja tänker, det betyder ju att jag faktiskt har några slags känslor för den lilla och faktiskt bryr mig om den! :idea: )

mina svärisar är underbara, de hälsar på lagom ofta, tjatar inte, är generösa och omtänksamma och särbehandlar inte sina barn. :love:

Men det viktigaste är ändå att bebisen får komma ut frisk.

Jamen eller hur! Sa har jag alltid ocksa tankt och tyckt - for da har det inte gallt mig! Men saklart det ar det basta.

Freya vad skont att hora att det gatt bra for dina kompisar som vants, det hjalpte lite. Och det ar ju ett par veckor kvar an for bebisen att vanda pa sig sjalv.

turbofling min doktor sa att de alltid snittar vid sate har. Och efter att ha last om helvetesforlossningar och bebisar som fastnat mm sa ar jag inte sa sugen pa att trycka ut en unge med rova forst :D

Jag far val ova mig pa att tanka tanken, det kan ju faktiskt handa anda...

Jag kan förstå din oro, jag är livrädd för snitt och undviker att ens tänka på de för jag mår så dåligt av de. Bara fostervattenprovet som är en nål tunn typ som ett hårstrå var jobbigt att få in i magen tänk då en kniv och ett 10 cm stort hål :eek:

Var det inte voltis som läste om olika ställningar för att få barnet att lägga sig rätt med ansiktet? Kanske finns sånna för sätesbebisar oxå som du kan göra hemma och se om du kan få honom att vända sig frivilligt?

Makens lillebror låg i säte, dom vände honom 2-3 ggr men så fort svärmor gick ut från sjukhuset la han sig i säte igen! De fick tid för kejsarsnitt, men 4 veckor före ville han ut! När de kom in på förlossningen och hon undersöktes innan de skulle åka och akutsnitta henne så hade han vänt sig om och låg fixerad.

Jag skulle inte heller våga föda i säte, Sam var väl dessutom rätt stor?

Igår filmade jag magen när bus var helt vild där inne, har 10 min lång film liggandes på makens telefon som jag ska ladda ur när han kommer hem så ska jag försöka klippa ihop lite häftiga moves ;) Kan ju säga som så att det är nästan så man kan räkna hennes tår och både jag och maken låg på soffan såhär :eek:

Innan hade jag matat henne med kladdkaka :angel:

Jo jag laste om de ovningarna ocksa. De lat som rena drommen, 3 x 45 minuter med rumpan pa soffan och huvudet pa golvet. Plus doggiestallning med huvudet nerat i 15 minuter varannan timme. Haha lagg till en 2-aring pa detta.... kommer ju inte att ga.

Sam vagde 4 kg ganska exakt, och min doktor sa igar att denna bebisen ocksa var stor. Sa nej, foda i sate ar jag mattligt intresserad av.

Jag ska pa ultraljud om 3 veckor (jag ar i v 37+0 da) och sen till min vanliga doktor veckan efter det igen, far val halla mig tills dess!

Spannande med filmen, ser fram emot att se (den klippta) versionen!

Jag tror du gör rätt som iaf tänker tanken och börjar bearbeta att det KAN hända.

Och du kommer att klara det bra det också! Huvudsaken är ju som sagt att bebisen mår bra!

:rofl::rofl:
kladdkaka is tha shit! :D

såg filmen du har på din hemsida åxå häromdan, visst är det en fot som syns? häftigt är det i vilket fall som helst!!!!! :laugh:

ska bli skj se den nya filmen! för visst ska du väl visa oss? :confused:
du vet att man måste dela med sig av det goda! (observera dialekten... :D )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka